To OB, or not to OB?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Fant ut at det er like greit å lage sin egen tråd...

    Har utfordring med et litt lite lytterom, så her kommer kort info om rommet:

    Målene på rommet er 2,85 meter x 2,50 meter, takhøyde 2,05 meter. Jeg spiller på et par små rørforsterker EL34 2x12W SE og MAE SET1 2x6-7W. Høyttalere er Monopulse Model S som står i hjørnene og spiller overraskende bra. Kilde er Flac på Roon server med Bluesound Node 2i.

    Litt om hva jeg liker når jeg lytter:

    Jeg elsker å sitte å "lytte" til jazz, soul, blues, akustisk, vokal mm. og trenger ikke kjellerdyp bass. Spiller lite rock og hardere musikk på mine eldre dager. Det jeg liker er den flotte mellomtonen og toppen, samt et stort og luftig lydbilde der jeg "ser" musikerne på scenen. Så jeg ønsker meg noe i horn eller OB som kan passe i rommet og som må kunne stå i hjørner. Det må heller ikke bli masete på "lit" volum, men spiller for det meste på moderat volum.

    Har også prøvd (eier) BK-20 frontladede horn men de blir litt for store (kassene) og masete ved litt pådrag. Har lest mye om Audio Note AN-E som skal kunne stå kliss inntil vegg og hjørne, er dette løsningen og kan de bygges?

    Men tilbake til overskriften, er det mulig å bygge noen OB høyttalere som kan passe i rommet? Har sikkert glemt noen opplysninger, men et lite kjellervindu som sitter opp mot taket og en dør er det også i rommet. Bilder kommer av rom og oppsett.

    Har tilgang til møbelsnekker i Skien så det blir nok mest montering og bygging av et enkelt delefilter ved behov.

    Har jeg for store ønsker??? FYR LØS!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    OB er moro.

    Ojsan for et lite lytterom. Vil du ta noen bilder og også tegne litt?

    Mulig at et par bittesmå dipol satelitter er løsningen med en 2x15 ripol i midten.



    Mulig at et par klassiske toveis er best. Men da BBC monitor style for deilig mellomtone.
    Siden rommet er så lite er jeg lysten på å låne deg disse: Audio Note AX-TWO klone | Side 3 | Hifisentralen
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei og hyggelig med gode forslag, jeg skal ta litt bilder av rommet så er det kanskje litt lettere og komme med forslag. Monopulse høyttalerne fyrer bass nedover så de passer overraskende bra der de står nå i hjørnene. Jeg har ikke måleinstrumenter så her er det bare ørene som blir brukt til å avgjøre om det spiller bra eller ikke. Er nok ikke veldig god til beskrive hva jeg hører heller...

    Takk for at du tilbyr deg å låne meg et par stativhøyttalere, de ser spennende ut, skal google litt å se hva man sier om disse :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.796
    Antall liker
    21.705
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, konvensjonell visdom er minst en meter fra alle vegger om en dipol skal ha noe for seg.
    Hadde heller gått for små monitorer ja.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Mulig at små monitorer og som nevnt en mono ripol i midten for smekk kunne vært noe. Trolig enkelt og billig å realisere.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    En ripol med to «papp» 15 tommere tar ikke mye plass og trenger ikke mange watt

    CA6D4283-5B9D-4A76-B5C3-9C01224247F7.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.796
    Antall liker
    21.705
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva blir nedre effektiv grensefrekvens på noe slikt, Hornlyd? 30 Hz?
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.168
    Torget vurderinger
    1
    Dette følger jeg med på fra sidelinjen, ripol til mine monitorer kunne vært spennende.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Aldri vært borti Ripol, er det slik at den tar seg av bass og så har man et element "oppå" denne kassen som spiller resten?
    Det er en åpen baffel subwoofer som er brettet som en W.

    Den er ikke så påvirket av rommet og gir luftig bass med smekk.

    Du kan bruke den fra 30-100 Hz sånn ca.


    A440A279-A5EB-4E8C-ABC5-750809EB2EEF.jpeg
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Gode 2-veis stativhøyttalere, subber og DSP. Litt akustikktiltak og nærfelt.

    Ikke gidd OB her.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Eller en åpen baffel sub stereobenk:

    ca 25 cm dyp, 50 cm ut fra vegg

    BF5D50EC-513D-4930-A2FD-A40CBF13CA44.jpeg
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Tror jeg hadde satt en femmer på de små TL-subbene til Kvålsvoll, men det har vist blitt en greie å svømme mot strømmen (OB-"sub"-er altså). ;)
    Mer taktil feel og punch, imo.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.895
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dipol er generelt en vanskelig øvelse..i både små og større rom.
    Det må uansett prøves ut i praksis før det er liv laga.
    Om det funker...så kan det bli svært så bra.
    Om det ikke funker....finn på noe annet.

    pros and cons med alt...finn den gylne middelvei
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.838
    Antall liker
    962
    subjektivt har lxmini noen dipol-lignende kvaliteter, og trenger ikke stå langt fra vegg. men da trenger du 4 forsterkere

     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    God kveld...

    Noen tanker, når jeg lytter på låten under på mine høyttalere Monopulse S med MAE SET1 som er 2x7W så er det akkurat som lyden ikke kommer ut av høyttaleren om jeg sammenligner med min Music Angel Mini EL34 2x12W. Bedre lyd med EL34.

    Men når jeg hører på den samme sangen på youtube og der de kjører demo på en "rimelig" Audio Note AN-J/D høyttaler så låter det som jeg vil at det skal spille i mitt lille lytterom.

    Stikkordet er levende!

    Mulig jeg blir lurt av å høre på dette i mine gaming hodetelefoner, men uansett, det låter fantastisk her:
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Fine forsterkere det der.meng x3 el34 er faktisk den forsterkeren som har gitt mest glede for minst penger,syntes den var veldig god til prisen..
    Helt enig, det er den som fungerer best på mine Monopulse S også, overrasket meg litt, ha en fin dag :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Hvis du ønsker noe lettere, åpnere og mer presist enn monopulse så må du ned på en snerten monitor med mindre membran og tettere avstand mellom bass og diskant. En liten sub gjør resten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn