Tivoli over alle grenser

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei!
Har en model One på kjøkkenet og en SongBook 100 til utebruk og i campingvogna om sommeren.
Kjempefornøyd med begge!
Forstår godt at dette har blitt populære produkter.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
niha skrev:
Hei!
Har en model One på kjøkkenet og en SongBook 100 til utebruk og i campingvogna om sommeren.
Kjempefornøyd med begge!
Forstår godt at dette har blitt populære produkter.
Har Songbook bedre batteri enn PAL? Det er jo en generasjonsforskjell ute å går her, så det burde være muligheter for stor forskjeller her. Tenkte nemlig å gi en PAL til min ex-svigerfar i Kampala, men etter de siste opplysningene er den blitt uaktuell. Svært heldig at jeg har fått vite det om batteriene, for jeg tror ikke Tivoli selges av lokale radiobutikker i hjembyen hans.

Så da er jeg nysgjerrig på om Songbook er bedre til det bruket. Hvis ikke kan han like gjerne få en Model 1.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Neby framstår jo som en ekte hifi entusiast. Da må det jo være litt bismak å gjøre så stor suksess med Tivoli og så moderat suksess med kvalitetsprodukter.

Det vi har av Tivoli i huset har IMO skikkelig dårlig lydkvalitet. Sminket på den verste måten og krydret med støy av ymse slag. Jeg har en helt ubetydelig Phillips mono klokkeradio som aldri havner på noe museum. Den er mono, og den har den irriterende mangel på batteri som gjør at jeg må stille klokka hver gang sikringen eller strømmen går. Og så spiller den lavt og kjedelig. Men den leverer varene på en upretensiøs og lite forvrengningsfull måte innenfor sine begrensninger. Slik at jeg kan kose meg med radioprat og radiomusikk når jeg tar 1/2 time på øret. Når jeg hører på Tivoli blir jeg uvel etter 2 minutter.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.491
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Bx skrev:
Det vi har av Tivoli i huset har IMO skikkelig dårlig lydkvalitet. Sminket på den verste måten og krydret med støy av ymse slag.

Kan vel ikke være så håpløs med tanke på at du fortsatt har Tivoli... ?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Arvegods. Cd-spiller/radio me dto høyttalere. Den står på rommet til eldste dattera. Heldigvis for begge. Hun er kjempefornøyd ;D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Bx skrev:
Neby framstår jo som en ekte hifi entusiast. Da må det jo være litt bismak å gjøre så stor suksess med Tivoli og så moderat suksess med kvalitetsprodukter.
Nu ja, han er vel ikke akkurat uten suksess. Ellers hadde ikke Neby A/S eksistert siden hifi-ens opprinnelse i Norge. Mer eller mindre. Blant suksessene er JBL i Norge og for å ikke snakke om NAD. Det var Erling Neby som solgte NAD under slagorde "Kaviar og sjampanjelyd til øl og pølsepriser" helt til Hifi Klubben tok over med sin skandinaviske avtale. Det var vel Neby som innførte Monster også. Ole Apold (Interconnect) som står for importen av Monster i dag var vel salgssjef hos Neby før i tiden. Marantz går vel ikke så dårlig i Norge, gjør det det da? MacIntosh har vel også en ganske sterkt posisjon i Norge i forhold til folketallet virker det som. Og Quad fikk også sitt store gjennombrudd i Norge under Nebys tid som importør.

Nei, Erling Neby hadde ikke samlet på Vasareli i så mange år før han fikk Tivoli hvis han ikke hadde tjent seriøse penger da også. Eller klassisk hifi som tross alt er som veteranbiler å regne når de prises. Dette minner meg forresten om at selveste Arne Nordheim ikke er helt uinteressert i hifi der han sitter i Grotten. Tidlig på åttitallet stod han frem i en Neby-trykksak der han fortalte at han syntes at sitt anlegg med brokoblede 2140 og 1020 låt fint med hans JBL-høyttalere. Lurer på om det var noe i L-serien. Hvilken kilde han brukte kommer jeg ikke på, men kan huske at han virket ganske bevisst på det. Han er nok isåfall en av de få klassiske komponistene/utøverne som faktisk bryr seg om hifi.

Og det er litt morsomt det der. Her klages det over lyttetretthet som gjør at man ikke klarer mer enn kort lytting. I ukevis kan det hende at jeg hører flere timer musikk daglig på min laptop. Da mener jeg tildels seriøs lytting på musikk. Det låter helt greit med de ekstremt små høyttalerne som ved hjelp av faseforskyvning skaper et ganske stort lydbilde så og si uten bass. Og det er typisk for folk som har levd av å lage musikk, musikere såvel som teknikere/produsenter. Jeg kjenner ikke noen som klager over reiseradioer og lignende. De fleste som driver med musikk på høyt nivå nyte musikk uansett hva det spilles av på, også i lengden Selv om jeg mener at Yamaha NS10 er som å stikke hull i trommehinnene med en rusten spiker når de spiller på en analytisk transistorforsterker kan jeg leve fint med dem sålenge det er loudness-knapp på forsterkeren. Eller har pc som kilde med digital eq.

Ikke missforstå, jeg liker nemlig å drive med hifi. Men det har ikke så mye med at jeg er glad i musikk å gjøre, det kommer liksom på toppen av det. Med en litt varm rørforsterker så slutter NS10 å fungere som en rusten spiker, og da blir det mer fornøyelig å lytte til selve lyden. Men musikken forandrer seg ikke av den grunn, og nytelsen likeså. Min tidligere kollega fra studio er selv en eminent bassist som blant annet har jobbet endel for NRK. Han sa spøkefullt forleden dag at nå syntes han det var altfor mye bass i NS10 som han kjører på en passende rørforsterker. Han mente det selvfølgelig ikke alvorlig, men det var en måte å forklare at også han synes det er tilfredsstillende å lytte til musikk med laptop-en i fanget og over de innebygde høyttalerne. Vi koste oss med diverse godlyd-musikk fra LA fra Spotify, og jeg har selvsagt ikke giddet/hatt tid til å koble pc opp til DAC enda. ::) Men det er ikke den holdningen som gjør at musikere som har vært hjemme hos meg har falt for Model 1, det er faktisk lydkvaliteter som har gjort det. Som tidligere hevdet fra min side gir Tivoli en form for innsikt i musikkens større linjer at mange finner det fascinerende. Da betyr det ikke noe om bassen boomer litt, og støy er jo avhengig av FM-mottak. Hvis man ønsker totalt støyfri og uplettet lyd så bør man ikke forvente slikt fra et produkt til like over tusenlappen. Til sin pris utgjør Model 1 en unik musikkformidler om ikke hifi-korrekt ideal. Og det er viktigere i bunn og grunn.

Men orker man ikke å lytte til Tivoli så finnes alltid Meridian F80, og da får du pinadø dvd også. Det kan vel ikke Tivoli matche, og jeg skulle ikke bli forundret om den utgjør bedre valuta for pengene enn Tivolis dyreste modeller. De er såpass dyre at de neppe er verdt prisen basert på lydens kvaliteter, og jeg har en følelse av at mer enn dobbelt så dyre F80 er verdt det på sin måte. Med en slik så tror jeg de fleste med min bakgrunn hadde klart seg uten noen større hifi, hvis de ikke har hifi som hobby slik som meg.

 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei!
Songbook 100 kan benyttes både på strøm, vanlige batterier og oppladbare batterier, valgfritt. Batteriene lades når radioen er tilknyttet strøm uten å være slått på. Kapasiteten på batteriene varierer jo i forhold til type batterier, kan ikke si eksakt tid, men ikke imponerende. Jeg synes imidlertid kombinasjonen er fin, og passer bra til mitt bruk. Lader batteriene om natten når radioen er avslått.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det viktigste for meg er ikke om batteriet varer i åtte eller tolv timer, men at det ikke trenger byttes ut på noen år. En mobiltelefon kan jo bruke samme batteri i flere år uten at kapasitetene blir for dårlig, og det samme gjelder kameraer. Men det kan virke som om de som leverer batterier til Tivoli ikke er blant de beste, for et batteri skal da ikke dø så raskt som noen rapporterer. Det er uansett ikke aktuelt for Afrika hvis ikke batteriene har levetid. De fleste får ladet hver dag, men poenget er at svigers skal kunne gå rundt i hagen med denne i hånden eller hengende på skulderen. Jeg må faktisk si at Tivoli på mange måter har skuffet meg litt i denne tråden, men da kun nær det gjelder batteriene. Til den prisen bør batteriene tåle mer. Det blir i alle fall ikke PAL isåfall. Det jeg er interessert i er hvordan levetiden til Songbooks batteri er, ikke nødvendigvis hvor mange timer den spiller.
 

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
93
Antall liker
32
Jeg har en PAL og en Tandberg tp41. De gode mottakeregenskapene på Tivoliradioene mange nevner skjønner jeg lite av. Og, Tanbergen er bedre på alle punkter, ikke minst på lyden. Tandbergen kan faktisk spille høyt og. Synd fiskeribølga er lagt ned!
Fint ferieanlegg all den tid man kan koble iPoden til tapeinngangen.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei!
Jeg tror du misforstår litt, Baluba. Songbook 100 har ikke egne batterier. Du må selv kjøpe oppladbare batterier og velger således selv hvor lang levetid disse batterierne har.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
niha skrev:
Hei!
Jeg tror du misforstår litt, Baluba. Songbook 100 har ikke egne batterier. Du må selv kjøpe oppladbare batterier og velger således selv hvor lang levetid disse batterierne har.
Se der, ja. Det var en bedre løsning. Takk for den opplysningen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Konas PAL fikk noen nykker for en stund siden. Ganske lenge siden faktisk.
Det sa bare plop ved påslag. Ikke noe mer. Med laderen på plass fungerte den fint. Jeg vegret meg for å kjøpe ny batteripakke. Var ikke så sikker på om det var problemet.
Så fant jeg på noe "lurt":
Batteripakka består av 6 x AA størrelse ladbare batterier.
Jeg loddet sammen 6 x 2300mAh GP batterier og puttet inn i rommet.
Spiller bedre enn originalt.
Har gjort det samme for en kompis.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
design design design. Tivioli er rett og slett enkel og pen nok til å så framme når Bonytt er på besøk-
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Sleiven skrev:
design design design. Tivioli er rett og slett enkel og pen nok til å så framme når Bonytt er på besøk-
Kommer de helt uanmeldt, Bonytt ? I så fall er jeg pinadø nødt til å få støvsuget rundt ovnen og ryddet litt på kjøkkenet fortere enn svint.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
Sleiven skrev:
design design design. Tivioli er rett og slett enkel og pen nok til å så framme når Bonytt er på besøk-
Kommer de helt uanmeldt, Bonytt ? I så fall er jeg pinadø nødt til å få støvsuget rundt ovnen og ryddet litt på kjøkkenet fortere enn svint.
Neida, bare hvis du har en ekte retro-radio fra italienske Brionvega. Den første modellen har jeg alltid ønsket meg. Legg merke til volum midt i høyttaleren. De selges i butikker for designmøbler i Norge, så folket i Bonytt er nok godt kjent med det merket. Som vanlig leveres Brionvega i et godt utvalg av farger som kan matche ethvert futuristisk hjems Le Corbusier-møblement. Slik skal det se ut i heimen. ;D



 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Gudskjelov, jeg kom nemlig aldri så langt at det ble noe støvsuging eller rydding, så dette er gode nyheter, baluba.
TS 502 var snasen den, ingen tvil om det. Men selges de i slike butikker koster de vel sannsynligvis kjetting og det hvite i øyet. Også hadde jeg blitt nødt til å saumfare loftet til mutter og fatter på jakt etter fjernsynet jeg hadde koblet til Commodoresekstifiren i barndommen.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mener å huske at de kostet 1500 for omtrent ti år siden +/-. Det er i alle all ikke altfor ille hvis de koster noen hundrelapper mer enn Model 1, noe jeg tror og håper er virkeligheten.
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.622
Antall liker
931
Tivoli er solgt mest på design og det er viktig også, men jeg synes lyden ikke er spesielt god lenger, ikke helt klar men heller grumsete med dårlig oppløsning.Har hatt 2 stykker i mange år og den ene brukes til vekking om morgenen og da kan den til og med være irriterende. Klokken sinker også.
Sonoro er mye bedre etter min smak. S
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
zodiac skrev:
Jeg har en PAL og en Tandberg tp41. De gode mottakeregenskapene på Tivoliradioene mange nevner skjønner jeg lite av. Og, Tanbergen er bedre på alle punkter, ikke minst på lyden. Tandbergen kan faktisk spille høyt og. Synd fiskeribølga er lagt ned!
Fint ferieanlegg all den tid man kan koble iPoden til tapeinngangen.
Ja, Tandberg TP41 og spesielt TP43 er vel kanskje en av verdens beste reiseradioer. De seneste modellene av Radionette( kurer ) og Grundig var også svært gode, men 43,en slo dem alle. Men disse stiller selvsagt i en helt annen klasse både størrelse-, og prismessig enn Tivoli. Med sine 6 cm ( høytalerdiameter) i Tivoli PAL og 900 gram er det vel heller ikke helt rettferdig å sammenligne maks lydnivå og bass. med "store" reiseradioer. Lydgengivelsen og følsomheten er allikevel god på Tivoli. Skal du ha noe bedre i dag må betale en helt annen pris. :)
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Jeg husker når Model One kom i salg. De første som kjøpte den var designorienterte med sans for kvalitet. Deretter stod Hi-fi interesserte i kø for å sikre seg Tivoli Model One grunnet den gode lydkvaliteten. På den tiden, i 2002 var ALLE enige i den fantastiske lydkvaliteten samt mottakskvalitetene på boksen. Noen mente dog at man måtte tette porten for at den skulle låte optimalt.

Etterhvert som tiden har godt og radioen er blitt allemannseie har graden av coolness minket. Og nå pluttselig er den bare sorgens både blandt de designorienterte og Hi-Fi entusiasten.

Om noen år vil den få sin renessanse igjen. Da har massene glemt produktet og alt ligger til rette for at den skal få gjenninført sin status som en moderne klassiker.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
mutz skrev:
Jeg husker når Model One kom i salg. De første som kjøpte den var designorienterte med sans for kvalitet. Deretter stod Hi-fi interesserte i kø for å sikre seg Tivoli Model One grunnet den gode lydkvaliteten. På den tiden, i 2002 var ALLE enige i den fantastiske lydkvaliteten samt mottakskvalitetene på boksen. Noen mente dog at man måtte tette porten for at den skulle låte optimalt.

Etterhvert som tiden har godt og radioen er blitt allemannseie har graden av coolness minket. Og nå pluttselig er den bare sorgens både blandt de designorienterte og Hi-Fi entusiasten.

Om noen år vil den få sin renessanse igjen. Da har massene glemt produktet og alt ligger til rette for at den skal få gjenninført sin status som en moderne klassiker.
Akkurat det jeg tenker. Nå er det ikke hipt å like Tivoli lenger, for både tante Olga og den vemmelige naboen nedi gangen har slike. Det er nett som med musikk. REM var veldig hipt sålenge vanlige folk ikke kjente til dem, men da de ble store tok det ikke lang tid før musikkpolitiet avviste dem som mat for massene. Plutselig var det ikke kult lenger.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
baluba skrev:
mutz skrev:
Jeg husker når Model One kom i salg. De første som kjøpte den var designorienterte med sans for kvalitet. Deretter stod Hi-fi interesserte i kø for å sikre seg Tivoli Model One grunnet den gode lydkvaliteten. På den tiden, i 2002 var ALLE enige i den fantastiske lydkvaliteten samt mottakskvalitetene på boksen. Noen mente dog at man måtte tette porten for at den skulle låte optimalt.

Etterhvert som tiden har godt og radioen er blitt allemannseie har graden av coolness minket. Og nå pluttselig er den bare sorgens både blandt de designorienterte og Hi-Fi entusiasten.

Om noen år vil den få sin renessanse igjen. Da har massene glemt produktet og alt ligger til rette for at den skal få gjenninført sin status som en moderne klassiker.
Akkurat det jeg tenker. Nå er det ikke hipt å like Tivoli lenger, for både tante Olga og den vemmelige naboen nedi gangen har slike. Det er nett som med musikk. REM var veldig hipt sålenge vanlige folk ikke kjente til dem, men da de ble store tok det ikke lang tid før musikkpolitiet avviste dem som mat for massene. Plutselig var det ikke kult lenger.
+1
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Enig - ikke glem sykkelbuksa, den var heller ikke særlig kul når bestemor dukket opp, iført en slik.
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
443
Antall liker
96
Sted
Nes Romerike
Ikke kjøpte jeg Tivoli da den kom og ikke skal jeg gjøre det nå heller, etter å lest denne tråden. Gammel Kurer duger i massevis til all den dritten som kommer via radio og den dagen kurer'n dauer så kan det t helv... være med hele radiof..skapen :mad:. I dag er vi ikke i humør.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
zodiac skrev:
Jeg har en PAL og en Tandberg tp41. De gode mottakeregenskapene på Tivoliradioene mange nevner skjønner jeg lite av. Og, Tanbergen er bedre på alle punkter, ikke minst på lyden. Tandbergen kan faktisk spille høyt og. Synd fiskeribølga er lagt ned!
Fint ferieanlegg all den tid man kan koble iPoden til tapeinngangen.
Det var da ikke fiskeribølge på TP-41 :eek:
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kortbølge?
Var det ikke til og med noe som ble kalt "kortbølge-lupe"?
Fiskeribølgen var vel noe sært norsk fenomen. Ellers het alt over mellombølge Short Wave.
Alle AM bånd er nesten historie og kun for spesielt interesserte.
Som FM ;)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Barbaresco skrev:
zodiac skrev:
Jeg har en PAL og en Tandberg tp41. De gode mottakeregenskapene på Tivoliradioene mange nevner skjønner jeg lite av. Og, Tanbergen er bedre på alle punkter, ikke minst på lyden. Tandbergen kan faktisk spille høyt og. Synd fiskeribølga er lagt ned!
Fint ferieanlegg all den tid man kan koble iPoden til tapeinngangen.
Det var da ikke fiskeribølge på TP-41 :eek:
Fiskeribølgen var vel gode gamle 2346?? Det var der alt av samtaler båtene mellom foregikk før VHF'en inntok fiskeflåten, som nå er avløst av mobiltelefon og pc. Sjøl den minste sjarken har nå om dagen minst en kartplottemaskin og en pc stående i bredd med kaffekrusa og rullingsen... Og sånn går nu dagan!


I dag så jeg faktisk sola for første gang i 2010!

;D mvh. VilhelmW
 
Topp Bunn