tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Der var vi mye en periode da ungene var mindre og det faktisk var sommer! Fin badevik for de yngste og gode boller i cafe'en.

    Mvh Atle
    Ja, det er flott der ute. Ikke i kommunal drift lenger, det er privateid nå. Men hele området er åpent for alle hele året. Flott sted å spasere litt.
    Mvh
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.957
    Antall liker
    5.545
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Forberedelsene til jakt er gjort her på godset også 😉 Håper bare jeg ikke blir vekket av et smell tidlig på morgenen. Posten er 20 meter fra soveromsvinduet mitt 🤣
    00B9624E-C838-4D04-9D30-79DA331FF7B1.jpeg


    Heldigvis får jeg kjøttet levert etterpå, ferdig partert, kvernet og vakuumpakket 😅
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Forberedelsene til jakt er gjort her på godset også 😉 Håper bare jeg ikke blir vekket av et smell tidlig på morgenen. Posten er 20 meter fra soveromsvinduet mitt 🤣
    Vis vedlegget 846696

    Heldigvis får jeg kjøttet levert etterpå, ferdig partert, kvernet og vakuumpakket 😅
    Snaisen logo du har fått deg, den likte jeg! :)

    For oss ikke-godseiere fortoner det seg litt andereledes: Vi må pent hente hjorten på bygda, kjøre den hjem og finpartere den selv. Betale må vi også. Synes det er litt kos, jeg, med slikt arbeid, og det hører høsten til.

    Hadde forøvrig akkurat en telefon fra en annen godseier, fra Bønes. Han syntes også at det var litt kleint jeg måtte reinskjære selv. Han fikk også levert kjøttet på døra, ferdig bearbeidet. Det er tydeligvis comme il faut i de kondisjonerte kretser......:rolleyes:

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.957
    Antall liker
    5.545
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har stått og partert selv tidligere, men han som jakter for oss grunneiere nå liker jobben, og har utstyret til å vakumering.
    Betaler noen hundrelapper for jobben og materialet han bruker, men det er det vel verd 😊

    Og logoen har jeg på Snapchat, så bildet er hentet derfra. Yngstemann laget den for noen år siden og klarte å få den godkjent hos dem.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Snaisen logo du har fått deg, den likte jeg! :)

    For oss ikke-godseiere fortoner det seg litt andereledes: Vi må pent hente hjorten på bygda, kjøre den hjem og finpartere den selv. Betale må vi også. Synes det er litt kos, jeg, med slikt arbeid, og det hører høsten til.

    Hadde forøvrig akkurat en telefon fra en annen godseier, fra Bønes. Han syntes også at det var litt kleint jeg måtte reinskjære selv. Han fikk også levert kjøttet på døra, ferdig bearbeidet. Det er tydeligvis comme il faut i de kondisjonerte kretser......:rolleyes:

    Mvh
    En lille smule mistenkelig at dette sammenfaller, både i tid og ikke så alt for fjern lokasjon, med at der har blitt funnet rester av jakt- og byttebearbeidingsarbeid i bossdunken ved Fana stadion.
    Nå bor jo Seskage nærmest, men han har, så vidt jeg har registrert, ikke dokumentert byttedyr på kjøkkenbordet...... :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

    mvh
    Proffen
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.957
    Antall liker
    5.545
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Er nok helt uskyldig! Ikke noe fangst her enda dessverre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En lille smule mistenkelig at dette sammenfaller, både i tid og ikke så alt for fjern lokasjon, med at der har blitt funnet rester av jakt- og byttebearbeidingsarbeid i bossdunken ved Fana stadion.
    Nå bor jo Seskage nærmest, men han har, så vidt jeg har registrert, ikke dokumentert byttedyr på kjøkkenbordet...... :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

    mvh
    Proffen
    Næh.
    Hjorten på kjøkkenbordet i tkr Towers er nok ekte stril, født og oppvokst i de dype skogene i Fjellsokna som den er. Eventuelle rester blir det Øygarden Renovasjon som må ta seg av. :)

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Måtte bare.......



    Den femte årstiden


    Når sommeren er forbi og markens grøde er høstet inn i låvene, når
    naturen legger seg ned som en utgammel hest i stallen,
    så sliten er den- når sensommeren er i ferd med å blekne og den tidlige høsten
    ennå ikke har banket på- da er det den femte årstiden.


    Nå hviler alt. Naturen holder pusten; somme tider
    ånder den umerkelig ut av stille bølgende bryst.
    Nå er alt over: Alt er født, vokst, gytt, høstet.
    Nå er det over.
    Nå er det bare løvet og plantene, men akkurat nå
    tjener de til ingenting, hvis naturen kan tjene til ingenting.
    Nå ligger det gammelt gull under bøkene,
    og plommeblått på himmelen..........
    Ikke et blad rører på seg, det er helt vindstille. Vannet ligger som et maleri.
    Det er helt stille. En båt som glir over vannet
    Alt som har vært spart opp blir gitt som gave.


    Sånn fire, eller åtte dager- Og da er det noe som skjer.
    En morgen lukter du plutselig høsten.
    Det er ennå ikke kaldt, og det er ennå ikke vindfullt; ingenting har i grunn
    forandret seg, men likevel har alt forandret seg.
    Fremdeles er alt slik det var i går: Løvet, trærne, plantene.....
    Men nå er alt anderledes. Hele verden har gjort et rykk, nå
    går du inn i en klar høst.
    Hvor mange høster har du?
    Dette er en av dem.


    Underet har vart i kanskje fire, kanskje fem dager, og du ønsker
    at det aldri, aldri skulle ta slutt.
    Det som ligger mellom sensommer og tidlig høst.
    En alt for kort femte årstid.

    - Kurt Tucholsky



    689B63A6-D0EF-475C-AEDE-A5CF8504730B.jpeg


    Mvh

    Edit: Hvis språket er litt ubehjelpelig, så er det utelukkende min feil. Fant ingen norske oversettelser, så jeg måtte oversette det selv etter beste evne.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Høstsysler:

    FE94AF97-167B-4DF0-AEA8-8C0D12B33C16.jpeg


    Litt over the top, kanskje, men når noen tilbyr meg gratis ved, endatil ferdig kappet, er jeg temmelig lettbedt.

    465B775A-C9F4-4C39-BBED-A68E79D5F200.jpeg

    Må naturligvis hentes i skauen.Tjommi Nils svinger motorsaga. Ingen tvil om at veden varmer flere ganger før den er i ovnen……Og nå er potetriset visnet og gult. Snart tid for å ta opp poteter.:D

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Wenn einer eine Reise tut, kann er was erleben.

    Møt Bosse Willenberg, hotelldirektør ved Hotel Seeloge i Eutin:

    B06CE145-6818-43BC-ABF5-09C358034E57.jpeg
    Skjermbilde 2022-09-26 kl. 19.20.45.png


    Skjermbilde 2022-09-26 kl. 19.22.51.png


    Skjermbilde 2022-09-26 kl. 19.24.05.png

    Midt i vakre Eutin, med blikk over Eutinersjøen og slottet på andre siden.
    499364B3-04A4-4226-B461-F5E39AD1D846.jpeg

    F3C5597F-AE41-467A-A0FC-19D4D802DAFF.jpeg

    Med den flotteste saunaen jeg har sett, med samme sensasjonelle utsikt:

    B7828896-A052-469F-8D11-420958FBB0C5.jpeg

    Har kjent Bosse siden han var en alen stor og krabbet rundt på gulvet hjemme hos Axel og Nora i Herrnburg. Det er ikke så mange årene siden han banket på døra i tkr Towers for å bomme overnatting, det ble for dyrt for ham og kjæresten å legge seg inn på hotell.

    Et boutiquehotell var det, med bare 40 rom. Det spesielle var at hotellet var konsipert med tanke på mennesker med fysiske og psykiske utfordringer. Det var lagt til rette for rullestolbrukere i noen rom , og de samme rommene vat utformet som en slags suite, med overnattingsmulighet for ledsagere i tilstøtende rom. Selvsagt var det ikke en eneste dørstokk å se i fellesarealene i første etasje. Det hele var gjennomført med typisk tysk Gründlichkeit, og Bosse hadde vært med og planlegge konseptet i flere år før hotellet ble bygget.

    Arbeidsstokken var også delvis mennesker med fysiske og psykiske utfordringer. Et aldeles strålende konsept IMO, selv om det kunne være litt utfordrende å ha f. eks. en kelner i arbeid som ikke hadde korttidshukommelse. Bosse hadde foreslått at han kunne ta med seg en notisbok for å skrive ned hvem han hadde tatt opp bestillinger ifra, men problemet var at kelneren glemte å notere ned......:(

    Byen Eutin er også riktig vakker. Vi gikk rundt der en liten tur, men jeg glemte å ta med mobilen. Axel, far til Bosse, sveipte innom tkr Towers for 14 dager siden. Han kunne fortelle at det nå går direkte fly fra Bergen til Lübeck . Gode nyheter! Vi kunne godt tenke oss å utforske Schleswig - Holstein litt mer. Og vi er hjertelig invitert til å overnatte hos Axel og Mechthild i Lübeck.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    honkychateau.jpg


    sallyrose.jpg


    To LPer og to PUer senere: Var oppgraderingen verdt 12 KKr?

    Er litt i tenkeboksen på det ennå, men en oppgradering var det. I mangel av bedre ord, så låter det mer presist i øvre mellomtone, og bassen er tørrere. Små forandringer riktig nok, men det er lettere å plukke ut detaljer. I dette segmentet er det uansett litt vel optimistisk å forvente dag/natt- forskjeller.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ny opplevelse for Madammen og tkr i dag:


    Bare hvithårige i publikum, og det var jo forfriskende, da, å være blandt de yngste for en gangs skyld. :D


    Denne filmen går virkelig under huden! Umulig å se den uten å tenke på krigen i Ukraine, og hva slags følger den kommer til å få for både militære og sivile der. Anbefales.

    Mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.202
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har et ambivalent forhold til den filmen. Mener, som alle fornuftige mennesker, at krigsseilerne er vår største skamplett som nasjon, og kan selvfølgelig min historie og har blant annet lest Michelet sine bøker. Ønsker derfor ikke å se en film om dette, selv om jeg helt sikkert hadde blitt berørt og vet at filmen er bra. Dette ekskluderer selvfølgelig ikke at jeg synes filmen er viktig som eye-opener for de som ikke har fått med seg hvordan vi behandlet krigsseilerne, og ikke minst den oppvoksende generasjon.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har et ambivalent forhold til den filmen. Mener, som alle fornuftige mennesker, at krigsseilerne er vår største skamplett som nasjon, og kan selvfølgelig min historie og har blant annet lest Michelet sine bøker. Ønsker derfor ikke å se en film om dette, selv om jeg helt sikkert hadde blitt berørt og vet at filmen er bra. Dette ekskluderer selvfølgelig ikke at jeg synes filmen er viktig som eye-opener for de som ikke har fått med seg hvordan vi behandlet krigsseilerne, og ikke minst den oppvoksende generasjon.
    Jeg er selvsagt rørende enig med deg ang. behandlingen av krigsseilerne. En skandale og en skamplett!

    Ang. filmen , kan jeg kanskje berolige deg med at ordene "Nortraship" og "Leif Vetlesen" ikke falt en eneste gang i løpet av de drøye to timene filmen varte. Filmen fokuserte på helt andre ting.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ratting pågår:

    954C431C-3D6E-4344-89BA-62F7E9F49F55.jpeg

    Har tatt en sjefsavgjørelse, og koplet opp «arbeidsrekka» igjen:

    D3CE3EB1-4092-42F0-AC47-CBC9E665ADE2.jpeg

    SoundSmith-gold-moddet DL103R på SAEC 506/30. Er blitt veldig glad i den komboen.

    Jeg er møkk lei av Dire Straits:

    BDA42368-93DD-45D4-87BF-F60F6EC0EA2B.jpeg


    Men spiller det jeg kjenner best. Det morsomme er at jeg etter bare ca. 10 år kjenner EQen så godt at det går rimelig kjapt å få et ganske brukbart resultat.
    Mvh
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg er selvsagt rørende enig med deg ang. behandlingen av krigsseilerne. En skandale og en skamplett!

    Ang. filmen , kan jeg kanskje berolige deg med at ordene "Nortraship" og "Leif Vetlesen" ikke falt en eneste gang i løpet av de drøye to timene filmen varte. Filmen fokuserte på helt andre ting.

    Mvh
    Jeg har og et ambivalent forhold til filmen. Men etter litt tankespinn har jeg skjønt at filmen ikke er for en WW2 nerd som meg. I tillegg blir det litt for mye finsk fjernsynsteater i perioder. Rett og slett for mye drama, og litt for lite nøktern "krig". Og ja, jeg har slekt som ble torpedert flere ganger. Harde, tause karer med hang til sterk drikke. Uansett, historien bør frem, og det er sikkert mange som lar seg berøre.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har og et ambivalent forhold til filmen. Men etter litt tankespinn har jeg skjønt at filmen ikke er for en WW2 nerd som meg. I tillegg blir det litt for mye finsk fjernsynsteater i perioder. Rett og slett for mye drama, og litt for lite nøktern "krig". Og ja, jeg har slekt som ble torpedert flere ganger. Harde, tause karer med hang til sterk drikke. Uansett, historien bør frem, og det er sikkert mange som lar seg berøre.
    Rart hvor forskjellig folk fokuserer og reagerer på en film. Personlig fikk jeg ikke noen finsk-fjernsynsteater-vibber av den filmen, men det var kanskje fordi jeg fokuserte mer på hvordan hovedpersonens familie også fikk lide seg gjennom krigen (og etterkrigstiden). Sterkt, IMO.

    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det har ikke blitt så mange rusleturer nå i år. Sommeren var ekstremt våt, og tkr Towers krever stadig vedlikehold…..
    Men i dag kom vi oss endelig av gårde. Det er høstferie her, så det var godt om parkeringsplasser på Ulveset Skule. Turen gikk langs Ulvesetvatnet.
    39C06BB0-70A8-4003-8819-B8C6B9AA5710.jpeg

    Har alltid hatt sansen for småbruket til Olav i Tveita. Olav hadde pukkelrygg, var bitteliten men sterk som en bjørn og bodde sammen med søsteren sin. Gården er fremdeles velstelt, selv om Olav er borte for lenge siden.
    1D3E8260-671B-408F-A532-AF43FEC34870.jpeg


    Jeg kom ut av telling med tanke på hvor mange bekker som rant ned mot Ulvesetvatnet.

    5EBD3681-2E5E-4E18-B97F-FC95F56852E0.jpeg

    40818862-FD6E-4BB6-970A-E2BF8B7BB765.jpeg

    ECAFD07A-8314-4CB2-B471-47A63504E7D1.jpeg


    Demningssteinene i utløpet til Ulvesetvatnet.

    791D133E-3E4D-4308-9518-C8112A98F391.jpeg


    Og den lille elven går i kast nedover mot Nordvik.

    D00584F2-B899-489A-9B14-EDB91B241EF0.jpeg

    125F21FF-B4F2-467C-B7B0-43109AED45A2.jpeg


    Det gamle kvernhuset i Nordvik ble restaurert for noen år siden.

    2BF1A1F0-C056-4DDD-B241-71674FDEF2A0.jpeg


    Det gamle bedehusmiljøet her ute er ikke helt utdødd. Samling førstkommende søndag i bedehuset på Nordvik.

    61E813B3-C0E6-4C41-8F46-B95684705BC2.jpeg


    Møysommelig ryddede åkerlapper….Det var ikke bare å bygge opp holdemurer, noe av vitsen var å bli kvitt all steinen også.

    8D70DFDF-E79C-4AB4-89E5-24A6C068CBFE.jpeg


    Vi skulle hit.

    7CE65BBC-12FF-4026-89B2-E978DD882304.jpeg

    9F1A2A85-B54E-4700-A328-A9FB3D3A5FBE.jpeg


    Her ute ender alle veiene før eller siden i sjøen.

    BE367F0C-1438-4B61-93C7-2BAD26FBEDE5.jpeg


    Nesse. Her var landhandel, bakeri og dampskipskai.

    A68221EC-1D62-4E2D-807D-2556D77B3827.jpeg

    A321CBAF-BEB8-4CF1-BEE7-B4AE96D1A050.jpeg

    BCBDD459-FBF5-4A54-9DB0-647A71EC14D3.jpeg


    Ingenting igjen av det nå, men naustmiljøet er der ennå.

    E704130F-C338-417B-AA82-77361FA6D51B.jpeg

    89C1970B-71DC-4AAD-9A79-0AE563454EAF.jpeg


    På vei hjemover igjen.

    BCDBE255-DE7B-49A3-87D9-E0D2FCA25048.jpeg


    …Hilste vi på noen nysgjerrige høns.

    5EE133DA-D6E8-4C9E-B210-4A8DFD561C3A.jpeg

    Og fant ut at noen ting ikke forandrer seg: Sauer på irrgrønne høstbeiter hører strilekulturen til.

    Takk for følget.
    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har nølt litt med å skrive om lyden her:
    8BD84E45-9033-4EA1-B089-BDC5E4880612.jpeg

    Metric Halo ULN-8, nå oppgradert til Mk. IV. De observante klarer kanskje å se at merkelappen nå viser akkurat det.

    Det krever alltid litt ratting når komponenter skiftes ut, så jeg har brukt den siste uken til å innstille lyden igjen.

    Det er ikke mye igjen inni kassa som ikke er skiftet ut siden jeg kjøpte den for en 8-9 år siden.Den digitale delen ble skiftet ut for 3(?) år siden, analogdelen ble skiftet ut for en god uke siden, og ifm. utskifting av digitaldelen ble også strømforsyningen skiftet. Det er kanskje de 8 preene som står igjen.

    Softwaren er blitt oppgradert utallige ganger, det siste er nå en helt egen DAW, "sessions" som jeg garantert aldri kommer til å bruke, og stadig mer interessant DSP.

    Så, hva får man for 12 kkr i dag?

    1) Klarhet, og en enestående detaljrikdom. Har hørt på gamle Carpenters-album i dag, og der var det tangentinstrumenter, gitt. Har hatt dette albumet siden det kom ut, og har aldri fått med meg Richard Carpenters pianospill før. Tok bare 45 år..... :rolleyes:

    2) Tørrere bass, kanskje litt kraftigere, er ikke helt sikker. Det at bassen virker tørrere, kan forlede en til å tro at den er svakere. Det er definitivt ikke tilfelle.

    3) Bredere og dypere lydbilde, IMO som følge av mer detaljer, se pkt.1.

    Det låter utrolig klart, rent og uforvrengt. Hvis man liker det slik, låter det utrolig bra. Liker man vreng, må man tilsette den selv. Det er ingen hemmelighet at jeg liker litt vreng, så ved lytting av 16/44.1 fra harddisk tilsetter jeg en dæsj transformatormetning.

    Skjermbilde 2022-10-16 kl. 22.17.38.png


    Ved vinyllytting gir Manley Steelhead meg akkurat den dosen rørvreng som jeg liker, helt uten kunstige tilsetninger.

    Mvh

    Edit: Kanskje ikke det mest fengende temaet, dette her. Tvert imot! Smalt interessefelt, ingen tvil om det. På den annen side: IMO er det altså klare lydforskjeller på lydkort- altså digitalis og alt det der.....
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Reisebrev fra Tyrkia:

    Restaurant «Köck» på Turuncova-sletten:

    8E8CCC84-75F8-4612-9BAF-E71880C03A75.jpeg

    579D4C38-9E73-4074-BE81-D4C2CCA9BEA4.jpeg

    0E31D1B7-A1DF-4AED-A0BD-F1C4407AC970.jpeg

    E5FED3E3-592D-49CB-B620-BB8B3C18D55E.jpeg

    BD1EB43B-60FE-481B-9276-1A0402C0AE2B.jpeg

    Litt over-the-top dekor, kanskje, men mer mat enn vi greide å spise opp for saftige kr 150.- for to personer. Høna hørte med til personalet.

    Beautiful Downtown Finike:

    43A0D4BE-08F9-422C-93C7-6DEA19213305.jpeg


    C18AE4CB-26F9-481E-9713-1A213D358827.jpeg


    F3B706F9-CC55-4C07-A6B5-2B8F21242386.jpeg

    7FF7DA19-4908-4672-B85E-9508C211F61E.jpeg

    Vedfyrt bakeri.
    267A0D79-5AAF-4685-B678-0E909250D89A.jpeg

    Nomadefolkene som befolket hele denne kyststrekningen ble kalt Yörük. Det er knapt 100 år siden de ble fastboende i dette området. I tidligere tider hadde de faste leirer ved kysten om vinteren, og tok med seg buskap, unger, pikk og pakk opp i de mer kjølige fjellområdene om sommeren.
    AB498A00-A9B7-42AA-99F0-DB36AC97BDB3.jpeg

    55695E0B-1EB7-4946-995C-B731F966AD29.jpeg

    Avsluttet med et bad i havet ved Karaöz:

    EBECEF48-B83B-46E2-A326-EBAF25E57F07.jpeg

    2D4958A8-3DEC-448B-B2CF-98264C865339.jpeg

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Reisebrevet fortsetter.
    På den tyrkiske landsbygda er granatepleinnhøstingen i full gang. Så også hos naboen, Mustafa. Avlingen blir solgt på rot, og høstet og hentet på kjøperens regning og risiko.

    Mustafas familie regnet med en avling i år på ca. 20 tonn granatepler. Verdien av avlingen etter skatt var ca. 70 KKr. Altså en inntekt på ca. kr. 6000/mnd. Sammen med inntekter fra salg av oliven og litt sauekjøtt var dette nok til en helt ålreit levestandard etter forholdene her.
    80FAB3E5-D58E-4CDF-ADBC-B80CB1769BCE.jpeg

    De siste årene har det stort sett vært syriske flyktninger som har tatt slikt slitsomt arbeid, men i år var det et heltyrkisk arbeidslag som stilte.
    Vi hilste pent god morgen fra terrassen, og fikk overrakt to stykk granatepler over gjerdet.
    3A1D05D5-23D4-4E75-AF11-C198AF14CA24.jpeg

    Giveren var ikke naboen, men en kvinnelig landarbeider. Laget var 50/50 kvinner og menn. Kvinnene høstet granateplene, mennene satt stort sett på plastkassene og så på.
    66AE9EBA-8CA9-425A-B119-48351739252E.jpeg

    Etterpå kom en lastebil. Ok, tenkte vi, da er det vel mennene som skal slepe de fulle kassene ned til bilen.
    E3ECD6FF-F3E3-4688-A989-34C33B13DD0B.jpeg

    Så feil kan man ta. Mennenes jobb var å løfte kassene med granatepler opp fra bakken og plassere dem på damenes skuldre, så de kunne bære dem til lastebilen..

    Beklager rot med bildeopplasting. Nettet her på den tyrkiske landsbygda lader noget tilbake at ønske.

    mvh
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.982
    Man storkoser seg på virtuell tur i Tyrkia sammen med tkr :giggle:

    For øvrig kan det virke som du burde ta turen over gjerdet til naboen, og sette ei sprøyte med noe forfriskende i den ene skinka på hver av de late mannfolka tkr.
    Makan tell tussladder :rolleyes:
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tyrkiske Byggeklosser:

    405F8512-D3B0-425E-A11A-D5C6305F29C3.jpeg

    Nybygg nede i veien her…..

    A22C6CE9-081E-4565-BA1B-A8E1B0F53D47.jpeg

    Selv de gamle egypterne hadde tilgang til snor, lodd og vinkel, men her ser en ikke så nøye på slikt. Vet ikke helt hvilket forhold egypterne hadde til kryssmålinger, men likevel da, gitt!

    Tyrkisk pragmatisme. Problem: Veimyndighetene setter opp delebarrierer for å hindre at folk parkerer på feil side av motorveien, og krysser den for å til den restauranten som ligger på den andre siden:

    0C264116-36FC-4CA7-9A45-2CC771A3E80A.jpeg

    Løsning: To trestubber og en treplate, og vips har man en liten trapp for å hjelpe folk å komme seg over gjerdet. Kunden er konge! :D
    Mvh
     

    Vedlegg

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    På tur (et stykke) opp på Tahtali Dagi.
    5FACB318-885B-4FE5-893C-577AF657FC90.jpeg




    72825332-2C07-4A07-BB50-88809E2A788C.jpeg

    Utsikten var formidabel.


    FC0DD289-4D26-4196-83AC-C0325ACC9708.jpeg

    Tahtali Dagi er 2300 m høy. Vi ga oss sånn ca. på halvveien. Det var både varmt og bratt.
    B0F35678-2919-4248-AA5F-FF1B99DE370C.jpeg

    For de dyreinteresserte, en død skorpion.
    E5A904E3-9AE5-4F08-A07F-F1F8D6CE1027.jpeg

    Flott tur! Denne delen av Tyrkia har utrolig mye fin natur å by på. Jeg skal legge ut flere bilder når jeg kommer hjem.
    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn