April Mai er for meg den beste tiden av året. I år også Mars. Det ble tidlig vår på østlandet i år. Jeg er sjeldent veldig hifi-orientert i disse månedene, men allikevel. Fikk dratt med meg Accuphase E370 på hytta i går som ble koblet opp til fordel for Audio Analogue.
Foreløpig med Hegel dac koblet balansert mot Accu. Har som mål å prøve det integrerte dac kortet i Accu, men en digitalkabel var for kort til å koble det slik. Like greit det, så det blir testet ut stegvis.
I dettte hytteanlegget startet det med en rimelig Harman Kardon reciever, før Hegel H80, Hegel H160, Audio Analogue Puccinini Anniversary, og nå Accuphase E370.
Overgangen fra HK til den minste Hegelen var veldig stor. Noe mindre fra Hegel til Hegel men av betydning. Med Audio Analogue kom det mere forvregning på plass siden denne deler mange egenskaper med rør. Det gjorde veldig mye for holografien i forhold til bybden i lydbildet samt økt tydelighet i små dynamiske skift på akustisk musikk. Ble også mere body i alle instrumenter og stemmer som ligner mere på virkeligheten på mine beskjedne høyttalerdrivere.
Har ikke fått lyttet kritisk enda og får se om det blir rom for det i løpet av helgen. Det jeg vet basert på målinger er at Accu har mindre forvrengning og høyere dempefaktor sammenlignet med Audio Analogue. Forventningsbias vil bli deretter, Accu må med dette låte mer transistor. Samtidig ligger det jo i navnet til Accu at de får til dette med faseriktighet selv om dempefaktor er til stede. Her må man trå forsiktig og la lytting over litt lengre tid få avgjøre.
Dersom Accu matcher Audio Analogue får den bli. Årsaken er at den har en utmerket hodetelefonutgang innebygd. Den er ikke prøvd, men hodetelefoner kan bli det neste på innkjøpslista til hytteanlegget. Om dac kortet i Accu også kan hamle opp med Hegel dac får jeg ryddet opp i anlegget. Siden lyden tross alt er viktigst holder jeg alle muligheter åpne