Tonekontroller - satans verk?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.875
Hovedgrunnen til at forsterkere ikke har tonekontroller er at angrepsfrekvensen for nivåene med stor sannsynlighet ikke stemmer med den du vil justere for, dette fordi akustikken, høytalerkaraterestikken er helt forskjellig fra sted til sted. Finnes det bare en bassjustering og en diskantjustering er sannligheten større for at du ødelegger lydgjenngivelsen enn at du forbedrer den. Jeg går ut fra utgangspunktet for deg også er å oppnå mest mulig linjaritet som er avgjørende for at gjenngivelsen skal kalles HIFI. Skal en tonekontroller ha noe mening må angrepsfrekvensen kunne justeres, og jo større antall punktet jo bedre. Slike tonekontrollere er svært kostbare, ofte dyrere enn forsterkeren selv. Bruk av loudness er jo enda værre. Her må vi jo justere for vilket nivå signalgiveren gir i tillegg. f.eks hvor høyt nivå CD platen er innspilt.

up
Hvis man derimot korrigerer lyden med et fir-filter (også kalt romkorreksjon) så kan man equalize frekvensresponsen med en oppløsning på omkring 1 Hz.

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
du burde lese noe grunnleggende elektronikk før du kritiserer andre.
du burde også legge merke til at jeg nevner at det ikke skjer med nivåregulering. i et studio har de også andre måter å regulere lyd på, men jeg tror ikke det hører denne tråden til.
du er kansje også en av de som kan oppheve tyngekraften, siden det jeg sier er tull. som sakt, fysiske lover kommer man ikke utenom
Så når musikerne stiller på eq'en på ampene sine, teknikerne i studio bruker eq'ene på bordet, for ikke å snakket om tonekontrollene som brukes ved mastring, da forskyver man de enkelte forkvensgruppene tidsmessig, og ødelegger musikken?

SPRØYT.

God Jul.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
jeg har menge forstekere her hjemme jeg bytter å og bruke. flere med tonekontroller, og flere uten. samtlige forsterkere har muloigheter for og koble ut og bypasse tonekontrollene. ved lave nivåer er det bare fint med loudness, men noen høytalere og forsterker kombionasjoner fungerer ette skikkelig dårlig med. noen ganger fungerer dette helt fint.

dette må prøves ut om man skal dømme det nord og ned sunes nå jeg. det er ikke alle innspillinger det er så nøye med er korrekte i mine ører. ligger jeg å sofaen og leser er det deilig med bakgrunnsmusikk og med loudness på får man fyllt ut lydbildet det man ønsker.

Min sim audio i7 har ikke dette men det er jo også "lytte anlegget"

min integrerte Nikko og IMF monitorer jeg har koblet til tv'en er kilden når det gjelder bakgrunnsmusikk.

McLaren

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
hvilken tone kontroll ?

jeg har ingen og savner dem ikke.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
1.002
Torget vurderinger
4
min integrerte Nikko og IMF monitorer jeg har koblet til tv'en er kilden når det gjelder bakgrunnsmusikk.

McLaren
Nikko og IMF. Kult !!! Mimrer tilbake til Audioscan i Osterhaugsgt jeg nå..... ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.425
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg bodde over Audioscan i Osterhausgt 21 jeg; ikke i 2 men i 3 etg da fra 1979 - 82....

K

knutinh

Gjest
vet dere ikke bakdelen med tonkontroller ??.
med en analog endring i ett toneområde, vil det med en økning legge dette området litt foran i tid.
og om man demper, vil det da komme litt etter.
vi snakker her selsakt om veldig lite, men det blir verre og verre med mere økning eller dempning.
dette oppleves som en utfasing i lyden, og er dermed ikke ønskelig.
man kan heller ikke komme runt dette.( fysiske lover )
det eneste er digitall korreksjon, her eleminerer man tidsfeilen. så dette er den beste "tonekontrollen".
om noen undrer, vil det av dette heller ikke komme tidsfeil ved nivåøkning/dempning på ingangspottet til for eks, en subb. dette er en ren nivåvariasjon, da på hele registeret.
så...tonekontroller ER satans verk. egentlig....vel , små variasjoner er det vel tvilsomt om vi kan registrere tidsfeilen på. bare for å forvirre litt ;D ;D ;D
Du snakker her om lineær fase kontra ikkelineær fase.

Den hørbare effekten av fasedistorsjon av moderat orden er faktisk omdiskutert. Jeg tror dette var blant momentene som få kunne bekrefte forskjeller på i Ivar Løkkens blindtest.

Et interessant punkt er at dersom man har et minimum-fase-system (som et høyttalerelement) som har "feil" i frekvensgangen, så vil det i seg selv ha faseforvrengning, og en analog equaliser (som er minimum-fase) som brukes for å flate ut frekvensresponsen vil da faktisk automatisk korrigere faseresponsen - altså vil to begative effekter kansellere hverandre :)

-k

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.581
Sted
'
I et analogt system vil faseresponsen være direkte avhengig av frekvensresponsen. Flat frekvensrespons gir null fasefeil. Har du en dip i frekvensresponsen vil dette med andre ord automatisk ha betydning for fasen. Om dipen er skapt av tonekontroller eller romakustikk kommer på et fett, det ene er ikke verre enn det andre, og som knut påpeker: brukes tonekontroller/eq til å flate ut frekvensresponsen vil dette også gjøre fasegangen bedre.

Jan E Veiset

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
hvilken tone kontroll ?

...selfølgelig, du fikser det med kabler. ;D Nordost Red Dawn fra klokka 09.00 til klokka 13.00, etterpå Kimber KCAG til klokka 20.00 for å få litt mer luft, men i kveldstid noe roligere, rundere og litt mørkere som feks. Transparent Audio....... en runde til,....og en til,.....og en til,..... ::) ;D

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
hvilken tone kontroll ?

Hehe. jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med dette men som dp fan vet vel du av alle at den nyeste dp pre'en har bass eq innbygget? 0-+3db om jeg ikke husker helt?

sånn går det når en kjøper pakketilbud å eltek;-)

McLaren

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Hehe. jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med dette men som dp fan vet vel du av alle at den nyeste dp pre'en har bass eq innbygget? 0-+3db om jeg ikke husker helt?

sånn går det når en kjøper pakketilbud å eltek;-)

McLaren

Du mener sikkert Bass Mode !

ikke eq men RQ

;)

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
ser helt klart ditt poeng, jeg snakker her helt ideelt, og kun om en tidsakse,
tidsaksen fra ett element med drop eller hevning av ett spesifikt frakvensområde, blir jo ikke variabel av den grunn. fulstendig enig i at det i ett rom miljø, kan "moderate" reguleringer vere helt ok, jeg håpet at det gikk ut av mitt første innlegg, men tydligvis ikke. det er håpeløst å ordlegge seg slik at alle skønner hva man vil med få ord. tror imidlertid ikke at trådstarter satte en limmit til "moderate" variasjoner, og er vel temmelig sikker på at du ikke er uenig i at ett for eks 12 db økning av 80hz området ( noe som ikke er unormalt av veldig mange når de begynner å skru på basskontrollen ) kun vil ha en negativ innvirkning på lyden, dette var mitt poeng.. :)
Du snakker her om lineær fase kontra ikkelineær fase.

Den hørbare effekten av fasedistorsjon av moderat orden er faktisk omdiskutert. Jeg tror dette var blant momentene som få kunne bekrefte forskjeller på i Ivar Løkkens blindtest.

Et interessant punkt er at dersom man har et minimum-fase-system (som et høyttalerelement) som har "feil" i frekvensgangen, så vil det i seg selv ha faseforvrengning, og en analog equaliser (som er minimum-fase) som brukes for å flate ut frekvensresponsen vil da faktisk automatisk korrigere faseresponsen - altså vil to begative effekter kansellere hverandre :)

-k

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Du mener sikkert Bass Mode !

ikke eq men RQ

;)
Kall det hva du vil men det er fortsatt ett filter som påvirker visse frekvenser. om ikke mye så noe.

McLaren

Topp Bunn