Tråden for anbefalte samlinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    9.730
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Den Prokofiev-boksen anbefales i hvertfall herfra. Mye pga."autentiteten" i det hele- Gergiev er jo vår samtids største Prokofiev-tolker :)

    Den ligger på Platekompaniet for rett under kr800....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Jeg skulle gjerne kjøpt den boksen, men jeg har allerede kjøpt alle innspillingene enkeltvis. :)
    Til en langt høyere pris. :(
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Denne kunne jeg ikke ikke gå forbi når jeg først finner den i butikk, og gleder meg til å åpne. Trenger visst en juleferie til.

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ottone skrev:
    Denne kunne jeg ikke ikke gå forbi når jeg først finner den i butikk, og gleder meg til å åpne. Trenger visst en juleferie til.

    Fin boks, med veldig mye godlyd og fin musikk for pengene.
    Det må merkes at den inneholder mye kjent musikk fra Bach, Vivaldi, Händel, Haydn, Mozart og Beethoven. Konserter, kvartetter og symfonier. I tillegg til mindre kjente verk fra Telemann, Stamitz, Kuhnau, Tartini, Bach-sønnene og denslags. For de som ikke er interessert i mange versjoner av kjente verk er det kanskje ikke det lureste kjøpet. Jeg har det meste av denne musikken fra før, men ingen av disse innspillingene, og er storfornøyd.
    Innholdet i boksen er listet i en kommentar på amazon her
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.291
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    For de aller fleste som ikke har svært så innholdsrike Decca-arkiver så er vel dette et must. For de som ikke har rare klassisk-samlingen så er det iallefall et must. Dette er på linje med DGG111-boksen og vel så det, og som vi vet så er det enten å kjøpe nå eller gråte senere.

    Selv meg som har mye av dette vil gjerne ha denne boksen, og kjøpte like godt tre stk. Kom på 690,- pr boks med mva og det hele. For tre bokser er vel det en besparelse på små 700,-. For en enkelt boks er besparelsen kun omlag 230,-.
    Blir mye bokser etterhvert. Etter å ha lest omtaler om denne på nettet klarte jeg ikke å dy meg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk for tips, mine herrer. Av og til har jeg ikke snev av tvil.
    Jeg har bare to av innspillingene i Mercury-boksen fra før. Jula varer helt til påske.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    I heftete står det: CD made in Germany.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvordan er lyden på disse boksene? Jeg har noen jazzbokser med gamle innspillinger. De låter greit, men der synes jeg ikke lydkvaliteten er så farlig. Når det gjelder klassisk er jeg mer kresen.
    :) ??? :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Mitt inntrykk er at Living Stereo boksen låter bedre en Living Mercury boksen, men Stereo boksen låter da også særdeles bra.
    @Vidar P:Du har vel de fleste av disse på LP og kan kanskje fylle ut litt om hvordan LP utgivelsene låter i forhold til hverandre? Er det slik at Stereo utgivelsene her også låter generert bedre?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Hvor har du det fra? På linken til MDT ser de helt like ut, gjør det ikke?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Prestoclassical.co.uk har en oversikt over innholdet. Det ser noe anderledes ut enn innholdet i den tidligere omtalte boksen. Synes det er rart at det skal være forskjell, men...
    Bl.a. er ikke (ifølge Prestoclassical) ikke de to CDene med musikk fra den amerikanske borgerkrigen med i det nye settet. Ikke Rodrigos gitarkonsert heller.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.580
    Antall liker
    103.053
    Torget vurderinger
    23
    Noen som vet om MDT trekker fra britisk moms ved bestilling?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.580
    Antall liker
    103.053
    Torget vurderinger
    23
    Flott! Da er det bare å jage over en 8-siders bestilling!
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Lorin Maazels Mahler-syklus med VPO, fra perioden 1983-1992, er nå til salgs for små penger. Jeg kjøpte min fra spansk Amazon for 17 euro eller deromkring. Prisene varierer mye fra land til land og uke til uke, så en må lete seg litt frem.

    Disse innspillingene er hverken de mest berømte eller mest spektakulære, men de gir innblikk og overblikk som få andre. Hvis du vil lære oppbygning, instrumentasjon og linjeføring i Mahlers musikk å kjenne, er dette et mektig verktøy.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    Regnes kanskje ikke som samling, men denne ble nå bestilt:



    Hvis denne er så bra som jeg håper, så blir det kjøp av 53a også slik at det er å regne som en samling.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    Jepp - jeg vet. Vurderte hele boksen også.
    Men er ikke "Liszt: The complete music for solo piano" å betrakte som en samling?
    Muligens ikke i trådstarters intensjon da det ikke er en "boks" - vel boks & boks fru Blom - det er totalt 6 CD'er om man kjøper begge utgivelsene, 53a og 53b.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Det renner på:



    84 CDer til 90£ - mva på amazon.co.uk

    (slippes 5/3)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gamle Toscanini ja, han hører vi ikke mye om her inne. Og hans NBC Symphony Orchestra.
    Han gikk tilsynelatende totalt av moten for noen år siden, men får sannsynligvis sin renessanse om ikke lenge.
    Jeg har endel T. på vinyl med NBC, men ikke nok til å gi et virkelig kjennskap til dirigenten.
    Interessant boks det der.

    ps: jeg leser at han gjorde sine siste innspillinger akkurat idet RCA virkelig kom igang med Living Stereo. Han nærmet seg jo 90 år, og hverken han eller RCA kan klandres. Men akk, det hadde vært flott med hans Berlioz og hans Dvorak i spektakulær LS.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Så er Mercury boksen i hus. Det er den samme boksen som var til salgs i Asia for et lite år siden. Innholdsfortegnelsen hos Prestoclassical kunne tyde på at det ikke var helt det samme innholdet i de to boksene, men det er det.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Tror den store EMI-boksen med Samson Francois (36 cder) har vært nevnt i denne spalten før. Her er mitt besyv: Denne franskmannen er en av de skjulte skattene i den klassiske pianoverdenen. Eksentrisk, annerledes og alltid interessant - musikalsk sett. Han er kanskje den mest paradoksale av dem alle. Store pianistiske ressurser, men ikke opptatt av perfeksjon - en slags antitese til en del av dagens broilere. Ikke søtladent romantisk eller ekspressiv, men likevel med stor, umiddelbar uttrykkskraft.

    Opptakene, som er gjort mellom 1947 og 1970, står ikke i veien for musikken - og i en del tilfeller er lydproduksjonen befordrende for musikkopplevelsen, noe jeg stadig oftere opplever med EMI-opptak fra 60-tallet. (Bare hør på Klemperers versjon av Mahlers 7., fra en annen mildt sagt interessant EMI-boks på billisalg for tiden.)

    For en drøy tier per cd er dette en solid dose fascinerende musikk i mine ører.
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Kan ikke vente med å anbefale denne Beethoven boksen - selv om jeg så langt bare har hørt de tre første symfoniene. Som mange andre har også jeg disse symfoniene fra tidligere (blant annet DGG Karajan boksen utgitt på vinyl av SC for et par år siden), men dette er den mest overbevisende vinylutgivelsen jeg har hørt. Innspillingene er meget godt balansert, med krisp og ren lyd (uten at det på noen som helst måte blir tynt), de har dynamikk og energi i særklasse og det er en puls i musikken som er bare helt herlig . Som Michael Fremer sier det på musicangle; (http://www.musicangle.com/album.php?id=1034),
    ” I've certainly heard many live and recorded performances of most of these symphonies, and these by Järvi and Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen are probably the most exciting, pulse-quickening and elegantly informed that I've heard on record. Critics with more classical music expertise than I have seem to agree, so I place myself in good company when I recommend this beautifully packaged and presented box set. Production is limited so all I can say is don't miss out!”

    Enig med Fremer her.
     

    Vedlegg

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ottone skrev:
    Gamle Toscanini ja, han hører vi ikke mye om her inne. Og hans NBC Symphony Orchestra.
    Han gikk tilsynelatende totalt av moten for noen år siden, men får sannsynligvis sin renessanse om ikke lenge.
    Jeg har endel T. på vinyl med NBC, men ikke nok til å gi et virkelig kjennskap til dirigenten.
    Interessant boks det der.

    ps: jeg leser at han gjorde sine siste innspillinger akkurat idet RCA virkelig kom igang med Living Stereo. Han nærmet seg jo 90 år, og hverken han eller RCA kan klandres. Men akk, det hadde vært flott med hans Berlioz og hans Dvorak i spektakulær LS.
    Vel, det kunne vore interessant å høyre han då han var på høgda. Eg har nokre vinylinnspelingar av nøkkelverka, men han var prega av ei stivbeint og bokstaveleg tolking av det meste, veldig ulik dei samtidige dirigentane der Stokowski og Beecham nok var ytterpunkta i den andre grøfta. Smaken er som baken, men det er no litt kroner å betale for dette, då....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.580
    Antall liker
    103.053
    Torget vurderinger
    23
    £ 17,50 fraktfritt!! UNDER NOK 160,- for 14 CD'er i EMI's Icon serie...

    Life is good!!!
     

    Vedlegg

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Den nye serien med bokser fra Sony erato nevner her oppe, er også å få hos canadisk amazon. Fikk disse to boksene hjem på døren med dhl for 220 kroner inkludert frakt - og flere bokser lokker ...

    (Edit: totalt rusten på bilder ... endelig fikk jeg dem på plass)
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips, patro

    Den der Perahia-Mozart boksen har kostet rundt tusenlappen i butikken her lenge, og er sterkt anbefalt.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Den Perahia-boksen koster 20€ - mva (mao ca 16€) + frakt fra amazon.fr
    Så ca 22€ totalt, eller ca 170 NOK.
    amazon.fr er billige på den SONY-serien (men de slår ikke den kanadiske prisen...)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.580
    Antall liker
    103.053
    Torget vurderinger
    23
    I serien "Kjekt å ha" ble denne boksen bestilt (pre-order) 28 Februar, med estimert leveringstid 22. Mars

    I dag kom det et bud på døren med en liten pakke.... Dette er helt spinnvilt; 14 CD's boks levert i hånda på kontoret for totalt CDN 34.43 (eller ca. 200,- norske...) hvor av frakt utgjør CDN11.48.... eller ca. 60 norske kroner! Den billigste standard bedriftpostpakke, korteste avstand (sone) og inntil 1 kg. koster nå nærmere 90,-

    Jeg sier det igjen, har sagt det mange ganger før; pass på, NÅ er tiden for å kjøpe CD'er.

    Her er da dagens fangst, Janowski's "Ring" - innspilt tidlig på åttitallet som den første digitale studioinnspilling. Enjoy!




    You'll never hear a perfect RING. There are just too many variables, options, and difficulties, plus it's an organic entity that takes 15+ hours to stage. So the law of averages automatically kicks in: when you've got more things that can go wrong, more will.

    And so it is with its multitudinous recordings. Among the live versions, the earlier ones (Furtwaengler, Krauss, Knappertsbusch) suffer from murky sound, while even those in decent stereo (Keilberth, Boehm, Sawallisch, Barenboim) feature thuds, clunks, and assorted live-performance anomalies that grow less endearing with every listening. As for the studio recordings, they're variously undermined by continuity problems (Solti, Karajan), subpar singing (Swarowsky), or deficiencies in tension and energy (Levine, Haitink).

    Which brings us to this Marek Janowski set. I first reviewed it for Amazon in February 2005, and I'm now updating that review. One of the great unheralded achievements of the waning LP era, Janowski's was the first all-digital RING, recorded in just 2 efficient years during the early 80s. Later the same decade it was the first version to debut on CD, at the top of the 90s a mid-price edition emerged, then a dirt-cheap reissue marked its first appearance in the 21st century ... and finally here it is again, pricewise an even more astonishing bargain. After numerous return visits down through the years, I'm ready to call it the cycle with the fewest things wrong and the most right.
     

    Vedlegg

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Jeg hermer. Nesten for godt til å være sant.

    (Nesten merkelig disse store prisavvikene mellom amazon i de forskjellige land.)

    Tillegg: Frakttid på et par-tre dager rett på døra!!!! (Når en kjøper får en jo beskjed om at dette kan ta alt fra 2-4 uker.) Fortryllende deilig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn