TP43

Pal Marius

Medlem
Ble medlem
13.05.2026
Antall liker
8
Sted
Stavanger
Jeg har skaffet meg et nydelig eksemplar av en TP43, og ved første test spilte den fint, godt fm-mottak (ikke at det er så mye å velge i), og tilsynelatende alt vel....helt til jeg begynte å skru litt på volumet! Det var da en voldsomt sensitivt volumknapp tenkte jeg, men fant fort ut at her var noe galt. Den gir 'fullt øs' etter bare en millimeter eller to, og med en del forvrengning i tillegg. Her var det bare å åpne. Jeg har: smurt alle kontakter, renset og smurt vomkontroll, bass, diskant. Skiftet alle lytter, gått over og re-loddet alle kontakter rundt volumpot, både på potmeter og pcb'en. Jeg har målt bias (6mv), og jeg har målt potmeter som går fra 96 kohm og jevnt og fint ned til null. Har fått tips om å sjekke transistorene, men før jeg begir meg ut på det, lurte jeg bare på om noen har vært borti dette problemet, funnet en løsning eller har noen tanker/ideer som er verdt å sjekke ut! Takker på forhånd for gode tips og råd.

Pal Marius

Medlem
Ble medlem
13.05.2026
Antall liker
8
Sted
Stavanger
Hei og takk for svar. Ja, jeg har forsåvidt det, men jeg foretok bare en kontinuitetstest, så jeg skal gå litt grundigere til verks i ettermiddag og måle litt mer nøyaktig hvilken verdi jeg får, skal vel være veldig nærme 0 ohm mellom disse punktene? Hadde jo håpet det var noe "enkelt"....det er jo (tror jeg) en ganske stor jobb å sjekke alle transistorene, de må jo tas ut for å måle de skikkelig, eller?

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
1.189
Sted
Bodø
Det bør være under 1 ohm ja.
Sjekk også ledningene fra volumkontrollen og ned til kretskortet og loddingene på de i begge ender.
At det ikke er dårlig kontakt når du beveger på de.
Du kan jo også måle volumkontrollen fra de punktene på kretskortet.

Det er ingen grunn til å sjekke alle transistorer etc.
Når du har full lyd ut av høyttaleren når du beveger på volumkontrollen, så betyr det jo egentlig at alt "virker".
Det er bare at du ikke kan regulere volumet normalt med volumkontrollen.

Kan jo være greit å teste med et lavt signal inn (f.eks på DIN pluggen på siden), slik at ikke lyden blir så altfor høy.

Pal Marius

Medlem
Ble medlem
13.05.2026
Antall liker
8
Sted
Stavanger
Her var det mye rart! Sjekket med inngang på line-in, med kontroll på inn-signalet (brukte en streamer m/forforsterker). Satt volumet på forforsterker/streamer på ca 75%. Hele volumskalaen på tp'en funker greit, jevn økning i volumet ved pådrag. Men; det er ganske mye støy/brum på lyden og jeg måler -10,2vdc på plusspolen til høyttaleren. Med unntak av litt 'plopp' i bassen (den er jo ikke inne i kabinettet) og denne brum'en er lyden forsåvidt ok, ikke for mye skurr, men det jo noe som er galt, det er klart!
Mellom nedre pinne på volumpot'en og jord måler jeg 0,082 Mohm. Og det samme måler jeg når jeg flytter fra et jordingssted til der ledningen fra nederste punkt på potmeteret kommer ut på pcb'en. Kjenner jeg er litt på tynn is her, og har ikke nok kompetanse til å tolke hva disse målingene forteller!

Pal Marius

Medlem
Ble medlem
13.05.2026
Antall liker
8
Sted
Stavanger
Målte q501 (en bc 149c) som skal 0,8v på base (jeg målte -9,4v), 3,8v på collector (jeg målte -7,11v) og hva kan se ut som 0,2v på emitter (jeg målte -10,12v)....så det er noe muffens her...!

Topp Bunn