Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Skal vel stå på 4ohm selv om høyttalerne har en dipp på 2 Ohm. Så det du sier er at hvis 2 forsterkere måler likt, så skal det låte likt? Beklager, men det har jeg ikke troen på😀
    Nei, jeg sier bare at hvis du hører forskjell og det ikke er mulig å måle det så skjer det oppi hodet dit...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så det du sier er at hvis 2 forsterkere måler likt, så skal det låte likt? Beklager, men det har jeg ikke troen på😀
    Få forsterker som måler likt. Selv to like forsterkere fra samme produsent har avvik om du sammenligner dem. Så jeg kan med livet som innsats garantere at om du hører en forskjell kan disse forskjellene måles.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nei, jeg sier bare at hvis du hører forskjell og det ikke er mulig å måle det så skjer det oppi hodet dit...
    Skjer mye rart i hodet mitt😂 Enig med deg hvis du mener måling av rommet og lyden. Jeg sikter til forsterkeren og oppgitte målinger. Så mitt spørsmål var hvordan kan en lese av at en forsterker har mere attack enn en annen? Beklager at jeg roter dette inn i tråden her😅
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Skal vel stå på 4ohm selv om høyttalerne har en dipp på 2 Ohm. Så det du sier er at hvis 2 forsterkere måler likt, så skal det låte likt? Beklager, men det har jeg ikke troen på😀
    Det blir i noen tilfeller bedre lyd av å hekte 4ohm ht på 2ohm terminaler og 8 ohm på 4ohm terminaler. Mulig disse høttalerne skulle ha hengt på 2ohm terminaler pga impedansedipp?!
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Skjer mye rart i hodet mitt😂 Enig med deg hvis du mener måling av rommet og lyden. Jeg sikter til forsterkeren og oppgitte målinger. Så mitt spørsmål var hvordan kan en lese av at en forsterker har mere attack enn en annen? Beklager at jeg roter dette inn i tråden her😅
    Jeg lurer på hvordan en forsterker låter mer sjokolade enn den andre ;) Vel man må først finne en teknisk term på "mere attack". For meg høres det ut som den ene forsterkeren har en annen frekvens respons i mid bass området. Tipper den som låter dårligst er den mest korrekte responsen.....
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg legger den død fra min side. Gidde ikke å krangle i en ellers så hyggelig tråd. Jeg skrev kun om min opplevelse.
    Krangle så meget dere vil, men hold meg utenfor. Som sagt tidligere, ikke min jobb å forsvare McIntosh. Om gjøkene i Binghamton sender meg noen kroner eller kule produkter derimot! 🤑
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Skal heller koke det ned. Noen høyttaler, rom eller ører passer til MC. Andre ikke😀 Hva som er låter riktig er avhengig av flere faktorer enn forsterkeren. Nå gir jeg meg😂
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Det var en merkelig konklusjon, hva mener du?
    De fleste liker litt farget lyd, flat frekvens respons kan bli kjedelig. Stor sjanse for at den ene forsterkeren farger lyden litt i mid bass omr. og blir likt best....hvordan ellers skal man oversette "mere attack" til teknisk term?
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Nå var det ikke sånn at det manglet bass hos noen av de tre alternativene, den blir bare gjengitt på en så pass forskjellig måte. Det gjelder også resten av lydbilde hos MC.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg opplever at Mcs produkter behandler signalene nøytralt og naturlig. Jeg innrømmer at jeg klør meg litt i hodet over forskjellige beskrivelser. Maler bredt, uoppløst, mørkt, lite stram osv osv. For meg virker de forskjellige observasjonene, rundt om, som så sprikende og upresise at jeg ser meg nødt til å kun forholde meg til egne. Har prøvd en rekke produkter på forsterkersiden opp gjennom årene og det jeg har kommet frem til er at headroom alltid gir det resultatet jeg ønsker. Å ri på klippgrensen med for små forsterkere for å på den måte fremprovosere store forskjeller er ikke min greie.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Jeg er en av de skyldige i å beskrive lyden som en litt bredmalende pensel. Nå som Sonus’ene er plassert mye mer fornuftig, ser jeg at brukerfeil var ett mye større problem enn elektronikken. Oppløsningen og hurtigheten var det som falt best på plass føler jeg.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Transformator på utgangen er vel et varemerke for McIntosh. Kan det være årsaken til at den oppleves noe snill på transienter. Jeg sitter igjen med det inntrykkene av det merke, men det kan jo hende det er jeg som er vant med å surfe på klippegrensen.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Transformator på utgangen er vel et varemerke for McIntosh. Kan det være årsaken til at den oppleves noe snill på transienter. Jeg sitter igjen med det inntrykkene av det merke, men det kan jo hende det er jeg som er vant med å surfe på klippegrensen.
    Kanskje McIntosh er merket for snille skvetne karer som meg?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Når jeg spiller på litt har jeg flere ganger tatt meg i å tenke at, dette hadde nok blitt masete for tosken. :)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Transformator på utgangen er vel et varemerke for McIntosh. Kan det være årsaken til at den oppleves noe snill på transienter. Jeg sitter igjen med det inntrykkene av det merke, men det kan jo hende det er jeg som er vant med å surfe på klippegrensen.
    Nå har vel alle rør forsterkere trafo på utgangen, så ingen rør forsterkere er gode på "transienter" da??
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Nå har vel alle rør forsterkere trafo på utgangen, så ingen rør forsterkere er gode på "transienter" da??
    Tenkte jeg burde nevnt at det er mer påtagende til lengre ned i frekvens en kommer. Både McIntosh og enkelte rør funker ganske lytefritt over 500 hz
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tenkte jeg burde nevnt at det er mer påtagende til lengre ned i frekvens en kommer. Både McIntosh og enkelte rør funker ganske lytefritt over 500 hz
    Men nå konvergerer tidsaspektet temmelig raskt mot null over 100Hz her (GD). Synes det blir litt rart å beskylde forsterkere for å være transisentsvake all den tid det endelige resultat avgjøres av en elektromekanisk anordning med 10 gangen når det gjelder respons. Er det virkelig forsterkeren som fastsetter transientresponsen?
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.064
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Men nå konvergerer tidsaspektet temmelig raskt mot null over 100Hz her (GD). Synes det blir litt rart å beskylde forsterkere for å være transisentsvake all den tid det endelige resultat avgjøres av en elektromekanisk anordning med 10 gangen når det gjelder respons. Er det virkelig forsterkeren som fastsetter transientresponsen?
    Og etter en pub runde med gutta så fokuserer du på dette 😂
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Men nå konvergerer tidsaspektet temmelig raskt mot null over 100Hz her (GD). Synes det blir litt rart å beskylde forsterkere for å være transisentsvake all den tid det endelige resultat avgjøres av en elektromekanisk anordning med 10 gangen når det gjelder respons. Er det virkelig forsterkeren som fastsetter transientresponsen?
    Bare noe jeg opplever, og særs lite å bry seg om. Kan ikke underbygge dette med noe god forklaring. Kanskje det er rein skjære innbilning på grunn av alt en har lest.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Transformator på utgangen er vel et varemerke for McIntosh. Kan det være årsaken til at den oppleves noe snill på transienter. Jeg sitter igjen med det inntrykkene av det merke, men det kan jo hende det er jeg som er vant med å surfe på klippegrensen.
    Ellers så kan det være den fordømt lave thd’en som gjør at McIntosh kan høres snille ut. Det blir klart en følelse av mer «smekk» med høyere thd i toppene. Jeg begynner å kjenne savnet etter McIntosh selv nå... Beste jeg noensinne har hatt i hus.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Velkommen tilbake skal du være, Kalle. Aldri for sent å tre tilbake inn i det blå lyset. :)
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    MC transistor har nok en rør tilnærming til lyden
    Det låter fint, men liker det litt kaldere I lydbildet om en kan kalle det det. Rør bruker jeg på det andre oppsettet og her er 275 testet og det spilte bra
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Og etter en pub runde med gutta så fokuserer du på dette 😂
    Hva kan jeg si, gutta var slitne, det ble tidlig kveld...🥴

    Bare noe jeg opplever, og særs lite å bry seg om. Kan ikke underbygge dette med noe god forklaring. Kanskje det er rein skjære innbilning på grunn av alt en har lest.
    Bare tenker høyt jeg også og jeg forstår hva du mener. Har vanskelig for å tro det er innbilning fra din side, men jeg har ingen klare tanker om årsakssammenhenger, bare spekulasjoner.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Som SS svoren ble mitt første møte med rør MC 2000 og jeg ble imponert av de 100w som spillte like dynamisk som mine brokoblede SS på ca 400w , så det ble rør på meg og og og enda flere rør:),,
    En annen ting er hvor levende og ekte musikken blir ,,, tilmed min lille diy tube pre imponerer meg dynamikk messig ,kansje ikke rart når man tenker på at tube amps opererer med flere hundre volt , og de store med over 500 v ,Det må bli dynamikk av det .At MC erstatter rør med SS og beholder trafoene gjør dem bare mer støy svake
    Men jeg forstår Dick Ohlsher når han sier tube amps tends to trade flesh for accuracy ", men det er på generellt grunnlag , og preges i mindre grad jo større ampene er .Jeg har tilgode å høre en silver seven eller mc1,3,,,, kansje like godt og billigere ?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nesten to fulle diskografier i et sveip

    DSC_0664.jpg


    This Mortal Coil & Cocteau Twins
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn