Bx skrev:
Neby framstår jo som en ekte hifi entusiast. Da må det jo være litt bismak å gjøre så stor suksess med Tivoli og så moderat suksess med kvalitetsprodukter.
Nu ja, han er vel ikke akkurat uten suksess. Ellers hadde ikke Neby A/S eksistert siden hifi-ens opprinnelse i Norge. Mer eller mindre. Blant suksessene er JBL i Norge og for å ikke snakke om NAD. Det var Erling Neby som solgte NAD under slagorde "Kaviar og sjampanjelyd til øl og pølsepriser" helt til Hifi Klubben tok over med sin skandinaviske avtale. Det var vel Neby som innførte Monster også. Ole Apold (Interconnect) som står for importen av Monster i dag var vel salgssjef hos Neby før i tiden. Marantz går vel ikke så dårlig i Norge, gjør det det da? MacIntosh har vel også en ganske sterkt posisjon i Norge i forhold til folketallet virker det som. Og Quad fikk også sitt store gjennombrudd i Norge under Nebys tid som importør.
Nei, Erling Neby hadde ikke samlet på Vasareli i så mange år før han fikk Tivoli hvis han ikke hadde tjent seriøse penger da også. Eller klassisk hifi som tross alt er som veteranbiler å regne når de prises. Dette minner meg forresten om at selveste Arne Nordheim ikke er helt uinteressert i hifi der han sitter i Grotten. Tidlig på åttitallet stod han frem i en Neby-trykksak der han fortalte at han syntes at sitt anlegg med brokoblede 2140 og 1020 låt fint med hans JBL-høyttalere. Lurer på om det var noe i L-serien. Hvilken kilde han brukte kommer jeg ikke på, men kan huske at han virket ganske bevisst på det. Han er nok isåfall en av de få klassiske komponistene/utøverne som faktisk bryr seg om hifi.
Og det er litt morsomt det der. Her klages det over lyttetretthet som gjør at man ikke klarer mer enn kort lytting. I ukevis kan det hende at jeg hører flere timer musikk daglig på min laptop. Da mener jeg tildels seriøs lytting på musikk. Det låter helt greit med de ekstremt små høyttalerne som ved hjelp av faseforskyvning skaper et ganske stort lydbilde så og si uten bass. Og det er typisk for folk som har levd av å lage musikk, musikere såvel som teknikere/produsenter. Jeg kjenner ikke noen som klager over reiseradioer og lignende. De fleste som driver med musikk på høyt nivå nyte musikk uansett hva det spilles av på, også i lengden Selv om jeg mener at Yamaha NS10 er som å stikke hull i trommehinnene med en rusten spiker når de spiller på en analytisk transistorforsterker kan jeg leve fint med dem sålenge det er loudness-knapp på forsterkeren. Eller har pc som kilde med digital eq.
Ikke missforstå, jeg liker nemlig å drive med hifi. Men det har ikke så mye med at jeg er glad i musikk å gjøre, det kommer liksom på toppen av det. Med en litt varm rørforsterker så slutter NS10 å fungere som en rusten spiker, og da blir det mer fornøyelig å lytte til selve lyden. Men musikken forandrer seg ikke av den grunn, og nytelsen likeså. Min tidligere kollega fra studio er selv en eminent bassist som blant annet har jobbet endel for NRK. Han sa spøkefullt forleden dag at nå syntes han det var altfor mye bass i NS10 som han kjører på en passende rørforsterker. Han mente det selvfølgelig ikke alvorlig, men det var en måte å forklare at også han synes det er tilfredsstillende å lytte til musikk med laptop-en i fanget og over de innebygde høyttalerne. Vi koste oss med diverse godlyd-musikk fra LA fra Spotify, og jeg har selvsagt ikke giddet/hatt tid til å koble pc opp til DAC enda. :
Men det er ikke den holdningen som gjør at musikere som har vært hjemme hos meg har falt for Model 1, det er faktisk lydkvaliteter som har gjort det. Som tidligere hevdet fra min side gir Tivoli en form for innsikt i musikkens større linjer at mange finner det fascinerende. Da betyr det ikke noe om bassen boomer litt, og støy er jo avhengig av FM-mottak. Hvis man ønsker totalt støyfri og uplettet lyd så bør man ikke forvente slikt fra et produkt til like over tusenlappen. Til sin pris utgjør Model 1 en unik musikkformidler om ikke hifi-korrekt ideal. Og det er viktigere i bunn og grunn.
Men orker man ikke å lytte til Tivoli så finnes alltid Meridian F80, og da får du pinadø dvd også. Det kan vel ikke Tivoli matche, og jeg skulle ikke bli forundret om den utgjør bedre valuta for pengene enn Tivolis dyreste modeller. De er såpass dyre at de neppe er verdt prisen basert på lydens kvaliteter, og jeg har en følelse av at mer enn dobbelt så dyre F80 er verdt det på sin måte. Med en slik så tror jeg de fleste med min bakgrunn hadde klart seg uten noen større hifi, hvis de ikke har hifi som hobby slik som meg.