Tråden til Thomas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    18.04.2026
    Antall liker
    4
    Sted
    Norge
    På hytta igjen. Gutten har barbert seg siden sist..

Vis vedlegget 1201367

Blir mye hytte i denne tråden, me det er det som opptar meg på sommeren.
    Det er godt å komme ned å føle på forbedringene på hytta etter nye talere..

Hjemme er jo alt på plass, på hytta er det noe å hente = mye mer interessant. Har skjønt at dac50 kortet er en svakhet i kjeden og planlegger teste ut bokser som ligger på hylla.

God helg:)
    Fin hund.

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    4.502
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Ingen tvil, det er turtid. Han har aldri glemt å si ifra..

IMG_1844.jpeg
    IMG_1845.jpeg

Bordet dekket ute for middag. En Campo Viejo til maten (ikke at den er fortjent). Kjøtt vant i dag, det blir fisk i morgen, det er også mat :)

IMG_1846.jpeg

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    4.502
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Elsker denne fyren..Han har holdt på like lenge som jeg har digget hans blues/jass style..

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    4.502
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Min datter kom hjem i dag og ble med ned på hytta🥰 Ellers har det hvert en kjip uke på alle måter😀 Men heldigvis helg igjen og det går an å senke skuldrene.
    Sitter ute for en gangs skyld så sent. Sommern ass! Ikke verdens beste kveld, men fint lys. I morgen blir det en tur ut på Hvaler og rydde i gamle minner før salg av mine foreldres hytte. Tipper jeg har lagt ned 50 timers vask der ute så langt. Får ikke båten på vannet i år på grunn av jobbing der ute. Stod og vasket hjemme hos fatter på torsdag. Guttungen (24 år nevø) kom opp av kjelleren og lurte på om det var noe han kunne hjelpe med. Jeg svarte 5 minutter hver dag der jeg stod og vasket gammel drit. Vel, dagens sukk og god helg🙂

IMG_1857.jpeg

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    4.502
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Nei her ble det mye alvor og surmuling :D Noe musikk..

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    4.502
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Ferdig med arbeidsøkt på Hvaler hytta i dag. Ikke mye tid til å fokusere på hifi om dagen. Mellom slagene prøver jeg også få med meg litt VM i foppall. Ingen fotballidiot, men synes det er underholdende med en god kamp. Liker mesterskap med alle overraskelsene og spillerne man ikke kjenner uten at jeg runker etter et klubblag fra England gjennom hele året.

Uansett er VM et av sommerens høydepunkt for min del i en ellers tom tv verden (ikke det at den ikke er tom hele året). Frankrike og England ser bra ut og er foreløpig min referanse for (how to do it )i dette VM av det jeg har sett så langt!

Uansett lytter jeg til noen egne lydreferanser hjemme.
    Hovedanlegg med Dspeaker anti-mode X4 for sub kontroll og deling gir liksom referansen av flat bunn og holde styr på generell frekvensrespons. Ikke vanskelig å høre forskjellen over på mitt andre anlegg uten DSP som består av Aavik U-150 og Dali Epicon 6. Disse to komponentene synes jeg spiller helt fortryllende uten dsp kontroll. Det er greit å lytte til noe annet enn referansen for å få frem helt andre kvaliteter. Elsker mitt anlegg nr 2 uten at det er nøytralt i det hele tatt. Det er bare masse egenskaper som briljerer og på en annen måte en referansen. Også er det hytteanlegget med sitt kontante trykk med vegghengte + accuphase som gjør en utmerket jobb her. Tipper det kan bli vanskelig å forsvare noe mer i dette anlegget/rommet. Låter ofte mest live i dette enkle anlegget og tror det har med opplevelsen av "trykk" selv om det kanskje ikke spiller like langt ned i frekvens som anleggene hjemme.

Jeg koser meg med lyden og egenkarakteren hver av anleggene gir, men tror hjernen fokuserer ulikt ut fra hvor jeg lytter.

Noen mener man må komme seg rundt å lytte og at dette er Eye opening osv.

Personlig er jeg mere tvilende til effekten av dette for min del, selv om det er morro med andres og annen lyd selvsagt. Hva går man hjem og gjør av endringer i eget anlegg i eget rom etter å ha hørt en masse rundt om? Tja.
    Anlegget i eget rom må arbeides med helt uavhengig av det andre. At jeg har sånn eller slik lyd i mitt hovedanlegg eller i mitt anlegg nr 2, hvordan i svarte skal dette kunne hjelpe meg på hytta? Ikke en dritt selvfølgelig med begrensningene jeg har satt for meg selv uten dedikerte lytterom.

Oppsummert:
    Anlegg nr1 (Paradigm Persona med mer): Spiller stort i et stort rom med det mest presise lydbildet og den flateste bassen. Veldig luftig topp og gjengir store rom størst.

Anlegg nr2 (Dali Epicon 6 med mer): står i en trekant med bredere avstand mellom høyttalere enn avstand til lytteposisjon. Allikevel får man et godt fantomsenter og høyttalerne forsvinner i lydbilde. Plasseringen passer rom layout og Dali er vel en av få høyttalere som er laget for en slik plassering og skal ha null toe in for flatest mulig respons. Gir et veldig omsluttende lydbilde hvor bandet spiller mere i en halvsirkel rundt deg enn på en scene foran deg. Passer også utmerket til film når man ikke driver med surround anlegg. Litt ekstra trykk i bass/midbass og ekstra luft i toppen med hybriddiskanten.

Anlegg nr3 (hytteanlegget, Arendal Sound Slim8 med mer): Vegghengt = wall of sound. Trykker veldig og har veldig kontant bass. Fordi bassen ikke beveger seg bakover i rommet? Vet ikke, men låter veldig kontant på trommer f. eks. Låter veldig live og fysisk når man drar på selv om lydbildet ikke er like sofistikert her. Morsom lyd om jeg kan si det sånn. Rock rocker og det funker til alt. Litt monitoratkig men samtidig langt fra klinisk.

Dagens filosofitime med en Juicy IPA 🙂 God Lørdag!

IMG_1555.jpeg

IMG_1557.jpeg

IMG_1860.jpeg

IMG_1859.jpeg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    40.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg syns synd på deg som må drikke IPA, men ellers så høres det ut som at det meste er på stell! God lørdag (y) 😅

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    4.502
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Jeg syns synd på deg som må drikke IPA, men ellers så høres det ut som at det meste er på stell! God lørdag (y) 😅
    Det går fint med IPA, det er greit å ikke være like i alt av smak😊 Husk, nattmaten din er godt dokumentert her inne😅

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn