To diffuse or not to diffuse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ras

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg blit ferdig med at bygge min diffuser eller lydspreder avhengig av hva man skal kalde den😊 ... uanset så har det nå blit en enorm forandring av lydbildet. Mye større lydbilde og mer klar og definert klang😊👍🍺

Nå tar jeg meg en øl og viser litt bilder. Hvis noen har kommentarer eller tanker om diffusion, så vær velkommen til at dele de!
    6C7DB40F-FB1B-434C-8613-799271A3B289.jpeg
    21DE9B2A-7FC8-401B-A5EA-74441FF9F611.jpeg
    EE6C3817-9B80-42FB-AFF4-C44ED5BADACA.jpeg
    3123D942-EB08-427B-8B04-5776786040FD.jpeg
    45F36C48-F265-407F-AAAA-FFC2D8428CA4.jpeg

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    137
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk! For en dedikert innsats 😱 Dette må vel være ukas mest fortjente øl 🎉

• Liker
    Reaksjoner: Ras

Knubie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    291
    Sted
    Birkeland
    Kult, bygd rett på veggen med bord/stender? Orginal tilnærming 👍 Hva er det en Qrd eller Prd eller? Modellerte du den i QRDude eller Reflex eller noe sånt?

Sist redigert:
    • Liker

Ras

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    1
    Kult, bygd rett på veggen med bord/stender? Orginal tilnærming 👍 Hva er det en Qrd eller Ord eller? Modellerte du den i QRDude eller Reflex eller noe sånt?
    Det stemmer jeg har bygd den rett på vegen. Jeg har stort set bare brukt 48x198 og 36x198 bord som jeg har hat liggende i snart 10 år. Jeg veit ikke helt hva en sån type diffuser hetter, jeg har brukt denne kalkule til at regne ut målene

Den består egentlig av tre diffusorer som er sat sammen på hver av sidene er den regnet ut på primtall 7 med en dybde på 40cm - i midten er det regnet ut på primtall 23 også med en dybde på 40cm!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    15.491
    Torget vurderinger
    19
    Ser strøkent ut!

• Liker

Ras

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    1
    Ser fantastisk ut, og kan tenke meg det spiller bra også !
    Det gjør det, lydbildet har blit, ikke bare noe, men veldig mye større - og samtidig mer markert. Rommet klarer nå at ta til seg mer lyd/energi hvilket gjør at når jeg øker volumen, da kjennes det ikke som om musikken blir så mye højere(som før), men nærmere mer tydelig...

Knubie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    291
    Sted
    Birkeland
    Det stemmer jeg har bygd den rett på vegen. Jeg har stort set bare brukt 48x198 og 36x198 bord som jeg har hat liggende i snart 10 år. Jeg veit ikke helt hva en sån type diffuser hetter, jeg har brukt denne kalkule til at regne ut målene
    Den består egentlig av tre diffusorer som er sat sammen på hver av sidene er den regnet ut på primtall 7 med en dybde på 40cm - i midten er det regnet ut på primtall 23 også med en dybde på 40cm!
    Kult fantastisk orginalt påkommet, genialt enkelt spesielt med tanke på utnyttelsen av det lite brukte arealet under skrå veggen. Veldig orginalt med hele 40cm dybde også, da går den laaaangt ned. Det er en QRD med serie N7-N23-N7, kombinasjonen av ulike serier er også veldig bra, for ikke å nevne at du har dekket hele bredden av veggen, dette gir definitivt veldig bra effekt. Kudos i bøtter og spann...

• Liker

Ras

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    1
    Kult fantastisk orginalt påkommet, genialt enkelt spesielt med tanke på utnyttelsen av det lite brukte arealet under skrå veggen. Veldig orginalt med hele 40cm dybde også, da går den laaaangt ned. Det er en QRD med serie N7-N23-N7, kombinasjonen av ulike serier er også veldig bra, for ikke å nevne at du har dekket hele bredden av veggen, dette gir definitivt veldig bra effekt. Kudos i bøtter og spann...
    Tusen takk😊😊😊 - effekten er enorm - jeg er nå helt overbevist om at jeg skal fortsette med at «oppgradere» akustiske tiltak i rommet, før det er noen vits i at oppgradere anlegget!

Ras

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    1
    Du har skråvegget du også!😊

Knubie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    291
    Sted
    Birkeland
    Du har skråvegget du også!😊
    Ja akkurat, men var ikkje så smart som deg :D Har bassdemping og slikt under skråveggen, men det var en usedvanlig smart og pratisk implementering av diffusorene dine. Kjempe hyggelig å se sånne gode løsninger, det gir håp for oss alle...

Sist redigert:
    • Liker

Knubie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    291
    Sted
    Birkeland
    Stilig, nesten så jeg skulle ønske jeg hadde skråtak nå :p
    Dette kan man egentlig helt fint gjøre på bak/front vegger også, dekke hele veggen med dette istedenfor å kjøpe i dyre dommer. Læreboken sier at jo mer man dekker og jo dypere man går (15cm er jo en pølse i slaktetiden i forhold til 40cm) jo bedre blir det. Leste en gang en akustikk kis som sa at rom med skråtak var veldig vanskelige å finne ut av, så ikke være skråtaks misunnelig...

• Liker

Ras

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg buret meg inne for kvelden ... det kan virkelig høres når det gjøres så mye tiltak i rommet, mye mer ro i lydbildet, klart og presist og meget større.
    før lå jeg ofte på rundt 40% på forsterkeren, nå er det mer rundt 45% uten at jeg føler jeg spiller højere .. bare mer tydelig!
    595ADF31-D41B-4E72-8259-09DE4E83ACCF.jpeg
    595ADF31-D41B-4E72-8259-09DE4E83ACCF.jpeg
    C83972ED-B8D9-4499-8316-4A558EC6B474.jpeg
    7B38A6BC-FA00-4F88-9544-674F8251E3CD.jpeg

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Ras

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    1
    Et par gode venner ..
    02A9F1F0-04D1-4CB5-93F9-2F8949B67F41.jpeg

Ras

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt let når man skal hente en ny øl..🤨
    F2570F34-4F36-46F2-AAE6-CDBD7165D669.jpeg

Knubie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    291
    Sted
    Birkeland
    Ja ja litt mye på en gang å sette seg inn i visuelt, du sitter i et loftsrom med ryggen til vinduene i en ark?

• Liker

Ras

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    1
    Ja ja litt mye på en gang å sette seg inn i visuelt, du sitter i et loftsrom med ryggen til vinduene i en ark?
    Stemmer, det er 2 etasje på min garasje, det er nettopp en loftstue hvor bakvegen e4 en ark med et stort vindue, der er det små 4 meter til taket, 2 meter inn i rommet, etter det er det takhøjde på 232 cm frem til frontvegen som er skråveg.
    Dette «rommet« ved bakvegen (med høgt til taket) gir fin akustikk når jeg demper for den direkte refleksjon!

Knubie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    291
    Sted
    Birkeland
    Ja vindu demper bra bass men kan gi hard diskant, vet ikke eg har også vindu bak og klarer det fint, synes det går bra uten demping. Du har dempet de litt og det ser snacksy ut😁 Fint rom....

• Liker

Ras

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    1
    Ja vindu demper bra bass men kan gi hard diskant, vet ikke eg har også vindu bak og klarer det fint, synes det går bra uten demping. Du har dempet de litt og det ser snacksy ut😁 Fint rom....
    Takk for det😀 tenker at det er oppgraderingspotentiale på bakvegen .. men det blir nok høst/vinter prosjekt, fint at drive med slikt i de mørke timene, nå står den lyse tid for døra .. dere har vel allerede vårblomster på vestlandet😀

Knubie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    291
    Sted
    Birkeland
    Takk for det😀 tenker at det er oppgraderingspotentiale på bakvegen .. men det blir nok høst/vinter prosjekt, fint at drive med slikt i de mørke timene, nå står den lyse tid for døra .. dere har vel allerede vårblomster på vestlandet😀
    He he når du sier det noen snøklokker har funnet seg vei uti lyset, hvis vi kan kalle det det😄😄

• Liker
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn