Ønsker anbefaling To sett høyttalere (stereo)

arf66

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
239
Sted
Trondheim
Er det generelt ansett bra eller dumt å sette opp to sett høyttalere i et stereo-oppsett, med hver sin forsterker?

Det synes som mine Monitor Audio 9 utfyller Dali Concept 6 temmelig bra; egentlig er nok MA bedre høyttalere, men de mangler en del i bassen. De synes bedre på mellomtone og kanskje diskant, og bassen synes mer detaljert, men ganske avdempet på lavt volum, som jeg spiller. De synes også litt mer tungdrevne enn Dali. Har to identiske forsterkere (Fosi Audio) som får identisk splittet signal fra DAC.

Andre forhold som spiller inn, er at Dali er golvstående, mens jeg strengt tatt sitter i "near field", og således kommer MA9, som står oppå Dali, mer i riktig høyde.

Tenker bare at når ingeniører har gjort sitt ytterste for at elementene i et sett høyttalere skal fungere optimalt sammen, hva er oddsen for at det å slenge sammen to par høyttalere slik som dette, egentlig er så lurt?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.036
Torget vurderinger
1
Ikke en god ide, faser og kanselleringer av frekvenser vil oppstå. Man ønsker ikke forskjellige elementer på forskjellige plasser spille på samme frekvens enkelt og greit. Summeringen blir også tullete av dette. Mangler du noe i bunn, invester heller i en sub og f.eks. en miniDSP for å integrere den på en god måte.

arf66

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
239
Sted
Trondheim
Ok, det er selvfølgelig et poeng. Men jeg ser at endel forsterkere har støtte for to par høyttalere, og noen av dem tror jeg kan velge å spille på både A og B-settet samtidig. Er dette tiltenkt annen funksjonalitet eller plassering?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.526
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Primært med tanke på å ha lyd i 2 separate rom tenker jeg. Det var ganske vanlig på forsterkere/recievere på 70-tallet.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.340
Sted
Horten
Zone 2 er jo vanlig på AV-receivers for å kunne ha lyd/spille av annen kilde, i annet rom.

Men i trådstartes tilfelle så ville jeg nok ha spilt på hvert sett av høyttalere separat, ev begynt på noen aktiv deling med eks MiniDSP++

Topp Bunn