Har tenkt tankenHei.
Send en pm til Lassemans sitt vindu, han er rå på rør bygg.
Mvh
Focal
Takk for tips.bugle.pdf (wavelengthaudio.com)
Du kan bruke 12AY7 istedet for 6072. Eventuelt 5751 som enda er mulig å finne som NOS til en litt vettig pris.
Search Results for “5751” – Audiomix
Search results for 12ay7 | Tube Amp Doctor
Search results for 5751 | Tube Amp Doctor
Gordon la vel ned firmaet for kort tid siden. VH. Bernt
Hva hvis man ønsker å benytte seg av disse rørene fra Emission Labs? Er det andre konstruksjoner som da er mer egnet?Mener jeg var borti at han hadde startet salg av Black Gate kondensatorer.
Om du beregner strømforsyning og utgangstrafoer til 2A3 ( monoplate? ) kan du også bruke 2A3. ( 5 Watt )
45 og 2A3 glødes av 2,5 Volt.
VH. Bernt
Det går kanskje an å ha en bryter slik at man kan switche mellom ordinære 45 og 45B?45B fra EML skal fungere helt som et vanlig 45 rør.
Ser at en kan presse mer watt ut ved å øke spenninga på anoden, men skal du få bygd en forsterker med høyere spenning enn normalt så blir du jo låst til å bruke 45B for all framtid.
Det er tanken. Innbiller meg at 45 eller 45B har bedre bass enn 2a3. Mulig jeg tar feil da jeg ikke har hørt forsterkere med de rørtypene.Så du har lyst på et 45-rør som gir like mye watt ut som et 2A3-rør?
I følge konstruktøren har høyttalerne en følsomhet på 99dB (trodde først det var 102dB) og en impedanse på 8 Ohm. Impedansekurven skal være ganske rak. Høyttalerne det er snakk om er Coherent Loudspeakers Neo 15. Den har et dual concentric element på 15 tommer. Konstruktøren sier at de låter best med 45 rør. Brattheten på delefilteret er på 6dB.Litt mer informasjon om høyttalerene gjør det lettere å målrette innspill. Har du målinger av impedanse vs frekvens og fase vs frekvens ?
Jeg har bygget med EML 12B og EML 50 og brukt EML 30a som driver rør for nos 50, EML 50 og GM70.
50 Rørene fra EML låter annerledes enn alle nos 50 jeg har og har prøvd.
Ikke dårligere, i forhold til mange nos tvert imot.
Kan varmt anbefale EML, topp kvalitet
Vær obs på at 45B stiller større krav til drivertrinnet( større signal til g1 for å dra røret til maks tilt) enn 45
105dB følsomhet? Da trenger du 1 til 2 watt for å få det til å svinge. El84 koblet som en triode låter knall bra! Du trenger ikke skyte spurv med kanon. Du vil bli overrasket av lyden. Kost på deg gode Hammond utg trafoer(sjekk med Hans/ Audiomix). Skal love deg at du blir fornøyd. Det finnes masse info om el 84 se.Vurderer å få noen til å bygge meg en integrert SET forsterker med 45 rør til mine høyttalere med 102dB følsomhet.
Er det noen som har tips til gode konstruksjoner/konstruktører?
Det er vel en hel del mer å ta hensyn til her. Vi kan starte med at det ble oppgitt 102, ikke 105db. Er dette følsomhet oppgitt på et element? Er det målt på en ferdig konstruksjon? Er det 4 eller 8ohm konstruksjon? Er de 102db målt ved 1M/1W, eller 1M/2.84V? Hva er lytte avstand? romstørrelse? Man kan fort havne langt nærmere 90db/1W ved lytte posisjon. Og da snakker vi jo 20-30W for å komme på lik linje med 105db og 1-2W.105dB følsomhet? Da trenger du 1 til 2 watt for å få det til å svinge. El84 koblet som en triode låter knall bra! Du trenger ikke skyte spurv med kanon. Du vil bli overrasket av lyden. Kost på deg gode Hammond utg trafoer(sjekk med Hans/ Audiomix). Skal love deg at du blir fornøyd. Det finnes masse info om el 84 se.
De er visst bare på 99dB fikk jeg opplyst fra konstruktør105dB følsomhet? Da trenger du 1 til 2 watt for å få det til å svinge. El84 koblet som en triode låter knall bra! Du trenger ikke skyte spurv med kanon. Du vil bli overrasket av lyden. Kost på deg gode Hammond utg trafoer(sjekk med Hans/ Audiomix). Skal love deg at du blir fornøyd. Det finnes masse info om el 84 se.
99dB på ferdig konstruksjon 1M/1W. 8 Ohm. Lytteavstand 3m. Rom med åpninger rundt 55 kvadrat. Lytter sjeldent på høy lydstyrke. Må legge til at 8 watt med volumet på kl 10 var for høyt for meg.Det er vel en hel del mer å ta hensyn til her. Vi kan starte med at det ble oppgitt 102, ikke 105db. Er dette følsomhet oppgitt på et element? Er det målt på en ferdig konstruksjon? Er det 4 eller 8ohm konstruksjon? Er de 102db målt ved 1M/1W, eller 1M/2.84V? Hva er lytte avstand? romstørrelse? Man kan fort havne langt nærmere 90db/1W ved lytte posisjon. Og da snakker vi jo 20-30W for å komme på lik linje med 105db og 1-2W.
Nei det er ikke nødvendig å skyte spurv med kanon. Men om man kun har 1 våpen, og man forventer besøk av krigsskip dagen etter, så er det langt bedre å skyte spurven med kanon enn å prøve å ta ut krigsskipet med luftgevær.
Det er mange gode konstruksjoner og konstruktører. Det har stor betydning hvor mye penger du vil bruke. Kan du si noe om det?Vurderer å få noen til å bygge meg en integrert SET forsterker med 45 rør til mine høyttalere med 102dB følsomhet.
Er det noen som har tips til gode konstruksjoner/konstruktører?
Maks 40k tenker jegDet er mange gode konstruksjoner og konstruktører. Det har stor betydning hvor mye penger du vil bruke. Kan du si noe om det?
Takk for info.Du kan bygge en veldig god forsterker med 40k.
Det første spørsmålet er hvor mye effekt trenger du :
sjekk feks denne tråden fra diy audio:
A Test. How much Voltage (power) do your speakers need?
If you have trouble understanding this test, or you have questions, please read: TEST FAQ Update July 3rd 2012: Although the title of the thread contains the word "test" this is better thought of a s a survey or poll. The word "test" has caused a good bit of confusion and misunderstanding. The...www.diyaudio.com
og denne fra jacmusic :
(Står ikke inne for alle "betraktningene" til Jac, men tabellen er en fin referense).
Som Vegard sier kan du bygge en fin forsterker for 40K, men hvorfor vil du gå DIY veien når du ikke selv ønsker å gjøre arbeidet? Skal du betale noen for å custombygge, får du nok mer for pengene på bruktmarkedet.Maks 40k tenker jeg