Trådløse hodetelefoner med støydemping

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Dette som står på hifi klubben.no om PX var litt overraskende:

"OBS: PX må ha strøm for å spille, uansett om den er kablet eller ikke."

Altså ingen støm, ingen lyd?
 
Sist redigert:

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Må vel være en skriveleif det vel. ;)
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Ikke umulig. Er vel flere som er sånn?
Mine Sennheiser skal fungere selv om batteriet er tomt, på kabel da selvfølgelig.
Men ANC eller DSP'ene vil jo selvfølgelig ikke virke. Har ikke testet lyden på den måten.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Dette som står på hifi klubben.no om PX var litt overraskende:
"OBS: PX må ha strøm for å spille, uansett om den er kablet eller ikke."
Altså ingen støm, ingen lyd?
Det betyr sannsynligvis at de ikke gir lyd hvis det ikke er strøm på batteriet.
Eller også at de får ikke strøm til lading gjennom lydsignal inn på kabel.

Mine Bose QC20 fungerer såvidt det er uten strøm, eller "passiv", men lyden er så dårlig at de kunne like godt latt være.
Tipper grunnen til at noen fungerer sånn har med praktiske situasjoner å gjøre, der du bruker dem til telefonsamtale og trenger det selv på tomt batteri.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Dette som står på hifi klubben.no om PX var litt overraskende:
"OBS: PX må ha strøm for å spille, uansett om den er kablet eller ikke."
Altså ingen støm, ingen lyd?
Det betyr sannsynligvis at de ikke gir lyd hvis det ikke er strøm på batteriet.
Eller også at de får ikke strøm til lading gjennom lydsignal inn på kabel.

Mine Bose QC20 fungerer såvidt det er uten strøm, eller "passiv", men lyden er så dårlig at de kunne like godt latt være.
Tipper grunnen til at noen fungerer sånn har med praktiske situasjoner å gjøre, der du bruker dem til telefonsamtale og trenger det selv på tomt batteri.
Jeg testet litt her nå.
Mine Sennheisere har ikke av/på bryter men de skrur seg på om jeg vrir klokkene.
Uten å vri dem, er det altså ingen strøm på; da kan man simulere hvordan de er om batteriet går tomt.
Koblet til med medfølgende kabel og det er lyd og etter det jeg kan høre med ett øre på den ene klokka, så er det helt ok lyd faktisk, men jeg får ikke noe soundstage inntrykk eller stereoperspektiv. Må spille de tomme for strøm for å gjøre en nøyere lyttetest.

At B&W på sine PX velger en "no power, no sound" løsning virker litt merkelig.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg sitter på flyplass og koser meg med nye Bose QC35II
Var på en herlig liten sjappe kalt Harrods og fikk prøve alle fire kandidatene mine.
Bose vant på komfort for mitt hode og mine store ører.
Lyden er fin, og støydempingen veldig bra.

Mye snadder i den kiosken, men det får bli en annen tråd.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Gratulerer!

Supert at du fant et par som du er fornøyd med.
 

Gunders_81

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.05.2011
Innlegg
71
Antall liker
20
Hei,
har noen av dere testet/prøvd dem forskjellige støykanselleringshodetelefonene når det kommer til egenstøy? Jeg er interessert i å høre om det er noen erfaringer på det området. Jeg har PXC 550 og den har litt egenstøy som kan være litt plagsomt når det er lite støy utenfra. Jeg kan selvfølgelig slå av støykanselleringen, da forsvinner den, men jeg er litt lat så jeg gidder ikke å slå av og på kanselleringen etterhvert som støyen utenfra endrer seg. Jeg vil tippe at også dem andre hodetelefonene også har noe egenstøy, spørsmålet er bare hvor mye og hvor utpreget den er.
 
U

utgatt60135

Gjest
Ja, det suser i mine Sony også. Jeg antar det er en svakhet med støykanselering. Det er litt sjenerende når det de ikke spilles musikk.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Har oppgradert Shure SE846 med Shure sin egen kabel med lightningplugg (og selvfølgelig DAC/amp). Det var en stor oppgradering fra Apple sin standard DAC-overgangsledning til tross for sin lave pris. Etter å ha fått min første iPhone for 8 år siden har jeg aldri sett meg tilbake og har nå modell X så lightning er en selvfølge her i gården. Denne hodetelefonløsningen er bitteliten, har meget god støydemping, er komfortabel, spiller fremragende og er elegant og sømløs teknisk sett. Totalt sett så god og smidig løsning at Mojo pensjoneres fra reisende til å bli DAC for streaming fra iPhone/Apple TV gen 3 med digital optisk utgang.

Får nok kjeft igjen, men måtte bare få det ut, det at kablet og passiv støyreduksjon er så mye bedre enn trådløse vakuumtelefoner ;). Flystøy er ikke noe tema da jeg så og si har droppet fly av miljømessige hensyn.
 
Sist redigert:

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Lite spørsmål, long shot kanskje men det er mye erfarne folk her.
Har i flere år brukt Bose QC35 både til jobb og reise, synes støykanselleringen er fremragende og lyden helt grei til det meste.
Var nå i romjulen heldig og vinne et par B&O H9, men med disse er støykanselleringen helt grei og lyden helt grei, problemet her er bare at det er så ekstremt LAVT. Med telefon på max savner jeg fortsatt noen hakk for og få fot. Spesielt på litt gode innspillinger med bra dynamikk blir det dørgende kjedelig. Bose har mer enn nok gain og gå på!
Har noen sammenlignet volumet i disse to hodetelefonene og kan si meg hvor Sony sine havner? Vurderer og bare selge disse H9 og bruke pengene på Sony eller QCII til reise.

(H9 på Chord Mojo er fett som faen, men da forsvinner jo litt av poenget med BT hodetelefoner)
 
S

svk

Gjest
Synes sony går høyt nok, men langt ifra hva mine kablede gjør. Mulig du blir skuffet over Sonys gain
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
En ørliten oppdatering her.
Jeg endte opp med og selge H9, tror rett og slett passformen til hodet mitt ble litt feil og at det da resulterte i en dårlig støykansellering og veldig lav gain. Har ett ganske lite hode (men mye vett) og bruker feks Bose QC35 på innerste hakk.
H9 er også desverre elendige på telefonsamtaler bare så det er nevnt, kritikkverdig.
Bruker Bose QC35 8-10 timer hver dag til jobb, disse har tålt ekstremt mye juling og bare virker. Kobler til både teleon og iPod simultant og tar lett imot mobilsamtaler fra min iPhone når jeg hører musikk på iPoden.
Ganske enkelt demper de volumet på iPoden før de sier over klokkene hvem som ringer og jeg kan svare ved og trykke på knappen. Jeg jobber attpåtil i fjøs, dette er hardt klima og har tatt knekken på Peltor hørselvern med bluetooth på under ett år, Bose fyller nå straks 2!
Bose spiller dessuten høyt nok og har en fantastisk god støykansellering som uten problemer kan brukes ved støyende arbeid, som en runde med vinkelsliperen eller gjerdesagen.
Kjøpte Sony for og erstatte H9, fikk de i går og har ikke prøvd mobilsamtaler enda men rett ut av esken virker kvaliteten svært god og klokkene sitter godt på hodet. Støykanselleringen er svært god allerede uten og skru på den aktive delen, noe som er positivt. Synes det er litt vel høy susing med aktiv støykansellering på, noe som nok vil gjøre det vanskelig og bruke de uten lyd på om man bare vil ha fred og ro ;)
Lyden er derimot hakket bedre enn Bose QC35, litt mer fokus på bassen som gjør at de låter svært flott på rolig musikk og sparker bra på rock! Savner nok Bose’s mulighet for og ha to enhetee tilkoblet samtidig, tiltenkt bruk er både musikk fra iPhone samt lyd fra en AppleTV. Her må man manuelt gjennom tilkoblingsprosessen for og switche mellom enhetene ift Bose som bare hooker deg opp når du skrur de på.
Uansett er nok Sony ett sett svært velykkede hodetelefoner til mitt bruk, nå starter samboerskapet så får vi se hvor glade vi er i hverandre om noen måneder :)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.489
Antall liker
35.336
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Bruker min Sony hver dag, godt fornøyd med de. Har byttet fra Samsung mobil og over til Sony Xperia, så nå har lyden blitt ennå noen hakk bedre.
 
S

svk

Gjest
Merker du forskjell? Har prøvd med kabel også. Det var nedtur
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.489
Antall liker
35.336
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ja, bedre dynamikk..
Kabel er ikke det disse er laget til nei, stor skuffelse.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Noen her som har prøvd den nye Bose 700?
Ser at vår største elektrokjede, du vet, har den på svartfredag-tilbud akkurat nå.

Lurer på om den kan hamle opp med mine Sony WH1000XM.
Bose QC35 ble skiftet ut til fordel for Sony for en tid siden.
Sony har bedre lyd, klarere og mer volum. Komfort for de to er lik hos meg.
Bose kunne veksle lett mellom forskjellige kilder, det savner jeg av og til.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det sies at støykanselleringen er et ørlite snepp bedre, og at den også er god på støydemping på utgående telefonsamtaler, sånn at de du snakker med hører deg tydeligere når du befinner deg i bråkete omgivelser.

...Men jeg mistenker at lyden er hakket bedre enda på Sony.

Likevel synes jeg at støykansellering er aller viktigst i slike. Er "hi-fi" første prioritet tror jeg at jeg hadde sett på noe annet.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Det sies at støykanselleringen er et ørlite snepp bedre, og at den også er god på støydemping på utgående telefonsamtaler, sånn at de du snakker med hører deg tydeligere når du befinner deg i bråkete omgivelser.
Hæ?? Det er da ikke mic i 700??
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Noen her som har prøvd den nye Bose 700?
Ser at vår største elektrokjede, du vet, har den på svartfredag-tilbud akkurat nå.
Men jeg finner ikke tilbudet?
Ikke alle kaller det Black Friday tilbud, men det er nok det.
Elkjøp, Komplett og Stereofil har dem for 3190kr, de andre tar 1000kr mer.
bose.jpg
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det sies at støykanselleringen er et ørlite snepp bedre, og at den også er god på støydemping på utgående telefonsamtaler, sånn at de du snakker med hører deg tydeligere når du befinner deg i bråkete omgivelser.
Hæ?? Det er da ikke mic i 700??
Ikke. Det var det reviewen jeg så sa, i alle fall. Det ville være rart å lage en BT-hodetelefon uten handsfree-funksjon.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Klart de har mikrofon. Mikrofoner.

"Bose Noise Cancelling Headphones 700 gir deg skreddersydd støydemping med 11 nivåer, fire mikrofoner for optimal samtalekvalitet, stemmestyring med Google Assistant eller Amazon Alexa og banebrytende utvidet virkelighet som gir deg relevant lydinformasjon etter hvor du befinner deg."
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det sies at støykanselleringen er et ørlite snepp bedre, og at den også er god på støydemping på utgående telefonsamtaler, sånn at de du snakker med hører deg tydeligere når du befinner deg i bråkete omgivelser.
Hæ?? Det er da ikke mic i 700??
"Bose Noise Cancelling Headphones 700 deliver everything you expect — and things you never imagined possible. Think of them as smart headphones that let you keep your head up to the world with easy access to voice assistants. Or confidently take a call with the most powerful microphone system for voice pickup. And then there’s Bose AR*, a first-of-its-kind audio augmented reality platform that makes astonishing new audio experiences possible. Now available in limited-edition Soapstone."
 
Topp Bunn