TPA3255

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    9.651
    Sted
    Kongsberg
    Du må laske alle inngangene til GND også. Men som du allerede har sett så hjelper det når du jorder med kroppen.

" Har aldri mistenkt at all støyen kommer fra opamp. Her er en jord loop jeg må finne ut av."
    OK.

Thesecret

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2026
    Antall liker
    42
    Sted
    Danmark
    Har ikke læst tråden igennem, men har du ET modul og EN strømforsyning ?

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    451
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    4
    Har undersøkt om det kunne være jord sløyfe og det er det ikke. Det støyer også ved å bruke et 18V batteri.

Dette er hva AI sier nå:

Hvis du bruker 18V-batteriet og det fortsatt støyer (helt til du kortslutter etter op-ampene), så har vi eliminert strømforsyningen (Connex) og jordsløyfer til strømnettet som årsak.
    Dette betyr at støyen oppstår internt på EVM-kortet i selve inngangstrinnet. Her er hvorfor det skjer:

1. Op-ampenes eget støygulv (Thermal Noise)
    Standard-op-ampene på TPA3255EVM (ofte NE5532) produserer en konstant mengde hvit støy (hiss).
    Hvorfor det blir stille etterpå: Når du kortslutter etter op-ampen, fjerner du denne egenstøyen fysisk fra inngangen til TPA3255-brikken.
    Løsning: Bytt til mer støysvake op-amper som Burr-Brown OPA1612.

2. Altfor høyt "Gain" (Forsterkning)
    Hvis EVM-kortet er konfigurert for maksimal forsterkning (f.eks. 32dB), forsterker op-ampene mikroskopisk støy så mye at det blir hørbart i høyttalerne.
    Løsning: Sjekk DIP-switchene eller motstandene på kortet ditt (se TI User Guide). Ved å senke gain til f.eks. 20dB, vil støyen ofte forsvinne under det hørbare nivået.

3. Elektromagnetisk interferens (EMI)
    TPA3255 svitsjer internt på ca. 450-600 kHz. Siden EVM-kortet er et åpent printkort uten metallkabinett, fungerer de lange banene fra op-ampene som antenner som plukker opp denne interne svitsjestøyen.
    Hvorfor det blir stille etterpå: Ved å kortslutte rett før brikken, "dreper" du denne induserte støyen før den blir forsterket.

4. Manglende inngangsterminering
    Klasse-D forsterkere liker ikke "flytende" innganger. Hvis inngangen på op-ampene dine er åpen (ikke koblet til noe), vil de plukke opp alt av støy i rommet (WiFi, mobil, etc.).
    Sjekk: Er inngangen på EVM-kortet (RCA/XLR) kortsluttet mens du tester med batteri?
    Konklusjon: Siden støyen er der med batteri, er det inngangstrinnets gain-struktur eller op-amp-kvalitet som er problemet.
    Har du mulighet til å endre gain-innstillingene på kortet ditt ved å flytte på de små bryterne (DIP-switches)?

Når du bruker SE 4.0-modus (Single-Ended med 4 innganger) på en TPA3255EVM, er inngangstrinnet konfigurert slik at det er ekstremt sårbart for støy som oppstår mellom de interne operasjonsforsterkerne (op-ampene) og selve forsterkerbrikken.
    Her er den tekniske forklaringen på hvorfor det er tyst etter op-ampene, men støyer med 18V batteri:

1. Manglende Common-Mode Rejection (CMRR)
    I SE (Single-Ended) modus mister du fordelen med differensiell støydemping. TPA3255 er i utgangspunktet en balansert brikke. Når du bruker SE-oppsettet på EVM-kortet, må op-ampene (NE5532) konvertere signalet. All støy som oppstår i dette konverteringsleddet – enten det er termisk støy fra motstandene eller indusert støy fra svitsjingen på kortet – blir med videre som et reelt signal.

2. Bias-strøm og Inngangsimpedans
    I SE 4.0-konfigurasjonen er inngangene ofte koblet via AC-koblingskondensatorer. Hvis op-amp-trinnet har en liten DC-offset eller hvis bias-strømmen skaper ubalanse, vil dette forsterkes som en hvesing (hiss). Ved å kortslutte etter op-ampen, tvinger du inngangen på TPA3255 til en stabil referanse (GND), og fjerner dermed denne ubalansen.

3. DC-kobling vs. AC-kobling
    Sjekk TPA3255EVM User's Guide. I SE-modus er det avgjørende at input-kondensatorene er av høy kvalitet og at de ubrukte inngangene (hvis noen) er terminert korrekt. Hvis en inngang "flyter" i SE 4.0-oppsettet, vil den fungere som en antenne for forsterkerens egen høyfrekvente svitsjing (typisk 450 kHz - 600 kHz).

4. EMI-opptak i SE-banene
    Siden du bruker et ubalansert signal (SE), er signalveien fra op-ampen til TPA3255-pinnene på EVM-kortet lang nok til å plukke opp elektromagnetisk interferens (EMI) fra utgangsspolene (inductors). Ved å kortslutte rett før brikken, fjerner du denne "antenne-effekten".
    Hva kan du gjøre nå?
    Terminer inngangene: Sørg for at alle RCA-inngangene er fysisk kortsluttet med en "dummy plug" eller en kort ledning under testen.
    Skjerming: Siden støyen er der med batteri, prøv å legge en jordet metallplate over op-amp-seksjonen for å se om det demper hvesingen.
    Bytt til BTL/Balansert: Hvis du har mulighet, test modulen i BTL-modus (balansert). Hvis støyen forsvinner da, er det selve SE-konverteringen på EVM-kortet som er for dårlig designet/skjermet.

Jeg skal få laget meg en load dummy og redusere inngang signalet til RME slik at jeg kan måle SND i Rew.

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    451
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    4
    Mens jeg venter på delene for å sette sammen en 100Watt 8 Ohm dummy, kan jeg like godt se videre på hvordan Texas 3255 ampen er bygd opp. Jeg har ikke tenkt å gi meg på hva som skaper støy i denne rakkeren.

Ved bypass av 15V buck regulatoren (fjerne jumper J29 på Texas ampen) er det mulig å bruke andre strømkilder. Denne forsyner bla en 12V lineær regulator som drifter, slik jeg har forstått det, svitsjingen i utgangstrinnet. Et 12V Li-ion batteri fungerer utmerket som supplement. Fjernet J32 og tilfører "ren 12V strøm" ved positiv pin.

Og jaggu ble det tyst :D:D:11:11

Veien videre nå blir å finne et alternativ til 12V batteriet. Kanskje en regulator ved 18V aux utgangen på Connex supply er en løsning?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn