Tips til usb DAC

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Ok, det er bare til minnebrikke el lign? Tenkte og på Naims løsn med å lese til minne om jeg har forstått rett for å unngå jitter. Det er vel ikke det samme som asynkron men kanskje like bra? Noen som har sammenlignet feks Ayre og Naim?

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Parelius skrev:
Greit nok, men det i seg selv er ingen grunn til å stirre seg blinde på en spesiell løsning. Spørsmålet til syvende og sist er jo hvordan noe er implementert som et system.
Absolutt et poeng. Ganske spennende å se på målingene til J.A. i forbindelse med Halide Design testen i siste Stereophile. Fra comments: "the final jitter depends not only on the transport or the usb-to-s/pdif device, but also how the device integrates with the dac's circuitry". I ett tilfelle måles det mer jitter med Stello usb->s/pdif inn i dac (adaptiv varant som lisensierer CEntrance), enn toslink direkte fra mac og inn i dac.

Parelius skrev:
Samtidig mener jeg å huske at ikke alle er like overbegeistret når det gjelder forbedringer som den dingsen gjør
Tenker du på m2Tech? For har også lest endel om at den ikke er så god, se f.eks. testen på Computeraudiophile. Mange mener at de asynk plug-and-play løsningene spiller langt bedre enn de software-krevende asynk variantene (m2Tech m.fl.). :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.094
Torget vurderinger
1
Asynkron USB DAC, hvilke har man egentlig å velge på?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
HRT blandt annet. Ulempen med den er jo at den bare er den ene inngangen. Det positive er jo selvsagt pris/ytelse aspektet.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Brasse skrev:
Og musikk på ekstern usb-disk låter bedre enn intern i Baledius Embla … ::)
Neppe, ekstern disc forkludrer nettopp endel av fordelene med klokkestyring fra DAC ved asynkrone løsninger - altså motsatt

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
funbunny skrev:
Forsøk å avspille musikken først fra USB disk, så fra intern disk. Er det noen som hører forskjell?
Oh noes! Kunne du ikke bare latt meg leve lykkelig uvitende? :-\

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
37
Sted
Bergen
Mye av problemstillingen ser ut til å gå på adaptiv vs asynkron usb-dac. Spørsmålet mitt blir da, unngår man "problemstillingen" ved å ikke bruke usb, men f.eks. trådløst fra pc til Squeezebox og så enten optisk eller coaxialt inn i dac?

Alternativt: Hvor "dårlig" er det å bruke en standard Blu-ray spiller som drivverk?

Jeg har prøvd alle tre alternativene i det siste (uten direkte a/b testing eller lignende). Jeg synes det spiller bra uansett og har ikke lagt merke til noe forskjeller som jeg har kunnet peke på.

Jeg har Stello DA100S og Sony BDP-S370 som hhv. dac og drivverk i tillegg til Squeezebox.

Noen som har en formening om hvilket alternativ som er "best"?

Endre

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
EndreS skrev:
Mye av problemstillingen ser ut til å gå på adaptiv vs asynkron usb-dac. Spørsmålet mitt blir da, unngår man "problemstillingen" ved å ikke bruke usb, men f.eks. trådløst fra pc til Squeezebox og så enten optisk eller coaxialt inn i dac?
Ja, og nei. Da bruker du jo ikke usb i det hele tatt, og dermed ikke adaptiv USB, og S/PDIF er en "bedre" overføring enn adaptiv USB, men den er også avhengig av klokkesyklusen i signalet. Det finnes vel DAC-er som reklokker signalet før konvertering, og da blir det signalet også "asynkront".

EndreS skrev:
Alternativt: Hvor "dårlig" er det å bruke en standard Blu-ray spiller som drivverk?
IMHO: Slett ikke dårlig i det hele tatt.

EndreS skrev:
Jeg har prøvd alle tre alternativene i det siste (uten direkte a/b testing eller lignende). Jeg synes det spiller bra uansett og har ikke lagt merke til noe forskjeller som jeg har kunnet peke på.

Jeg har Stello DA100S og Sony BDP-S370 som hhv. dac og drivverk i tillegg til Squeezebox.

Noen som har en formening om hvilket alternativ som er "best"?

Endre
Går ut fra at Blu Ray-spilleren har forutsetninger til å lyde bedre enn squeezebox-en, men som du selv er inne på, så spiller det jo ingen rolle hvis du ikke legger merke til noen forskjell. Spill med det som passer deg og kos deg med godlyden/musikken.

nistad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2002
Antall liker
9
For meg blir dette en veldig pussig diskusjon. Asynkron USB er slik jeg oppfatter arkitekturmessig den helt klart beste løsningen. Den baserer seg på overføring av pakker (ikke sanntidsdatastrømmer) og derved gjør den seg uavhengig av klokka på datamaskinen når datastrømmen skal konverteres fra digitalt til analogt.

HRT-Music Streamer Pro som jeg testet i Fidelity er helt klart den største lydmessige oppgraderingen jeg har opplevd i mitt anlegg, som definitivt ligger i HighEnd klassen. Derfor har jeg klokketro :) på asynkron USB.

De fleste andre digitale overføringer er konseptuelt sett stylteløsninger, som ikke eliminerer det virkelig store problemet jitter, fordi de baserer seg på protokoller og mekanismer som innebærer sanntids synkronisering mellom to enheter. Med asynkron USB elimineres dette problemet, fordi datastrømmen pr. def. må reklokkes i DAKen. Hvor bra DAKen faktisk låter er derfor helt avhengig av DAK ens interne arkitektur, og ikke av problemer som oppstår i den digitale signalveien.

Med andre ord: Bruk asynkron USB samt ASIO (eller tilsvarende) som kobler det disgitale signalet forbi volumkontroller, miksere og annen dritt. Jeg gleder meg VELDIG til å teste HRT HD DAK kommer om litt. Hvis den svarer til forventingene, tror jeg en skal bruke VELDIG mye penger for å finne en løsning med tilsvarende pris/ytelse. HRT Music Streamer PRO er jo allerede en sykt billig måte å skaffe seg High End lyd på!

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Det finnes vel DAC-er som reklokker signalet før konvertering, og da blir det signalet også "asynkront".
Nei! Det er vel nettopp poenget med asynkron usb, at dac'en ellers reklokker signalet uansett, men med asynkron usb som dCS operere med så styrer DAC'en klokken fra dataleverandøren over USB. Dermed blir det bedre enn spdif og andre løsninger fordi DAC'ens klokke styrer hele kjeden isteden for reklokking som er "standard".

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Audiolab 8200cd ... yup, it's a usb dac alright! (async usb...) Sabre ess 32 inside and all!!!
;D Normal dac as well! It's got inputs and outputs.. digital ones..

And it's a cd player too... or a transport... can do that too!
And it's a Audiolab...
What's not to like...

And yes, it's got a nice tr-r-rick up it's sleve...
Connected to a computer, it will by it's own remote
control the program on the pc! Nifty!!!

Øh... Jeg kan ta det på norsk og...
Dette er primært en USB dac, men Audiolab har lagt ved en "transport" i den for å spille av cd'er også.
Om jeg forstår litteraturen deres, og what-Hifi sin test rett...
Det morsomme her er at den har innebygd kontroll interface som da "tar over" programmet på pc'n man
bruker til å spille av filer med..
Ganske fikst...! faktisk, dette må være den første usb dac som gjør dette!
Og Audiolab anbefaler ASIO4ALL bruk... så vet man nivået audiolab la seg på...
Denne koster 700 pund i hjemlandet...
Her er manualen: http://www.audiolab.co.uk/Manuals/8200CD Manual.PDF Imponerende lesing!

mvh

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
DAC og drivverk i én boks? En CD-spiller, altså! ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Griffenfeldt skrev:
Da burde du lese en gang til.
Det ér jo teknisk sett det, men jeg ser jo at den har digitalinnganger også, så den kan brukes som standalone DAC. Prøvde bare å spøke litt.

Det med at du kan styre et avspillingsprogram på PC-en med det må ha visse begrensninger. Det må kreve bruk av ett bestemt program, da, og sikkert en driver til DAC-en som støtter dette? (Det at de har en egen driver er jo selvsagt bare positivt.) Mistenker da at det kanskje kun funker til bruk i Windows, men man kan jo håpe.

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
bjornh skrev:
Asynkron USB DAC, hvilke har man egentlig å velge på?
dCS, Ayre, Wavelenght, HRT, Arcam, Aesthetix, Calyx, m2Tech, Audiolab, Audio Research, Wyred 4 Sound, Classé's nye forforsterker... Har helt sikkert glemt noen. Noen er plug-and-play, andre skal installeres. :)

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Nex skrev:
Hegel har akkurat kommet med en ren usb dac.
Aner ikke noe om den.

http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=249,260&id=2021
Ser de skriver:

En datamaskin er i utgangspunktet ikke utviklet som lydavspillere og har derfor både et støyproblem og et annet problem vi kaller jitter. Jitter er resultat av at datamaskinen sender det digitale lydsignalet med en annen timing enn lydkortet er satt opp til å motta. Dette får lydkortet til å gjengi lyden feil, pluss at det begynner å lage lyder som ikke skulle vært der. Dette er årsaken til at lyd fra PC ofte låter litt flatt og uengasjerende.

Det Norske selskapet Hegel er en av få produsenter i verden med kompetanse på utvikling av digitale kretsløp for høykvalitets audio. Det gjør det mulig å angripe disse problemene med lyd fra datamaskin på et helt fundamentalt nivå. Da slipper man å måtte forsøke å behandle symptomene med dyre komponenter, men kan isteden angripe kilden av problemet. Hegel kunne derfor utvikle en unik form for re-clocking der de eliminerer timingproblemet beskrevet ovenfor.
Det virker litt som de beskriver en asynkron-kobling her, men de bruker ikke ordet "asynkron" - hvilket en kan anta de ville gjøre hvis den var nettopp dét? Noen med mer info?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hegel HD2: Anders Ertzeid "on the subject..." (Michael Buble' - feelin' good, er musikken i bakgrunnen der tror jeg.)

Det virker jo og som Hegel HD2 kan fungere som en usb/spdif converter, i tillegg til å være en DAC.
Den har en coax digitalutgang står det å lese på soundgardens sider.

mvh

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.430
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Mulig det var mitt innlegg du siktet til, og jeg er helt inneforstått med det. Men det er nå slik at det er det samme problemet med usb HDD på begge pc'ne jeg har til rådighet... Velger derfor en annen løsning. Går for en dac med optisk inngang, samt firewire. Så får vi se om jeg ikke er kvitt problemet :)

Var ellers ganske så imponert over lyden i WLM Gamma DAC. Via S/pdif spilte den glimrende.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Touche'... ;)

Men Firewire er dyrere, og kommer sikkert alltid til å være det.. Så det er jo en faktor det og..

mvh

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.430
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Imperial skrev:
Touche'... ;)

Men Firewire er dyrere, og kommer sikkert alltid til å være det.. Så det er jo en faktor det og..

mvh
Ja, det stemmer det.
Nå har jeg en pc med firewire og en annen med optisk, så det koster ikke noe ekstra i den endene i hvert fall. Og jeg hadde lyst på den dac'en jeg har bestilt. Mest fordi den høyst sannsynlig låter bedre. Konstruktøren er jo kjent for å være en av de ledene på området dac...

Kommer forøvrig til å kjøre firewire fra en Linux pc og optisk fra Windows. All musikk skal være i FLAC. Så da får jeg vel mulighet til å se om det ene er bedre enn det andre her :) Ooopps Litt Off Topic her....

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.632
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ethernet dac. Noen som har erfaring med det?

USB, firewire, ethernet er jo bare digital data overføring. Hvorfor ikke ethernet?
Evt. ethernet to i2s (siden jeg har en god dac fra før).

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
ceroxol skrev:
Det virker litt som de beskriver en asynkron-kobling her, men de bruker ikke ordet "asynkron" - hvilket en kan anta de ville gjøre hvis den var nettopp dét? Noen med mer info?
Den er ikke asynkron.

S

Stereo_Mono

Gjest
Rega er snart ute med ny DAC, som i følge de første lytte rapportene fra forhandlere i UK skal den gi bl.a Naim sin vesentlig dyrere DAC «A run for the money» UK pris er £500, så tipper 6-7k her hjemme.

Venter selv på denne, men skal selv bruke den på S/PDIF Toslink ut fra Mac og Coax fra Arcam spilleren. Støtter 24/192 på de inngangene, men dessverre ikke på USB.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hagto skrev:
ceroxol skrev:
Den er ikke asynkron.
Den er hybrid Isync/async faktisk..
isync mot pc, Fifo buffer i midten, async mot dac.. med klokken montert i usb dacen.

Den virker interessant, Ertzeid nevner en ny chip som de bruker, så jeg gjetter da at dette da blir en slags hybrid.

mvh

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Imperial skrev:
Audiolab 8200cd ... yup, it's a usb dac alright! (async usb...)
Da lærte jeg noe nyttig i dag også! For det første at Audiolab lager ett stykk fristende dac, som allerede ser ut til å være ferdig tweaket. Dernest at man kan kjøre lydkortet utenom Kmixeren ved å gå inn i Windows Control Panel. Jeg er tydeligvis helt n00b når det kommer til data. ::)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Dette... er faktisk en USB dac... Classe CP-800... (nå tøyer vi definisjonen her men pytt pytt...)

Noget dyrere enn du hadde tenkt deg Alabamarodeostar men ... t t t t... verd å vite om!

mvh

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
577
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
Hagto skrev:
ceroxol skrev:
Den er ikke asynkron.
Den er hybrid Isync/async faktisk..
isync mot pc, Fifo buffer i midten, async mot dac.. med klokken montert i usb dacen.

Den virker interessant, Ertzeid nevner en ny chip som de bruker, så jeg gjetter da at dette da blir en slags hybrid.

mvh
Enten er den asynkron, eller så er den ikke det. Det finnes ikke noen "hybrid".

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
Jeg leser i tråden over at noen har testet usb dacs og får klikkelyder...
Altså... det er ALDRI dacen sin feil!!!
Feilen ligger i pc + dens oppsett, ALLTID!!!
Jeg linker til en tråd i dataforumet om oppsett og diverse...
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52497.0.html
Alternativt: http://www.usbdacs.com/Windows/Windows.html ...

Hepp... get reading! ;D

mvh
Min Toslink-løsning gir også klikk noen ganger, så derfor kjører jeg på batteri når jeg lytter mer fokusert. Dermed regner jeg at det har med strømkvaliteten der jeg bor å gjøre.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.672
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg hadde problemer med min PCløsning vedrørende pop/klikk -lyder. Rensket PC'en for skrot og byttet kabel. Nå er alt borte av problemer. Oppgraderte min Foobar2000 med et nytt flott grensesnitt. Benchmark HDR er en flott dac og fortjener en testlytt. Den har "body" i motsetning til tidligere Benchmark's. ;D

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
vredensgnag skrev:
Grace har implementert asynkron USB i m903.
Leser at Grace m903 har lisensiert Wavelenght (Gordon Rankin) sin Streamlenght HS kode, samme som Ayre, Halide Design, Aesthetix.. Regner med det dukker opp en test på Computeraudiophile om ikke lenge.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
For de som har litt hang til Naim (det er vel egentlig alle, bare det at alle har ikke oppdaget det ennå ;D) så har den dyktige Teddy Pardo lansert en DAC som skal klå det meste i sin prisklasse og et godt stykke oppover. Har 0 erfaring med denne men veldig god erfaring med hans strømforsyninger til Naim og Squeezebox! Hans patenterte superregulator er selvsagt integrert her også!

http://teddypardo.com/products/DACs/TeddyDAC.html

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
ceroxol skrev:
vredensgnag skrev:
Grace har implementert asynkron USB i m903.
Leser at Grace m903 har lisensiert Wavelenght (Gordon Rankin) sin Streamlenght HS kode, samme som Ayre, Halide Design, Aesthetix.. Regner med det dukker opp en test på Computeraudiophile om ikke lenge.
Den har også galvanisk skille på usb-inngangen.
De første kommer til Prolyd ila 2 uker.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
Imperial skrev:

Hepp... get reading! ;D

mvh
Min Toslink-løsning gir også klikk noen ganger, så derfor kjører jeg på batteri når jeg lytter mer fokusert. Dermed regner jeg at det har med strømkvaliteten der jeg bor å gjøre.
Min forrige laptop ga fra seg noen klikkelyder av og til men etter å ha rotet litt med strømstyringsalternativene fikk jeg bukt på problemet

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
baluba skrev:
Imperial skrev:

Hepp... get reading! ;D

mvh
Min forrige laptop ga fra seg noen klikkelyder av og til men etter å ha rotet litt med strømstyringsalternativene fikk jeg bukt på problemet
Ok. Hva gjorde du med strømstyringen? Jeg har såpass brukens batterilevetid at jeg kjører på batteri når jeg lytter til musikk, selv om klikkingen kun inntreffer innimellom. Det er nå engang slik at batteri er den beste sikring for jevn og ren strøm. Likevel hadde det vært greit å vite hva du har gjort, for noen ganger er også jeg tom for strøm.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Brukte strømstyringsprogrammet "maks ytelse" og da forsvant problemet med klikkelydene. Endret etterhvert på normal oppsettet, var et eller annet strømstyringsalternativ som koble ut enheter som ikke er i bruk eller tilsvarende jeg måtte stille på.

Er en stund siden jeg parkerte den laptopen så jeg husker ikke i detalj hva jeg gjorde.

Topp Bunn