Tour de France 2011

N

nb

Gjest
Så lite støting og rykking det var i fjellene i dag skulle man nesten tro at alle sammenlagtgutta hadde glemt å besøke legen sin på forhånd. Får se når de kommer til Alpene.

Sterkt av Voeckler, men dette blir mer og mer fordel Evans for hver dag som går. Han er vel svært mye sterkere enn de andre sammenlagtfolka på tempo med unntak av Contador om han er i tempoform.

Blir morro om Voeckler mot alle odds klarer å henge med i Alpene også. Hvor god/dårlig er han egentlig på tempo? Stusset også på at ene hjelperytteren til Voeckler hang med så lenge, det var jo kun Europcar og Leopard-Trek som hadde to ryttere i den gruppen ganske lenge. Tempoet kan umulig ha vært allverden.
 
U

utgatt60135

Gjest
Ulf-B skrev:
Dette var en etappe som bare ganske få var interessert i å vinne. Sammenlagtfavorittene og deres hjelperyttere - blant disse finner vi ganske mange som ganske sikkert KUNNE ha vunnet gårsdagens Thor-etappe - tok dette forholdsvis rolig. Samme for dem hvem som vant etappen hvis de kunne spare litt krefter til dagen i dag - som trolig blir adskillig tøffere. Ikke som i et klassiker-endagsritt eller et VM - hvor ALLE kjemper innbitt for å vinne.

Man kan heller ikke underslå at løypeprofilen var nærmest skreddersydd for vår mann. En profil som skrelte av alle raske sprintere. Dessuten: Hadde målet ligget nærmere toppen på Aubisque - for ikke å snakke om hvis det hadde vært en toppfinish - hadde Thor H. vært sjanseløs.
Det er STORT å vinne en etappe i TdF, uansett hvilken!! Alle prøver der de har en fordel, og den etappen som Thor vant var egentlig ikke skreddersydd for han i og med at det var et HC fjell. Bare se hvor mange av konkurrenter og lagledelse som hyller han. Det Thor gjorde vekket oppsikt. Han er tross alt omtrent 20 kg tyngre enn de beste klatrerne og derfor er det imponerende at han klarte seg såpass godt. Thor er helt i verdenseliten i sykkelporten som er en stor verdensidrett. Norges største idrettsutøver, imo. Hvis du hadde skjønt mer at sporten så hadde du kanskje beundret måten han gjorde det på ;).

Så å si at det det var få som var interessert i å vinne er bare tullball. Det er ingen som klarer å hevde seg i alle etappene, så man sparer på kruttet i enkelte etapper og satser på andre. Sånn er det for alle.
 
U

utgatt60135

Gjest
Da kommer de snart inn i byen jeg har bodd i og hvor jeg har syklet alle mulige veier: Montpellier :).

Cavendish er favoritt nå også..... Edit; 8)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.271
Antall liker
22.722
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fra søndag, via pezcyclingnews.com:

Some riders called the 193km stage from Limoux to Montpellier as harder than the mountain stages just behind them. Garmin-Cervélo's David Millar put his feelings about the stage up on Twitter soon after the finish.

"50k to go THOR: How you feel? ME: Fucked. You? THOR: My eyes hurt from trying to keep them open. Maybe we'll feel ok when we see 25k to go?," he wrote. A minute later came the punch line, "we didn't".
En dag med bena høyt kan nok gjøre seg.

 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Kult bilde av Voekler. Jeg liker fyren. Vi kan stole 100% på at vil gi 100% på å beholde trøya. Tror ikke han klarer det helt frem, men noen velfortjente dager til håper jeg han klarer.

Ellers er man klar for flere spennende dager i et åpent race. Håper vel litt på at Evans kan få seg en totalseier etter mange års so close, but no cigar, men det er jevnere enn jevnt.

Litt artig å høre Dag O2 mellom linjene også - mulig norsksponset (Kvaerner?) lag i nær fremtid? Tipper Dag O2 er en naturlig "konsulent" i så måte, og vet hva som rører seg. Gleder meg...
 

Rune N

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2003
Innlegg
123
Antall liker
0
Sted
Nedre Eiker
Jeg tror faktisk TdF er renere enn noen gang. Vi ser ikke lenger "motorsyklister" i de knallharde stigningene, og det er jo konstantert at de bruker lengre tid opp fjellene idag enn for 10 år siden...til tross for lettere sykler nå.

Derfor kan Voeckler faktisk klare seg i alpene også, så var det tempoen da..

Hadde Hushovd vunnet den knallharde etappen for 3-4 år siden? Jeg tror ikke det...da var det for mye kraftfor blant geitene ;D
 
S

Smorte24

Gjest
runenilsen skrev:
Jeg tror faktisk TdF er renere enn noen gang. Vi ser ikke lenger "motorsyklister" i de knallharde stigningene, og det er jo konstantert at de bruker lengre tid opp fjellene idag enn for 10 år siden...til tross for lettere sykler nå.

Derfor kan Voeckler faktisk klare seg i alpene også, så var det tempoen da..

Hadde Hushovd vunnet den knallharde etappen for 3-4 år siden? Jeg tror ikke det...da var det for mye kraftfor blant geitene ;D
Vi får vel vente å se til alpene, plutselig er vel Contador en ny mann og rykker i fra slik han gjorde i giroen i år.

Håper ikke dette skjer, men jeg har tro på det.
Biffen er vel god i år også.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.074
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
runenilsen skrev:
Jeg tror faktisk TdF er renere enn noen gang. Vi ser ikke lenger "motorsyklister" i de knallharde stigningene, og det er jo konstantert at de bruker lengre tid opp fjellene idag enn for 10 år siden...til tross for lettere sykler nå.

Derfor kan Voeckler faktisk klare seg i alpene også, så var det tempoen da..

Hadde Hushovd vunnet den knallharde etappen for 3-4 år siden? Jeg tror ikke det...da var det for mye kraftfor blant geitene ;D
Sannsynligvis et renere felt. Det er jevnt og alle er tydelig slitne. Det skiller nok ikke mer enn 5% på rytternes kapasitet (jeg snakker om de beste GC-gutta) og det tilsvarer vel omtrent det samme som litt motvind opp et fjell. Dvs. en 5% sterkere rytter vil ikke kunne sykle fra i front. Mange mener det blir litt kjedeligere sykling av det. Selv så synes jeg det er like spennende å lure på hvem som er nestemann til å dette av når det settes et jevnt høyt tempo som det er å se en rytter angripe og ta minutter. Mer defensiv sykling, men fortsatt spennende.

Edit: Det blir litt feil når norske medier kaller etappen Hushovd vant en fjelletappe. Ja, etappen hadde et HC-fjell, men den ble ikke syklet som en fjelletappe. Med en gang løypa ble presentert så var det tydelig at det kom til å bli en transport-etappe eller en mellometappe. En typisk etappe for et brudd altså. Slik ble det også. Men en rå etappeseier for Thor var det uansett.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.171
Antall liker
20.021
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Da er det offisielt; Tour de France er omdøpt til Åpent Norsk Mesterskap!

At der går an! ;D :eek: ;D
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.203
Antall liker
6.988
Torget vurderinger
4
Gøy å se dette sammen med en belgisk og en fransk kollega.....de syntes ting var merkelig snudd på hodet i årets tour ;D
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.099
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg syntes litt synd på Edvald, jeg - han hadde fortjent å vinne, han også - men måtte gjøre alt alene på slutten mot to kjøresterke Garmin Cervélo ryttere. Det er jo slik denne lagsporten er - godt kjørt av de to lagkameratene.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.074
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Jeg syntes litt synd på Edvald, jeg - han hadde fortjent å vinne, han også - men måtte gjøre alt alene på slutten mot to kjøresterke Garmin Cervélo ryttere. Det er jo slik denne lagsporten er - godt kjørt av de to lagkameratene.
Ja, lurt taktisk kjørt. Thor kunne gått takket laget/Hesjedal. Om ikke Edvald hadde tettet lukene til Hesjedal hele veien hadde han knust Thor i spurten.

Garmin har hatt en fantastisk Tour så langt. Mangler bare at Farrar vinner i Paris nå (og så må Danielson holde seg innenfor topp 10.)
 

Rune N

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2003
Innlegg
123
Antall liker
0
Sted
Nedre Eiker
Som flere andre; helt målløs!!

Synes dog synd på Edvald, hadde fortjent å vinne mener jeg. Han gjorde hele jobben i jakten på Hesjedal, og to mot en er feigt ;D
 
C

Cyber

Gjest
Utrolig bra, som nevnt sist - vet ikke om vi helt forstår hvor stort det er i målestokk mot det meste annet vi nordmenn er gode i. Edvald har tiden foran seg, Hushovd viser at de gamle fortsatt er eldst! :)
 
S

Smorte24

Gjest
Wergeland skrev:
Ulf-B skrev:
Jeg syntes litt synd på Edvald, jeg - han hadde fortjent å vinne, han også - men måtte gjøre alt alene på slutten mot to kjøresterke Garmin Cervélo ryttere. Det er jo slik denne lagsporten er - godt kjørt av de to lagkameratene.
Ja, lurt taktisk kjørt. Thor kunne gått takket laget/Hesjedal. Om ikke Edvald hadde tettet lukene til Hesjedal hele veien hadde han knust Thor i spurten.

Garmin har hatt en fantastisk Tour så langt. Mangler bare at Farrar vinner i Paris nå (og så må Danielson holde seg innenfor topp 10.)
I Paris vinner Edvald ;)
 

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
352
Antall liker
6
8x12_TOM skrev:
Smorte24 skrev:
I Paris vinner Edvald ;)
Vi for håpe det
Hadde vært skikkelig gøy det ja, og jeg skal selv ned dit å heie ham frem på de siste meterne. Noen andre av dere som ferdes her inne som skal nedover?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.099
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det skal jo ikke være mulig - etter en slik hard etappe i går. Men hatten av - dette var helt utrolig!

Det er Tour de France de driver med der nede - ikke Tour de Norvège?
 
N

nb

Gjest
Gratulerer til Edvald! Enkelt. Helt utrolig. Tviler på Thor hadde klart det der dagen etterpå.

Velfortjent og skuffelsen etter i går er nok glemt nå.

I sammendraget ser dette mer og mer ut som Evans. Men vi får se de neste to dagene, håper de ikke må droppe Galibier x2 pga snøvær.

Edit: Grattis til Thor for gårsdagen også - perfekt taktisk gjennomført av Garmin. Tipper Edvald hadde tatt etappen i går også om han ikke hadde måttet svi av krefter på å kjøre inn Hesjedal.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.271
Antall liker
22.722
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jøje meg. Det er ikke til å tro.

De burde forresten hatt et fastkamera i den Brandt-svingen. Han Saur-Sojasun og Voeckler måtte ut på terrassen, og superutformann Sammy måtte løfte bakhjulet.

Lurer på om Andy syntes utforkjøringen var nifs i dag og?
 

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Innlegg
139
Antall liker
3
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Må se om jeg kan finne enda mer støv å bøye meg i. Helt utrolig!
 
N

nb

Gjest
Det er ganske stilig at Frankrike har 45 ryttere i feltet og null etappeseiere mens Norge har to ryttere og fire individuelle + en lagtempo. Og det er ikke fordi les francaises ikke har prøvd.

Blir gøy å dra på ferie til Frankrike neste uke. Kan finne på å hovere litt om diskusjonen med den lokale faunaen kommer inn på sykling (snakker halvanstendig fransk).
 
N

nb

Gjest
Stygt å si det, men det er veldig gunstig for Edvald at Wiggings røk ut i den store velten tidlig i Touren.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.271
Antall liker
22.722
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tror den jevne franskmann er godt fornøyd med å ha sin tres compativ JV i gult jeg. Av veien tre ganger i dag leser jeg.
Chavanel var bra i dag. Synd at han endte opp med å være rekonvalesent mesteparten av Touren.

Howto:
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Kan ikke si dette sykkelrittet ( eller andre ritt, for den saks skyld..) engasjerer så veldig - men akkurat såpass at sjøl jeg har oppfattet at det nordmennene presterer, er stort! Heia, heia...

Mye fin natur å se på, innimellom. En tohjulsvariant av Hurtigruta.. ;D
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.203
Antall liker
6.988
Torget vurderinger
4
Etter å ha hovert litt...i all vennskaplighet...overfor et stk belgisk og et stk fransk kollega i går så merket jeg i dag at jeg begynner å bli litt blassert..."førstemann i tour'n lissom, det har vi sett før"....

Tuppa meg sjøl i leggen og....skjerpings !
 
Topp Bunn