Ok, det er bare til minnebrikke el lign? Tenkte og på Naims løsn med å lese til minne om jeg har forstått rett for å unngå jitter. Det er vel ikke det samme som asynkron men kanskje like bra? Noen som har sammenlignet feks Ayre og Naim?
|
Absolutt et poeng. Ganske spennende å se på målingene til J.A. i forbindelse med Halide Design testen i siste Stereophile. Fra comments: "the final jitter depends not only on the transport or the usb-to-s/pdif device, but also how the device integrates with the dac's circuitry". I ett tilfelle måles det mer jitter med Stello usb->s/pdif inn i dac (adaptiv varant som lisensierer CEntrance), enn toslink direkte fra mac og inn i dac.Parelius skrev:Greit nok, men det i seg selv er ingen grunn til å stirre seg blinde på en spesiell løsning. Spørsmålet til syvende og sist er jo hvordan noe er implementert som et system.
Tenker du på m2Tech? For har også lest endel om at den ikke er så god, se f.eks. testen på Computeraudiophile. Mange mener at de asynk plug-and-play løsningene spiller langt bedre enn de software-krevende asynk variantene (m2Tech m.fl.).Parelius skrev:Samtidig mener jeg å huske at ikke alle er like overbegeistret når det gjelder forbedringer som den dingsen gjør
Neppe, ekstern disc forkludrer nettopp endel av fordelene med klokkestyring fra DAC ved asynkrone løsninger - altså motsattBrasse skrev:Og musikk på ekstern usb-disk låter bedre enn intern i Baledius Embla :![]()
Oh noes! Kunne du ikke bare latt meg leve lykkelig uvitende? :-\funbunny skrev:Forsøk å avspille musikken først fra USB disk, så fra intern disk. Er det noen som hører forskjell?
Ja, og nei. Da bruker du jo ikke usb i det hele tatt, og dermed ikke adaptiv USB, og S/PDIF er en "bedre" overføring enn adaptiv USB, men den er også avhengig av klokkesyklusen i signalet. Det finnes vel DAC-er som reklokker signalet før konvertering, og da blir det signalet også "asynkront".EndreS skrev:Mye av problemstillingen ser ut til å gå på adaptiv vs asynkron usb-dac. Spørsmålet mitt blir da, unngår man "problemstillingen" ved å ikke bruke usb, men f.eks. trådløst fra pc til Squeezebox og så enten optisk eller coaxialt inn i dac?
IMHO: Slett ikke dårlig i det hele tatt.EndreS skrev:Alternativt: Hvor "dårlig" er det å bruke en standard Blu-ray spiller som drivverk?
Går ut fra at Blu Ray-spilleren har forutsetninger til å lyde bedre enn squeezebox-en, men som du selv er inne på, så spiller det jo ingen rolle hvis du ikke legger merke til noen forskjell. Spill med det som passer deg og kos deg med godlyden/musikken.EndreS skrev:Jeg har prøvd alle tre alternativene i det siste (uten direkte a/b testing eller lignende). Jeg synes det spiller bra uansett og har ikke lagt merke til noe forskjeller som jeg har kunnet peke på.
Jeg har Stello DA100S og Sony BDP-S370 som hhv. dac og drivverk i tillegg til Squeezebox.
Noen som har en formening om hvilket alternativ som er "best"?
Endre
Nei! Det er vel nettopp poenget med asynkron usb, at dac'en ellers reklokker signalet uansett, men med asynkron usb som dCS operere med så styrer DAC'en klokken fra dataleverandøren over USB. Dermed blir det bedre enn spdif og andre løsninger fordi DAC'ens klokke styrer hele kjeden isteden for reklokking som er "standard".Dazed skrev:Det finnes vel DAC-er som reklokker signalet før konvertering, og da blir det signalet også "asynkront".
Det ér jo teknisk sett det, men jeg ser jo at den har digitalinnganger også, så den kan brukes som standalone DAC. Prøvde bare å spøke litt.Griffenfeldt skrev:Da burde du lese en gang til.
dCS, Ayre, Wavelenght, HRT, Arcam, Aesthetix, Calyx, m2Tech, Audiolab, Audio Research, Wyred 4 Sound, Classé's nye forforsterker... Har helt sikkert glemt noen. Noen er plug-and-play, andre skal installeres.bjornh skrev:Asynkron USB DAC, hvilke har man egentlig å velge på?
Ser de skriver:Nex skrev:Hegel har akkurat kommet med en ren usb dac.
Aner ikke noe om den.
![]()
http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=249,260&id=2021
Det virker litt som de beskriver en asynkron-kobling her, men de bruker ikke ordet "asynkron" - hvilket en kan anta de ville gjøre hvis den var nettopp dét? Noen med mer info?En datamaskin er i utgangspunktet ikke utviklet som lydavspillere og har derfor både et støyproblem og et annet problem vi kaller jitter. Jitter er resultat av at datamaskinen sender det digitale lydsignalet med en annen timing enn lydkortet er satt opp til å motta. Dette får lydkortet til å gjengi lyden feil, pluss at det begynner å lage lyder som ikke skulle vært der. Dette er årsaken til at lyd fra PC ofte låter litt flatt og uengasjerende.
Det Norske selskapet Hegel er en av få produsenter i verden med kompetanse på utvikling av digitale kretsløp for høykvalitets audio. Det gjør det mulig å angripe disse problemene med lyd fra datamaskin på et helt fundamentalt nivå. Da slipper man å måtte forsøke å behandle symptomene med dyre komponenter, men kan isteden angripe kilden av problemet. Hegel kunne derfor utvikle en unik form for re-clocking der de eliminerer timingproblemet beskrevet ovenfor.
Ja, det stemmer det.Imperial skrev:Touche'...![]()
Men Firewire er dyrere, og kommer sikkert alltid til å være det.. Så det er jo en faktor det og..
mvh
Den er ikke asynkron.ceroxol skrev:Det virker litt som de beskriver en asynkron-kobling her, men de bruker ikke ordet "asynkron" - hvilket en kan anta de ville gjøre hvis den var nettopp dét? Noen med mer info?
Den er hybrid Isync/async faktisk..Hagto skrev:Den er ikke asynkron.ceroxol skrev:Det virker litt som de beskriver en asynkron-kobling her, men de bruker ikke ordet "asynkron" - hvilket en kan anta de ville gjøre hvis den var nettopp dét? Noen med mer info?
Da lærte jeg noe nyttig i dag også! For det første at Audiolab lager ett stykk fristende dac, som allerede ser ut til å være ferdig tweaket. Dernest at man kan kjøre lydkortet utenom Kmixeren ved å gå inn i Windows Control Panel. Jeg er tydeligvis helt n00b når det kommer til data. :Imperial skrev:Audiolab 8200cd ... yup, it's a usb dac alright! (async usb...)
Enten er den asynkron, eller så er den ikke det. Det finnes ikke noen "hybrid".Imperial skrev:Den er hybrid Isync/async faktisk..Hagto skrev:Den er ikke asynkron.ceroxol skrev:Det virker litt som de beskriver en asynkron-kobling her, men de bruker ikke ordet "asynkron" - hvilket en kan anta de ville gjøre hvis den var nettopp dét? Noen med mer info?
isync mot pc, Fifo buffer i midten, async mot dac.. med klokken montert i usb dacen.
Den virker interessant, Ertzeid nevner en ny chip som de bruker, så jeg gjetter da at dette da blir en slags hybrid.
mvh
Min Toslink-løsning gir også klikk noen ganger, så derfor kjører jeg på batteri når jeg lytter mer fokusert. Dermed regner jeg at det har med strømkvaliteten der jeg bor å gjøre.Imperial skrev:Jeg leser i tråden over at noen har testet usb dacs og får klikkelyder...
Altså... det er ALDRI dacen sin feil!!!
Feilen ligger i pc + dens oppsett, ALLTID!!!
Jeg linker til en tråd i dataforumet om oppsett og diverse...
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52497.0.html
Alternativt: http://www.usbdacs.com/Windows/Windows.html ...
Hepp... get reading! ;D
mvh
Leser at Grace m903 har lisensiert Wavelenght (Gordon Rankin) sin Streamlenght HS kode, samme som Ayre, Halide Design, Aesthetix.. Regner med det dukker opp en test på Computeraudiophile om ikke lenge.vredensgnag skrev:Grace har implementert asynkron USB i m903.
Den har også galvanisk skille på usb-inngangen.ceroxol skrev:Leser at Grace m903 har lisensiert Wavelenght (Gordon Rankin) sin Streamlenght HS kode, samme som Ayre, Halide Design, Aesthetix.. Regner med det dukker opp en test på Computeraudiophile om ikke lenge.vredensgnag skrev:Grace har implementert asynkron USB i m903.
Min forrige laptop ga fra seg noen klikkelyder av og til men etter å ha rotet litt med strømstyringsalternativene fikk jeg bukt på problemetbaluba skrev:Min Toslink-løsning gir også klikk noen ganger, så derfor kjører jeg på batteri når jeg lytter mer fokusert. Dermed regner jeg at det har med strømkvaliteten der jeg bor å gjøre.Imperial skrev:Jeg leser i tråden over at noen har testet usb dacs og får klikkelyder...
Hepp... get reading! ;D
mvh
Ok. Hva gjorde du med strømstyringen? Jeg har såpass brukens batterilevetid at jeg kjører på batteri når jeg lytter til musikk, selv om klikkingen kun inntreffer innimellom. Det er nå engang slik at batteri er den beste sikring for jevn og ren strøm. Likevel hadde det vært greit å vite hva du har gjort, for noen ganger er også jeg tom for strøm.Anonym skrev:Min forrige laptop ga fra seg noen klikkelyder av og til men etter å ha rotet litt med strømstyringsalternativene fikk jeg bukt på problemetbaluba skrev:Min Toslink-løsning gir også klikk noen ganger, så derfor kjører jeg på batteri når jeg lytter mer fokusert. Dermed regner jeg at det har med strømkvaliteten der jeg bor å gjøre.Imperial skrev:Jeg leser i tråden over at noen har testet usb dacs og får klikkelyder...
Hepp... get reading! ;D
mvh