Tråden om oster

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Nå er det tid for stilton. Butikkene selger krukkene med blå stilton til halv pris siden dette er typiske julevarer. Nå er de på sitt beste og er virkelig en nytelse. Noe av det aller beste i osteverdenen.

Lokalt i Bergen nytes nå en krukke med Long Clawson på ristet brød med litt smør under. Til drikke har jeg trukket en kopp med te som jeg søter med lønnesirup og så en skvulp med fløte i. Min variant av cream tea. Portvin er jo det klassiske tilbehør, det samme med søte nedlagte frukter, eller kanskje et glass med Pineau.

:D

Se etter noe slik i butikken:

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Siden det er jul kan det nevnes at stilton (og forsåvidt blåmuggoster generelt) smaker godt på pepperkaker.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nå er det tid for stilton. Butikkene selger krukkene med blå stilton til halv pris siden dette er typiske julevarer. Nå er de på sitt beste og er virkelig en nytelse. Noe av det aller beste i osteverdenen.

Lokalt i Bergen nytes nå en krukke med Long Clawson på ristet brød med litt smør under. Til drikke har jeg trukket en kopp med te som jeg søter med lønnesirup og så en skvulp med fløte i. Min variant av cream tea. Portvin er jo det klassiske tilbehør, det samme med søte nedlagte frukter, eller kanskje et glass med Pineau.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.560
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En av mine favoritter er Gruyere, sveitsisk råmelksost.
    God til alt, kjeks og kos, ypperlig til løksuppe, himmelsk til ostesmørbrød.

Edamertipset skal jeg prøve, 65finger, butikken har vel masser av disse fremdeles.

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    65finger skrev:
    kjøp edammerballer med vokstrekk og lagre de til neste jul. Smaker mye bedre! Ikke plasttrekk!!!
    Har prøvd 1 år, også med plast, i kjøleskapets grønnsakskuff og det gikk helt fint. Fantastisk god. Var også litt overmodig og laret i 2 år nå til jul. Forsåvidt spennende i smak, men den ble alt for tørr og smuldrete til fornuftig bruk.

Elektron

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Elektron skrev:
    65finger skrev:
    kjøp edammerballer med vokstrekk og lagre de til neste jul. Smaker mye bedre! Ikke plasttrekk!!!
    Har prøvd 1 år, også med plast, i kjøleskapets grønnsakskuff og det gikk helt fint. Fantastisk god. Var også litt overmodig og laret i 2 år nå til jul. Forsåvidt spennende i smak, men den ble alt for tørr og smuldrete til fornuftig bruk.

Elektron
    Da skal det kjøpes inn plast hvis jeg ikke finner nok av voksvarianten

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jøgga skrev:
    En av mine favoritter er Gruyere, sveitsisk råmelksost.
    God til alt, kjeks og kos, ypperlig til løksuppe, himmelsk til ostesmørbrød.

Edamertipset skal jeg prøve, 65finger, butikken har vel masser av disse fremdeles.
    på tilbud!!!

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.200
    Torget vurderinger
    1
    Nordost? ;D

De er i alle fall litt cheesy.... ;D

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Finner du dette i "normale butikker"? Er glad i ost (men nybegynner) og denne har jeg aldri sett før

Gjestemedlem skrev:

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    pstraums skrev:
    Finner du dette i "normale butikker"? Er glad i ost (men nybegynner) og denne har jeg aldri sett før

Gjestemedlem skrev:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.727
    Tofu!

Welcome to the bright side. Halvråtne saker? Nei takk.

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Tar turen dit og sjekker :) takk for tipz ! (der kan man jo kanskje finne noe annet i værste fall)

65finger skrev:
    pstraums skrev:

Gjestemedlem skrev:

G

Gjestemedlem

Gjest
    pstraums skrev:
    I Bergen fører i alle fall Safari, Lerøy og Meny stilton i krukker. Men det er stort sett på denne årstiden de er å få tak i. Safari hadde i allefall 3 forskjellige krukker. Safari på Støletorget hadde dem til 1/2 pris i dag. Men de jeg viste bilder av var bare illustrasjoner fra nettet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    65finger skrev:
    Hvis du liker vellagret hollandsk ost er det verdt å prøve å få tak i 'oude kaas'. 'oude overjarig' Noen av dem er lagres svært lenge og har en hard kosistens, ikke ulik parmesan. Men med en helt annen smak. Gjerne lagret i 3 år. Jeg pleier å handle med meg noen stykker når jeg er i Amsterdam.

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    Hvis du liker vellagret hollandsk ost er det verdt å prøve å få tak i 'oude kaas'. 'oude overjarig' Noen av dem er lagres svært lenge og har en hard kosistens, ikke ulik parmesan. Men med en helt annen smak. Gjerne lagret i 3 år. Jeg pleier å handle med meg noen stykker når jeg er i Amsterdam.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    65finger skrev:
    spennende! har du smakt "gammel havn" den jeg kjøpte lå i en stålkasse. når lokket ble fjernet rev ammoniakklukta i nesen. god ost! dansk selvsagt. Gamle ole type for erfarne!
    Det er noen oster som jeg ikke har lært meg å like. Gamle Ole er en slik. For meg smaker de bare bedervet melk er jeg redd. Jeg har også problemer med endel rødmuggoster.

Jeg er derimot svært glad i skarpe oster, gjerne av sau eller geit. Samt blåmugg i forskjellige varianter.

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:

N

nb

Gjest
    HoJ skrev:
    Spennede tård, liker ost og da til rødvin.. noen tips?
    Rødvin er, i motsetning til hva barnelærdommen tilsier, ikke nødvendgivs en veldig god match til ost. Men om du vil ha ostefølge til rødvinen, kan du for eksempel forsøke med en brie eller camembert. Og styr unna det vanlige venninnekveldtilbehøret i form av rå grønsaker og frukt.

En litt morsom sak om temaet
    http://www.dn.no/vinguiden/article699081.ece

Om du vil take a step on the wild side, prøv f.eks noen av disse komboene
    - Stilton med portvin
    - Roquefort med Sauternes
    - Chevre med Sancerre

Og kjøp for all del en ordentlig ost. Har du en bra dagligvarebutikk eller en ostebutikk i nærheten kan de hjelpe deg på vei, alternativt spør en restaurant;)

Noen tips finner du her
    http://www.klikk.no/mat/drikke/article243772.ece

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Stilton er nydelig! Et alternativ er Papillon Black Label, som kona og jeg bruker mye av. Full av smak, og litt mer smørevennlig enn Stilton.

To år på rad har vi lagret hollandsk Edamer 12 mnd i kjøleskap. Kan anbefales!

For noen år siden leste vi om portvinsmarinert gamalost. Det lød så sært at vi bare måtte prøve. Vi lot svineriet stå i kjøleskap i ca 5 mnd før vi smakte på det. Sannsynligheten for at vi gjør det igjen synes noe fjern... ;D

Stilton og portvin, derimot, er vel en klassiker.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.230
    Torget vurderinger
    1
    Pokker ... nå fikk jeg akutt lyst på middag på Vincent i Brussel - forrett: frityrstekt Camembert (kan vist nok også bruke Port salut eller Brie) med sprøstekt persille, hovedrett: Chateaubriand med Rochefort saus, desert: flamberte pannekaker. Legg på trivelig selskap og rikelig assortert drikke så er det en nesten perfekt aften.

mvh
    KJ

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    KJ skrev:
    Pokker ... nå fikk jeg akutt lyst på middag på Vincent i Brussel - forret: frityrstekt Camembert (kan vist nok også bruke Port salut eller Bire) med sprøstekt persille, hovedrett: Chateaubriand med Rochefort saus, desert: flamberte pannekaker. Legg på trivelig selskap og rikelig assortert drikke så er det en nesten perfekt aften.

mvh
    KJ
    Nesten perfekt? Hva er det som mangler da? ;D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.560
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Audiophile-Arve skrev:
    Ost og kaffi er like greitt som ost og raudvin (det kjem sjølvsagt an på ost, raudvin og kaffi)...
    Brunost og raudvin (billeg) er veldig fint til sausen ein lagar av sjyen til svinesteika.
    Ekte norsk brun geitost smaker nydelig til kaffe!

-forøvrig har Gjestemedlem aldeles utmerket smak når det gjelder ost

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.965
    Nok en knallkombinasjon: Roquefort og Tokajer (helst 7 ballonger - putos (?) - men gjerne 5)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    0
    KJ skrev:
    Pokker ... nå fikk jeg akutt lyst på middag på Vincent i Brussel - forrett: frityrstekt Camembert (kan vist nok også bruke Port salut eller Brie) med sprøstekt persille, hovedrett: Chateaubriand med Rochefort saus, desert: flamberte pannekaker. Legg på trivelig selskap og rikelig assortert drikke så er det en nesten perfekt aften.

mvh
    KJ

SADIST !!!!

Jeg er fortsatt på slankekur!!! :'( :'( :'( :'( :'(

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    0
    Min lille førjulstur til Dublin bragte oss innom den lokale "julemessen" og der fant vi lokal geiteost som bare var sinnsvakt god. Behørig innkjøpt og snart oppspist. ;)

Produsenten finner dere her:http://www.cooleeney.com/index.php

Et besøk på hjemmesiden var kanskje ikke så dumt.

De ostene vi kjøpte var disse:

GLEANN OIR medium fast geiteost:

CHULCHOILL myk nesten kremaktig konsistens. God både kald på kjeks/brød etc eller varm som forrett.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    830
    Tines Ekte geitost Stølstype. Ingen over, ingen ved siden!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.651
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    KJ skrev:

mvh
    KJ
    Prøvde å frityrsteike ein Camenbertbit ein gong, men det var totalt mislykka. Blautt og feitt.
    Kva gjorde eg feil?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Prøvde å frityrsteike ein Camenbertbit ein gong, men det var totalt mislykka. Blautt og feitt.
    Kva gjorde eg feil?
    Tror det er lettere å steke i panne med panering (egg, mel, nøtter) eller grille den. Det blir ikke skrekkelig feil å bruke litt flytende honning oppå en ferdig stekt bit heller, og ha litt knasende salat til med en syrlig dressing.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.651
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Kva gjorde eg feil?
    Tror det er lettere å steke i panne med panering (egg, mel, nøtter) eller grille den. Det blir ikke skrekkelig feil å bruke litt flytende honning oppå en ferdig stekt bit heller, og ha litt knasende salat til med en syrlig dressing.
    Får gjere eit nytt forsøk når anda (nei, ikkje Donald. Heller den heilage) kjem over meg...

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.230
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    ...
    Kva gjorde eg feil?
    Jeg har heller ikke fått det helt til på egen hånd, hverken i panne eller kasserolle. Enkelte Meny butikker har en «halvfabrikata» variant (ferdig «pannert») som er litt enklere å få til (i panne) enn helt på egen hånd, men den er ikke like god.

mvh
    KJ

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.493
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    fantastisk kombinasjon
    Hvilket bare bekrefter en ting: skal du ha en god vin/mat match, skal du prøve å finne ut av; hva spiser folk i det området vinen er laget? At østers passer til Muscadet, en Chavignol til en Sancerre, eller i dette tilfelle en Epoisses til en hvit burgunder, er ikke tilfeldig og et resultat av at vin er en del av matkulturen og ikke ruskulturen......

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    erato skrev:
    65finger skrev:
    fantastisk kombinasjon
    Hvilket bare berefter en ting: skal du ha en god vin/mat match, skal du prøve å finne ut av; hva spiser folk i det området vinen er laget? At østers passer til Muscadet, en Chavignol til en Sancerre, eller i dette tilfelle en Epoisses til en hvit burgunder, er ikke tilfeldig og et resultat av at vin er en del av matkulturen og ikke ruskulturen......
    +1

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn