Tord Gustaven Trio killer!!

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Ikke ett ondt ord om noen av Tord Gustaven Trios tre fantastiske utgivelser (ikke uten grunn at de to første begge står på Stereophiles "Records to die for"). Jeg nyter alle tre titlene både titt og ofte(spesielt sent på kvelden i helt mørkt rom).

Litt i skyggen av disse har Helge Liens Trio kommet. Musikken kanskje litt vanskeligre tilgjenelig rent umiddelbart, men det er nok av flotte melodier og godlyd på flere av trioens plater. Spesielt synes jeg at albumet "Asymmetrics" utgitt i 2003 på det japanske selskapet DIW er hakket hvassere en noen av albumene til TGT, og derfor tittelen TGT killer! Denne platen er også innspilt i Rainbow Studios med Jan Erik Kongshaug, men jeg synes at pianoet er langt mer dynamisk, bassen enda mer nyansert (kan ha noe med spillestilen til Frode Berg å gjøre også??!) og trommene enda dypere/lengre bak i lydbildet. Lydmessig er "Asymmetrics" i mine ører langt bedre, musikalsk for den enkelte selv avgjøre hva som treffer ens egne indre bass-strenger. Ikke løp, men ta det med ro og kjøp og nyt!!!
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Soundproof skrev:
Støttes og tiltredes.

Vil på det sterkeste anbefale deres seneste, To the Little Radio.

http://www.helgelien.com/helgelientrio.com/
Har også denne.
Bra men langt unna TGT Being There i lydkvalitet.
Spesielt den frempå miksingen av trommer og utklinging på Being There er helt ekstraordinær.
Kan hende det er supertweeters som får frem det lille ekstra (?)
 
K

KindOfBlue

Gjest
Being There er en absolutt høydare. Karmosin og Blessed Feet kan jeg lytte til i evigheter, nettopp av de grunnene du nevner!
Samme lydtekniker, og ikke så langt unna hverandre i tid når det gjelder opptaksgjennomføring - Helge Lien Trio RADIO og TGT Being There -- men ulike trommesett og trommiser, selvsagt.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
KindOfBlue skrev:
Being There er en absolutt høydare. Karmosin og Blessed Feet kan jeg lytte til i evigheter, nettopp av de grunnene du nevner!
Samme lydtekniker, og ikke så langt unna hverandre i tid når det gjelder opptaksgjennomføring - Helge Lien Trio RADIO og TGT Being There -- men ulike trommesett og trommiser, selvsagt.
Enig i de 2 du nevner, men vil gjerne slenge på Vicar Street, Sani og Where we went i samme slengen. Sistnevnte er litt råere enn de andre (mer av dette, takk !).
Jarle er helt i verdensklasse. Det kan man også lese i forskjellige reviews. Jeg kommuniserte litt med Kongshaug ang. denne skiva, faktisk :)
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.731
Antall liker
4.549
Sted
Nøtterøy
Svenske e.s.t. også litt i T Gustavsen gate. Litt mere spennende bare. ;)
 
O

om.s

Gjest
Andy skrev:
Svenske e.s.t. også litt i T Gustavsen gate. Litt mere spennende bare. ;)
Ikke bare litt heller egentlig, men i en annen gate, mer mot den mer "rocka" jazzen, absolutt spennende, men ikke så sammelignbart mot TGT, imho :)

mvh
 
B

Back_Door

Gjest
Alle tre trioer som er nevnt her, er noe av det bedre jeg hører innen jazz. At jeg oppdaget disse trioer, kan jeg takke om.s for!! ;)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.375
Antall liker
35.124
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
E.S.T sin roligste album er "a strange place for snow" - for dere som vil prøve litt av dem også, men alt de har gitt ut er meget bra!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.285
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
TGT får meg til å ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
IMO
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Jeg har samtlige av de platene som er nevnt så langt. Min erfaring er at de platene som krever litt tid og ro før de sitter ofte er de som en på sikt blir mest glad i.

Mvh Elektron
 
K

KindOfBlue

Gjest
Hver gang jeg ser denne tråden setter jeg på Tord Gustavsen eller Helge Lien Trio.
;D
 
Topp Bunn