På et annet forum jeg frekventerer i ny og ne, var det en greie på gang om å lage en topp-100 liste over "beste" filmer man har sett. Jeg orka bare 50 og begrenset meg til en film pr. regissør. Dog, det slo meg at det kunne være morsomt å gjøre noe lignende her, så jeg poster likegodt listen her og. Den første på lista er nr. 1, hvis noen lurer.
Zerkalo (Tarkovsky)
Persona (Bergman)
Tokyo Story (Ozu)
L'Avventura (Antonioni)
Sunrise (Murnau)
Fellinis 8 1/2 (Fellini)
Au Hasard Balthazar (Bresson)
Werckmeister Harmoniak (Tarr)
My Life to Live (Godard)
Written on the Wind (Sirk)
Idi i Smotri (Klimov)
Casablanca (Curtiz)
Dekalogen (Kieslowski)
Himmelen over Berlin (Wenders)
Stroszek (Herzog)
La passion de Jean d'Arc (Dreyer)
Ikiru (Kurosawa)
City Lights (Chaplin)
The Maltese Falcon (Huston)
Last Year In Marienbad (Resnais)
The Red Shoes (Powell and Pressburger)
Citizen Kane (Welles)
Sunset Blvd (Wilder)
Days of Heaven (Malick)
Beauty and the Beast (Cocteau)
The Exterminating Angel (Bunuel)
Generalen (Keaton)
Grand Illusion (Renoir)
L'Atalante (Vigo)
Jules et Jim (Truffaut)
McCabe & Mrs. Miller (Altman)
Picnic at Hanging Rock (Weir)
Raging Bull (Scorsese)
My Neighbor Totoro (Studio Ghibli)
Last Tango in Paris (Bertolucci)
Ugetsu (Mizoguchi)
Vertigo (Hitchcock)
Woman in the Dunes (Teshigahara)
Do the Right Thing (Lee)
Rome, Open City (Rosselini)
Pandoras Box (Pabst)
Barton Fink (Coen)
Eraserhead (Lynch)
It's a wonderful life (Capra)
Le Samourai (Melville)
A Woman Under the Influence (Cassevetes)
Stranger Than Paradise (Jarmusch)
La Pianiste (Haneke)
Happy Together (Wong Kar-Wai)
Singin' in the Rain (Kelly/Donen)
Zerkalo (Tarkovsky)
Persona (Bergman)
Tokyo Story (Ozu)
L'Avventura (Antonioni)
Sunrise (Murnau)
Fellinis 8 1/2 (Fellini)
Au Hasard Balthazar (Bresson)
Werckmeister Harmoniak (Tarr)
My Life to Live (Godard)
Written on the Wind (Sirk)
Idi i Smotri (Klimov)
Casablanca (Curtiz)
Dekalogen (Kieslowski)
Himmelen over Berlin (Wenders)
Stroszek (Herzog)
La passion de Jean d'Arc (Dreyer)
Ikiru (Kurosawa)
City Lights (Chaplin)
The Maltese Falcon (Huston)
Last Year In Marienbad (Resnais)
The Red Shoes (Powell and Pressburger)
Citizen Kane (Welles)
Sunset Blvd (Wilder)
Days of Heaven (Malick)
Beauty and the Beast (Cocteau)
The Exterminating Angel (Bunuel)
Generalen (Keaton)
Grand Illusion (Renoir)
L'Atalante (Vigo)
Jules et Jim (Truffaut)
McCabe & Mrs. Miller (Altman)
Picnic at Hanging Rock (Weir)
Raging Bull (Scorsese)
My Neighbor Totoro (Studio Ghibli)
Last Tango in Paris (Bertolucci)
Ugetsu (Mizoguchi)
Vertigo (Hitchcock)
Woman in the Dunes (Teshigahara)
Do the Right Thing (Lee)
Rome, Open City (Rosselini)
Pandoras Box (Pabst)
Barton Fink (Coen)
Eraserhead (Lynch)
It's a wonderful life (Capra)
Le Samourai (Melville)
A Woman Under the Influence (Cassevetes)
Stranger Than Paradise (Jarmusch)
La Pianiste (Haneke)
Happy Together (Wong Kar-Wai)
Singin' in the Rain (Kelly/Donen)