Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Jeg synes ikke Feather-bladene er så veldig mye skarpere enn Astra.
    Men det virker som de er tynnere enn Astra-bladene?
    Kanskje jeg ville bli skuffet hvis jeg gikk tilbake til Astra?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis noen er fristet til å prøve tradisjonell høvel gir bort et "kit" bestående av en Parker R99, Proraso kost (svinebust) og barberkrem på tube + et par nye Feather blader. Alt er meget pent brukt og nøye rengjort. (Tåler sikkert en runde i oppvaskmaskinen hvis det gir ro i sjelen.) Send PM for bilde ved interesse.
    Hvis tilbudet enda er åpent, tar jeg gjerne i mot ☺

    Johan-Kr
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Her var denne tråden igjen, ja.
    Det passer bra, siden jeg må bestille flere blader.
    Er ikke så imponert av disse japanske Feather bladene, selv om jeg bruker dem akkurat nå.
    Astra-bladene som jeg startet opp med var like bra, synes jeg.

    Er det noen som har forslag til ok blader?
    Bruker disse for tiden. For meg med en anelse sensitiv hud på halsen så funker de bedre enn Astra, Mühle og Derby som er de jeg har brukt det siste året ca. Og de er tilgjengelig lokalt (dyrt riktignok), det er jo praktisk.
    GILLETTE WILKINSON DE BLADES.JPG
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Barbering med kniv (lett barbert):


    "Det har vært reist spørsmål om hvorvidt hodet er ved bevissthet også etter barberingen. Klokken 5:30 om morgenen 28. juni 1905,[2] observerte dr Beaurieux hodet av en barbert mann nøye for å se tegn til liv. Legen løftet ikke hodet opp, slik avisene etterpå hevdet, ettersom det stod av seg selv. Beaurieux iakttok at den barberte mannens øyelokk og lepper beveget seg i rytmiske sammentrekninger i fem-seks sekunder. Dette kunne være rene reflekser, men etter at ansiktet ble rolig, ropte legen med høy stemme: «Languille!» Øynene åpnet seg da langsomt: «Deretter festet Languilles øyne seg helt tydelig på mine, og pupillene fokuserte på meg.» Etter noen sekunder lukket øyelokkene seg igjen, og Beaurieux ropte igjen den barbertes navn: «- og nok en gang, uten noen spasmer, løftet øyelokkene seg, og avgjort levende øyne festet seg på mine, kanskje mer gjennomtrengende enn første gang. Så lukket øyelokkene seg igjen, men ikke helt. Jeg forsøkte å rope en tredje gang, men det kom ingen flere bevegelser – og øynene antok det glassaktige utseendet de får hos døde.» Legen anslo det hele til å ha vart 25-30 sekunder."[3]
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei alle sammen, og god, grooming jul!
    Da har jeg bestilt meg barberkniv for første gang; fra www.gents.no og valget falt på en karbonstål-variant fra DOVO som heter Bismarck, med ebenholt skaft. Jeg siklet lenge på DOVO Inox, som er rustfritt stål, men etter sigende skal det svenske karbonstålet være lettere å holde skarpt?!
    I det videre en Merkur 700 høvel, med noen blader, og litt stæsj.
    Så nå håper jeg at noen korrigerer meg ut ifra listen, dersom jeg absolutt burde ha gjort andre valg her....:)

    https://www.gents.no/dovo-cut-throat-bismarck

    Skjermbilde 2015-12-25 kl. 17.16.12.jpg
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Mye godsaker her, Vidar P. Kniven høres da fornuftig ut. Har selv holdt meg til shavette for å slippe vedlikeholdet. Neste steg er å oppgradere den til en Feather shavette.
    Hva slags kost kjøpte du? Fikk bartekam og voks av svogeren til jul. Nå begynner det å bli ganske komplett :)

    Edit: så at det var stativ nå
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei MaKi. Jeg har to børster jeg bruker, en Kent BK4 og en BK8, begge er såklart silvertip badger. Beste børdstene jeg har vært borti.
    Som såpe bruker jeg gjerne Kent sin den er strålende; med et rikt, tett, varig skum. Har brukt Mach3 i alle år, en snartur innom femblads var en katastrofe, så tilbake til treblads. Men i bestilling er både DOVO kniv og Merkur Futur høvel... så jeg gleder meg, idet jeg har lagt julestappen med Davidoffs blå mixtur i lesepipa!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Dette kan bare bli bra. Feather-bladene er fantastiske men litt skarpe i starten. Hadde jo BK8 jeg og, den var flott men litt stor. Nå har jeg hatt chubbyserien fra Simpson en stund, fantastisk den og. Blir moro å lese resultater!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig i at BK8 er stor; på mange måter foretrekker jeg BK4 egentlig. Men det er litt vanesak... lære seg hvor mye såpe man bør ha osv...
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det er så stille i denne tråden. Har alle begynt med skjegg?

    Etter å ha brukt denne barberkremen i mange år

    truefitt shaving cream.jpg

    bestemte jeg meg for å å prøve noe nytt, og landet på denne.

    etonkrem.jpg

    Den veier ca 40 gram mindre enn T&H, men er til gjengjeld ca en hundrings billigere. I tillegg virker den svært drøy; man dypper kosten så vidt nedi, og så kan man piske opp kremen til man har nok til en haug med passeringer.

    I motsetning til T&H-kremen, er den lett parfyrmert. Jeg likte duften, noe som endte med at jeg nå har bestilt aftershave og cologne i samme serie. Fra Ebay.

    etonshave.jpg

    eton cologne.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Har bruk samme i 'alle' år merkene.
    Passer på å stikke innom og bunkre opp både hos Truefit & Hill og hos Taylor of old Bond street hver gang jeg er innom London.
    Har brukt Eton eau de colo , men liker veldig god deres Sandalwood.
    Butikkene ligger jo bare et steinkast fra hverandre.
    T & H har også en veldig god fuktighetskrem i samme serie, Ultimate comfort, den trekker fort inn, varer hele dagen og legger seg ikke som en glinsende hinne på huden som billigkremmer ofte gjør. Brukte laaaang tid før jeg fant denne, det er mye drit i salg, men jeg har ikke vurdert å skifte. Dryg er det også.
    T & H sine dufter liker jeg ikke så godt, bestilte et prøveutvalg for noen år siden, men de forsvinner så fort synes jeg. Btw så får varene og posen en dusj av god lukt når en handler hos T & H. Snodig. Vil gjerne klippe med der neste gang, det er ikke dyrere enn i Norge og kvaliteten er nok av beste klasse. De har jo en royal warrant og klipper Hertugen av Windsor. De bruker ikke maskin, men kun saks, jeg tipper det er folk som kan sine saker.
    Har ikke prøvd barberkremene til Taylor, men sikker ikke dårlige de heller. Det er jo også en frisørsalong der man både kan få klipt håret og shavet seg.
    Like rundt hjørnet ligger Geo F Trumper, de har noen fantastiske barberkremer. Nesten bedre enn T & H sine.

    Jeg har i mange år brukt en Mühle SE med Derby blad, og en badger kost fra dem. Tysk kvalitetsstål som du har livet ut. Kan kjøre over den høvelen med traktor uten at den tar skade. Derby-bladene har litt dårlig rykte i barberkretser, men jeg synes det passer best til min hud. Feather er rett og slett for kvass for meg.
    Har syslet litt med tanken på å prøve kniv, og det blir gjerne til at jeg gjør det, om ikke annet å for gøy.

    Og når vi snakker Jermyn Street og de nære havområder, så har jeg gjort en stor oppdagelse i vår: Floris lager de deiligste dufter. Kompleks uten å være rotete. Ser på hjemmesidene deres at man for den nette sum av £4.500 (drøye 47.700 NOK) kan få laget sin egen duft. Det tilsvarer jo prisen på en dress av aller ypperste merke, så det var jo også noe å tenke på. Prosessen tar 6 måneder og innebærer tre konsultasjoner. En får da til slutt 100ml av en unik duft, laget bare til seg selv. Og en kan hente fem nye forsyninger inkludert i prisen.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Taylor sine kremer er fantastiske. Har hatt både Eton, rose, sandalwood og deres klassiske med hell. Tørker ikke så lett ut som T&H, og lager fantastisk krem. Feelunique har veldig god pris på de.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Taylor sine kremer er fantastiske. Har hatt både Eton, rose, sandalwood og deres klassiske med hell. Tørker ikke så lett ut som T&H, og lager fantastisk krem. Feelunique har veldig god pris på de.
    Takk for tipset, skal gi dem en sjanse. Feelunique har jo stadig tilbud av ymse slag.

    Ed: Det var ikke så store utvalget der.
    Jeg har ikke opplevd at T&H sine kremmer tørker ut, men det er jo ikke sikkert de oppfører seg likt hos alle. Jeg er i alle fall 100% fornøyd.
     
    Sist redigert:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Gutter. why?
    Dette er en tråd som flere har glede og nytte av. Ikke spam den, gjør heller noe annet og la oss som er interessert få ha denne i fred. Jeg skjønner ikke poenget med å ødelegge, det er bare irriterende.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tror man gjør lurt i å utstyre seg med litt selvironi på hifisentralen. Felles for de fleste her inne er at vi er nerder ved patologiens porter når det gjelder hifi. Så har flere av oss en eller to interesser ved siden av dette hvor vi i beste fall beveger oss i ytterkanten av den normale og friske psykologien. Litt vennligsinnet 'mobbing' tror jeg ikke skader noen? I hvert fall tror jeg ikke Sluket, Vintage Silver Pioneer og Pinky har ondsinnede baktanker med fleipen.

    Forøvrig er jeg også nybarbert i dag. Jeg brukte denne, og vanlig Lano dusjsåpe:

    IMG_0165.jpg

    I ansiktet brukte jeg den trauste og vanlige høvelen og skummet fra boks, Gillette.

    Regner med å få høre det. Regner med at jeg kommer til å bry meg særdeles lite. :D
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det handler ikke om manglende selvironi.
    Det handler om at det ikke er noe poeng i å ødelegge for andre. Les trådtittelen og gjør noe som er kjekt i stedet.

    Ingen kommer til å poste seriøst når tråden forsøples av alskens dritt. Hva om noen hadde begynt sånn i en av teknikktrådene eller lyttetrådene? Hadde aldri blitt tolerert. Så bare la være, og la oss som har interesse for dette få være i fred og holde på med vårt.
    Makan.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror man gjør lurt i å utstyre seg med litt selvironi på hifisentralen. Felles for de fleste her inne er at vi er nerder ved patologiens porter når det gjelder hifi. Så har flere av oss en eller to interesser ved siden av dette hvor vi i beste fall beveger oss i ytterkanten av den normale og friske psykologien. Litt vennligsinnet 'mobbing' tror jeg ikke skader noen? I hvert fall tror jeg ikke Sluket, Vintage Silver Pioneer og Pinky har ondsinnede baktanker med fleipen.

    Forøvrig er jeg også nybarbert i dag. Jeg brukte denne, og vanlig Lano dusjsåpe:

    Vis vedlegget 394106

    I ansiktet brukte jeg den trauste og vanlige høvelen og skummet fra boks, Gillette.

    Regner med å få høre det. Regner med at jeg kommer til å bry meg særdeles lite. :D
    Tiltredes. Jeg synes ikke dette er noe å irritere seg over, i motsetning til hudirritasjoner etter barbering.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jaja. Jeg synes det er en hyggelig avveksling med litt 'comic relief' f.eks. i form av en og annen trehjulssykkel i sykkelsesongen 20XX. Ikke vegrer jeg meg for å fortsette med mine mer eller mindre alvorlig mente on topic-innlegg heller. Men vi er forskjellige.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Klassisk barbering er en interesse som strekker seg langt utover dette nerdeforumet. Det går vel an å la folk like noe i fred.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bruker slik:

    Tabac.jpg

    og slik:
    Barberkost.png

    Sammen med standard Gilette høvel.
    En nytelse i forhold til det helv...skummet som er full av parfyme.
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Hvorfor ikke kjøre en DE høvel å spare masse penger i året på barberblader.
    Jeg betaler ca 1kr per blad når jeg kjøper.
    Kjøper stort sett bare pakker på 100stykk på ebay sånn en gang hvert 1,5år.

    Dette bruker jeg, hatt i ca 3 år nå.


    Og såpe
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Kan noen btw fortelle meg hvorfor Gilette er på dette "flest mulig blader" kjøret? For hvert blat som introduseres så går presisjonen ned - det samme gjelder for fleksibelt oppheng mellom håmdtak og blad. Ansiktet er jo ikke en stor glatt flate?. Finnes det lenger å få tak i noe tilsvarende de gode gamle variantene med smalt blad (1-2 blader) og stumt montert tynt håndtak?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.459
    Kan noen btw fortelle meg hvorfor Gilette er på dette "flest mulig blader" kjøret? For hvert blat som introduseres så går presisjonen ned - det samme gjelder for fleksibelt oppheng mellom håmdtak og blad. Ansiktet er jo ikke en stor glatt flate?. Finnes det lenger å få tak i noe tilsvarende de gode gamle variantene med smalt blad (1-2 blader) og stumt montert tynt håndtak?
    Jeg har et tips til deg, men siden denne tråden dreier seg om High-end barbering så kan jeg desverre ikke gi deg rådet. Sorry.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Vi tar det på PM :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kan noen btw fortelle meg hvorfor Gilette er på dette "flest mulig blader" kjøret? For hvert blat som introduseres så går presisjonen ned - det samme gjelder for fleksibelt oppheng mellom håmdtak og blad. Ansiktet er jo ikke en stor glatt flate?. Finnes det lenger å få tak i noe tilsvarende de gode gamle variantene med smalt blad (1-2 blader) og stumt montert tynt håndtak?
    Penger og markedsføring, må vite - og så går patrntene ut, slik at for å unngå kopiblader må de fornye designen jevnlig.

    Hvorfor selge blader til 1kr/stykk, når du kan selge de for 50-60kr/stykk.
    image.jpeg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor ikke kjøre en DE høvel å spare masse penger i året på barberblader.
    Jeg betaler ca 1kr per blad når jeg kjøper.
    Kjøper stort sett bare pakker på 100stykk på ebay sånn en gang hvert 1,5år.

    Dette bruker jeg, hatt i ca 3 år nå.


    Og såpe
    DE høvel notert! Takk for tips! :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Penger og markedsføring, må vite - og så går patrntene ut, slik at for å unngå kopiblader må de fornye designen jevnlig
    .

    Jo, selvsagt er det slik - men det betyr ikke at alle behøver å støtte et selskap som pr. definisjon lager et produkt som fungerer dårligere og dårligere...
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Jeg har handlet utstyr på Barbershop, mens såper og og kremer i utlandet. Blader er på nettet, der tar barbershop litt for stive priser. Varierer mellom krem og såpe, alt etter innfall. Bruker også en preshave oil, det blir bedre glid på den måten. Etterhvert har jeg forsynt både egne og andres sønner med tilsvarende, det har blitt 18års-gave i slekta. I alle fall i deler av den.

    Veldig fornøyd med begge disse. Høvelen (R89 Grande) er av de med litt lengre skaft enn den vanlige, kosten er silvertip, beste grevlinghår. Håndlaget. De kan dette tyskerne.

    Stativ hører også med.

    r89grande_1_2_1024x1024.jpeg

    muhle-barberkost-099k256_1_1024x1024.jpeg

    muhle-stativ-rhmsrset_1024x1024.jpeg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Penger og markedsføring, må vite - og så går patrntene ut, slik at for å unngå kopiblader må de fornye designen jevnlig
    .

    Jo, selvsagt er det slik - men det betyr ikke at alle behøver å støtte et selskap som pr. definisjon lager et produkt som fungerer dårligere og dårligere...
    Helt enig, og derfor har jeg sluttet å kjøpe deres produkter. Det finnes i praksis bare to alternativer. Enten bruker du en god gammeldags safety razor av god kvalitet som de fleste her i tråden og velger det enkeltbladet som passer din hud og ditt skjegg best (hvis det er skjegg som skal bort...). Eller så bruker du en maskin du synes funker for deg. Eventuelt begge deler, maskin til daglig og safety razor når du skal i fint selskap. Du kan også ta den helt ut til det borderline suicidale og kjøpe deg en barberkniv.

    Men det er en ting du ikke gjør, og det er å kjøpe deg inn i Gillette Super Duper Oktett High End Shaving Miracle eller lignende systemer. I ren trass ville jeg heller brukt de blå enkelthøvlene som river biter av ansiktet ditt, men heldigvis har jeg ikke så mye trass i meg.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Penger og markedsføring, må vite - og så går patrntene ut, slik at for å unngå kopiblader må de fornye designen jevnlig
    .

    Jo, selvsagt er det slik - men det betyr ikke at alle behøver å støtte et selskap som pr. definisjon lager et produkt som fungerer dårligere og dårligere...
    Helt enig, og derfor har jeg sluttet å kjøpe deres produkter. Det finnes i praksis bare to alternativer. Enten bruker du en god gammeldags safety razor av god kvalitet som de fleste her i tråden og velger det enkeltbladet som passer din hud og ditt skjegg best (hvis det er skjegg som skal bort...). Eller så bruker du en maskin du synes funker for deg. Eventuelt begge deler, maskin til daglig og safety razor når du skal i fint selskap. Du kan også ta den helt ut til det borderline suicidale og kjøpe deg en barberkniv.

    Men det er en ting du ikke gjør, og det er å kjøpe deg inn i Gillette Super Duper Oktett High End Shaving Miracle eller lignende systemer. I ren trass ville jeg heller brukt de blå enkelthøvlene som river biter av ansiktet ditt, men heldigvis har jeg ikke så mye trass i meg.
    Det er fort gjort å tjene inn de pengene man må ut med til en vanlig høvel.

    På Ebay for man lett kjøpt pakker med DE-blader til priser som bringer stykkprisen ned til ca 2 kroner. Hva koster disse Gillette-bladene nå?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kom på at det begynner å bli temmelig tomt for blader i skapet på badet.

    100 stk Derby extra bestilt fra eBay til den nette sum av £9.99 inklusive frakt. Det er halvparten av hva en pakke på 4 Gilette Fusion-blader koster på den lokale Coopen...

    Johan-Kr
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De er billige selv hvis du kjøper i Norge sammenlignet med hva du må ut med for Fusion-blader.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Blader er latterlig overpriset i Norge. Har kun kjøpt via nettet etter at startpakken fra Barbershop var brukt opp.
    Her har jeg handlet litt forskjellig oppgjennom; jalla hjemmeside da, og kanskje ikke billigste der ute - men:

    Welcome To Connaught Shaving
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn