Tråden om Nordost Odin

Status
Stengt for ytterligere svar.

Vidar11

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
160
Sted
Moss
Torget vurderinger
1
Jeg har deltatt her inne fordi jeg ønsker å høre om andres erfaringer og i tilegg dele egne erfaringer. Målet er å lykkes med hobbyen som alle her har felles. Selv har jkeg jo lært en del etter oppstart i 1995. Alt fra oppbygging av rom, akustikk, resonans, hvilken betydning kabler har og hvilken tilnærming til problemer som virker og ikke minst IKKE virker. Hjemme hos meg. En av mine mange erfaringer er at en Odin strømkabel kan bidra positivt. Det har den gjort i mitt oppsett. Så hvor seriøst skal jeg da ta dem som sier at jeg ikke hører det jeg hører og som samtidig ikke har noen som helst erfaring med denne kabelen? Spesielt når disse mer enn antyder at du er en dust?

Jeg har funnet ut at jeg heller inviterer hyggelige hobbykompiser hjem til meg slik at vi kan utforske denne hobbyen i en hyggelig men selvfølgelig kritisk atmosfære. Det gir mer mening, synes jeg. Men dette forumet mister relevans hvis alle erfaringer som ikke kan forklares med tall konsekvent skal avvises som humbug. Skråsikkerhet om at all kunnskap om disse temaene nå er kjent en gang for alle, er meningsløs.

• Liker
Reaksjoner: oct

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vel, det er litt drøyt å si at alt er kjent en gang for alle og at det ikke er noe mer å finne ut, men både elektrisk kretsteori og psykologi er ganske godt etablerte fag med 100-150 års historie bak seg. Da blir det også litt snodig å mene at ens eget stereoanlegg og en selv er fritatt fra de naturlovene som ser ut til å gjelde alle andre elektroner og alle andre hjerner. Jeg synes det er mest produktivt å ta folk på ordet når de beskriver hva de hører, men ha en ganske åpen holdning til hvorfor de hører det de hører. Det handler ikke alltid om ting som kan måles og beskrives i kretsteori. Jeg gjentar anbefalingen om boken "Thinking, Fast and Slow" av Daniel Kahneman. Står ikke et ord om hifi i den, men likevel noe av det nyttigste jeg har lest på lenge.

Pseudo-teoriene til kabelpusherne kommer jeg fortsatt til å karakterisere som humbug, inntil jeg finner et enda mer dekkende ord. De beskriver tildels ting som ikke er fysisk mulige og derfor ikke kan være riktige, bryr seg ikke om at "forklaringene" er fulle av huller og selvmotsigelser, og bruker de historiene som begrunnelse for priser som ikke hører hjemme noe sted. Humbug.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.169
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Jeg har deltatt her inne fordi jeg ønsker å høre om andres erfaringer og i tilegg dele egne erfaringer. Målet er å lykkes med hobbyen som alle her har felles. Selv har jkeg jo lært en del etter oppstart i 1995. Alt fra oppbygging av rom, akustikk, resonans, hvilken betydning kabler har og hvilken tilnærming til problemer som virker og ikke minst IKKE virker. Hjemme hos meg. En av mine mange erfaringer er at en Odin strømkabel kan bidra positivt. Det har den gjort i mitt oppsett. Så hvor seriøst skal jeg da ta dem som sier at jeg ikke hører det jeg hører og som samtidig ikke har noen som helst erfaring med denne kabelen? Spesielt når disse mer enn antyder at du er en dust?

Jeg har funnet ut at jeg heller inviterer hyggelige hobbykompiser hjem til meg slik at vi kan utforske denne hobbyen i en hyggelig men selvfølgelig kritisk atmosfære. Det gir mer mening, synes jeg. Men dette forumet mister relevans hvis alle erfaringer som ikke kan forklares med tall konsekvent skal avvises som humbug. Skråsikkerhet om at all kunnskap om disse temaene nå er kjent en gang for alle, er meningsløs.
Du skal ikke ta de seriøst, enkelt og greit. De har ingen anelse am hva de prater om. Det er bare støy, kort og godt.

C

cruiser

Gjest
Kjempeflott hvis kabelen virker etter hensikten i ditt anlegg, men ettersom det ikke er noen dokumentasjon på at den virker, hva den gjør og hvorfor den er så dyr så må det jo være lov å forholde seg skeptisk. Er også noen av oss som er helt åpne på at man kan bli lurt, være seg placebo eller kognitiv dissonans.

C

cruiser

Gjest

Du skal ikke ta de seriøst, enkelt og greit. De har ingen anelse am hva de prater om. Det er bare støy, kort og godt.
Det er jo klart, man mener ikke det samme som deg ergo er det støy. En moderator burde snarest fysisk oppsøke deg for å beslaglegge tastaturet ditt. Du bidrar absolutt ikke med noe som helst i disse trådene annet enn å spre eder og galle. DET er STØY det.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.169
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
En av mine mange erfaringer er at en Odin strømkabel kan bidra positivt. Det har den gjort i mitt oppsett. Så hvor seriøst skal jeg da ta dem som sier at jeg ikke hører det jeg hører og som samtidig ikke har noen som helst erfaring med denne kabelen? Spesielt når disse mer enn antyder at du er en dust?
Det er jo klart, man mener ikke det samme som deg ergo er det støy. En moderator burde snarest fysisk oppsøke deg for å beslaglegge tastaturet ditt. Du bidrar absolutt ikke med noe som helst i disse trådene annet enn å spre eder og galle. DET er STØY det.
Lese hva Vidar11 skrev. Mitt svar var til det.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.583
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Dere klarer det igjen. Makan! Nok en tråd stengt, forsøkt ryddet opp i.

Vi har vært tålmodige nok nå. Noen røde kort vil bli delt ut på bakgrunn av hfs regel nr. 1.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn