Tråden for anbefalte bøker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Leste denne i to jafs nå i helgen.

    Den kritikerroste "Veien" av Cormac McCarthy (forfatteren av "No country for old men")



    Det er en grusom, vakker, rystende, og rørende historie.

    Ikke les om den på forhånd, bare les den!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Den stiller jeg meg helt og holdent bak, Kjoenik. Du har jaggu god smak i litteratur også! ;D Et lite tips herfra; Sjekk i nærmeste antikvariat om de har "Korset" av den svenske dramatikeren Lars Molin. En avsindig godt skrevet og ganske rystende historie om et samfunn som går helt av sporet fordi en høyst vanlig mann går ukonvensjonelt tilverks og hevner sin datter. Utgitt av bokklubben på tidlig nittitall. Virkelig gåsehudmateriale!
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Gidder ikke å styre med innlegging av bilde, men Jo Nesbø's siste, "Panserhjerte", kan sterkt anbefales! Nesbø blir bare bedre og bedre, og går både Henning mankell og Jan Guilllou en høy gang. Krim av denne klassen har jeg knapt nok lest! Det er overraskelser og nye tråder nesten på hver side.....

    God fornøyelse!

    ;D mvh. VilhelmW
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Synes "Prost Gotvins Geometri" var en spennende sak......

    Synes derimot at siste "Klokkemakeren" var en stor skuffelse....

    Mvh
    OMF
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Karl Ove Knausgård: En tid for alt
    (Eat your heart out, Dan Brown!) Den boka er ufattelig kreativ. Kan ikke få den fullrost.

    Honkey
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Glennkill. En sauekrim. Svært underholdende bok om en gjeter som blir drept, og hans etterlatte, altså sauene, setter seg fore å løse gåten.
    Klokken i Makedonia. Kjedelig tittel men fantastisk morsom bok om rotete grekere i en liten fjellandsby under 2. verdenskrig.
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    232
    Antall liker
    7
    Ayn Rand - Atlas Shrugged/De som beveger verden
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    For dei som er pedagogisk og skulepolitisk interesserte:

    "Nærmiljøpedagogikk" Kristoffer Melheim m.fl. Samlaget ISBN 978-82-521-7327-7
    Ei samlig av pedagogiske tankar rundt å ha skulen som ein integrert del av det samfunnet der elevane bur. Korleis skulen kan bruke nærmijøet i undervisninga på ein måte som skapar vetuge folk av elevane. Ei beskriving av det fantastiske potensialet eit lokalsamfunn har, når dei får strukturert skulen skikkeleg.
    Personleg trur eg meir på denne pedagogikken enn på Montessori og Steiner. Iallfall til norsk tenkjemåte.


    "Skolen og distrikta - Samspel eller konflikt?" Solstad/Thelin ISBN 82-450-0434-0
    Eit debattinnlegg innan skule. Her vert forsking lagt til grunn for å trekkje konklusjonar rundt korleis skulestruktur bør vere. Her vert også peika på behovet for meir sakleg kunnskap inn i dei diskusjonane som herjar landet for tida. Alt for mange skjebnesvangre avgjerder vert gjort ut frå synseri i staden for kunnskap om tinga.
    Svært viktig lesnad for dei som tenkjer skulepolitikk.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    impulse skrev:
    Den stiller jeg meg helt og holdent bak, Kjoenik. Du har jaggu god smak i litteratur også! ;D Et lite tips herfra; Sjekk i nærmeste antikvariat om de har "Korset" av den svenske dramatikeren Lars Molin. En avsindig godt skrevet og ganske rystende historie om et samfunn som går helt av sporet fordi en høyst vanlig mann går ukonvensjonelt tilverks og hevner sin datter. Utgitt av bokklubben på tidlig nittitall. Virkelig gåsehudmateriale!
    Skal kikke etter den boken!

    Ellers ser jeg at det er mange gode anbefalinger allerede. Glenkill og Klokkeren i Makedonia trigget også nyskjerrigheten.
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Kan man ta med en klassiker? John Kennedy Toole: "Tåpenes sammensvergelse". Du ler deg fillete!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4


    http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1460859

    En helt, fullstendig, totalt og absolutt vidunderlig og mangslungen roman fra byen der Verdens bokdag har sitt opphav: Barcelona. Ti år gamle Daniel har mistet sin mor, og for å prøve og døyve guttens smerter over savnet, tar faren ham med til De glemte bøkers kirkegård, et stort bibliotek med bøker ingen leser eller husker lenger. Der får Daniel velge seg en bok av den avdøde forfatteren Julián Carax, og jakten på denne forfatterens liv fyller store deler av Daniels tilværelse gjennom mange år. Handlingen har en forførende tiltrekningskraft og driver oss gjennom flere miljøer befolket med mange bipersoner som vies stor plass og er beskrevet i et medrivende og billedrikt språk

    Det arrangeres i dag guidede turer som følger i sporene til hovedpersonen omkring i Barcelona.
    Den neste boken fra Zafon, Engelens Spill, holder desverre ikke samme nivå, imo.
     
    K

    Keyser

    Gjest
    "Jernvognen" av Sven Elvestad. Anbefales!

    "Animal Farm" av George Orwell.
     

    Melges

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2007
    Innlegg
    148
    Antall liker
    0
    "Vann til elefantene" av Sara Gruen - en sidevender... sirkus blir aldri det samme.

    "Small Gods" av Neil Gaiman - Persongalleriet her er bare herlig!

    "Parfymen" av Patrick Süskind

    Ellers er jo alt av Terry Pratchet og Terry Goodkind verd et forsøk om du liker fantasy.

    Gert Nygårdshaug må jo også nevnes, litt ujevnt forfatterskap men det inneholder noen virkelige perler.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    les denne på en helg.
    hør på diverse rock og prog fra 70-tallet (bowie, zeppelin, pf, etc.) når du tar deg lesepause.


     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    3.504
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    En sterk anbefaling fra meg: "Trekkoppfuglen" (og alt annet) av Haruki Murakami.


    kjoenik skrev:
    Leste denne i to jafs nå i helgen.

    Den kritikerroste "Veien" av Cormac McCarthy (forfatteren av "No country for old men")



    Det er en grusom, vakker, rystende, og rørende historie.

    Ikke les om den på forhånd, bare les den!

    Cormac McCarthy har skrevet flere gode bøker enn "The Road" og "No Country for old men".
    Grensetrilogien "Alle de vakre Hestene", "Over Grensen" og "Byene på Høysletten" er verdt å lese.
    De filminteresserte har kanskje sett filmatiseringen av "Alle de vakre hestene" Regi: Billy Bob Thornton, I hovedrollene spiller bl.a. Matt Damon og Penelope Cruz.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    A Boy Named Sue skrev:
    En sterk anbefaling fra meg: "Trekkoppfuglen" (og alt annet) av Haruki Murakami.
    Bifalles. Murakami er en virkelig lesbar forfatter. 'Sauejakten' og 'Dans Dans Dans' er en god start hvis man vil prøve seg.

    En annen japaner som skrev usedvanlig bra var Yukio Mishima.

    'Sne om våren' eller 'Spring Snow' om man foretrekken den engelske oversettelsen, er en usedvanlig vakker bok.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Spring_Snow

    En annen godbit er denne. En selvbiografi av en språkets mester og en av det forrige århundrets mest myteomspunnede og interessante personer.

     

    Vedlegg

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Jeg sier som Napoleon: Romaner er for damer, menn leser historie.
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    ErosLoveking skrev:
    BBking skrev:
    Jeg sier som Napoleon: Romaner er for damer, menn leser historie.

    Du er opptatt av dette med manndom. Er det noe du vil snakke om?
    Synes det er langt mer givende å fordype seg i historie enn å lese om tilfeldige personers hverdagsopplevelser. (For øvrig har jeg inntil for ca 10 år siden lest svært mye skjønnlitteratur.) Napoleon hadde utvilsomt rett. All statistikk viser det.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Hadde flere av historiens despoter fordypet seg i romaner med kunsnerisk verdi, kunne kanskje mange av de tragedier de same despoter forårsaket vært unngått.
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Karma skrev:
    Hadde flere av historiens despoter fordypet seg i romaner med kunsnerisk verdi, kunne kanskje mange av de tragedier de same despoter forårsaket vært unngått.
    Despoter leser naturligvis dameromaner, de også.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Noen bøker kunne jeg tenke meg å lese, bare på grunn av tittelen:
    "What's wrong with eating people"
    "100 sports not to try"
    "A good girl's guide to bad men"
    "Don't bite a boy at your first date"
    "The inner world of farm animals"
    "The amorous cannibal"
    und so weiter...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Steinar_Lund skrev:
    Noen bøker kunne jeg tenke meg å lese, bare på grunn av tittelen:
    "What's wrong with eating people"
    "100 sports not to try"
    "A good girl's guide to bad men"
    "Don't bite a boy at your first date"
    "The inner world of farm animals"
    "The amorous cannibal"
    und so weiter...
    ;D ;D ;D ;D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Honkey-Chateau skrev:
    Karl Ove Knausgård: En tid for alt
    (Eat your heart out, Dan Brown!) Den boka er ufattelig kreativ. Kan ikke få den fullrost.

    Honkey
    Jan Kjærstad skriver om "Min Kamp 1" i dag...eller rettere om hvordan den er mottatt og hyllet av et merkelig samlet kritikerkorps.
    Den som ligger med nesen i grusen, er blind.

    Jan Kjærstad er forøvrig en personlig favoritt. Selvsagt trologien om Jonas Wergeland, men også tidligere utgivelser som "Speil", "Det store eventyret" og "Rand", for ikke å gleme essaysamlingene "Menneskets matrise" og "Menneskets felt".

    Alle lesende mennesker bør få med seg Gabriel García Márquez. En av vår tids virkelig store forfattere. "Hundre års ensomhet", "Kjærlighet i koleraens tid", "Ingen skriver til obersten" og den lille geniale "Beretningen om et varslet mord".

    En av bøkene de beste bøkene jeg har lest er Robert M. Pirsig sin "Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel".

    Haruka Murakami er nevnt: "Norwegian wood, "Vest for solen, syd for grensen" og "Hardkokt eventyrland og verdens ende" er å anbefale.

    Annie Proulx er for mange kanskje mest kjent for novellen som ble film ved samme navn; "Brokeback Mountain". jeg anbefaler heller boken "Quoyles reise"...som vel også ble filmatisert av Lasse Hallström.

    For de mer eventyrlystne...hehe....vil jeg anbefale Marquis de Sade sin "Justine". Den ble skrevet i flere versjoner, de første mens de Sade satt fengslett på Bastillen og fremt til siste versjon i 1797. Boken er ikke skrevet med frodige vulgære seksuelle beskrivelser, men heller nøkternt og litt snirklete. I tillegg til de nær grenseløse seksuelle utskeielsene er boken en samfunnskritisk og ikke minst klassekritisk beskrivelse av det franske samfunn på 1700-tallet og tiden rundt den franske revolusjon. Den første norske utgaven ble oversatt og fikk forord av Jens Bjørnebo...til manges store overraskelse ;-)
     
    K

    Kaldkarsk

    Gjest
    Vil anbefale "Fear and Loathing in Las Vegas" av Hunter Thompson til de
    med sans for alternativ virkelighetsoppfatning.
    Den boka er til å le seg fillete av :D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joseph Conrad "Heart of Darkness": Få sider, tettpakket "horror" og et engelsk språk med en økonomisk poesi kun et utlending som behersker språket til fingerspissene kan få til. Må leses på originalspråket, alt annet er nesten meningsløst. Neste ut for meg er "Lord Jim".

    Det er ikke mye av dette som har overlevd frem til "Apocalypse Now":
    "The old river in its broad reach rested unruffled at the decline of day, after ages of good service done to the race that peopled its banks, spread out in the tranquil dignity of a waterway leading to the uttermost ends of the earth."

    Vakkert!



    Jeg leste "Heart of Darkness" under ekvators stjernehimmel i lyset fra hverandalykten etter at jeg hadde lest ferdig "The Last King of Scotland" av Giles Foden. Forfatteren vokste delvis opp i Uganda med britiske foreldre i kjølvannet av Amin under Obotes regime. Som vanlig er boken langt bedre enn filmen med sine detaljer og ikke hollywoodifisert historie. Det var før jeg trengte briller... Mine anbefalinger er altså to bøker som begge har handling fra Øst-Afrika.

     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17


    Anbefaltes, sakset fra nettet:


    Beskrivelse:Røverfortelling, skjebnedrama, gangsterhistorie og kjærlighetsroman - Shantaram har det alt sammen, og er en eksistensiell tour de force av den helt sjeldne sorten. Hovedpersonen og fortelleren Lin, er på rømmen fra en langtidsdom, og søker tilflukt i Bombays slumstrøk, der han oppretter en improvisert praksis som doktor for 25.000 slumbeboere. En takknemlighetsgjeld til byens ubestridte mafiaboss kaster ham siden ut i et nytt liv som Bombay-mafiaens våpenpusher, smugler og falskner, geriljakriger i Afghanistan... Romanen tar utgangspunkt i forfatterens egen historie, og er blant mye annet en lang kjærlighetserklæring til Bombay og India. Men først og fremst handler Shantaram om et liv og en reise helt i randsonen av hva et menneske kan tåle, om frihetens pris, om betingelsene for en ny begynnelse, om kampen mellom det gode og det onde, om kjærlighet - om de store valg i livet. Boken er ute på 20 språk, og filmrettighetene er solgt til Warner Brothers (Johnny Depp i hovedrollen som Lin).
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Yann Martel - Historien om Pi



    Oversatt av Bodil Engen

    Historien om Pi er en hyllest til fantasien og en fortellerkunst av et så sjeldent kaliber at den “vil få deg til å tro på Gud,” for å si det med juryen som tildelte romanen Bookerprisen for 2002. Hva mer kan en leser be om?

    Hovedbok i Cappelens Bokklubb

    Etter det tragiske forliset til et lasteskip, seiler en enslig livbåt av sted på det endeløse Stillehavet. Livbåtens overlevende mannskap består av en hyene, en sebra (med et brukket bein), en orangutang, en 200 kilos bengaltiger og Pi – en 16 år gammel indisk gutt som med udelt hengivenhet bekjenner seg til hinduismen, islam og kristendommen, samtidig. Scenen er satt for en eventyrlig beretning om dårskap og grusomhet, om tro, håp og kjærlighet.


    - Denne historien er i sannhet betagende fantastisk og uimotståelig sjarmerende.
    VG


    - Romanen gir deg fornyet tro på den gode fortellingens magi.
    DAGBLADET


    - Spennende, begavet fortelling om fantasiens og den gode historiens kraft.
    ADRESSEAVISEN


    - Eksotisk, fantasifull, og utsøkt godt fortalt beretning om troen på livet og kampen mot frykten.
    AFTENPOSTEN


    - ..hele reisen og fortellerens vanvittig nysgjerrige stemme maner frem bildet av Salman Rushdie og Joseph Conrad som i fellesskap hallusinerer om betydningen av Den gamle mannen og havet og Gullivers reiser.
    FINANCIAL TIMES


    - De som måtte tro at fiksjonskunsten er døende ? la dem lese Yann Martel med
    forbløffelse, fryd og takknemlighet.
    ALBERTO MANGUEL


    - Historien om Pi er ikke bare en leseverdig og betagende roman, den er en lekker vev av skrøner.
    - Som sine bemerkelsesverdige forgjengere, og blant dem regner jeg Robinson Crusoe, Gullivers reiser og Moby Dick, er den en fortelling om ulykke til havs kombinert med mirakuløs overlevelse, en gutts eventyr for voksne.
    - Hvis du noen gang skulle få behov for å vite hvordan man kan trene opp en tiger ved hjelp av fløyten i en redningsvest, er dette boken for deg.
    MARGARET ATWOOD


    - Martel finner blendende måter å uttrykke det som hittil ikke har vært uttrykt på.
    MAIL ON SUNDAY

    Kanadieren YANN MARTEL ble født som diplomatbarn i Spania i 1963. Han vokste opp i Costa Rica, Frankrike, Mexico, Alaska og Canada, og har i voksen alder oppholdt seg i Iran, Tyrkia og India. Etter filosofistudier ved Trentuniversitetet i Canada, hadde han flere strøjobber før han begynte å tjene til livets opphold som forfatter i en alder av 27 år. Han har tidligere skrevet romanen Self og novellesamlingen The Facts Behind the Helsinki Roccamatios. For Historien om Pi, hans store gjennombrudd, har han mottatt en rekke priser, senest den prestisjetunge Bookerprisen for 2002.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En givende og svært interessant bok, men den krever litt konsentrasjon.

     

    Vedlegg

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    AEC23B1D-53B8-4A19-BCED-12C8CC0E06A6.jpeg
    Etter anbefaling fra @Valentino så holder jeg på med denne. Masse musikkreferanser som jeg prøver å følge opp. Nå har jeg vært fortapt noen uker med å følge referanser og sidespor rundt Glenn Gould.
    Så dette tar tid. 💝
     

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    For dei som er pedagogisk og skulepolitisk interesserte:

    "Nærmiljøpedagogikk" Kristoffer Melheim m.fl. Samlaget ISBN 978-82-521-7327-7
    Ei samlig av pedagogiske tankar rundt å ha skulen som ein integrert del av det samfunnet der elevane bur. Korleis skulen kan bruke nærmijøet i undervisninga på ein måte som skapar vetuge folk av elevane. Ei beskriving av det fantastiske potensialet eit lokalsamfunn har, når dei får strukturert skulen skikkeleg.
    Personleg trur eg meir på denne pedagogikken enn på Montessori og Steiner. Iallfall til norsk tenkjemåte.


    "Skolen og distrikta - Samspel eller konflikt?" Solstad/Thelin ISBN 82-450-0434-0
    Eit debattinnlegg innan skule. Her vert forsking lagt til grunn for å trekkje konklusjonar rundt korleis skulestruktur bør vere. Her vert også peika på behovet for meir sakleg kunnskap inn i dei diskusjonane som herjar landet for tida. Alt for mange skjebnesvangre avgjerder vert gjort ut frå synseri i staden for kunnskap om tinga.
    Svært viktig lesnad for dei som tenkjer skulepolitikk.
    Ja, har stor sans for det du skriver. Verdifulle tanker om hvilket samfunn vi vil ha og om betydningen av et levende og kreativt lokalsamfunn.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Nå skal jeg virkelig banne i kjerka!

    Er rimelig hekta på Western bøker. En serie som heter "Dobbelwestern", softcover selges hos COOP og Rema. Ikke på noen måte
    "høyverdig literatur" men greit tidsfordriv. Når husvaranen ligger på stranden og slikker sol ligger jeg under en parasoll og leser en slik bok, to historier, hver dag! Det er på en måte sommerens svar på "Julefilmer". Etter de første 10 sidene vet man sånn omtrent hvordan dette vil gå. Julefilmer er på samme måte, 5 minutter titting så har man plottet og vet hvem som blir par på juleaften!

    Enkel og grei underholdning. I likhet med Sjanten i Billy ser jeg alt med John Wayne. Og Clintern for ikke snakke om tidligere president
    Ronald Reagan. Han var faktisk ikke helt borte som skuespiller og passet godt inn i western sjangeren.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Nå skal jeg virkelig banne i kjerka!

    Er rimelig hekta på Western bøker. En serie som heter "Dobbelwestern", softcover selges hos COOP og Rema. Ikke på noen måte
    "høyverdig literatur" men greit tidsfordriv. Når husvaranen ligger på stranden og slikker sol ligger jeg under en parasoll og leser en slik bok, to historier, hver dag! Det er på en måte sommerens svar på "Julefilmer". Etter de første 10 sidene vet man sånn omtrent hvordan dette vil gå. Julefilmer er på samme måte, 5 minutter titting så har man plottet og vet hvem som blir par på juleaften!

    Enkel og grei underholdning. I likhet med Sjanten i Billy ser jeg alt med John Wayne. Og Clintern for ikke snakke om tidligere president
    Ronald Reagan. Han var faktisk ikke helt borte som skuespiller og passet godt inn i western sjangeren.
    John Wayne, westernfilmer i det store og hele, og ikke minst Morgan Kane. Arv etter min far og diverse onkler. 💝
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en artig liten lefse. setter mye kjent inn i nye perspektiv. anbefales.

    Xenos: Scarcity and modernity.

    grunnsats: når behov og ønsker ikke lengre kan skilles, og mangel ikke er noe som relateres til et avgrenset område, men blir en sosialt konstruert universell størrelse, like virkelig som den sosiale konstruksjonen av pengers verdi.


     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn