Bil, båt og motorsykkel Toerfeil EU 5.3.3 For sterkt korrodert, bakaksel - hvordan rette?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Noen som vet hvordan man retter toerfeil på EU 5.3.3 «For sterkt korrodert, bakaksel»?

Må man bytte aksel eller kan man bare understellsbehandle?

A76FE476-E4A3-438F-8AD8-F54CDEC9F51C.jpg 907DECAE-6BC5-4BD4-8C83-CD6ED0B8C170.jpg
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
En sterkt korrodert bakaksel betyr rustskade . Du reparerer ikke rust med Tectyl. Det er neppe på grunn av det kosmetiske skaden har blitt notert. Bytt aksel.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Det er korrosjon der, men ikke alvorlig eller brudd iht vurderingsskjema. Tectyl vil stoppe korrosjon?

7A087BD5-24DC-46CC-B46E-B1882DE1A9D7.jpg
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
955
Toerfeil betyr utbedring og ny visning. Tectyl/FluidFilm/Owatrol vil stoppe angrepet men ikke gjøre det noe bedre.

Bytt aksel. Grønvolds skal ha inne. Sikkert mulig å få tak i ny, men fant ingen i farten som hadde på lager.

Kan også være greit å bytte eventuelle bremserør baki der samtidig. Mye lettere og billigere å ta det når akselen uansett er ute, enn å gjøre det som separat operasjon om du får anmerkning på det ved neste PKK.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette er vel strengt tatt ei bro, og ikke en aksling... som likevel må byttes. Blir nok ikke godkjent med litt tectylsmurning...
dessverre, - men slik er det.
 
Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.468
Antall liker
7.385
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
For din egen trygghet er det vel bare og åpne lommeboka........ og kanskje gråte en skvett, men til syvende og sist er det viktigste og være trygg.
Alle blir litt blendet av reklamene med 10 års garanti mot gjennomrustning, forsinket karroseri etc etc....... men understellet i seg selv er like herlig dårlig beskyttet mot rust som bilene var for 50 år siden. Jeg har selv en 4 år gammel Golf som det pokker i meg hadde begynt og komme rust på bærearmer og fester til dempere og hele bak akslen....... det ble inn til understellsverksted og masse sandblåsing og Mercansol behandling.....på en 4 år gammel bil.......7000 kronasjer takk.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Den rusten der fjerner man selv nokså enkelt for deretter sjekke status på materialtykkelser. Så legger man noen ekstra sveiselarver og bytter bolten til støtdemper. Spray på grunning og to-tre strøk med lakk og monter. Alt kan fint gjøres på en dag.

-BB-
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Det er ikke regningssvarende å bytte aksel. Dette er en 20 år gml bil til noen få tusenlapper, som jeg ikke skal beholde åkkesom (har to andre A2er)

Skulle likt sett vurderingsskjemaet og kriteriene for å gi 2-feil. Og hva som forventes av retting. Som nevnt over har jo ikke bilen fått bruksforbud så logisk sett burde det være tilstrekkelig å stoppe videre korrosjon.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
For din egen trygghet er det vel bare og åpne lommeboka........ og kanskje gråte en skvett, men til syvende og sist er det viktigste og være trygg.
Alle blir litt blendet av reklamene med 10 års garanti mot gjennomrustning, forsinket karroseri etc etc....... men understellet i seg selv er like herlig dårlig beskyttet mot rust som bilene var for 50 år siden. Jeg har selv en 4 år gammel Golf som det pokker i meg hadde begynt og komme rust på bærearmer og fester til dempere og hele bak akslen....... det ble inn til understellsverksted og masse sandblåsing og Mercansol behandling.....på en 4 år gammel bil.......7000 kronasjer takk.
Alle som bor på østlandet lider under noe som heter "saltlake". Dette er noe som vegvesenet ( eller en privat etreprenør som har vunnet et anbud! ) legger på veien om vinteren fordi folk ikke lenger er i stand til å "bruke hue" og avpasse farten etter forholdene om vinteren! Saltet tærer veldig på bilers understell og det er da også årsak til at det første man bør gjøre med en ny bil er å gi den en tectyl behandling. Tectyl er et varemerke, det finnes flere slike som heter andre ting. Sist jeg hadde min Superb 08/09 oppe på bukk kunne vi konstatere at alle understellsdeler fortsatt var blågrå, lakk!, slik de hadde vært da bilen ble levert. Jeg har sett biler som var 3-4 år gamle der hele bunnen og alt hjuloppheng bilen var brunt av rust. Men det var biler som hadde gått i Oslo og omegn.

Det at veiene ikke saltes er en klar fordel ved å bo i Finnmark. Fiskeværene ved kysten kan ha sine egne problemer likevel da det ofte båser inn salt sjøvann når det er uvær.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Noen her som har prøvd Fluid Film (lanolin olje)? Skal fungere bra iflg rykter...
Har brukt Fluid Film i flere år og på flere biler. Fungerer helt greit og det er behagelig å bruke siden det ikke innholder noen løsemidler. Bilen dufter pinnekjøtt og renner noe etter behandling. Jeg anbefaler at du ikke gjør denne jobben selv med mindre du har en egnet plass å gjøre det på og kan dekke hele gulvet med plast. Det er også verdt å nevne at Fluid Film ikke "varer" like lenge som enkelte konkurrenter. På en bil som brukes daglig i alt av vær så er det anbefalt å følge opp med nye behandling etter ca to år.

Ellers kan jeg anbefale den store og meget seriøse testen til Classic Car Monthly som testet flere produkter over 3 år:

http://www.auson.se/sites/default/files/rusttest_noxudol_700_classic_monthly_uk.pdf

-BB-
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Noen her som har prøvd Fluid Film (lanolin olje)? Skal fungere bra iflg rykter...
Det fungerer bra, men som nevnt over varer det ikke like lenge som mange andre produkter. Fluid film er et tyktflytende, olje-aktig stoff, og tørker ikke på samme måten som maling - og det er vel en del av prinsippet, at det skal være "fett" og fortrenge fukt. Dermed vil det over tid vaskes vekk fra de mest utsatte stedene, som oppunder skjermene.
Fluid film har et par store fortrinn over mange andre antirustmidler; For det første at den stopper eller ihvertfall kraftig reduserer utviklingen på steder som allerede har begynt å ruste. For det andre at man ikke lager denne vanntette, gummi-aktige hinnen som noen andre stoffer gjør. Hvis det ikke vedlikeholdes begynner den gjerne å løsne og sprekke opp, med det resultatet at fukt trekker inn mellom rustmiddelet og stålet i karosseriet hvor det aldri tørker, med store skjulte rustskader som resultat. Det eneste som skjer hvis man ikke vedlikeholder en Fluid film-behandlet bil er at effekten gradvis vil avta ettersom stoffet vaskes bort.
Den store ulempen er jo at det blir forferdelig grisete under bilen, så hvis du har planer om å gjøre noen reparasjoner der, så gjør det FØR bilen behandles.
 
S

svk

Gjest
dette så ikke ille ut. så mer ut som normalen enn en 2er mangel
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ah, beklager, hjernen min sletta "ikke", så jeg leste bare "dette så ille ut" og så "det samme mente statens vegvesen" osv osv. så dvergen i hodet mitt fikk det for seg at verkstedet hadde fått stripe i lakken pga manglende kjøreforbud.

Men så var det motsatt. Jaja, jeg får lære meg å lese. Det hjelper sikkert i mange av de andre trådene her også.
 
Topp Bunn