Tråden for oss som ikke liker Facebook

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.362
Torget vurderinger
1
Aldri vært på facebook. Aner ikke hva det er ;D

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
1.002
Sted
Oslo
Torget vurderinger
127
Why is it ever since i won the lottery, my Facebook friends tripled

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dette har jeg aldri våget meg på, nei. Facebook.....?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.624
Torget vurderinger
24
Har sagt det før men kan godt si det igjen:

Ikke alle oss gamle som ønsker å være på FB. Konseptet som sådan plager meg ikke, mange som har glede av det. Helt fint.

Men; til dere som ønsker å tilby varer og tjenester og nærmest tvinger en innom FB så vær klar over at det kan gå tapt et salg eller en kontakt.

Det heter seg innen salgsopplæring at "folk kjøper av forskjellige grunner". Og slik er det også hva det motsatte gjelder, vi lar være å kjøpe også av forskjellige grunner. Har selv latt være å kjøpe ting fordi jeg følte at jeg måtte innom FB for å sjekke det jeg ville.

Kalkulerer man med denne type frafall så er det ok, selvsagt

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.200
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
For min del så har jeg kommet i kontakt med veldig mange som deler samme musikkinteresse og smak. Fått enormt med gode tips ang. nye og gamle plater. Det som også er litt morsomt er at det er veldig lett å komme i kontakt med artister; jeff berlin, brian bromberg, kere buchanan, osv, osv. kjempefin måte å holde seg oppdatert på hva som skjer rundt nye prosjekter og utgivelser på de frontene.

Men, for all del - det er helt frivillig - om man ønsker å kun være venn med naboen som forteller hva han har på matpakka; be my guest.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
mteinum skrev:
om man ønsker å kun være venn med naboen som forteller hva han har på matpakka; be my guest.
For mange holder akkurat det lenge, man trenger derimot ikke å bli informert om hva halve Norges befolkning har på matpakka.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.296
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Men hvorfor skal man på død og liv fortelle hele verden hva man driver med da? Og hvorfor skal det være av interesse hva naboen driver med?

Jeg sletta bilder og innlegg samt deaktiverte profilen min når nabojenta fortalte i statusfeltet sitt at hun satt og venta på mensen...

På vei inn i dusjen
På vei ut av dusjen
Skal på fest
Er full
Krangla med eks'n
Synes at alle som bryr som om politikk er teite...

osv osv... Facebook har utrolig lite å tilføre et normalt oppegående og sosialt menneske! imho

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.200
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
Men hvorfor skal man på død og liv fortelle hele verden hva man driver med da? Og hvorfor skal det være av interesse hva naboen driver med?

Jeg sletta bilder og innlegg samt deaktiverte profilen min når nabojenta fortalte i statusfeltet sitt at hun satt og venta på mensen...
Denne viser forøvrig hvor galt det *kan* være

http://www.lamebook.com/

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjestemedlem har sendt deg en CD-spiller Trykk her for å sende en musikalsk antikvitet tilbake.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis 50 mennesker poster i denne tråden, vil tråden få 50 deltakere! :) :) :) :)

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
Ludo skrev:
osv osv... Facebook har utrolig lite å tilføre et normalt oppegående og sosialt menneske! imho
Med mindre man bare omgir seg med normalt oppegående mennesker også på Facebook, naturligvis.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Det har sikkert hendt at jeg sier til kona: jeg går på do el. Må jeg legge det ut på nettet også?

Min favorittversjon når enkelte meget overrasket lurer på hvorfor jeg ikke er på FB, er å si at jeg er for gammel. Da blir det stille ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Facebook? Noe jeg bare har hørt om. Er ikke det noe ungdomsgreier?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
rolfozzy skrev:
Facebook? Noe jeg bare har hørt om. Er ikke det noe ungdomsgreier?
Det var vel omtrent ordrett hva min farfar en gang sa om internett...

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
Jeg misliker vel ikke facebook, jeg er bare veldig asosial, og vil ikke ha venner.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.919
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har ganske mange venner, de fleste treffer jeg aldri, og flere av dem kjenner meg ikke igjen på gata.
Sånn er FB for meg.

Vi syns forresten det samme om FaceBook som mange andre syns om oss og HFS:
Sludrer om meningsløse ting, rapporterer om ting vi kjøper, musikk vi spiller og hva vi spiser og drikker. Og leker at vi er venner.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Besten (83) er på Facebook og holder nesten daglig kontakt med barn og barnebarn. Bilder av oldebarn laster han ned og printer ut og viser til Besta. Heilt topp!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg elsker fjesboka. Kjekt å vite hva folk har til middag. Plutselig dukker det opp venninner fra Thailand som jeg ikke visste at jeg kjente og greier. Snasent opplegg.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Jeg elsker fjesboka. Kjekt å vite hva folk har til middag. Plutselig dukker det opp venninner fra Thailand som jeg ikke visste at jeg kjente og greier. Snasent opplegg.
Hvordan registrerer man seg på denne Facebook?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
MaKi skrev:
Det har sikkert hendt at jeg sier til kona: jeg går på do el. Må jeg legge det ut på nettet også?

Min favorittversjon når enkelte meget overrasket lurer på hvorfor jeg ikke er på FB, er å si at jeg er for gammel. Da blir det stille ;)
Hmmm, javel. Ikke særlig oppegående lenger, altså? Her har du et sunt forbilde:

http://viover60.no/oss-imellom/mellom-mennesker/oldefar-p-facebook.html

Faktum er at Facebook er befolket av seniorer:

I januar i år kunngjorde TNS Gallup en undersøkelse som viser at eldre over 60 har inntatt Facebook med full styrke. Fra å utgjøre fire prosent i tredje kvartal 2007, var tallet to år senere økt til 19 prosent. Det tilsvarer 125.000 personer.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Facebook er og blir hva man gjør det til sjøl. Og skulle det slenge innom en kommentar eller lignende som man ikke liker så har man høvdingstatus over sine egne facevenner. Har rydda litt selv noen ganger og det ble ikke rabalder av den grunn!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.633
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er på facebook men ikke oppdatert på 18 mnd.

Virker som om noen lever sitt liv gjennom facebook. Som at når de er på ferie, skal pusse opp, finne farge til pipa må legge ut bilder og forklare hva som er i tankene uansett tid. .
Som om det er viktigere å ta og legge ut bilder til almuen enn faktisk å forevige det for sin egen del.
Og så skal alle på død og liv leve sitt liv gjennom barna. "Se hvor kjekt vi har det"... etc.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.192
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Mitt forhold til Facebook er som følger: Hva er Facebook ;)

M

Morpheus

Gjest
Jeg kommer ikke på facebook før jeg eventuellt må. Eneste fordelen jeg ser med facebook er nettverksbygging, men jeg har egentlig nok med å ta vare på det nettverket jeg har. Jeg liker ikke å være tilgjengelig hver gang jeg skrur på pc'en, evt føle at jeg er tilgjengelig.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Morpheus skrev:
Jeg kommer ikke på facebook før jeg eventuellt må. Eneste fordelen jeg ser med facebook er nettverksbygging, men jeg har egentlig nok med å ta vare på det nettverket jeg har. Jeg liker ikke å være tilgjengelig hver gang jeg skrur på pc'en, evt føle at jeg er tilgjengelig.
Det var også min innstilling, helt til jobben tvang meg til å registrere meg. Jeg mener fortsatt det samme som privatperson, men må innrømme at jeg har postet rundt et dusin meldinger på vegger som privatperson også i løpet av det siste halvåret.

Emigrant

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
0
Sted
Nederland
Fikk en invitasjon fra en kamerat for en (lang) stund siden. I motsetning til de fleste leste jeg småskrifta og tenkte direkte "Ikke i h.......". Er fremdeles lykkelig uten...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Morpheus skrev:
Jeg liker ikke å være tilgjengelig hver gang jeg skrur på pc'en, evt føle at jeg er tilgjengelig.
Nada problemos. Finnes innstillinger for slikt også ;)

S

Supertramp

Gjest
Jeg er ikke med og kommer ikke til å bli med. Facebook vil nok før eller siden bli solgt og dernest bli en betalingstjeneste.
Da får vi noe nytt og rundansen begynner igjen....

Men Morten, hvorfor startet du denne tråden hvis du selv bruker FB, har nytte av det og som sådan er "fan" av det? Nå spør jeg som hobbypsykolog... ;)
Tråden din har du jo selv kalt:
"Tråden for oss som ikke liker Facebook"

Mitt ståsted, del I:
"hvilke fordeler ser du med FB?"
"å, jeg kommer i kontakt med venner og skolekamerater fra ungdomstiden - kjempegøy"
"javel....men før du fikk FB, savnet du dem egentlig?"

