Har funnet ut at eg vil prøve såkalt tradisjonell barbering. Lei av dyre Gillette barberblader. Men,hva trenger ein nybegynner med litt ømfintlig hud?
Pleier å barbere meg ein gang i uka.
Hvilken høvel,blader,kost og alt det andre trenger eg?
Ønsker å kjøpe kvalitet,gjerne ein høvel som varer livet ut.
Skavisjå...
Ømfintlig hud? Da vil jeg i all fall unngå Feather-blader. De er uhyggelig skarpe. Hvorfor ikke prøve Personna, som noen av oss her nylig har prøvd, og som har fått gjennomgående positiv omtale?
Hva kost angår, blir vel de med ekte grevlingbust gjerne ansett som de gjeveste. De koster gjerne litt, men er verdt det, etter min mening.
De fleste høvler som koster litt, holder i årevis. Personlig har jeg god erfaring med Merkur Futur, men det finnes mye annet bra der ute også.
Hvorvidt du velger barberkrem eller -såpe, blir vel en smaksak. Ikke alle koster like mye, og det finnes masse på nettet, til lave priser. Og høye. Du blir uansett ikke ruinert av å prøve deg frem.
Uansett; du må nok regne med å punge ut litt i starten. Godt utstyr koster jo litt, men "software", aka blader, kan fås svært billig på nettet (f.eks. eBay), og det tar ikke lang tid før du spart inn utgiftene, hvis du sammenligner med de avsindig dyre Gillette-bladene.
Lykke til!