Tråden for anbefalte samlinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.597
    Antall liker
    9.805
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er fra min side ingen anbefalt samling, men et sted må det postes....

    Sony har en kjempekatalog, Casadesus, Szell, Ormandy, Heifetz......soms tort sett ligger død som en sild med begrenset tilgjengelighet, og så finner de på dette!



    411 £ på mdt.

    Det er en grunn til at "the majors" har blitt "the minors".

    YO-YO MA

    30 Years Outside the Box

    Deluxe box set of Yo-Yo Ma’s recorded legacy. The definitive collection of this iconic artist in a presentation as beautiful and timeless as the music itself.

    The Box

    Yo-Yo Ma: 30 Years Outside the Box is presented in a unique, beautifully designed, Casemade, velvet lined, lift off box. All discs are packaged in original jacket style minijackets highlighting original album cover art and complete tracklistings.

    The Music

    The recorded history of Yo-Yo Ma in one box, 90cds: 88 discs of original album releases (including 15 Grammy Award winners) Plus an additional two discs of bonus material – entirely remastered with DSD technology. Over the past 30 years, Yo-Yo Ma has made several successful recordings that defy categorisation, among them Hush with Bobby McFerrin, Appalachia Waltz and Appalachian Journey with Mark O’Connor and Edgar Meyer and two Grammy winning tributes to the music of Brazil, Obrigado Brazil and Obrigado Brazil Live in Concert. Yo-Yo Ma’s most recent recordings include New Impossibilities, a live album recorded with the Silk Road Ensemble and Songs of Joy & Peace, a collaborative recording which has become the best selling album of his 30 year recording career. The Bonus Discs include the first release in any format of John Williams’ Suite from Memoirs of a Geisha for Cello and Orchestra. The second disc includes the first compact disc release of his Air and Simple Gifts, written for the inauguration of President Barack Obama.

    The Book

    Unique to this box set is a 312 page hard bound book with rare archival photos, essays, artist bios, full track lists, original liner notes and credits. The book’s forward is by long time Yo-Yo Ma collaborator and Grammy winning pianist Emanuel Ax. The main essay, focusing on Mr. Ma’s multifaceted, boundary defying career, is by noted music journalist Richard Dyer. In addition there are short essays about the recordings from Yo-Yo Ma’s main producer Steven Epstein and composer John Williams. The book also features “A Life in Pictures”, a chronological photographic portrait of Yo-Yo Ma’s life and career with over 150 rare, archival photos complimented with messages from many of Yo-Yo Ma’s friends and colleagues including Senator Ted Kennedy, James Taylor, Alan Alda, Alison Krauss, Dave Brubeck, Ennio Morricone, Jaime Laredo, Wynton Marsalis, Stephen Colbert and many more.


    Numbered Limited Edition
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Huff.. og jeg som ikke klarer å lære meg å like Yo-Yo Ma engang. Men han er vel stor i US da.

    Da venter vi heller på bokser med de andre du nevnte tror jeg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.597
    Antall liker
    9.805
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Huff.. og jeg som ikke klarer å lære meg å like Yo-Yo Ma engang. Men han er vel stor i US da.

    Da venter vi heller på bokser med de andre du nevnte tror jeg.
    Dessverre har de ikke crossover appeal som Ma har, og dermed driter Sony en lang marsj i de.

    Dette må være noe av det mest Harry jeg har sett av klassiske CD-produkter....
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser ikke verre ut nei erato. Jeg tar det dithen at jeg ikke er alene om å ikke helt få til denne Yo-Yo Ma da.. det var da godt å høre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.832
    Antall liker
    9.506
    Sted
    Trondheim
    Jeg vil anbefale denne som jeg nevnte i en annen tråd:



    Dette er Chopin-spill i ypperste klasse. Rubinstein er vel en av de aller fremste tolkerne av Chopin, og nå er denne boksen tilgjengelig fra Amazon.de for ca 20€, m.a.o. godt under 200-kr. grensen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig otare, og den inneholder både 194o-talls og 1960-talls innspillinger av enkelte stykker, så man kan kose seg med å sammenholde. Rubinstein er liksom den store Chopin-pianisten, iallefall en av de få; selv om en del andre har nytt bravur i aspekter av komponistens portefølje.

    Ville bare nevne at boksen er nesten like billig også på amazon.com for de som ikke leser tysk.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Ville bare takke otare og Vidar P for anbefaling av Rubinstein-boksen. Den kom i går, og jeg har ikke hatt tid til å gjøre noe annet enn å lese, skrive og sove siden det – men Rubinstein har spilt i de fleste av mine våkne timer. Dette var litt av en oppdagelse!

    Han spiller befriende lett og freidig, med en herlig innlevelse og kontroll.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.597
    Antall liker
    9.805
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    469 kr på aktivklassisk. Brumelplaten har jeg, ellers er det lite dublering her.

    Featuring their famous and now deleted recording of the so-called "Earthquake" mass by Antoine Brumel, this 15 CDs boxset includes some of the most prestigious recordings available on the Sony Classical VIVARTE label and sheds light on this long-forgotten music that too often seems to lie in dark corners of European archives and libraries.

    Paul van Nevel, choirmaster, musicologist, and cultural historian founded the Huelgas Ensemble in the early 1970's at the Schola Cantorum Basiliensis. The Ensemble has emerged as one of Europe's main vocal ensembles dedicated to the performance of music from the Middle Ages and the Renaissance. Van Nevel has won a number of prestigious awards for his recordings with the Huelgas Ensemble. Their recording of the music of Renaissance composer Mattheus Pipelare, Pipelare: Missa "L'homme armé" , won the 1998 Cannes Classical Award for Best Choral Music, in addition to the Diapason d'or in 1996. Previous albums, including their critically acclaimed Utopia Triumphans, have accumulated similar accolades. Van Nevel has also been awarded the "Prix In Honorem" from the Académie Charles Cros in Paris.

    Tracks:
    CD 1 Codex Las Huelgas - Music from 13th Century Spain
    CD 2 Febus Avant! ,Music at the Court of Gaston Febus (1331-1391)
    CD 3 Music from the Court of King Janus at Nicosia (1374-1432)
    CD 4 Utopia Triumphans - Tallis, Striggio and other renaissance choral works
    CD 5 Alexander Agricola - A Secret Labyrinth
    CD 6 Matthaeus - Missa "L'homme armé", Chansons, Motets
    CD 7 Antoine Brumel - Missa "Et ecce terrae motus", Sequentia "Dies irae"
    CD 8 Mateo Flecha el Viejo (1481-1553) - Las Ensaladas
    CD 9 Costanzo Festa (c.1490-1545) - Magnificat, Mass parts, Motets, Madrigals
    CD 10 Nicolas Gombert (c.1500-c.1557) - Music from the Court of Charles V
    CD 11 Pierre de Manchicourt (c.1510-1564) - Missa "Veni Sancte Spiritus", Motets, Chansons
    CD 12 Orlando di Lasso (1532-1594) - Lagrime di San Pietro
    CD 13 Jacobus Gallus (1550-1591) - Opus musicum, Missa super "Sancta Maria"
    CD 14 Cancoes, Vilancicos - e Motetes Portugueses , Séculos XVI-XVII
    CD 15 Joao Lourenco Rebelo (1610-1661) Lamentations for Maundy Thursday, Vesper Psalms
     
    B

    BTS

    Gjest
    erato skrev:


    Denne flotte boksen er fortsatt enda noen dager å få under 200 grensa på mdt. Storslagen, velklingende og vakker senromantisk orkestermusikk. Gamle østtyske kvalitetsinnspillinger med orkestre som Staatskapelle Dresden, Staatskapelle Berlin, Leipzig Gewandhausorkester, og med dirigenter som Konwitschny, Blomstedt, Herbig og Suitner. God lyd er det også, løp og kjøp!
    Lyssnat igenom första skivan och tackar för tipset.
    Det är mitt första möte med Max Reger, definitivt inte mitt sista.
    Enig angående lydkvaliteten :)
     
    R

    rico

    Gjest
    Har jo de fleste av symfoniene til Beethoven fra før men har ingen problemer med å si at denne frister veldig, har også en del av Everest platene fra Classic og de er meget bra de aller fleste av dem så jeg velger å tro at lyd og pressing er nydelig. Noen av dere tungt belastede som kjenner disse innspillingene og kan si noe om dem, da gjerne sammenlignet med andre Beethoven innspillinger.

    http://www.classicrecords.com/item.cfm?item=SDBR 3065-200G-CLARITY
    +
    http://www.classicrecords.com/item.cfm?item=HDAD 2032-PLUS
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17


    Fra EMI sin 100 best serie synes jeg denne er vel verdt en anbefaling. Har ikke gått til anskaffelse av alle i serien riktig enda, men av de jeg har: Baroque,Mozart,Opera classics,consertos og classics, skiller baroque seg såpass ut kvalitetsmessig for meg at den får en klar anbefaling.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    rico: Har hørt den syklusen, men det er en stund siden. Nå er det mulig jeg bare ikke har tatt poenget, eller at Krips dirigerer i en tradisjon jeg ikke skjønner meg på. Men hadde jeg planlagt å svi av $250 på Beethoven-symfonier og ville ha med denne syklusen ville jeg kjøpt CD-boksen på Wal-Mart (ja, de selger den der) for $10 og kjøpt noe annet for resten.

    Jeg klarer ikke å la meg engasjere særlig av disse opptakene. Spenningen i musikken kommer ikke frem på samme måte som ved innspillinger jeg liker, orkesteret virker ustøtt. I noen passasjer låter det flott, i andre synes jeg det er mange musikalske poenger som glemmes, fortrenges eller gjemmes bort.

    PS: 1963-syklusen til Karajan får en for 300 riksdaler, f.eks. på Platekompaniet. Et Furtwängler-sett trenger ikke koste så alt for meget, det heller.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Må si at jeg skjønner den Wright; for $250 så kan man kjøpe en haug sykluser som er tildels en god del bedre, for ikke å snakke om mer legendariske, men Beethoven-sykluser kan man aldri få nok av.

    For å ta et eksempel som ikke allerede er nevnt så kan man jo nevne Jochums fenomenale Philips-syklus på Original Masters, audiofile remasteringer så det holder, og en virkelig flott syklus. Klemperer på EMI er også veldig eieverdig.
     
    R

    rico

    Gjest
    Takker Wright og Vidar for tilbakemeldingen, setter stor pris på tipsene og den grundige begrunnelsen.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Jeg har via abonnement kjøpt en serie på 48 cd-er fordelt i 3 bokser som heter Klassiske Mesterverker. Boksene inneholder klassiske stykker fra de aller fleste klassiske komponister. Cd-ene kommer i mapper med opplysninger om bakgrunnen for hvert musikkstykke. Det følger også med en bok med kort historikk om de forskjellige komponistene. Litt forklaring om hva som kjennetegner de ulike musikkepoken, som middelalder, renessansen, barokk osv. Forklaring om de forskjellige musikkinstrumenter som benyttes innen klassisk musikk osv.
    Og det beste er at kvaliteten på innspillingene er av god kvalitet i mine ører.
    Kjenner noen flere til disse verkene, så kunne det vært interessant å høre deres mening også.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.327
    Antall liker
    11.220
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    niha skrev:
    Hei!
    Jeg har via abonnement kjøpt en serie på 48 cd-er fordelt i 3 bokser som heter Klassiske Mesterverker. Boksene inneholder klassiske stykker fra de aller fleste klassiske komponister. Cd-ene kommer i mapper med opplysninger om bakgrunnen for hvert musikkstykke. Det følger også med en bok med kort historikk om de forskjellige komponistene. Litt forklaring om hva som kjennetegner de ulike musikkepoken, som middelalder, renessansen, barokk osv. Forklaring om de forskjellige musikkinstrumenter som benyttes innen klassisk musikk osv.
    Og det beste er at kvaliteten på innspillingene er av god kvalitet i mine ører.
    Kjenner noen flere til disse verkene, så kunne det vært interessant å høre deres mening også.
    Hvis ikke jeg tar feil har jeg sett denne samlingen før, har en kamerat som har denne, og jeg vet flere som anbefaler den. Kvaliteten er faktisk ganske god. Mitt første møte med den var en sats fra Saint-Saëns orgelsymfoni (prøv den) , den innspillingen er så bra at jeg måtte få rippet en kopi. Sånne samlinger inneholder mange utdrag fra større verk, ofte bare en enkelt sats, og det er en begrensning for meg. Men jeg tror dette er en god innfallsport til klassisk musikk, selv om jeg vet at hardbarkete samlere kan rynke litt på nesen.

    Forresten ligger en sånn ute på finn.no for tiden, og den kan jo være aktuell. Prisen der er for høy etter min smak, brukt er brukt.

    Min personlige anbefaling er å bruke den som en introduksjon, for det er ikke en dekkende platesamling. De fleste klassiske komponister og verk er ikke med her. Det finnes nemlig så enormt mye, alltid noe mer å hente.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Jeg ser helt klart hvilke begrensninger en slik samling har, og foretrekker vel også hele verk, men som du sier gir denne serien en fin innføring i musikkarten, og med den informasjonen som følger med er det også litt å lære om de forskjellige stykkene.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89


    anbefaler denne, som kom godt under moms-grense.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    bokser er bra ;)

    ferdig med sibelius, mendelson, glazunov, brahms osv..vel, ferdig blir man vel aldri.
    fikk lyst til og bryne meg på Gustav Malher, noen kan anbefale en god og billig box med hans symfonier? eller blir det feil inngangsvinkel? skal jeg heller satse på enkeltinnspillinger av verkene hans ?
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Bertini-syklusen har blitt min favoritt. Anbefalt tidligere i tråden her, tror jeg. Og du får den sikkert til under momsgrensen – samtlige symfonier pluss Das Lied von der Erde. Kupp!

    Bertini er ikke fullt så «utagerende» som f.eks. Bernstein, men synes orkesteret låter fantastisk balansert når han dirigerer. Både balanse mellom instrumenter og mellom de forskjellige bitene av musikken – Mahler setter jo det subtile opp mot det ekstremt høylytte; å få til dette på et fornuftig vis er neppe særlig enkelt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.597
    Antall liker
    9.805
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Europadisc kjører dagskampanjer, i dag den 20.11 er det Harmonia Mundi. Boksen med sacred music koster nå 209 kr .....med litt flaks slipper tollen den inn, eller pundet faller (9.42 på tolletaten for neste uke nå, 9.30 i denne uken...da hadde den gått under....):


    This is just to inform you about our EuropaDEAL for today - over 100 re-issue titles from Harmonia Mundi . Included are many great value box sets, now reduced even further! See especially the recent 30CD ' Sacred Music ' set, plus the limited edition titles released in October which included all of Paul Lewis' Beethoven Sonata recordings - now only £35
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    2.307
    Torget vurderinger
    4
    Tok sjansen på Sacred Music fra Europadisc. Satser på at den glir rett gjennom tollen.
     

    friedman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Innlegg
    230
    Antall liker
    10
    Den hellige gral

    Vel verdt det uansett hva staten skulle finne på!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.327
    Antall liker
    11.220
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Brendel med Haydn-sonater er på vei, etter flere anbefalinger

    En liten samling kan det vel kalles. Den er på salg hos europadisc.co.uk, godt under nisse-grensa.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Takk for tipset, Jøgga – et eksemplar på vei til Bergen også. Bare synd Europadisc har hatt det med å bruke lang tid på å få ut forsendelser i det siste, håper det har bedret seg.

    Og takk til Roberten for langvarig evangelisme, ventet bare på et godt tilbud!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.597
    Antall liker
    9.805
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    Sony har endelig fått ut fingeren og gitt ut en hel haug med billige samlebokser med sine Boulezinnspillinger, viser bare et eksempel her. De er alle på amazon.com, litt dyrere (og ikke alle enda) på amaxon.co.uk. De finnes enda ikke på the ususal suspects (mdt osv), venter litt for å se hvilke priser de kommer opp med. Et søk på amazon.com med stikkord "Boulez sony" vil vise dere godbitene, jeg ligger i startgropa på i hvert fall 4-5 av disse.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    erato skrev:


    Sony har endelig fått ut fingeren
    takker for den, erato!

    boulez boksene kommer jo under moms-grensa, så det er ikke noe å vente med,men det er ikke til og ungå at det blir litt overlappinger i cd samlinga med slike samlinger.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ingen anbefaling, fordi jeg ikke har hørt den, men fant denne 15CD-boksen til nokså nøyaktig 200,- på amazon.com idag. Så nå satser jeg på at lykkens gudinne står meg bi ved tollstedet.

    Har sett den svært velomtalt, bl.a i Gramophone feb '10 nå (Recommended). Har hørt et og annet fra de originale skivene også, og det er virkelig flott.

    Noen som har boksen?

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.597
    Antall liker
    9.805
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Står på oversikten over mine 10 beste i 2009. otare har også nettopp postet på den i "hva hører du på...:"
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, der var det jeg hadde sett den ja! Stemmer det! Husket at det var noe... men hvor det var.. hmm. Takker.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.832
    Antall liker
    9.506
    Sted
    Trondheim
    Har nå hørt de 3 første CDene i boksen - de inneholder musikk fra 1300-tallet. Flotte innspillinger, og referanselyd. Det er løp-og-kjøp kvalitet over den boksen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Høres bra ut, jeg har allerede løpt og kjøpt. Til kr 197,- + frakt med denne ukes omregningskurs; det er en viss fare for at den vil vippe over 200,- ved neste omregningskurs, men vi får vel bare krysse fingre :)
     
    B

    BTS

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Høres bra ut, jeg har allerede løpt og kjøpt. Til kr 197,- + frakt med denne ukes omregningskurs; det er en viss fare for at den vil vippe over 200,- ved neste omregningskurs, men vi får vel bare krysse fingre :)
    Beställt här med, min gick på NOK 251,82 med frakt och ännu har musik
    till det beloppet inte tagit sig fram hit utan moms...
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    BTS skrev:
    Vidar P skrev:
    Høres bra ut, jeg har allerede løpt og kjøpt. Til kr 197,- + frakt med denne ukes omregningskurs; det er en viss fare for at den vil vippe over 200,- ved neste omregningskurs, men vi får vel bare krysse fingre :)
    Beställt här med, min gick på NOK 251,82 med frakt och ännu har musik
    till det beloppet inte tagit sig fram hit utan moms...
    Fanden og da, min var enda litt dyrere da jeg bestilte den for 2 min siden. Kom på 252,97 totalt. :)
    Regner med det blir moms og gebyr på den da ja, pleier ikke slippe unna med ting som koster over 200,- :(
     
    B

    BTS

    Gjest
    svingen68 skrev:
    BTS skrev:
    Vidar P skrev:
    Høres bra ut, jeg har allerede løpt og kjøpt. Til kr 197,- + frakt med denne ukes omregningskurs; det er en viss fare for at den vil vippe over 200,- ved neste omregningskurs, men vi får vel bare krysse fingre :)
    Beställt här med, min gick på NOK 251,82 med frakt och ännu har musik
    till det beloppet inte tagit sig fram hit utan moms...
    Fanden og da, min var enda litt dyrere da jeg bestilte den for 2 min siden. Kom på 252,97 totalt. :)
    Regner med det blir moms og gebyr på den da ja, pleier ikke slippe unna med ting som koster over 200,- :(
    Jag beställde en minut före dig... ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn