tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Nyt det, tkr! Du har sikkert mer enn nok som skal prøves ut og testes nærmere!😀👍
    Tore
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nyt det, tkr! Du har sikkert mer enn nok som skal prøves ut og testes nærmere!😀👍
    Tore
    Jada!

    Gikk gjennom sporingen, VTF og antiskating (de henger tydeligvis sammen) på alle oppkoblede PUer i går, og fikk dem optimalisert. Så i dag skiftet jeg PU på SAEC 506..... 🙄

    Mvh
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes ihvertfall at pjolter og testplate hører sammen som "hånd i hanske"! Stress etc kan fort ødelegge lytteropplevelse, og der kommer pjolteren til sin rett!😇👌👍 Mvh Tore
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hm... til ettertanke... kan det gjelde mye annet i sjangeren også ???? :cool:
    Godt spørsmål.

    For å ta de aktuelle kandidatene: 1) Sett på en moddet Denon DL 103 S, og du savner ingenting. Detaljene er der, bassen er der. Kanskje en liten fremheving av området 500-1500 Hz. Låter bra!
    2) Slå ut håret, hør plata på en Koetsu Coralstone, og det låter litt mer helhetlig, organisk, og du får litt mer på fløyene. En forskjell, og en trenger ikke "gullører" for å høre det.
    Men en savner ingenting ved å holde seg til en 45 år gammel masseprodusert Denon.....Spørsmålet er selvsagt om den lille forskjellen er verdt Kr. 76000. :) Og da er vi kanskje mer inne på filosofi enn noe annet.

    Mvh
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    En tung jævel, ja! Jeg tror at 16 kilo er riktig. Og samlet vekt på 65 kg er selvsagt uten armtårn og armer.

    Det er i hvert fall en utfordring å stille inn høyden på platetallerkenen slik at den "svever" på magnetfeltet. Da må man fjerne platetallerkenen, skru ut noen umbrakoskruer i lagersøylen, skru på en stor justerskrue under (!) platespilleren, feste umbrakoene igjen, sette på platetallerkenen. Og så gjenta hele prosedyren til du har fått det riktig. 🤪

    Snakk om å pumpe jern....eller bronse og aluminium.......

    mvh
    platetallerkenen slik at den "svever" på magnetfeltet................... Er det for at aflaste lejet på grund af den tunge platetallerkenen`?
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    platetallerkenen slik at den "svever" på magnetfeltet................... Er det for at aflaste lejet på grund af den tunge platetallerkenen`?
    Ikke bare. :)

    Manualen sier at den låter best slik. På den annen hånd sier manualen at man også kan eksperimentere med å fjerne lagerkulen og la platetallerkenen sveve helt fritt på magnetfeltet, uten kontakt med selve leiet. Har prøvd begge deler uten å høre særlig stor forskjell. Det ble også litt vanskelig å bruke en tung plateclamp når tallerkenen svevde helt, så jeg satte lagerkulen inn igjen.

    Mvh
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ikke bare. :)

    Manualen sier at den låter best slik. På den annen hånd sier manualen at man også kan eksperimentere med å fjerne lagerkulen og la platetallerkenen sveve helt fritt på magnetfeltet, uten kontakt med selve leiet. Har prøvd begge deler uten å høre særlig stor forskjell. Det ble også litt vanskelig å bruke en tung plateclamp når tallerkenen svevde helt, så jeg satte lagerkulen inn igjen.

    Mvh
    [/QUOT

    Okay
    på min giver magnetfeltet en aflastning af lejet. Men min kan ikke svæve som din kan ?? :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Interessant spiller, som jeg kjenner godt til, - uten å ha sett den i virkelighet....Den gode J.C. Verdier publiserte nemlig også tegninger og byggebeskrivelse for en DIY utgave av Le Platine i franske l'Audiophile.. tegningene ble også publisert i en svensk utgave, og jeg begynte faktisk på denne.. Lagerhylsa er støpt i zamac ( sink-alu legering) som bla lages av Nordsink... jeg ringte rett og slett til Norsink og fikk snakke med en salgssjef som syntes dette hørtes så morsomt ut at jeg fikk en zamac-barre tilsendt gratis og franco...men noen støping ble det ikke... Jeg dreide også de to stålplatene som inngår i magnetkretsen, og kjøpte motoren, - en børsteløs Philipsmotor.. Et par kompiser ved et av landets større forskningsverksteder hadde klagjort et tallerkenemne i magnesium... men så ble det husflytting og haloi i stedet, så prosjektet stoppet der.... Sad, but true, som det heter...
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Interessant spiller, som jeg kjenner godt til, - uten å ha sett den i virkelighet....Den gode J.C. Verdier publiserte nemlig også tegninger og byggebeskrivelse for en DIY utgave av Le Platine i franske l'Audiophile.. tegningene ble også publisert i en svensk utgave, og jeg begynte faktisk på denne.. Lagerhylsa er støpt i zamac ( sink-alu legering) som bla lages av Nordsink... jeg ringte rett og slett til Norsink og fikk snakke med en salgssjef som syntes dette hørtes så morsomt ut at jeg fikk en zamac-barre tilsendt gratis og franco...men noen støping ble det ikke... Jeg dreide også de to stålplatene som inngår i magnetkretsen, og kjøpte motoren, - en børsteløs Philipsmotor.. Et par kompiser ved et av landets større forskningsverksteder hadde klagjort et tallerkenemne i magnesium... men så ble det husflytting og haloi i stedet, så prosjektet stoppet der.... Sad, but true, som det heter...
    Det var synd. Har aldri hørt om noen som har forsøkt seg på noe sånt. En god platespiller hadde du fått deg!

    mvh
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, en krute god spille kunne det blitt.... Bortsett fra lagerstøpingen var/er egentlig resten helt greit mekanisk arbeid, om enn med en viss presisjon...
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ja helt enig, og riaa trinnene deres ser meget bra ut og har forstått det slik at de lyder like godt :)

    mvh
    Læs evt denne Norske test :)


    Tilbage til trådstarter :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Er vel nokså mye av det i "haiend" - men det kommer vel litt "and" på øya som ser... eller kanskje øra som "hører".... :cool:
    Det er nok slik det er. :)

    The law of diminishing returns slår kraftig inn i hifi. Beviselig rundt 4 KKr i mitt anlegg. For egen del kan jeg si at jeg ikke angrer et eneste sekund på å ha kjøpt en Koetsu Coralstone, om ikke annet for så å gi meg et sammenligningsgrunnlag for andre kjøp.

    Jeg er også i den situasjonen at jeg er sensasjonelt dårlig egnet til å produsere en DIY-versjon av en Verdier La Platine, f. eks. Jeg ville rett og slett ikke greie å gjøre noe slikt. Da gjenstår for meg bare muligheten å kjøpe en ferdigutgave. jeg betalte rundt 30 KKr for min. Spørsmålet er om du kunne få bygget en kopi til den prisen.

    Så kommer vi til den filosofiske delen: Hvor mye er jeg villig til å spandere på det det jeg anser som god lyd? Kanskje ikke så mye som du tror....Alt her utenom Koetsuen er kjøpt brukt, og akkurat det kjøpet kom etter litt spesielle omstendigheter ..... På den annen side gir musikk og anlegget mitt meg enormt mye glede og nytelse. Jeg bruker det nesten hver dag, og sett i forhold til f. eks. en seilbåt til samme prisen, er det en ren bargain.

    You pay your money and make your choice.
    Slik er det med alt her i livet.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    In life you don't get
    everything you pay for, but
    you must pay for everything
    you get...


    Something to ponder... :)
    Etter min erfaring er det heller ikke alt i livet som betales med penger.........

    En diskusjon for en annen anledning. Vi får ta den når vi treffes igjen. Håper det blir i tkr Towers. :)

    Mvh
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Bare litt "filosofi", tkr! Hva du er villig til å bruke av penger på en pickup, er totalt din sak!! Om "forandringer" er høbare, er også kun dine ører og hodes sak! Det er bare forbannet artig for en "tilskuer" å lese hvilke tanker du gjør deg om forandringer etc du gjør i anlegget, og hva du oppfatter som forskjeller før og etter! Da blir kanskje "redselen" for forandringer i oppsett etc, mindre hos lesere, som feks meg selv! Stå på, tkr!👍 Tore
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Bare litt "filosofi", tkr! Hva du er villig til å bruke av penger på en pickup, er totalt din sak!! Om "forandringer" er høbare, er også kun dine ører og hodes sak! Det er bare forbannet artig for en "tilskuer" å lese hvilke tanker du gjør deg om forandringer etc du gjør i anlegget, og hva du oppfatter som forskjeller før og etter! Da blir kanskje "redselen" for forandringer i oppsett etc, mindre hos lesere, som feks meg selv! Stå på, tkr!👍 Tore
    Tja......
    Har akkurat fått givendes to hele årganger av TAS og Stereophile. Har moret meg ( hvis det er det riktige ordet ) med å bla gjennom hiend-kritikkene der. La meg se:

    1) Von Schweikert Ultra 55 høyttalere, $ 100 000.- for et par.
    2) MBL Noble forforsterker, $ 14 600.-
    3) Classe Delta monoblokker, $ 21 998.- for et par............

    Alt dette i ett nummer av Stereophile! ( Juli 2020- utgaven).

    Regn med ti-gangen for å få dem i hus i Norge. Gode 1.4 mille, og da skal du fremdeles kjøpe en og annen kilde....
    Muligens er jeg gammel og sur, men, ærlig talt, vi kan snakke om runde 2 millioner for å lytte til musikk.....Skal vi si prisen på 20 års forbruk av bil, eller en litt liten hytte?

    Hvem er det som kjøper slikt? Tror at jeg hekter meg av det toget.

    Jeg får holde meg til å samle på klassiske armer og PUer. Relativt sett er det jo vassbillig!

    Mvh
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Gjør som "musikkhjertet" sier, tkr!😀 Du lever kun en gang(hvis ikke Vår herre ser mangel på veterinærer, og resirkulerer" deg)! Har du penger og "lov", kjøp den, tkr! Lagga gjør forresten det samme, bare med flere "kverner", som han kaller det! Jeg får sånn lyst til å banne når jeg er inne på denne tråden - vet ikke hvorfor!?🤔 Svarte fanden, tkr! Kjøp i vei, men vær så snill å gi oss "tilskuere" dine refleksjoner, tanker, ideer underveis! Jeg er ikke helt "hjernedød" enda, og vil gjerne høre hvordan du opplever diverse musikk på diverse pickuper - noe jeg ihvertfall vil lese, og senere forhåpentligvis får prøve! Og selv om jeg er "altetende" når det dreier seg om musikk, ligger nok country mitt "innerste hjerte" nærmest! Mvh Tore(som gjerne henger 30 år etter "dagens" kalender)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gjør som "musikkhjertet" sier, tkr!😀 Du lever kun en gang(hvis ikke Vår herre ser mangel på veterinærer, og resirkulerer" deg)! Har du penger og "lov", kjøp den, tkr! Lagga gjør forresten det samme, bare med flere "kverner", som han kaller det! Jeg får sånn lyst til å banne når jeg er inne på denne tråden - vet ikke hvorfor!?🤔 Svarte fanden, tkr! Kjøp i vei, men vær så snill å gi oss "tilskuere" dine refleksjoner, tanker, ideer underveis! Jeg er ikke helt "hjernedød" enda, og vil gjerne høre hvordan du opplever diverse musikk på diverse pickuper - noe jeg ihvertfall vil lese, og senere forhåpentligvis får prøve! Og selv om jeg er "altetende" når det dreier seg om musikk, ligger nok country mitt "innerste hjerte" nærmest! Mvh Tore(som gjerne henger 30 år etter "dagens" kalender)
    Det blir dessverre ikke fler PU-kjøp i denne omgang.

    Du kan si at jeg snublet i en EU- kontroll og nye bremseskiver og kalipere foran, og nye bremsesko bak. ☹

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn