Matte, gåter og vitenskap To Mars - and beyond!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Hvem er det som investerer i galskapen? SpaceX har tidligere vist elegante ting, men dette er like beyond som Twitter.
    Mange har vært med på SpaceX-haussen og det de har fått til med Falcon-rakettene er stort, det skal de ha. Men Mars-planene er sinnssvake og konseptet for landing på Månen ditto.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Men Mars-planene er sinnssvake og konseptet for landing på Månen ditto.
    Jeg er ikke uenig i skepsisen til konseptet men applauderer ambisjonene og innsatsen - i verste fall er det mye kunnskap å hente, sikkert også en real dose etterpåklokskap ;)
    Hvor mange prosjekt hadde blitt realisert, om man var klar over den egentlige, reelle kostnaden i forkant?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hvem er det som investerer i galskapen? SpaceX har tidligere vist elegante ting, men dette er like beyond som Twitter.
    Modusen er vel den samme, skaffe politisk støtte til å gjennomføre sinnsyke prosjekter, kjøre dem fullstendig i dass og på en eller annen måte bli rik på veien. Det er dét som er Elons geni.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke uenig i skepsisen til konseptet men applauderer ambisjonene og innsatsen - i verste fall er det mye kunnskap å hente, sikkert også en real dose etterpåklokskap ;)
    Hvor mange prosjekt hadde blitt realisert, om man var klar over den egentlige, reelle kostnaden i forkant?
    Veldig mange prosjekt blir realisert, selv om man vet at den egentlige, reelle kostnaden er stor. Det bygger på ingeniørkunst og på kunnskap om fysikk, kjemi, ressurstilgang og økonomi.
    Noen ganger må man bløffe, innen målet nås, eller ha store overtalelsesevner, men da er det best om man har et fundament i ingeniørkunst, fysikk, kjemi, ressurtilgang og økonomi. Det har ikke Elon Musk.

    Xi Jin Ping er kjemi-ingeniør med høy utdannelse. Musk har fått et "honorary certificate" fra Pennsylvania University, men har ingen formell ingeniørutdannelse og ingen avlagte eksamener innen faget. Han er en selger, markedsfører, noe han er veldig dyktig til, men som altså bygger på "vasker hvitere enn hvitest" påstander om sine ulike engasjement.

    SpaceX har mange ingeniører, og disse har protestert mot Musks salgspåstander om hva de skal klare å få til innen bestemte tidspunkt. Musk som pådriver har lovet mye rart:

    1. Rakettreiser mellom storbyer på kloden, illustert med datagrafikk som viser et Starship som tar av i nærheten av et havneområde og som lander på et ditto på motsatt side av kloden, "gjennomført på én time". Når hans ingeniører påpekter at oppskytingsstedet må legges minst 30 kilometer fra tettbygd by, om man ikke skal knuse vinduene i skyskraperne, protesterer Musk og forlanger en løsning på dette. Når han til slutt innser at en slik løsning ikke finnes, undres han om det kan være en idé å konvertere store oljerigger til oppskytings- og landingsplattformer, og taue disse langt fra land.
    Og når ingeniørene påpeker at det å kle en person for en rakettoppskyting, med tilstrekkelig beskyttelsesdrakt, og få samme ut av denne etter landing, samt få transportert passasjerene til og fra oppskytings-/landingssted, vil ta minst 5 timer, pluss selve reisen, fnyser han av dette og mener det
    må være feil.

    2. Og når ingeniørene påpeker at du vil trenge en usedvanlig god helse for å klare oppskytingspåkjenningene i et Starship, fnyser Musk også av dette. Noe som nok kanskje vil bli endret nå som man har G-påkjennings og rystelsesmålingene fra denne prøveoppskytingen (der alle rakettmotorer ikke var i drift).

    3. Og Musks ingeniører er veldig bekymret over billigløsningen som er valgt for beskyttelse av Starship under tilbakekomst. Et minimum av keramikkfliser under buken, for å spare vekt, med nulltoleranse for stabilitetsvariasjoner; og disse festes på måter som garvede (og gamle) NASA-ingeniører er hoderystende til.

    4. På SpaceX egen nettside står følgende bløff fortsatt:

    As the most powerful launch system ever developed, Starship will be able to carry up to 100 people on long-duration, interplanetary flights.

    Det må eventuelt være i urner, ferdig kremerte. For det er ikke plass til vann, mat og life-supportsystemene til 100 mennesker ombord i Starship, selv i makskonfigurasjon. Ca. 10 personer, maksimum, sier NASAs folk, som selv planlegger for maksimum 4 i sitt bud for et mer realistisk opplegg. Så Starship er blitt større (diameter og lengde) og behovet for rakettskubb har økt, både for 1. steg og selve Starship, for at påstanden om mange passasjerer ikke skal være for urealistisk. Og i gjengivelser av hvordan passasjerene vil ha det ombord, får man datagrafikk med folk som svever vektløst, store observasjonsvinduer, kinoer, o.a., som får NASA-ingeniører til å le uhemmet. Hver kubikkdesimeter på et romskip som skal til Mars vil være disponert og astronautene (passasjerene) vil få følelsen av å reise i en Kobben-klasse U-båt.

    5. Etter landing på Mars kan man enkelt tanke opp Starship og ta av igjen, til Jorden. Vel, der er det så mange ifs and buts and maybes at det etterhvert også er begynt å gå opp for Musk at salgspreik og virkelighet står langt fra hverandre. Skulle man gått etter hans utsagn fra bare noen år tibake, burde de første allerede ha landet på Mars. "Maybe in my lifetime," sier han nå.

    Og det er bra at han er blitt mer realistisk. Hans salgspreik mangel på realisme har skapt mange urealistiske forventninger til hva som er mulig og hva som kan gjennomføres.

    Første versjon av Starship rocket design kritikken til Common Sense Skeptic.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Ekstreme skader på oppskytningsrampen. Dårlige beslutninger fra Musk førte til skader på rakettmotorene og ødeleggelse av oppskytingsrampen.

    God gjennomgang.

     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Videoversjon. Det rare er at mange synes overrasket over at rakettmotorene forårsaket så stor skade. Her har jeg sittet og gnomet langt fra Boca Chica, bare med utgangspunkt i antall motorer, info om kreftene de representerer og at det ikke var tatt noen forholdsregler for å avlede disse. Er som å se en som skal kaste ungen utfor en balkong og som innbiller seg at barnet spretter uten å skade seg.

    Bra video, med noen utrolige bilder. Første jeg har sett av skadene på selve tank-farmen. Ser ut som om et bombetokt har vært gjennomført der.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Ser mørkt ut for Starship. Kreftene fra rakettmotorene er for store og planleggingen er for dårlig.

    Common Sense Skeptic tar en grundig gjennomgang. "Does nobody at Starship run the numbers?"

     
    Sist redigert:

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    989
    First livestream from the Red Planet
    On Friday, to celebrate the 20th birthday of ESA’s Mars Express, you’ll have the chance to get as close as it’s currently possible get to a live view from Mars. Tune in to be amongst the first to see new pictures roughly every 50 seconds as they’re beamed down directly from the Visual Monitoring Camera on board ESA’s long-lived and still highly productive martian orbiter.

    “This is an old camera, originally planned for engineering purposes, at a distance of almost three million kilometres from Earth – this hasn’t been tried before and to be honest, we’re not 100% certain it’ll work,” explains James Godfrey, Spacecraft Operations Manager at ESA’s mission control centre in Darmstadt, Germany.

    “But I’m pretty optimistic. Normally, we see images from Mars and know that they were taken days before. I’m excited to see Mars as it is now – as close to a martian ‘now’ as we can possibly get!’
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Space X Falcon 9

     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.567
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Space-X gjorde et nytt forsøk med Starship.
    Oppskytingsplattformen er modifisert, i håp om å unngå skadene etter forrige oppskyting. Rapport om eventuelle skader kommer snart.

    Førstesteget eksploderte etter separasjon. Meningen var at dette skulle returnere som Falcon-rakettenes førstesteg. Ideelt sett skal de kunne sige pent på plass i oppskytingstårnet. Den gode nyheten: samtlige rakettmotorer fyrte som de skulle.

    Andresteget eksploderte kort etter separasjon. Det var meningen at dette skulle i bane rundt Jorden, for så å komme ned ved Hawaii. Sannsynligvis ble selvdestruksjonsmekanismen til andresteget utløst, om enn ikke fra bakken, siden man ventet lenge på telemetri før "unscheduled rapid disassembly" ble annonsert. Nytale for eksplosjon.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo en trøst i at Elon har erklært at det likevel var en suksess.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Skulle nesten tro det var laget av de samme folka som langer Tesla... :rolleyes:
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Artemis - SmarterEveryDay Youtube video:

    Fant denne videoen ganske interessant, også i et videre perspektiv utover Artemis/Starship :geek:
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Antakelig overlever de voyagersondene menneskeheten. Det er jo til ettertanke.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Booster leverte, men klarte ikke re-entry. Begynte å svinge ukontrollert, og styreflatene klarte ikke følge med.

    Starship kom i bane, og begynte re-entry, med god «plasma-burn» på de keramiske flisene som skal beskytte skipet. To kommunikasjonssystem feilet, og man tapte telemetrikontakt i ca 74km høyde.

    God burn på alle 33 raketter i booster (skyvetrinn) og på alle seks til Starship.
     
    Sist redigert:

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    121
    Antall liker
    181
    Sted
    Haslum
    Kort sagt; space is hard. Spesielt i denne størrelsesorden!

    Nå har Space X gjort større forbedringer og oppgraderinger etter hver oppskytning. Så kommer det forhåpentligvis ytterligere 6 tester som Space X har fått tillatelse til i 2024, og det blir jo mer eksepsjonelt.

    Nå får man jo bare vente, forhåpentligvis ikke like lenge som de forrige testene, til å høre/se rapportene og følge med hva som skjer på Boca Chica. Oppskytningene vil nok komme noe hyppigere fremover, får vi tro.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    De kom et stort skritt videre enn forrige gang, de har med IFT-2 og IFT-3 en svært høy suksessrate med Raptor2-motorene, 2x 33 (booster) har gjort jobben sin, med unntak av dagens forsøk på soft landing i vann. Om jeg husker rett fra streamingen så var V ca 1000km/t når høyde=0 og da ble det nok alt annet enn soft ;)
    Booster virket utstabil i en lengre fase av re-entry og det samme gjaldt selve Starship, den roterte sakte men sikkert rundtto akser når den begynte å bremse opp i atmosfæren.

    De fikk ikke testet start av Raptor i vakuum, men de fikk utført overføring av drivstoff internt mellom tankene (header tank) noe som gir de 53mill USD fra NASA for "Objective Achieved" .

    Det er ikke mer enn 3mnd siden sist de forsøkte å komme i bane, grei fart og fremgang på den testprogrammet...det skal de ha 🤞
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn