Tips til sub delefilter med EQ.....?

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg trenger et delefilter med EQ til mine passive basstårn. Amp er Crown K2. Driver nå og tester med DCX2496 (som er grei å leke litt med), men
ønsker en boks som spiller hifi. Kan gjerne konfigurere boksen med en PC, men ønsker ikke å bruke PC som delefilter/EQ.

De to alternativene jeg kjenner til og vurdere er:

DEQX
http://www.deqx.com/

sub-PARC fra Parc Rives (genial boks med innebygget amp, laget for subber - men er den god nok?)
http://www.rivesaudio.com/PARC/PARCframe-sub.html

Tips anyone??

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
timc skrev:
Hva synes du er galt med DCX?

Selv synes jeg den gjør en god jobb i bassen. Bare ikke bruk den høyere en noen hundre Hz.

Du kan jo sjekke ut: http://cgi.ebay.com/DBX-DriveRack-4...ryZ23790QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

-Tim
Hva som er galt med DCX, vel ikke annet enn at absolutt alt jeg leser om den sier at den låter dårlig og forringer kvaliteten i et ellers bra anlegg.
Men at den lar seg modde til et bedre nivå. Selv kan jeg ikke si så mye om lyden da jeg ikke har testet den noe særlig, hadde ikke planer om
å benytte den i lengden pga alt jeg har lest og hørt.

K

kbwh

Gjest
Reagerer som timc, jeg. Til hifibassbruk er DCXen prima vare. Kunne ikke tenke meg å bruke den til annet enn bass, det er så.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
T

timc

Gjest
Jeg holder på å skaffe en I-tech til "trondheimskunden" din Stig. Kan gi en tilbakemelding på hvordan det blir. XTi-1000 sparket rompe i forhold til den han hadde.

Når det gjelder DCX så gjelder jo de fleste testene å bruke den 2/3 veis i aktivt oppsett. Til det duger den ikke nei. Helt enig. Til Bass derimot holder den godt.

-Tim

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
theStig skrev:
Et tips er Crown sine I-tech forsterkere med innebygget DSP. De har nok kraft til å drive hva det måtte være av høyttalere også.

http://www.crownaudio.com/amp_htm/itech.htm
Takk for tipset - synd de er så dyre. Koster fra 38K til 58K hos lydrommet. Vet ikke om jeg hadde hatt
nerver til å kjøpe PA amp til den prisen uprøvd....

T

theStig

Gjest
timc skrev:
Jeg holder på å skaffe en I-tech til "trondheimskunden" din Stig. Kan gi en tilbakemelding på hvordan det blir. XTi-1000 sparket rompe i forhold til den han hadde.
Jeg vet. Hvor tror du forslaget mitt om Crown I-tech kom fra ...? ;D

Blir spennende å høre hvordan dette funker! Den forsterkeren han har nå er basert på ICEpower 1000ASP, og erfaringen er vel at den trives best i impedanser et stykke over 3 ohm, ikke 2 ohm som her. Det hadde antagelig fungert langt bedre med å drive monstrene med to forsterkere per side.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
timc skrev:

Når det gjelder DCX så gjelder jo de fleste testene å bruke den 2/3 veis i aktivt oppsett. Til det duger den ikke nei. Helt enig. Til Bass derimot holder den godt.
-Tim
Det hadde vært fint, er takknemlig for tilbakemelding på denne I-Tech'n ;)

T

timc

Gjest
theStig skrev:
timc skrev:

Blir spennende å høre hvordan dette funker! Den forsterkeren han har nå er basert på ICEpower 1000ASP, og erfaringen er vel at den trives best i impedanser et stykke over 3 ohm, ikke 2 ohm som her. Det hadde antagelig fungert langt bedre med å drive monstrene med to forsterkere per side.

Jeg regnet med det :D Jeg unnlot å nevne hva han drev dem med. Jeg visste hva det var ;) Når det skal sies få konket XTi-1000 ut på impedans når det ble mye energi under 25hz.......hvor lavt går de tårnene egenlig på impedans?

-Tim

T

theStig

Gjest
2 ohm flatt

Hovedproblemet er ikke impedansen i seg selv, men det vanvittige EMF "kick-backet" du får fra 5 elementer med BL på 23,5. Det er 20 ganger værre enn å drive en sløv hifi bass.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
timc skrev:
theStig skrev:
timc skrev:

Jeg regnet med det :D Jeg unnlot å nevne hva han drev dem med. Jeg visste hva det var ;) Når det skal sies få konket XTi-1000 ut på impedans når det ble mye energi under 25hz.......hvor lavt går de tårnene egenlig på impedans?

-Tim
Veeeldig lavt etter hva jeg har merket... ;D

T

timc

Gjest
Da snakker vi om stivheten på opphenget/spider? EMF kickback kommer av at de returnerer så fort?

-Tim

Edit: Glem det. Fant ut av det :)

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.530
Forklar gjerne for de av oss som ikke har funnet ut av det ;D

Et alternativ til DCXen kan vel være DBX Driverack PA? Versjonen med 230V nettdel får du kjøpt på eBay om du sender en mail til selgeren BrianF, for ca. 606 USD eller 3 297,- NOK helt ny i eske, og da er RTA-M målemic og frakt inkludert :D

T

theStig

Gjest
EMF står for ElectroMagnetic Force.

Motorsystemet i en høyttaler består av magnet og spole. Nå man setter en strøm i spolen, så utvikles det et magnetfelt som gjør at spolen beveger seg i forhold til magneten. Alle magnetiske motorer er også dynamoer, dvs. hvis vi reverserer det hele, så vil en bevegelse av spolen i forhold til magneten også skape en strøm.

I denne sammenhengen betyr det at når høyttaleren beveger seg, så skaper spolen sammen med magneten en strøm som sendes tilbake til forsterkeren (herav "kickback"). Jo kraftigere BL-faktoren er, jo sterkere blir denne strømmen. Når flere elementer kobles i parallell øker det proporsjonalt.

T

theStig

Gjest
timc skrev:

-Tim
Bare en sjekk... kalibrerte dere opp nivåene når dere testet denne forsterkeren?

T

timc

Gjest
Tenker du på XTi'en?

Vi gjorde ikke en kalibrering som sådan, men vi finjusterte volumet på subtårnene så godt vi kunne. Samenhengen gikk ikke an å klage på.

Det er klart at korreksjonen i dypbassen burde vært finjustert, men det var egentlig ikke poenget med den testen.

-Tim

Edit: Når han får I-techen skal vi kjøre individuell korreksjon på høyre og venstre kanal. Det blir nok bra :D

T

theStig

Gjest
Poenget mitt da, er at Crown forsterkeren har 3 dB mer gain. Derfor må det justeres 3 dB ned for å kunne gjøre en 100% ærlig sammenligning, epler mot epler.

Jeg har lurt meg sjøl mange nok ganger til å tro at det var store forskjeller mellom to ting, men så viste det seg at det kun var nivåforskjell det var snakk om.

Ikke det at det nødvendigvis er slik i dette tilfellet.... måtte bare nevne det.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
theStig skrev:
Poenget mitt da, er at Crown forsterkeren har 3 dB mer gain. Derfor må det justeres 3 dB ned for å kunne gjøre en 100% ærlig sammenligning, epler mot epler.

Jeg har lurt meg sjøl mange nok ganger til å tro at det var store forskjeller mellom to ting, men så viste det seg at det kun var nivåforskjell det var snakk om.

Ikke det at det nødvendigvis er slik i dette tilfellet.... måtte bare nevne det.
Om det har noen sammenheng vet jeg ikke, men jeg måtte redusere gain på EQ'n fra 14 til 11 for at Crown K2'n ikke skulle klippe på releativ lavt volum ved frekvenser rundt 20hz.

T

timc

Gjest
theStig skrev:

Hehe....Ja slik er det. DEN nivåforskjellen tok vi høyde for. Forskjellen var stor uansett hvilket volum vi ga til subene. Det var overhodet ikke snakk om at det ble mer bass. Egentlig mindre, men det ble så utrolig mye renere og kjappere. Dirring i basstrenger ble mye mer tydelige. Men jeg tror Crown har mer tak helt i bunn slik at det ikke vil være nødvendig med fullt så mye EQ rundt 20hz.......Det er bare gjetting. Skal teste og måle skikkelig når forsterkeren hans kommer.

-Tim

T

timc

Gjest
janly skrev:
theStig skrev:

Om det har noen sammenheng vet jeg ikke, men jeg måtte redusere gain på EQ'n fra 14 til 11 for at Crown K2'n ikke skulle klippe på releativ lavt volum ved frekvenser rundt 20hz.

Har du +14dB på DCX'en??????

Vi fikk best resultat ved å kjøre DCX på 0 gain og justere inn volumet med Forsterkeren. Finjusterte til slutt med DCX. Mener vi havnet på -0.7db på inngangene.

-Tim

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
theStig skrev:
Min erfaring med ICEpower 1000ASP er at den spiser det meste av impedanser over 1ohm i bassområdet til frokost, lunsj og middag. Den sliter etter min mening mer med å gjengi lyd i svært lave impedanser øverst i diskantområdet på en perfekt måte.

T

timc

Gjest
roffe skrev:
theStig skrev:
Min erfaring med ICEpower 1000ASP er at den spiser det meste av impedanser over 1ohm i bassområdet til frokost. Den sliter etter min mening mer med å gjengi svært lave impedanser øverst i diskantområdet på en perfekt måte.

Impedansemessig ja. Men det hjelper ikke når den ikke klarer å starte og stoppe fort nok. Enig med deg anngående diskanten.

-Tim

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
timc skrev:
janly skrev:
theStig skrev:

Har du +14dB på DCX'en??????

Vi fikk best resultat ved å kjøre DCX på 0 gain og justere inn volumet med Forsterkeren. Finjusterte til slutt med DCX. Mener vi havnet på -0.7db på inngangene.

-Tim
Etter tips fra theStig satte jeg opp Gain på 14dB, 20hz og Q på 2 i EQ oppsettet. Det var det som skapte problemet med klipping.
På utgangene har jeg satt opp med rundt 8db, mulig jeg må opp så mye pga av høy følsomhet på hornene (104dB)..?

T

timc

Gjest
Aha..

Jeg feiltolket deg....Trodde du mente +14 på ut/inngang. Med så høy følsomhet så må du ha litt gain ja ;D

-Tim

T

theStig

Gjest
Til info så har jeg anbefalt +28 dB ved 20 Hz (2 stk EQ på +14 dB) som en basis EQ for ELF systemet.

Klipper det noen plass så er det vel mest sansynlig i effektforsterkereren.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
timc skrev:
Impedansemessig ja. Men det hjelper ikke når den ikke klarer å starte og stoppe fort nok. Enig med deg anngående diskanten.
Jeg har til gode å høre noen mer presis forsterker enn ICEpower 1000ASP på dynamiske basselementer. Må selvfølgelig ta forbehold om en hel bråte forsterkere jeg ikke har hørt, men har da hørt en del opp gjennom årene.
Hva slags bassmoduler snakker vi om i dette tilfellet som er så vanskelige laster sammenlignet med andre basser i markedet?

T

theStig

Gjest
Jeg har hørt ICEpower 1000ASP vs DP A1B. Det låt forskjellig, helt klart. Hva som man foretrekker blir en individuell vurdering, og jeg kan uansett ikke uttale meg i den saken.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
theStig skrev:
Til info så har jeg anbefalt +28 dB ved 20 Hz (2 stk EQ på +14 dB) som en basis EQ for ELF systemet.

Hmm, dette er upløyd mark for meg og jeg kan ikke dette noe særlig. Jeg satte opp to like oppsett i nr 1 og nr 2 på hver ut kanal
med 14db, 20hz og Q på 2. Er dette korrekt? Ja, da klipper det - og det betyr i tilfelle at Crown K2 ikke er i stand til å drive tårnene :'(

T

theStig

Gjest
roffe skrev:
timc skrev:
Jeg har til gode å høre noen mer presis forsterker enn ICEpower 1000ASP på dynamiske basselementer. Må selvfølgelig ta forbehold om en hel bråte forsterkere jeg ikke har hørt, men har da hørt en del opp gjennom årene.
Hva slags bassmoduler snakker vi om i dette tilfellet som er så vanskelige laster sammenlignet med andre basser i markedet?
Rent konkret er det snakk om mine Ragnarok 512 basstårn som har 5 stk Beyma 12" PA-drivere i små lukkede kamre. De har såkalt 16 ohms impedans, mens voicecoil DCR er ca. 10 ohm. I et ELF system der man jobber kun under systemresponansen betyr dette at man havner på DCR som reell impedans, i hverfall nede i 20-30 Hz området. Siden elementene sitter i parallell, blir impedanse ca. 2 ohm. Som om ikke det er nok, så er det i det området impedansen er lavest at man trenger mest power. Med andre ord - å dra dette er ingen jobb for puslinger.

T

theStig

Gjest
janly skrev:
theStig skrev:

Hmm, dette er upløyd mark for meg og jeg kan ikke dette noe særlig. Jeg satte opp to like oppsett i nr 1 og nr 2 på hver ut kanal
med 14db, 20hz og Q på 2. Er dette korrekt? Ja, da klipper det - og det betyr i tilfelle at Crown K2 ikke er i stand til å drive tårnene :'(
Klipper utgangene på DCX? Røde lamper som blinker opp der?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.636
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
hva var poenget med å ende opp med så lav impedans?
jeg kjører 2x"ventilerte"15 tommere fra basshornet og ned:
de er tunet uten eq til max følsomhet med akustisk avrulling
det gir 103db 8ohm og minus3dB@38hz
derunder kjører jeg en jbl2245 under kasseresonnans i et 120 liters kabinett per side
eq via modulen til rod elliot og 800watt switchede coldamp per element
funker som bare den
mener at det gjelder å holde seg langt unna eq før man MÅ!
har meget luftig og tight bass som integrerer suverent med hornene
pedal fikk seg en skikkelig overraskelse ;D
mvh

T

timc

Gjest
Ooooh.....2245 ;D ;D

Det er noe for deg Stig. 4 paralellkoblede 2245 i bassrefleks.

-Tim

Edit: Hadde vært morro å sett hva LMC eller TheStig hadde fått til med et anntall JBL 2269H

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg kjører 2 stk DCX2496 i mitt oppsett. Det er 4 veis system og bruker 1 dcx2496 til bass og midbass. Her kommer jeg inn i akkurat det problemet som er beskrevet i innledningen og som fort kan misforstås til at en forsterker er bedre egnet i lave impedanser enn en annen... DCX er ikke glad i + gain verken på inn eller utgang, dermed oppleves det på komprimerte cd`r og cd`med generelt høye nivåer som klipping, dvs at de røde lampene i displayet på dcx2496 lyser opp ved store dynamiske utsving. Uten en god aktiv analog volum/pre etter dcx2496 vil man slite med nok gain ut av systemet, 3 dB forskjell i gain på forsterkere kan da være alt som skal til for suksess kontra fiasko. Jeg har løst problemet med gain ved å sette ned nivå kraftig gjennom dcx2496 for så å justere for offset på høyttalere og forsterkere i den aktive volumkontrollen i etterkant av dcx2496. Jeg må faktisk ned på minus gain på både inngang, samt utgang med -3dB på utgang og rundt 0dB på inngang. Har +22dB å gå på i den aktive analoge volumkontrollen, da blir det kontroll! Det skal sies at jeg bruker digitalt innsignal. Hvis DCX2496 brukes med analogt innsignal så kan visst gain brukes mere aktivt uten klipping.

O

OivindJ

Gjest
janly skrev:
...,men ønsker en boks som spiller hifi. Kan gjerne konfigurere boksen med en PC, men ønsker ikke å bruke PC som delefilter/EQ.
Her vi inne på det jeg lurte på (annen tråd).

Tenker du analoge innganger på denne boksen?

Hvordan justere volum syncront med hovet ht? (via pre-out på HT-forsterker?)

T

timc

Gjest
Psyklisten skrev:
Jeg kjører 2 stk DCX2496 i mitt oppsett. Det er 4 veis system og bruker 1 dcx2496 til bass og midbass. Her kommer jeg inn i akkurat det problemet som er beskrevet i innledningen og som fort kan misforstås til at en forsterker er bedre egnet i lave impedanser enn en annen... DCX er ikke glad i + gain verken på inn eller utgang, dermed oppleves det på komprimerte cd`r og cd`med generelt høye nivåer som klipping, dvs at de røde lampene i displayet på dcx2496 lyser opp ved store dynamiske utsving. Uten en god aktiv analog volum/pre etter dcx2496 vil man slite med nok gain ut av systemet, 3 dB forskjell i gain på forsterkere kan da være alt som skal til for suksess kontra fiasko. Jeg har løst problemet med gain ved å sette ned nivå kraftig gjennom dcx2496 for så å justere for offset på høyttalere og forsterkere i den aktive volumkontrollen i etterkant av dcx2496. Jeg må faktisk ned på minus gain på både inngang, samt utgang med -3dB på utgang og rundt 0dB på inngang. Har +22dB å gå på i den aktive analoge volumkontrollen, da blir det kontroll! Det skal sies at jeg bruker digitalt innsignal. Hvis DCX2496 brukes med analogt innsignal så kan visst gain brukes mere aktivt uten klipping.
Det stemmer. Med digitalt signal inn er det opprinnlige signalet den får inn helt på topp nivåmessig. Den har ikke mer å gå på.

-Tim

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
theStig skrev:
janly skrev:
theStig skrev:

Klipper utgangene på DCX? Røde lamper som blinker opp der?
Nei, det er ampen dvs Crown K2 som klipper, og det låter ikke pent når den klipper. Men den skulle jo klare denne lasten? Er konstruert for 2 ohms drift med 1250 watt. Vet ikke, men kanskje jeg har gjort noe galt i DCX'n? Har jeg gjort korrekt med å sette opp to like oppsett pr ut kanal i EQ?

Topp Bunn