Mitt ståsted, del II:
http://www.facebook.com/terms.php?ref=p

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Uten at det er en prinsippsak er jeg ikke medlem. Imidlertid blir jeg litt betenkt når en av de siste avgjørelsene i PFU gir sin tilslutning til at pressen fritt kan referere innhold fra folks innlegg på facebook. Konklusjonen er: hva fanden skal vi med facebook når vi har HFS ;)

mvh Elektron

S

Supertramp

Gjest
Elektron skrev:
Imidlertid blir jeg litt betenkt når en av de siste avgjørelsene i PFU gir sin tilslutning til at pressen fritt kan referere innhold fra folks innlegg på facebook.
PFU sa vel ikke akkurat det - de sa vel at om du er en profilert person og uttaler deg i lukket eller åpen profil om noe du som den profilerte personen du er, har dybdekjennskap til, ja så kan dette brukes som sitater. Det blir å anse som om du skrev det i en avis eller en blogg - eller ropt ut på torget i Tromsø :)

"Videre vil utvalget anføre at det er naturlig å trekke et skille mellom det som er publisert på et lukket område og det som er fullt allment tilgjengelig. I det foreliggende tilfellet er det snakk om et lukket område der klageren i prinsippet har anledning til å bestemme hvem som skal ha adgang. Det må i denne sammenheng være naturlig å håndtere private ytringer fremmet i en liten lukket gruppe med noen få medlemmer annerledes enn ytringer av allmenn interesse som framkommer i en lukket gruppe med 2500 «venner».

Imidlertid kan det ikke alene være et spørsmål om antall deltakere, men like mye om ytringens innhold og ytrerens samfunnsrolle."

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.919
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Elektron skrev:
...: hva fanden skal vi med facebook når vi har HFS?
På Facebook finner vi almuen, unge og gamle , slektninger og kollegaer, dumme og lure (mest det første), mens på HFS er det bare nerder. Forskjellen er faktisk ganske ektsrem.
Ganske interessant faktisk, med fora som vi deltar i selv om vi hevder at vi tar avstand fra dem.
Noen av oss har kanskje en litt delt indentitet og tilhørighet, med de enkle og greie greie folka på den ene siden og de flinke kresne spesialistene på den andre. Da er det vel greit at det finnes litt forskjellige fora, siden like barn leker best.

S

Slubbert

Gjest
Det er vel omtrent like mainstream å være antifacebook som å faktisk være på Facebook, så opprørsfaktoren er temmelig lav. Facebook har forandret måten folk bruker internett på, de har greid mye av det samme som Apple. Og selvsagt vil alt som blir så stort ha både gode og dårlige sider. Den omnitilstedeværende skryten av hvor "anti" folk er ift. trender og ting som Facebook minner egentlig bare mest om den gamle, men evigunge jamringa over "ungdommen nå til dags".

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Supertramp skrev:
PFU sa vel ikke akkurat det - de sa vel at om du er en profilert person og uttaler deg i lukket eller åpen profil om noe du som den profilerte personen du er, har dybdekjennskap til, ja så kan dette brukes som sitater. Det blir å anse som om du skrev det i en avis eller en blogg - eller ropt ut på torget i Tromsø :)
Helt riktig presisering der Supertramp, jeg tok det litt sånn ut i fra husken. Hvis saken kom på spissen er jeg redd en person som ikke er såkalt offentlig vil ha større vern. At PFU trekker frem dette argumentet tror jeg er begrenset til denne konkrete saken, men det gjenstår å se. For å balansere mitt standpunkt, og for ikke å virke forutintatt, har jeg selv i en konkret sak vunnet frem i PFU.

mvh Elektron

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Jøgga skrev:
Elektron skrev:
...: hva fanden skal vi med facebook når vi har HFS?
På Facebook finner vi almuen, unge og gamle , slektninger og kollegaer, dumme og lure (mest det første), mens på HFS er det bare nerder. Forskjellen er faktisk ganske ektsrem.
Ganske interessant faktisk, med fora som vi deltar i selv om vi hevder at vi tar avstand fra dem.
Noen av oss har kanskje en litt delt indentitet og tilhørighet, med de enkle og greie greie folka på den ene siden og de flinke kresne spesialistene på den andre.  Da er det vel greit at det finnes litt forskjellige fora, siden like barn leker best.
Gode poeng der Jøgga. Som jeg sa tidligere er jeg ingen prinsippiel motstander. Skal vi holde oss til HFS så ser vi av besøkstallene at de trådene hvor trådstarter slipper oss litt under huden er veldig populære. Gode eksempler er liv Lagga som er en tråd jeg personlig liker veldig godt.

mvh Elektron

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.200
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Supertramp skrev:
Men Morten, hvorfor startet du denne tråden hvis du selv bruker FB, har nytte av det og som sådan er "fan" av det? Nå spør jeg som hobbypsykolog... ;)
Det var et bevisst valg for å få igang den gode samtalen ;D Fan tråder pleier å bli sablet ned, så da er det lurt å heller lage en for mobben. *host* *hark* ;)

Topp Bunn