TPA3116 Class D mods.

culexus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.04.2009
Antall liker
13
Hei jeg søkte litt rundt på forumet her for å se om det var noe om denne forsterker modulen (TPA3116) men kunne ikke finne noe.

Starter en tråd i.o.m. at jeg handlet meg to stykk forleden som jeg tenkte å teste ut for å se hva det var, fikk dem i posten i går og har alt
bestilt litt smått av deler fra mouser for å gjøre noen enkle oppgraderinger som jeg ser andre har gjort.

Link til forsterkeren: TPA3116 Class D 2 0 Stereo Power Amplifier Board 50W 50W with Audio Cable | eBay

Delene jeg skal bytte ut i første omgang blir de store inngangs lyttene (blå firkantede).
Byttes med disse: MKP1F041005I00JYSD WIMA | Mouser

Så de 4 induktorene som er på 10mH men relativt lav amp sansynligvis.
De jeg gikk for her var disse: 2101-V-RC Bourns | Mouser

Og til slutt noen større kondensatore på 1500uF 25V. istede for de orginale på 1000uF.
Disse: EEU-FM1E152B Panasonic | Mouser

Har da to like forsterkere som jeg da lar dene ene forbli orginal og så oppgradere den andre for å se om det er hørbar forskjell av noe slag.

Har ikke sett for grundig på PSU enda men gikk for en 200W 24V SMPS fra ebay til 250kr :) ikke noe å skryte av men jeg ser at folk bruker alt mulig på disse forsterkerne uten at de særlig klarer å høre forskjell mellom SMPS, batteri eller vanlig ringkjerne trafoer.
Skal prøve å legge meg på 21V som vistnok skal være en opptimal spenning å ligge på, SMPS jeg kjøpte kunne justeres ca 3V +/- slik at jeg kan få 21V.

Bildet viser ca hvordan den blir etter komponent bytte, det som blir mest utfordring blir nokk å lodde inn de større induktorne...

Er det andre som har prøvd seg på samme forsterker her på forumet? Planen var å finne noe billig å lære litt av men også få god lyd:)
Det jeg har lest så langt på diyaudio er bare god kritikk, men ser mange velger å bytte ut de delene jeg har lagt til her for å få den litt
mer brukbar.

Blir spennende å høre resultatet, håper den blir en god match med min rør pre som også er under bygging.

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Antall liker
148
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
16
Jeg har fått Zigis (Zigis Audio Lab) fra Latvia til å bygge inn TPA3116D2 i et kabinett lik den rør-forsterkeren (Rock'n Glass) han selger på ebay. Jeg har bare testet den kortvarig med et par låne-høyttalere (helt ok lyd), planen er å bygge uFonken høyttalere til den, når jeg får tid. Zigis har anvendt et av de røde printkortene, sannsynligvis dette). Som jeg har forstått det, så finnes det i dag 7+ forskjellige printkort for denne forsterkeren. Jeg har som sagt ikke selv bygget, så kan ikke veilede/rådgive deg. Hos meg er kondensatorer utskiftet til Panasonic low ESR 1800uF 35V. og fordi jeg har volume-kontroll på den kombinerte headamp/preamp, så ble samme fjernet fra printkortet. Inngangssignalet er dempet 1:3, for å matche volume-nivå for hovedtelefon og høyttalere. Den medfølgende SMPS er 12V 4A. Det skulle i følge Zigis rekke til husbehov, selv om det til festbruk ville passe bedre med 19V 4A (24V 4A skulle gi litt for aggressiv lyd).

culexus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.04.2009
Antall liker
13
Her har vi hvertfall en som er i samme gata som den jeg har:) Likte godt kabinettet du hadde der, rimelig greit å kompakt forsterker.

Jeg fikk kobla min opp ganske provisorisk i dag og hadde iphone til å spille med, må si meg imponert over hvor lite støy og hvor tyst den var.
Jeg benyttet en 3A 20V SMPS fra en laptop og det fungerte smertefritt, jeg skal la denne stå og spille seg inn i en ukestid og se om det kan gi noe bedre
utslag. Når delene til oppgradering kommer så blir det å sette sammen nr 2 og spille den inn på samme tid for så å gjøre en sammenligning til slutt.

Jeg håper dette blir en slager, kommer sikkert til å prøve meg på andre av samme slaget etter hvert om det faller i smak:) Tror de vil passe fint til mitt behov
der hvor jeg stort sett lytter til et behagelig lydnivå.

Ser ikke ut til å være så mye forskjell på ditt kort kontra det jeg har, eneste mitt er litt enklere å finne litt mer delikate komponenter til i selve inngangs trinnet vil jeg tro. Jaja jeg er ingen ekspert så det blir en lærkurve av noe slag:)

Håper det er flere i samme båt som har gjort noen enkle mods med hell:)

culexus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.04.2009
Antall liker
13
Da har jeg fått litt tid til å mekke på min tpa3116 :)

Det som er gjort er å bytte ut inductore og kondiser, wima 1uF i linjeingagen og noen low esr 1500uF panasonic i strømsiden eller hva man skal kalle det inductorne er av 10mH ca 10A.

Fikk testet dem i en times tid i går kveld på mine SA XP30 og syntes faktisk det spilte bedre en forventet, den er muligens ikke sterkest på teknisk musikk og mangler litt i mellomtonen kanskje? Mulig det løsner litt etter noen timer til, får la den stå og spille nå i kveld også slik at jeg får noen timer på den før endelig avgjørelse.

Jeg har enda ikke mottatt strømforsyningen til den så jeg driver den nå med et 6S lipo (22.2V) på 5000mah, etter en time spilling på moderat volum kunne jeg nærmest ikke se noe volt drop på batteriet. Så det er nokk en gjerrig forsterker:) ganske fint for da har man muligheten til å drasse den med ut steder der hvor man ikke har strøm og bare fyre den med en iphone og lipo:) Mulig jeg må bygge meg en boombox av noe slag med disse, kan være kjekt å ha som en arbeidshøyttaler.

Litt bilder av det som er gjort så langt, jeg har ikke fått kabinettet helt ferdig :) mangler en bunnplate så tror jeg at jeg er fornøyd.
tpa3116-1.JPG
tpa3116-2.JPG
tpa3116-3.jpg
tpa3116-5.JPG
tpa3116-6.JPG

Denne kan jeg anbefale uten problem, hadde hvert kjekt å hatt en som har peiling til å lytte på den og få en bedre avgjørelse på om det faktisk er noe å satse på.
Jeg har en drøm om noe fostex horn en gang og det er ikke umulig at denne kan passe inn der selv om jeg egentlig skal bygge ferdig en First Watt F5 til det formålet.
Greit å ha noe å velge i også:) Jeg likte den veldig godt, mest prisen som var latterlig lav, 150kr ca + 3-400kr i komponenter utenom.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.312
Torget vurderinger
1
Gir denne et kraftig løft, ser tråden er gammel men er eneste jeg finner på dette.
Har selv gått til innkjøp av to slike, tpa3116D2 med 2.1 kanal (tar sikkert en mnd. eller to i posten).
Tenker å bruke disse til et lite prosjekt i forbindelse med en arcade-maskin, og veldig usikker på hvilke høytalere man skal gå for.
Dynabel selger noen Seas 4 og 8 Ohm elementer som ikke er så ille på pris, tenker 4 Ohm og 4" fulltone og 8" sub. Men bør man gå for 4 eller 8 Ohm? Eller bare skaffe et sett bilhøytalere i 4 Ohm like greit?
Kommer i første omgang til å bli koblet til en vanlig ATX PC strømforsyning til 12V, men vurderer kanskje å skaffe en step up konverter for å få irundt 19-21V fra 12V som er nevnt da de fleste ser ut til å anbefale en volt irundt dette området. Bestilte bare PCB, da forsterkeren blir skrudd fast til metallet til en PC. Volum og av/på blir forlenget med balansert kabel.

Topp Bunn