tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Grattis :)

    Det gror jammen ikke mye gress under dine føtter heller :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    ivarlo skrev:
    Grattis :)

    Det gror jammen ikke mye gress under dine føtter heller :)
    Tør jeg nevne ordet "impulskontroll"? ;D
    mvh
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.715
    Antall liker
    21.569
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Sweet Rosetta!
    Hun har jeg lest/hørt pent om ein kvan plass.

    Nå må du snart ut og handle 19" rack også. Skal det være proff så skal det være proff!
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Valentino skrev:
    Sweet Rosetta!
    Hun har jeg lest/hørt pent om ein kvan plass.

    Nå må du snart ut og handle 19" rack også. Skal det være proff så skal det være proff!
    Lovely Loretta - var ikke det Nazareth fra 1976 da Valentino?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Valentino skrev:
    Sweet Rosetta!
    Hun har jeg lest/hørt pent om ein kvan plass.

    Nå må du snart ut og handle 19" rack også. Skal det være proff så skal det være proff!
    Pratet med en hyggelig selger tidligere i kveld- han drev et lydstudio på østlandet et sted- han sa noe sånt som "teknologien er ikke helt ny lenger, men det blir jævlig fin lyd!".
    Det samme sa selgeren av Big Ben.
    Virker som om disse gutta bryr seg om lyden de også...
    Man lærer så lenge man har lyst!
    Hvis et 19 " rack er det som kreves, får jeg investere i et da....
    mvh
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.715
    Antall liker
    21.569
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Gunzi skrev:
    Valentino skrev:
    Sweet Rosetta!
    Hun har jeg lest/hørt pent om ein kvan plass.

    Nå må du snart ut og handle 19" rack også. Skal det være proff så skal det være proff!
    Lovely Loretta - var ikke det Nazareth fra 1976 da Valentino?
    Ja. Og Eddie Cochran hadde en låt med samme navn.
    Sweet Loretta var på taket sammen med The Beatles i Get Back. Det var henne jeg tenkte på. Loretta/Rosetta går litt i ball her. Søte begge to, så man kan ha en i hver armkrok.

    --

    Det kan fort bli mange blinkende dioder midt i trynet med disse proffgreiene. Mine to proffbokser er ikke særlig stuefähig iallefall, så de har jeg gjemt bak en skapdør sammen med RIAAtrinn og noe ICEpower. 19" rack på eget ansvar, tkr! ;D
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Valentino skrev:
    Det kan fort bli mange blinkende dioder midt i trynet med disse proffgreiene. Mine to proffbokser er ikke særlig stuefähig iallefall, så de har jeg gjemt bak en skapdør sammen med RIAAtrinn og noe ICEpower. 19" rack på eget ansvar, tkr! ;D
    Jeg er helt sikker på at nok en boks med masse blinkende dioder ikke vil fylle samboeren med glede, men hun er heldigvis en tålmodig og snill dame med sans for god lyd og god musikk.
    Hun har allerede nå gitt opp å betjene anlegget, så en boks fra eller til spiller liten rolle. ;)

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Så feil kan man ta.....
    Apogee Rosetta på plass, oppkoplet, FUNKER!!
    Maria: "Det der så fint ut med alle de blinkende lysene i takt med musikken. Hva er det for noe?" ;D ;D
    tkr: "En profesjonell lydopptaker" (hadde ikke lyst til å legge ut på noen teknisk forklaring.)
    Maria: "Å ja. Hva måtte du betale for den, da?"
    tkr: "Liten nødløgn."
    Maria: "Den ser mye dyrere ut!"

    Det jeg nå må finne ut av er hvorfor den j**la DEQXen ikke godtar annet enn 44.1 kHz...Skulle så gjerne ha forsøkt 96/24!

    Velvel, kveldene er fremdeles lange.

    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Gratulerer med disco lys boks! Og nettene er lange når kulda setter inn.....
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    orso skrev:
    Gratulerer med disco lys boks! Og nettene er lange når kulda setter inn.....
    Takker!
    Ingen tvil i mine ører at den gjør en bedre jobb enn den innebygde ADCen i DEQX.

    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.842
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Hei tkr!

    Hvis du oppdaterer til siste firmware så aksepterer DEQX 96kHz.....Men husk å noter ned alle korreksjoner....

    Litt om hva jeg opplevde...

    OMF skrev:
    Hei!

    Tenkte jeg skulle komme med en liten oppsummering om hva som har skjedd frem til i dag, og hvordan det spiller i dag…..

    Først vil jeg si at jeg har syntes det har vært vanskelig å høre forskjeller på ulike endringer – dette fordi jeg har byttet så mye utstyr den siste tiden, at lydbildet på en måte ikke har satt seg skikkelig.

    Det første jeg gjorde var å koble til ekstern DAC. Da brukte jeg en EMM LABS DAC 6e SE. Dette gav ikke det løftet jeg hadde håpet på – det spilte vel egentlig dårligere enn direkte ut fra DEQX. Dette skyldtes trolig at jeg hadde for mye gain i systemet, og måtte redusere volumet med 20-25 dB digitalt. Jeg åpnet derfor opp begge DP A1S og justere ned gain til minimum, samt at jeg reduserte gain på de ulike kanalene i DEQX. Dette gav et løft med mer realisme og detaljer – jeg syntes vel subjektivt at det spilte omtrent som når Derek hadde stilt inn og brukte sine kabler. (Dette var slik anlegget stod når jeg hadde andre lyttekveld!)

    Så lastet jeg ned den nye BETA softwaren til DEQX – denne takler 96kHz – og etter mye om og men, så greide jeg å få til å installere denne. Og jeg prøvde først bare DEQX uten ekstern DAC, og dette syntes jeg spilte litt bedre, så koblet jeg opp EMM LABS dacen, og kjørte hele systemet på 96kHz (Og 20 bit tror jeg det kommer ut fra Assemblage uppsampleren min).

    Jeg rakk så vidt å koble opp dette på onsdag ettermiddag, og lot DACen og anlegget varme seg opp…..(Dacen blir ganske så varm…), og utpå kvelden satte jeg med ned for å høre litt musikk….og her har det skjedd noe……

    (Jeg har ikke fått testet ulike samplingsrater ennå, så skal sjekke litt mer hvordan 44.1kHz og 48 kHz oppfører seg…)

    Men….nå synes jeg utvetydig at det spiller bedre. Ikke natt og dag, ikke dramatiske, men likevel helt klart merkbart og viktig…..Lyden slipper høytalerne mer…rommet er blitt mer ekte og større…stemmer og rom har fått en litt ”dis” som gjør at det høres mindre ”hifi presist” ut og mer ekte – denne disen er kanskje støy fra opptaksrommet som kommer mer klart definert frem…... Det spiller også mer oppløst…………alt i alt så er det banket ned et par murstein til i veggen som skiller hifi-reproduksjonen fra live lyden.

    Jeg har ikke korrigert for avvik i klangbalansen ved å bruke ekstern DAC.

    Mvh
    OMF
    Mvh
    OMF
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    OMF skrev:
    Hei tkr!

    Hvis du oppdaterer til siste firmware så aksepterer DEQX 96kHz.....Men husk å noter ned alle korreksjoner....

    Litt om hva jeg opplevde...

    OMF skrev:
    Hei!

    Tenkte jeg skulle komme med en liten oppsummering om hva som har skjedd frem til i dag, og hvordan det spiller i dag…..

    Først vil jeg si at jeg har syntes det har vært vanskelig å høre forskjeller på ulike endringer – dette fordi jeg har byttet så mye utstyr den siste tiden, at lydbildet på en måte ikke har satt seg skikkelig.

    Det første jeg gjorde var å koble til ekstern DAC. Da brukte jeg en EMM LABS DAC 6e SE. Dette gav ikke det løftet jeg hadde håpet på – det spilte vel egentlig dårligere enn direkte ut fra DEQX. Dette skyldtes trolig at jeg hadde for mye gain i systemet, og måtte redusere volumet med 20-25 dB digitalt. Jeg åpnet derfor opp begge DP A1S og justere ned gain til minimum, samt at jeg reduserte gain på de ulike kanalene i DEQX. Dette gav et løft med mer realisme og detaljer – jeg syntes vel subjektivt at det spilte omtrent som når Derek hadde stilt inn og brukte sine kabler. (Dette var slik anlegget stod når jeg hadde andre lyttekveld!)

    Så lastet jeg ned den nye BETA softwaren til DEQX – denne takler 96kHz – og etter mye om og men, så greide jeg å få til å installere denne. Og jeg prøvde først bare DEQX uten ekstern DAC, og dette syntes jeg spilte litt bedre, så koblet jeg opp EMM LABS dacen, og kjørte hele systemet på 96kHz (Og 20 bit tror jeg det kommer ut fra Assemblage uppsampleren min).

    Jeg rakk så vidt å koble opp dette på onsdag ettermiddag, og lot DACen og anlegget varme seg opp…..(Dacen blir ganske så varm…), og utpå kvelden satte jeg med ned for å høre litt musikk….og her har det skjedd noe……

    (Jeg har ikke fått testet ulike samplingsrater ennå, så skal sjekke litt mer hvordan 44.1kHz og 48 kHz oppfører seg…)

    Men….nå synes jeg utvetydig at det spiller bedre. Ikke natt og dag, ikke dramatiske, men likevel helt klart merkbart og viktig…..Lyden slipper høytalerne mer…rommet er blitt mer ekte og større…stemmer og rom har fått en litt ”dis” som gjør at det høres mindre ”hifi presist” ut og mer ekte – denne disen er kanskje støy fra opptaksrommet som kommer mer klart definert frem…... Det spiller også mer oppløst…………alt i alt så er det banket ned et par murstein til i veggen som skiller hifi-reproduksjonen fra live lyden.

    Jeg har ikke korrigert for avvik i klangbalansen ved å bruke ekstern DAC.

    Mvh
    OMF
    Mvh
    OMF
    Takker!
    Jeg er teknisk ubegavet og analfabet på data. For meg er pc en liten og lett skrivemaskin som greier seg uten korrekturlakk. Hvordan får jeg lastet ned betaversjonen? Og mens jeg tenker på det, er ikke min DEQX den som du lastet ned betaversjonen på?
    Hvorfor virker det ikke da?
    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Jaaa, da har jeg som aller hastigst vært utom tkr og hørt på et noe "amputert" anlegg...
    Pga "tekniske problem" var det bare en høytaler i drift, så lyttingen ble noe uvant.

    MEN; at tkr helt klart har gjort et klokt og heldig valg, det tror jeg alle i Lauget snart vil få bekreftet!
    Det spilte helt enkelt kanonbra på den ene høytaleren vi kunne bruke! ;D
    Oppløsningen er jo sinnsvakt bra, rommet er stooort, og selv ante jeg at utklingning, kropp og organisiteten (naturtro gjengivelse) kanskje var de områdene som hadde forbedret seg mest.
    At det foreløpig er litt "knotete" å kjøre på de innstillingene tkr selv foretrekker via hhv vinyl, cd og mac, får trolig sin løsning bare deqx`en blir oppgradert.
    Samtidig er jo litt av sjarmen med anlegget da å stille, skru og justere slik at en får det som en vil...
    Kanskje lauget skal sponse tkr med et par knebeskyttere............. ;D

    Gleder meg storligen til du får igjen Manger-elementet, tkr!

    mvh
    Proffen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Proffen skrev:
    Jaaa, da har jeg som aller hastigst vært utom tkr og hørt på et noe "amputert" anlegg...
    Pga "tekniske problem" var det bare en høytaler i drift, så lyttingen ble noe uvant.

    MEN; at tkr helt klart har gjort et klokt og heldig valg, det tror jeg alle i Lauget snart vil få bekreftet!
    Det spilte helt enkelt kanonbra på den ene høytaleren vi kunne bruke! ;D
    Oppløsningen er jo sinnsvakt bra, rommet er stooort, og selv ante jeg at utklingning, kropp og organisiteten (naturtro gjengivelse) kanskje var de områdene som hadde forbedret seg mest.
    At det foreløpig er litt "knotete" å kjøre på de innstillingene tkr selv foretrekker via hhv vinyl, cd og mac, får trolig sin løsning bare deqx`en blir oppgradert.
    Samtidig er jo litt av sjarmen med anlegget da å stille, skru og justere slik at en får det som en vil...
    Kanskje lauget skal sponse tkr med et par knebeskyttere............. ;D

    Gleder meg storligen til du får igjen Manger-elementet, tkr!

    mvh
    Proffen
    Jeg gleder meg nok nesten enda mer, Proffen!
    Elementet er i Tyskland "as we speak". Regner med at det vil ta 2-3 uker til...
    Knebeskyttere? Ja takk!
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    tkr skrev:
    Proffen skrev:
    Jaaa, da har jeg som aller hastigst vært utom tkr og hørt på et noe "amputert" anlegg...
    Pga "tekniske problem" var det bare en høytaler i drift, så lyttingen ble noe uvant.

    MEN; at tkr helt klart har gjort et klokt og heldig valg, det tror jeg alle i Lauget snart vil få bekreftet!
    Det spilte helt enkelt kanonbra på den ene høytaleren vi kunne bruke! ;D
    Oppløsningen er jo sinnsvakt bra, rommet er stooort, og selv ante jeg at utklingning, kropp og organisiteten (naturtro gjengivelse) kanskje var de områdene som hadde forbedret seg mest.
    At det foreløpig er litt "knotete" å kjøre på de innstillingene tkr selv foretrekker via hhv vinyl, cd og mac, får trolig sin løsning bare deqx`en blir oppgradert.
    Samtidig er jo litt av sjarmen med anlegget da å stille, skru og justere slik at en får det som en vil...
    Kanskje lauget skal sponse tkr med et par knebeskyttere............. ;D

    Gleder meg storligen til du får igjen Manger-elementet, tkr!

    mvh
    Proffen
    Jeg gleder meg nok nesten enda mer, Proffen!
    Elementet er i Tyskland "as we speak". Regner med at det vil ta 2-3 uker til...
    Knebeskyttere? Ja takk!
    hehehe, har hørt om folk som kunne hatt bruk for knebeskyttere for å unngå såre knær før, men da var ikke grunnen hifi......... ;D

    mvh
    Proffen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Proffen skrev:
    hehehe, har hørt om folk som kunne hatt bruk for knebeskyttere for å unngå såre knær før, men da var ikke grunnen hifi......... ;D

    mvh
    Proffen
    Det heter da ikke husalter uten grunn. Hvor skal man knele hvis ikke der?

    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Har Mangeren tatt kvelden? Hva har skjedd?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    tkr skrev:
    Proffen skrev:
    hehehe, har hørt om folk som kunne hatt bruk for knebeskyttere for å unngå såre knær før, men da var ikke grunnen hifi......... ;D

    mvh
    Proffen
    Det heter da ikke husalter uten grunn. Hvor skal man knele hvis ikke der?

    mvh
    åååååååå, det kan da tenkes mange mulige svar på just det, da................ ;D

    mvh
    Proffen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Proffen skrev:
    tkr skrev:
    Proffen skrev:
    hehehe, har hørt om folk som kunne hatt bruk for knebeskyttere for å unngå såre knær før, men da var ikke grunnen hifi......... ;D

    mvh
    Proffen
    Det heter da ikke husalter uten grunn. Hvor skal man knele hvis ikke der?

    mvh
    åååååååå, det kan da tenkes mange mulige svar på just det, da................ ;D

    mvh
    Proffen
    Aktiviteter som utføres knelende på et hardt gulv og som ikke har forbindelse med hifi må karakteriseres som risikosport. Man bør holde seg for god for slikt.
    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    tkr skrev:
    Proffen skrev:
    tkr skrev:
    Proffen skrev:
    hehehe, har hørt om folk som kunne hatt bruk for knebeskyttere for å unngå såre knær før, men da var ikke grunnen hifi......... ;D

    mvh
    Proffen
    Det heter da ikke husalter uten grunn. Hvor skal man knele hvis ikke der?

    mvh
    åååååååå, det kan da tenkes mange mulige svar på just det, da................ ;D

    mvh
    Proffen
    Aktiviteter som utføres knelende på et hardt gulv og som ikke har forbindelse med hifi må karakteriseres som risikosport. Man bør holde seg for god for slikt.
    mvh
    ...returning to topic! ;D

    mvh
    Proffen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Topic? Javel:

    Jeg er en lykkelig mann i kveld. Jeg har lurt Rosetta til å formatkonvertere! Nå kan jeg bruke den som digital svitsjeboks. Slutt på omplugging for å få hørt på iTunes. ;D

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Valentino skrev:
    ;D ;D ;D ;D ;D

    mvh

    PS: Nå må jeg bare prøve å rekonstruere hva jeg gjorde for å få det til! ;D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Holder du ut i vente på nytt element? Var kjedelig greier det der. Fest er farlig for anlegg.
    Har Soundlabene inntatt stuen i mellomtiden eller går det i mono?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Hei, Orso,
    Mangeren er i Tyskland og er nesten ferdig reparert. Iht. Daniela Manger blir den sendt tilbake neste uke. Orker ikke å drasse på elektrostater opp og ned kjellertrappen...greier å holde ut med mono en ukes tid til. Soundlabene er snart på reisefot, de skal til Osebakken i Porsgrunn.
    mvh
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    304
    Antall liker
    24
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    tkr skrev:
    Hei, Orso,
    Mangeren er i Tyskland og er nesten ferdig reparert. Iht. Daniela Manger blir den sendt tilbake neste uke. Orker ikke å drasse på elektrostater opp og ned kjellertrappen...greier å holde ut med mono en ukes tid til. Soundlabene er snart på reisefot, de skal til Osebakken i Porsgrunn.
    mvh
    Skal Soundlabene hjem ?

    Bare si fra når Mangeren er på plass, jeg er klar for fest igjen......

    Mvh Knutn
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Knutn skrev:
    Skal Soundlabene hjem ?

    Mvh Knutn
    Jada. Asle M, en av gutta på Krematoriet, hørte dem da jeg bodde i Svingen. He made me an offer that I couldn`t refuse.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Har drevet og lekt meg med Rosettaen nå i kveld;
    Litt av et digitalt verktøy, gitt! Den har en innebygget sample rate converter, og i kveld har jeg funnet litt ut av mulighetene.
    Det er mulig, og IMO en god ide, å kjøre 16/44.1 inn i Rosettaen, konvertere til 24/48 og kjøre det oppsamplede signalet videre til DEQX...Hadde DEQX tatt imot 24/96, kunne jeg brukt det. Etterhvert virker det som om DEQX er flaskehalsen her!
    Trenger etter hvert sårt noen til å hjelpe meg med lytting. Personlig likte jeg lyden av det oppsamplede signalet best, men kunne trengt en second opinion.
    Uansett, digitalt er spennende! Kan bruke Rosetta som A/D, sample rate converter og formatkonverter. Fra den kan alt gå videre til DEQX over en kabelforbindelse, nemlig AES/EBU.
    Ved nærmere ettertanke er Rosetta en digital svitsjeboks også..

    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.842
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    tkr skrev:
    ...Hadde DEQX tatt imot 24/96, kunne jeg brukt det. Etterhvert virker det som om DEQX er flaskehalsen her!
    Den gjør det.... ;som jeg postet i din andre tråd foretrakk jeg det fremfor 44,1kHz....

    Vi kan jo ta en titt på dette når jeg kommer tilbake til gamlelandet!

    Mvh
    OMF
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Hei, OMF!
    Jeg lurte litt på det...Spurte deg om det, også.

    Skrev også følgende:
    Jeg er teknisk ubegavet og analfabet på data. For meg er pc en liten og lett skrivemaskin som greier seg uten korrekturlakk. Hvordan får jeg lastet ned betaversjonen? Og mens jeg tenker på det, er ikke min DEQX den som du lastet ned betaversjonen på?
    Ser i svaret ditt at du også skriver at du fikk lastet det ned etter mye om og men.

    Når en datakyndig klarer å laste noe ned "etter mye om og men", kan du være 100% trygg på at tkr ikke vil ta i det med en ildtang engang!

    Skal prøve igjen i kveld om jeg får DEQX til å kjøre 24/96.

    Du er uansett velkommen til en lytt når du er tilbake i gamlelandet.

    mvh
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    304
    Antall liker
    24
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Rosettazzen virker spennende, jeg kunne godt tenkt meg en aften med lytting og fikling.
    Jeg har imidlertid ikke tid før neste uke.

    Mvh Knutn

    (Skal jeg ta med en høyttaler ? ;D)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Knutn skrev:
    Rosettazzen virker spennende, jeg kunne godt tenkt meg en aften med lytting og fikling.
    Jeg har imidlertid ikke tid før neste uke.

    Mvh Knutn

    (Skal jeg ta med en høyttaler ? ;D)
    Kunne også tenkt meg å ta en tur ut for å høre disse digitalgreiene dine ;D...passer det neste uke tkr?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    @ Knutn, SOA:

    Bare hvis dere er glade i mono... Mangeren er fortsatt ikke tilbake.

    Neste helg, muligens?

    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.842
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Hei tkr!

    Jeg tror måten å gjøre dette på er:

    1 - Lagre korreksjonsfiltrene dine på et trygt sted, slik at du alltid har de i back up.
    2 - skrive ned alle EQ punktene og gain på de ulike kanalene slik at du også kan gjenvinne disse.
    3 - Gå inn på DEQX sine hjemmesider last ned siste DEQX SW (Det er 2.58 tror jeg)
    4 - Installer denne SW på din PC.
    5 - Last også ned siste Firmware fra denne nettsiden.
    6 - Oppgrader firmware på DEQx fra DEQX SW.
    7 - Så oppretter du en korreksjon - som er 96kHz (Er merket oppe til venste tror jeg).
    8 - Når du konfigurer den nye korreksjonen så henter du inn de gamle korreksjonsfiltrene.
    9 - så legger du manuellt inn EQ punktene, og sjekker at gain er den samme på de ulike kanalene.
    10 - spill musikk, med bedre lyd enn noen gang..!

    Mvh
    OMF
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    OMF skrev:
    Hei tkr!

    Jeg tror måten å gjøre dette på er:

    1 - Lagre korreksjonsfiltrene dine på et trygt sted, slik at du alltid har de i back up.
    2 - skrive ned alle EQ punktene og gain på de ulike kanalene slik at du også kan gjenvinne disse.
    3 - Gå inn på DEQX sine hjemmesider last ned siste DEQX SW (Det er 2.58 tror jeg)
    4 - Installer denne SW på din PC.
    5 - Last også ned siste Firmware fra denne nettsiden.
    6 - Oppgrader firmware på DEQx fra DEQX SW.
    7 - Så oppretter du en korreksjon - som er 96kHz (Er merket oppe til venste tror jeg).
    8 - Når du konfigurer den nye korreksjonen så henter du inn de gamle korreksjonsfiltrene.
    9 - så legger du manuellt inn EQ punktene, og sjekker at gain er den samme på de ulike kanalene.
    10 - spill musikk, med bedre lyd enn noen gang..!

    Mvh
    OMF

    Takker, OMF!

    Men allerede punkt 1) overgår mine dataevner...får heller høre på 24/48 i mono til du kommer hjem og kan hjelpe...

    mvh
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    304
    Antall liker
    24
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Prøv å finne ut hvor de befinner seg, altså pungt 1. Det vil si stien og filnavnet.
    Prøv så å skifte navn på den eller de og start på nytt, se at det feiler, stopp og skift navn tilbake på filene.
    Start på nytt og se at det virker.

    Skal du først tukle med sikkerhetskopiering, noe du antagelig må lære deg, er det lettere å øve seg på noe du vet funket før du begynte å tukle.

    Skal prøve å få tid neste helg.

    Mvh Knutn
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

    Den siste tiden har anlegget mitt vært preget av et smalt lydbilde:



    Den ene Mangeren smalt etter en litt heftig fødselsdagsfeiring.
    Som man ser, er det ene "egget" bare et tomt skall... ;D



    Men i dag!!



    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg



    Slik ser baksiden av et Mangerelement ut.



    Kom med posten i dag. Tok bare 6 uker! Har spist fluer i min nød. Knutn kom innom med 2 stk. (nesten) antikke B&O høyttalere med lampettledning, og har brukt dem i stedet for Mangereggene noen dager. Bedre enn ingenting, bedre enn mono! Mye bedre enn mono!

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn