Tråden for (muligens) verdifulle vinylplater.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    lark

    Gjest
    Mange av oss har nok betydelige samlinger av vinyl som helt sikkert inneholder relativt verdifulle godbiter uten at vi er klar over det. Dersom en har noe i platehyllene som man lurer på om har samlerverdi utover det normale kan man presentere det her, så ser man om noen sitter på kunnskap om saken. Tråden er ikke ment å være en bruktbørs.

    Jeg starter med denne: Mountain - "Nantucket Sleighride" Utgitt 1971. Originalutgivelse med "gatefold cover".
     

    Vedlegg

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har denne i orginal CBS-presning. Det er blitt påstått at den er verdifull. Bra musikk i hvertfall
     

    Vedlegg

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Mountain - "Nantucket Sleighride" rundt 500.- for et pent ex. Hvis du hadde hatt utgaven med hvitt sleeve, og pålimt tegning, 15-2000.-

    Camel - Moonmadness, dusinvare, to halvlitere på Stargate

    Colosseum Live, tja tror ikke denne gir deg nevneverdig mer, men muligens et par tre hundrelapper i et heldig øyeblikk, men da i pen stand.

    it's a beautiful day på cbs, anslår rundt 400.- for denne, så veldig sjelden er den vel ikke.



    My 5 cents........
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bra tråd og den bør flyttes til VINYLASYLET :)

    BTW:
    De fleste av vinylplatene mine er verdifulle, i hvertfall for meg ;)
     
    L

    lark

    Gjest
    Har også de tre her i originalpakning. Innbiller meg at dette er relativt sjeldne saker.
     

    Vedlegg

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    En av de mest verdifulle jeg har i egen samling er denne:
    http://www.diskografi.no/utgivelse.asp?id=7230

    Hjelper også at musikken er knall! Norsk kvalitetsbeat fra 1966.
    Var så heldig å få den i noen bæreposer sammen med dårlig disko, og smørsanger fra 70-80 tallet. Går for rundt 8-10000.- i det internasjonale markedet. Mitt ex er dog litt slitt, men signert av et par av medlemmene. :)

    Til og med reissuen fra 90-tallet går for nesten 400.-
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Bra tråd!
    Jeg har mange plater jeg vet verdien på, og kun få jeg vet lite om. En av de jeg er nysgjerrig på er en testpressing av Praying Mantis' "Time tells no lies". Ikke nok med at det er en testpressing, men låtene har en annen rekkefølge enn den som ble sluppet på markedet. For ordens skyld; testpressingen er UK-utgaven, label Arista SPART1153.
     

    Vedlegg

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Av mer snurrige norske utgivelser i egen samling, kan Russian Amcar Club's - "SchweinHund und Danielsen" fra 1988 nevnes. Ingen spesielt vanskelig utgave å få tak i, rent bortsett at mitt ex er et av få overlevende feil (noen sier test, men jeg vet ikke helt)-pressinger, med en låt med Michael Krohn på vokal.

    Norsk taffel-punk på sitt beste. ;D ;D ;D
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Første plata til Genesis: From Genesis to revelation i den meget sjeldne mono utgaven. Få eksemplarer finns. Coveret er noe slitt med plata er nesten mint. Original insert i rødt (blått på stereoutgaven) + original Decca mono innerpose. Verdi ca. 7500,-
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Neil Ardley: A symphony of Amaranths. Originalt (aldri reutgitt - heller ikke på CD) utgiitt i under 1000 eksemplarer. En av mine beste plater. Verdi ca. 2000,-
     

    Vedlegg

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Knall kjekk tråd.
    Vi har fått masse LPer av mor til min samboer. Mye musikk som jeg ikke kjenner. Hvordan kan jeg finne ut verdien til disse LPene?

    Samlingen inneholder bla masse ruphus, popol Vuh, Samla mammas manna osv. Har disse noen verdi foruten det musikalske?

    Lf
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Mens vi er inne på Camels Moonmadness; Hva med denne?
    Original Japansk hvite label promo med booklet. Mint. Uspilt. Samleverdi!
     

    Vedlegg

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Genesis: From Genesis to revelation

    Nice!! Synd at coveret er litt slitt. Denne skiva går glatt for langt over 10K i god stand.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    King Crimson: Islands. Original Japansk blå Atlantic promolabel med alle covere og insert. Uspilt da jeg kjøpte den. Helt mint fremdeles. Låter fantastisk sammenlignet med alle andre utgaver jeg har hørt av denne inkludert CD'er..
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    ..og her har jammen Bill Bruford vært og signert mitt eksemplar av "Feel good to me" 8)
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Tror dere jammen ikke at Steve Hackett har sneket seg til å signere min Japanske pressing av Genesis "A trick of the tail"! ;)
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Peter Hammill har vært frekk nok til å signere en hilsen i utbretten på mitt eksemplar av Van Der Graaf Generator's "Pawn Hearts". ;D

    (Nei, jeg heter ikke MIchelle! ;D)
     

    Vedlegg

    249386

    Medlem
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    29
    Antall liker
    1
    Jeg er VELDIG glad i denne:Motorpsycho`s Soothe med stålcover,og ekthetssertifikat signert av bandet.Finnes i ca.70 eksemplarer!
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    Har også de tre her i originalpakning. Innbiller meg at dette er relativt sjeldne saker.

    De der Collusseum II platene er bra de, men de er nok ikke verdt mer enn 100kr stykket. De er ikke sjeldne.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    ELEL6200 skrev:
    Samlingen inneholder bla masse ruphus, popol Vuh, Samla mammas manna osv. Har disse noen verdi foruten det musikalske?

    Lf

    Dersom de er i god stand; dvs. omtrent som nye, kan enkelte av dem være verdt en slant. DVS. noen hundre kr. stykket. Jeg synes å minnes at en Popul Vuh plate, den som kom i plastpose, er ganske verdifull.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hawkwing: Space Ritual. Original pressing. Mitt eksemplar har "Loggbok". I følge eksperter og Record Collectors guide skal ikke denne Hawkwindplata ha loggbok. men min har space ritual utbrett loggbok. Meget få eksemplarer har denne.


    Vinyl er pinadø gøy ;D
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Mer Hawkind:

    Først "In search of space". Mint original fra 1971 med Loggbok!

    Deretter "Warriors at the edge of time". Mint med det sjeldne "skjold" coveret...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Disse er jeg virkelig glade i. Locanda Della Fate samt Maxophone. Det ypperste av Italienske symfonisk prog. "Umulig" å finne på vinyl. Jeg har dem på perfekte japanske pressinger som nye!
    Mastertapen til Maxophone er blitt borte, slik at CD'en er mastret fra vinyl. Unødvendig å si at min vinyl låter bedre!
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En av mine sjeldne er Steve Hoffmans DCC LPZ-2005; en DCC 180g pressing av Ray Charles & Betty Carter (1961).



    Denne ble masteret fra den originale mastertape av Steve Hoffman, begynt presset og distribuert, da det viste seg at det var noe krøll med rettigheter ift ABC Paramount. Den ble umiddelbart dratt inn fra markedet. Jeg kjøpte min rett før de forsvant, husker jeg måtte gi $75 for den hos Elusive; litt trøbbel for deres "juks" (skulle egentlig ha kostet rundt $25).

    Idag går denne ultrasjeldne plata for rundt €1000 ser jeg.

    Mvh Vidar P
     
    L

    lark

    Gjest
    Her er Lynyrd Skynyrd´s "Street Survivors" med det opprinnelige coveret fra 1977. En uke etter at plata ble gitt ut omkom flere av medlemmene som kjent i en flyulykke. P.g.a. symbolikken på bildet med bandet omgitt av flammer, ble da dette coveret umiddelbart trukket tilbake og albumet ble i ettertid utgitt med et annet omslagsbilde. Originalomslaget dukket såvidt jeg vet ikke opp igjen før albumet ble utgitt på CD ut på åttitallet engang. Kjekt å ha ;D
     

    Vedlegg

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    Jeg har bla. denne:



    Visstnok utgitt i bare 500 eksemplarer.
     

    249386

    Medlem
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    29
    Antall liker
    1
    Mere Motorpsycho ;) Mad Sun 7" B-siden spiller Alice Cooper:Nobody likes me.
    BLÅ finnes i 280 exemplar.
    Rød finnes i 500 exemplar.
    Gul finnes i 325 exemplarer
     

    Vedlegg

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    lark skrev:
    Mange av oss har nok betydelige samlinger av vinyl som helt sikkert inneholder relativt verdifulle godbiter uten at vi er klar over det. Dersom en har noe i platehyllene som man lurer på om har samlerverdi utover det normale kan man presentere det her, så ser man om noen sitter på kunnskap om saken. Tråden er ikke ment å være en bruktbørs.

    Jeg starter med denne: Mountain - "Nantucket Sleighride" Utgitt 1971. Originalutgivelse med "gatefold cover".
    LP'r med relativt ukjente artister er vel skjelden utgitt i mer enn 500eks ;D
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    Den Kjøtt skiva så jeg gikk for 500 kr for 10-12 år siden. Det er sikle objekt.
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Tubesnake skrev:
    Disse befinner seg vel heller ikke i enhver samling.
    Var det ikke slik at Karlsøy Prestegård hadde solgt kun få plater, og så gikk resten opp i røyk, bokstavelig talt..?

    Denne er jeg virkelig spent på om noen kommer til å antyde en verdi på. Jeg har den nemlig selv, men jeg "samler" ikke på den akkurat...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn