tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Litt uvant å ha en volumkontroll som er et bilde av en skruknapp på en skjerm...



    Det er veldig praktisk å ha alt på samme sted...her kan man stille inn f.eks. klokkefrekvens uten å strekke usb fra deqx til pc.



    Litt av de parametriske eq`ene.



    Dette synes jeg var skikkelig fett: Lydsminke i lange baner, ferdig til å smøres på lyden!



    mvh
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    232
    Antall liker
    7
    Har du prøvd pure vinyl i stedet for premier 15 som riaa?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nido skrev:
    Har du prøvd pure vinyl i stedet for premier 15 som riaa?
    Nei, men jeg vet at StianG bruker digital RIAA. Har selv knapt fått lyttet på noe som helst. Systemet var ikke oppe og gikk før i går kveld i åttetiden.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Espen var innom i kveld. Hadde med seg harddiskene mine. Har nå nesten fullt iTunes oppsett.

    Han installerte også noe som heter VCNviewer. Kan nå plante meg i sofaen og fjernstyre hele sulamitten trådløst fra pcen min mens jeg sitter der. Fett! ;D

    mvh
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Dette høres fremtidsrettet ut, tkr.

    Forbikjøringen av digitalisen var selvfølgelig, som du påpeker, tenkt i forbindelse med RIAA. Spesielt muligheten av å få en sammenlikning med og uten digitalis fra samme kilde, og selvfølgelig ved bruk av ULN som forforsterker med muligheten for rent analog linje fra RIAA til høyttalere.

    Jeg har ikke tenkt så mye på deling; har jo aktiv deling nå, men muligens gir det muligheter for en «perfekt» integrering av sub når det gjelder frekvenskuttingen.

    Hold oss oppdatert på den videre utvikling.

    edit: skriveleifer
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    Dette høres fremtidsrettet ut, tkr.

    Forbikjøringen av digitalisen var selvfølgelig, som du påpeker, tenkt i forbindelse med RIAA. Spesielt muligheten av å få en sammenlikning med og uten digitalis fra samme kilde, og selvfølgelig ved bruk av ULN som forforsterker med muligheten for rent analog linje fra RIAA til høyttalere.
    Var inne på Metric Halos hjemmesider og fant dette om ULN-8: "Analog only preamp operation capable (with fine trim)"

    M.a.o. skal det være mulig å bruke den som en ren analog pre. Bare ikke spør meg hvordan. 8)

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I tkr Towers har katta "Fonsen" hevdvunnen rett til alt som blir lagt på gulvet. Var borte i 3 minutter, og esken til DEQX hadde blitt moddet:



    DEQX på tur til ny eier. Måtte den nye eieren forstå seg bedre på deg enn jeg gjorde.



    Litt trangt om saligheta etter at fjernbetjening, bobleplast og kabler kom oppi:



    Målemikken må pakkes separat. Må bare finne en egnet pappeske...



    LYKKE TIL PÅ FERDEN! :D ;D

    MVH
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ROLL CALL FOR THE MISSING

    Mye utstyr som er gått ut av døre i det siste:



    Rosetta 200 tok Espen med seg i forgårs. Til gjengjeld får jeg en musikkserver av ham.
    DEQX solgt. Går sørover i morgen.



    ART 1 solgt til Usbekistan (?)



    Tascam BR-20 gått til Trondheim.

    I tillegg er Nakamichi PA 5 solgt her i Bergen.



    Dette ormebolet er sannsynligvis en saga blott neste helg. ;D

    mvh
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    DET tror jeg var den første NEDpakkings serien av bilder jeg har sett her på HFS ;D
    Hell og lykke på ferden ønskes pakkene.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    DET tror jeg var den første NEDpakkings serien av bilder jeg har sett her på HFS ;D
    Hell og lykke på ferden ønskes pakkene.
    ;D ;D ;D

    -Gi folket brød og sirkus, sier nå jeg!

    Man kan jo også se litt praktisk på det:
    Kjøper av DEQX er også HFS- medlem, en hyggelig kar i nabofylket i sør. Nå kan han se at 1) Jeg har en DEQX å selge,
    og 2) Jeg pakker den skikkelig i originalemballasjen som lovet.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg glemte helt EmmLabs CDSD og Dac6e SE! Ble solgt til en kar her i Bergen før sommerferien..



    -Og Soundlabene! Ble solgt i fjor.



    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Sitter og kikker på anlegget....
    Det er liksom ikke så mye igjen av det. Mye av høystatuskomponentene er borte, når jeg ser på bildet over her.
    Mindre komplekst er det også blitt, selv om jeg har beholdt Big Ben. Det er hørbare forskjeller mellom intern klokke og Big Ben, men store er de ikke.

    Jeg må lære meg å bruke ULN-8. Brukergrensesnittet er vesentlig enklere enn DEQX, IMO, og mulighetene mye større. Nå er det jo ikke noen bombe hvis jeg skulle mene at ULN-8 er en oppgradering ift. DEQX. Jeg har jo tross alt skiftet den ut.

    Når det gjelder lyden, kan jeg foreløpig bare gjenta det jeg skrev: Kvaliteten på konverterne er helt oppe i EmmLabs/Weiss/DAD/Lavry- land. IMO.
    I grunn trenger jeg noen uhildede ører for å be/avkrefte dette, men tror at jeg skal vente til jeg har fått bedre tak på betjeningen på ULN-8.

    Forsterkningen beholder jeg definitivt. Jeg er veldig spent på hva digital RIAA kan gjøre. Helligbrøde, jeg vet, men iom at jeg likevel må digitalisere lyden for å bruke den aktive delingen, er det verd å prøve. Uansett vil Premier 15 ikke havne på Bruktbørsen med det første.

    mvh
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    emotikon skrev:
    DET tror jeg var den første NEDpakkings serien av bilder jeg har sett her på HFS ;D
    Hell og lykke på ferden ønskes pakkene.
    ;D ;D ;D

    -Gi folket brød og sirkus, sier nå jeg!

    Man kan jo også se litt praktisk på det:
    Kjøper av DEQX er også HFS- medlem, en hyggelig kar i nabofylket i sør. Nå kan han se at 1) Jeg har en DEQX å selge,
    og 2) Jeg pakker den skikkelig i originalemballasjen som lovet.

    mvh
    Det ser bra ut dette :) Dersom DEQXen hadde vært litt mer fotogen, skulle det også blitt en bildeserie av utpakningen ;)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    MML skrev:
    tkr skrev:
    emotikon skrev:
    DET tror jeg var den første NEDpakkings serien av bilder jeg har sett her på HFS ;D
    Hell og lykke på ferden ønskes pakkene.
    ;D ;D ;D

    -Gi folket brød og sirkus, sier nå jeg!

    Man kan jo også se litt praktisk på det:
    Kjøper av DEQX er også HFS- medlem, en hyggelig kar i nabofylket i sør. Nå kan han se at 1) Jeg har en DEQX å selge,
    og 2) Jeg pakker den skikkelig i originalemballasjen som lovet.

    mvh
    Det ser bra ut dette :) Dersom DEQXen hadde vært litt mer fotogen, skulle det også blitt en bildeserie av utpakningen ;)
    Ikke si det...DEQX er fotogen nok, den. Bare det er bilder, er det nesten det samme hvordan det ser ut er min erfaring. Veldig spennende, det lytterommet ditt. Håper du blir fornøyd med din nye gromkomponent.
    mvh
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Var en liten tur innom Tønnes og hørte på nyvinningene i går :)

    Den grad av klarhet, instrumentklang og luftighet som var i musikken, kan ikke jeg minnes å ha hørt her før.

    Grattis! Dette var kjekt! :)

    mvh
    ivarlo
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk, Ivar! Kjekt å få inn et par ekstra ører til bekreftelse.

    Dette låter bedre enn jeg hadde trodd. Hører akkurat J. S . Bachs "Orgelbüchlein". Masse stemmer....Glassklart...Nydelig!

    Studioutstyr skal en neimen ikke undervurdere. Uvant mye for pengene, IMO.

    mvh
     
    P

    Parelius

    Gjest
    tkr skrev:
    Takk, Ivar! Kjekt å få inn et par ekstra ører til bekreftelse.

    Dette låter bedre enn jeg hadde trodd. Hører akkurat J. S . Bachs "Orgelbüchlein". Masse stemmer....Glassklart...Nydelig!

    Studioutstyr skal en neimen ikke undervurdere. Uvant mye for pengene, IMO.

    mvh
    Betryggende å høre!

    Du bryter nytt hifi-land nå, tkr.

    Om du skaffet deg ULN-en brukt, er det mulig å få råd på hvilke nettsider slikt annonseres til salgs? Har ikke funnet en eneste en ved egen hjelp.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    Betryggende å høre!

    Du bryter nytt hifi-land nå, tkr.
    Takk for det, Parelius, men det stemmer ikke helt. StianG er den som bør få æren for å bryte nyland. Det var hos ham jeg hørte ULN8 for første gang. Uken etterpå solgte jeg EmmLabs-komboen min.

    Et par småting bør du tenke på hvis du kjøper en ULN8:
    1) Den bruker en del prosessorkraft, forbausende mye, egentlig. Min gamle iMac er presset til det ytterste med ULN8 + iTunes.
    2) Det ligger en masse lærevideoer på Metric Halos hjemmesider (www.mhlabs.com). For å lære noe om å sette den opp for avspilling er de fullstendig ubrukelige. Skaff deg hjelp til å sette den opp.



    Om du skaffet deg ULN-en brukt, er det mulig å få råd på hvilke nettsider slikt annonseres til salgs? Har ikke funnet en eneste en ved egen hjelp.
    Jeg fant min på www.gearslutz.com. Senest i går lå det to stykker til salgs der. For å se bruktsidene må du registrere deg som medlem. Da er du i godt selskap. Mener at det forumet har ca. 120000 medlemmer.

    mvh
     
    P

    Parelius

    Gjest
    tkr skrev:
    Et par småting bør du tenke på hvis du kjøper en ULN8:
    1) Den bruker en del prosessorkraft, forbausende mye, egentlig. Min gamle iMac er presset til det ytterste med ULN8 + iTunes.
    Har nest siste Mac Mini (2,53 med 4 GB minne), så det bør gå.

    Nyinnmeldt på www.gearslutz.com, nuh.

    Bruk skal jeg (forhåpentligvis)alltids greie; er ikke redd for manualer og slikt! Også skal du fortelle litt her i tråden! Nemlig.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du får være tålmodig med meg, Parelius, så skal jeg finne ut av ULN-8 etter hvert.....

    Espen var her i dag og installerte serveren. Den er satt inn på gjesterommet, nærmere bestemt under senga:



    Kule lys i mørket!



    Boret et (for Maria) nesten usynlig hull gjennom veggen, en nettverkskabel og vips, så virket det.

    Dette ormebolet forsvinner:



    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Knutn var innom i går. Det ble et meget dempet minimøte i Porsgrunnsavdelingen med bare to flasker Amarone på deling, og deltakerne var i seng før kl 24. Grunnen var at jeg uventet nok fikk fornøyelsen av å jobbe i dag. Fy faen, det er ingenting som er mer pyton enn å jobbe full uke, for så å få slengt på noen timer lørdagsjobbing på toppen! Hater det dypt og inderlig.

    Dagen begynte temmelig dårlig, får en si.

    Den lysnet noe da jeg var ferdig til kl 14, og kunne dra opp og hente server + Espen.

    Den lysnet enda mer da Espen lurte på om vi ikke skulle ta veteranbilen hans ut på en liten mosjonstur til tkr Towers. Espen har veteranbil, men ikke sertifikat.

    Tjaa....mosjonere gammel Merce? God ide, IMO. Jeg hadde hørt om bilen, men aldri sett den.

    Joa...greit nok det....



    "Mann-med-hatt" bil? 1975 modell :D

    mvh
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Det der er jo en superbil.
    De lager ikke så gode biler nå om dagen. Skikkelig high-end vintage.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    For de uinnvidde: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_450SEL_6.9








    Jada, jada, i dag har jeg brutt norsk lov igjen og igjen!

    Og hadde jeg blitt tatt, hadde jeg betalt min fartsbot med glede!

    Om det var gøy? Er paven katolsk? Puler hjorten om høsten?

    Steike, for en bil! Legg den i 100 kmh i Løvstakktunellen, brems ned før kameraet, gi gass etterpå, og hør hvinet i dekkene men du blir trykket tilbake i setet! 0-100 på rundt 7 sekunder....knappe 300 hk ut av en 6.9 liters V8! ;D

    Fyll tanken med 98 oktan, ta ut en liten flaske av hanskerommet og tilsett ditt eget bly... ;D ;D ;D

    MORO!!!

    mvh
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Oj, det var litt av en bil... :) :) :) :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Blir spanande å låne øre til oppsettet slik det står nå, tkr.
    Har tiltro til at det vil låte bra som vanlig, men bedre... ;D

    Og apropos bil; bruttern prøvde omtrent det samme som deg, med den forskjellen at det ikke var en veteranbil han kjørte, men en Audi RS4 på ca 380gamp... La oss bare si det sånn; hadde han blitt stoppet, hadde han ikke bare måttet nøye seg med bot....

    Men for all del, slike Mercedeser har litt sjel!

    mvh
    Proffen
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    304
    Antall liker
    24
    Egentlig var det lyden jeg skulle kommentere, men jeg får begynne med å si at bilen var nydelig. 6.9 er vel like vanlig som hønsetenner.

    Lyden hos Tkr Towers har stått seg på metric halos ankomst. Den har en dac som minner om emmlabs frihet fra digital snerk på stemmer, den er klar, men uten å være glassklar. slik det er stilt inn nå favoriserer det nok spesiellt bassen, jeg har ALDRI hørt så god bass hos tkr, det virker kanskje rart å snakke om oppløst bass, men det føles som et riktig uttrykk i denne sammenhengen. Klarheten og bemerkelsesverdig oppover i mellomtonen og diskanten. Hadde Uln lagd en tokanals dac, kanskje de gjør det, skulle den ligget under juletreet i år.
    Vi spilte først med oppsampling til 96(?), her virket anslagene på stortromme som de brukte litt tid for å nå maks. I noen anmeldelser har jeg lest at vatten eller pelsen på trommestikken treffer skinnet på trommen først og at anslaget utvikler seg fra dette. Det virket imidlertid som dette foregikk i sakte film. Jeg trodde lenge det kom av at eq'en enda ikke er optimalt innstilt, men så kom jeg på at Tønnes kunne spille 44,1 istedet. Da forandret det seg, det virket som slaget hang sammen, men det lød mer digitalt, ved oppsampling til 196 syntes jeg begge deler var på plass. Jeg lurer på hva som er rett, men jeg vil helle til 196. Dagen i forveien hadde jeg hørt "Manyworlds" i Grieghallen, et stykke som bruker utrolig mye slagverk, og slagene i det minnet mest om 196 og 44,1.

    Uansett, til tross for at det ble en litt amputert aften ,var det en lærerik aften.
    Lærte bl.a at det ikke er mer enn 14,5 % i den billigste Amaronen. ;D

    Jeg gleder meg til verten får på plass trådløs pc så en kan ratte fra lytteposisjon.

    Takk for nok en trivelig kveld!
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Får vel begynne med å si takk for besøket til Ivarlo og Knutn, og takk for hyggelige ord. :D

    Metric Halo ULN8 er et funn til prisen!
    Jeg har ikke villet gå ut med noen detaljer før jeg hadde hatt lyttebesøk som kunne bekrefte det jeg hørte.
    Konverterne har fått veldig mye skryt på diverse fora, jeg har ikke noe mer å legge til det Knutn skrev.

    I tillegg kan man eq`e av hjertens lyst, og med Big Ben tilgjengelig har jeg tilgang til ikke mindre enn 12 forskjellige klokkeinnstillinger. Nesten for mye av det gode, egentlig. Her er det nok temmelig lett å smøre seg bort..

    Jeg må bare tilstå det med en gang: Jeg savner målinger etter å ha satt opp ULN8.
    Det blir vel noe for senhøst og vinter, tenker jeg.

    Hva angår bilen, har jeg heldigvis økonomisk gangsyn til å forstå at en dyr hobby er nok. To blir litt i overkant...

    Men jeg har tilbudt Espen å komme bort og mosjonere Mercen av og til, og det syntes han var et godt forslag. 8)

    mvh
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    tkr skrev:
    Knutn skrev:
    Hadde Uln lagd en tokanals dac, kanskje de gjør det, skulle den ligget under juletreet i år.
    Den finnes og heter ULN2.

    http://www.mhsecure.com/v5mm/ULN2_2dExpanded.html


    mvh :D
    Det er masse ULN2 brukt tilsalgs etter at ULN/LIO 8 kom på markedet. Flere jeg har kontakt med melder om strålende lyd rett inn i effektforsterker uten preamp. Vær dog klar over at ULN2 ikke er en 2 kanals ULN8. Det er store forskjeller i designet og det eneste som er nogenlunde likt er mic preampene og softwaren. MH får mye mas om en "stereo" uln8 men de vegrer seg for å rote seg inn på hifi markedet.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    stianG skrev:
    tkr skrev:
    Knutn skrev:
    Hadde Uln lagd en tokanals dac, kanskje de gjør det, skulle den ligget under juletreet i år.
    Den finnes og heter ULN2.

    http://www.mhsecure.com/v5mm/ULN2_2dExpanded.html


    mvh :D
    Det er masse ULN2 brukt tilsalgs etter at ULN/LIO 8 kom på markedet. Flere jeg har kontakt med melder om strålende lyd rett inn i effektforsterker uten preamp. Vær dog klar over at ULN2 ikke er en 2 kanals ULN8. Det er store forskjeller i designet og det eneste som er nogenlunde likt er mic preampene og softwaren. MH får mye mas om en "stereo" uln8 men de vegrer seg for å rote seg inn på hifi markedet.
    Det er helt riktig. MH selv sier at det er de samme konverterne i ULN 2 som i MH 2882, som er en eldre modell. Skal man ha ULN8- konvertere, må man nok kjøpe en ULN8. :(

    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Best eller ikke, det er nok uansett neppe langt unna.

    Er det noen av dere som har fulgt med på Gearslutz som har sett noen sammenligning mellom ULN og Lavry (D/A delen)?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    @ Orso: Skal lete litt, men har ikke sett noen shootout. På den annen hånd, det forumet er enormt. Ikke godt å vite.

    Serveren og iMac har (sporadisk) snakket sammen siden Espen satte den opp. Såvidt jeg kan se, er all musikken nå integrert i programmet, og fra nå av spilles alt av serveren!
    Har akkurat funnet frem noe Etta James og koser meg med musikk + et glass Amarone. Livet er ikke så verst... ;D

    Det ser ut som om datasamtalen har vært litt hakkete: Har 2 TB(!) med dubletter...Hvis noen vet hvordan disse kan lukes ut uten å gjøre dette manuelt, ville jeg være ytterst takknemlig!

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn