Forsterkere Tips til pre amp.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Alabama

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2023
    Innlegg
    38
    Antall liker
    11
    Sted
    Skåla
    Jada, jeg veit det er et nesten umulig spørsmål å svare på - 20 svar og 20 forskjellige meninger osv. Men jeg tar i mot tips lell.
    Jeg har et dugandes rørsluttrinn p-p på 30W og trenger et pre. Jeg er ikke ute etter rør-pre, bare så det er sagt, og pris har jeg satt til 5 høvdinger +/-, vi snakker brukt selvfølgelig. Takker på forhånd for engasjement og svar. 😉
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.328
    Torget vurderinger
    1
    Hva trenger du av funksjonalitet utover volmkontroll ? Utseende/design? Forsterking? XLR inn og ut eller bare RCA? Litt mer konkrete opplysninger om kilder og effektforsterker kan nok også hjelpe på. Ønsker/krav mht lydkvalitet / "lydsignatur"? Etc. Etc

    MVH
    KJ
     
    Sist redigert:

    spaceman_2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2016
    Innlegg
    88
    Antall liker
    108
    Hej - sikkert mange bud , får du . Kig evt på Rotel serie i ældre modeller . De er billige , men har en god byggekvalitet . Evt Vincent sa 32 mk 1 eller mk II. Vellydende og god byggekvalitet , man ikke tager fejl af . mvh Space
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.490
    Antall liker
    84.330
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Akttiv eller passiv?
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.343
    Antall liker
    2.575
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger en Audio Research på brukten, god men noe over ditt budsjett.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger en Audio Research på brukten, god men noe over ditt budsjett.
    Dobbelt av budsjett og med rør :) .

    Ikke helt hva trådstarter ønsket vel? ("Jeg er ikke ute etter rør-pre, bare så det er sagt, og pris har jeg satt til 5 høvdinger")
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    426
    Antall liker
    122
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    En Musical Innovation mi11 kan en få rundt 5 høvdinger. Låter på den varme siden av skalaen.
     

    Alabama

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2023
    Innlegg
    38
    Antall liker
    11
    Sted
    Skåla
    Hva trenger du av funksjonalitet utover volmkontroll ? Utseende/design? Forsterking? XLR inn og ut eller bare RCA? Litt mer konkrete opplysninger om kilder og effektforsterker kan nok også hjelpe på. Ønsker/krav mht lydkvalitet / "lydsignatur"? Etc. Etc

    MVH
    KJ
    XLR eller RCA, åpen for begge. Bruker kun phono og stream. Forsterking, vel, sånn middels vil jeg anta, liker godt med gain da, men litt usikker der. Og den må være aktiv!
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Ligger en Denafrips pre på finn. Etter det jeg har forstått er de veldig nøytrale, og har ikke gain. Det burde gjerne passe et bra rørtrinn?
    Prisen må du eventuelt se om du kan få ned.
    mvh
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger en Parasound P5 på finn, men det ser ut til at den har litt skurr i potmeter. Om du har litt muligheter til å fikse den saken, er det veldig mye pre for de 5000 som forlanges for den.

    Av andre gode forforsterkere i rett prisklasse på Finn kan nevnes:
    - Linn Wakonda
    - Counterpoint 8E
    - Croft Vitale (mitt valg om jeg var den som skulle kjøpe! :) )


    Lykke til!
     

    Alabama

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2023
    Innlegg
    38
    Antall liker
    11
    Sted
    Skåla
    Det ligger en Parasound P5 på finn, men det ser ut til at den har litt skurr i potmeter. Om du har litt muligheter til å fikse den saken, er det veldig mye pre for de 5000 som forlanges for den.

    Av andre gode forforsterkere i rett prisklasse på Finn kan nevnes:
    - Linn Wakonda
    - Counterpoint 8E
    - Croft Vitale (mitt valg om jeg var den som skulle kjøpe! :) )


    Lykke til!
    Takk, skal tas til etterretning. 😊👍
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Toping A90D, står ikke tilbake for noe. Både XLR og RCA utg. 2 nivå for gain, fjernkontroll. Er ikke stor, men det er ikke Heckler&Koch MP7 heller, gjør vei i vellinga den også ;)
     

    Alabama

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2023
    Innlegg
    38
    Antall liker
    11
    Sted
    Skåla
    Takker for tips og svar, folkens. Da har jeg noe å tygge på i helgen. 😁
    Men helt til slutt; jeg har ikke fått ett eneste tips på noen av Electrocompaniet sine pre’er, og det ligger endel ute til salgs av dem i nevne prisklasse. Men når det er sagt, det har vel sin årsak, kanskje? 😉
     

    Alabama

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2023
    Innlegg
    38
    Antall liker
    11
    Sted
    Skåla
    Ok, vi ruller videre.
    I horisonten dukket det opp en Abrahamsen V3.0. Hva sier herskapet om den? Ut i fra annonsen er den ikke moddet eller tuklet med. Eller…er vi i EC-land, om dere skjønner? 😉
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Det fins vel også integrerte forsterkere med pre out, som feks Primare I22 dac med pre out. Jeg bruker en slik i ett anlegg i kombinasjon med en Doxa amp. Med det får man innebygd dac, og sparer kanskje en boks. Disse selges ihvertfall til hyggelige priser på brukten. Hvordan preen i I22 står seg mot andre dedikerte forsterkere, vet jeg ikke, men det kan kanskje andre mer om enn jeg.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Densen B200, dog ikke så lett å finne til salgs.
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    424
    Antall liker
    284
    Torget vurderinger
    4
    Ok, vi ruller videre.
    I horisonten dukket det opp en Abrahamsen V3.0. Hva sier herskapet om den? Ut i fra annonsen er den ikke moddet eller tuklet med. Eller…er vi i EC-land, om dere skjønner? 😉
    Har hatt EC 4,5 og Abrahamsen V3.0 og div Musical innovation. Hadde helt klart gått for sistnevnte som er mange hakk opp på stigen.
    Knut :)
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Toping A90D, står ikke tilbake for noe. Både XLR og RCA utg. 2 nivå for gain, fjernkontroll. Er ikke stor, men det er ikke Heckler&Koch MP7 heller, gjør vei i vellinga den også ;)
    Står ikke tilbake for noe?ok.
     

    Alabama

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2023
    Innlegg
    38
    Antall liker
    11
    Sted
    Skåla
    Det fins vel også integrerte forsterkere med pre out, som feks Primare I22 dac med pre out. Jeg bruker en slik i ett anlegg i kombinasjon med en Doxa amp. Med det får man innebygd dac, og sparer kanskje en boks. Disse selges ihvertfall til hyggelige priser på brukten. Hvordan preen i I22 står seg mot andre dedikerte forsterkere, vet jeg ikke, men det kan kanskje andre mer om enn jeg.
    Ok. Pr i dag så bruker jeg pre’n til Arcam A85 (intergrert på 85W), en grei sak som funker godt, men om det funker "godt nok" er jeg usikker på. Føler det blir liksom verken fugl eller fisk, en nødløsning som kanskje funker over en periode? Hvor god er egentlig pre’n til Arcam’en er et åpent spørsmål - kanskje noen har tanker om det? Takker for innspill i så fall. Håkon Rognlien, hva sier De i sakens anledning?☺
     

    Alabama

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2023
    Innlegg
    38
    Antall liker
    11
    Sted
    Skåla
    Ikkje så dumt om du vil ha ein supernøytral pre. Litt for korrekt etter min smak, men når du har rør i effektforsterkaren bør det funke. Litt lite inngangar om du ikkje kjøper modul med fleire.
    Joda, litt usikker at denne er noe for meg, også med tanke på antall innganger. 😉
     

    Idefix

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2023
    Innlegg
    94
    Antall liker
    76
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    0
    Har topping pre med xtz 400. Ble så overrasket at det spiller mørkt røraktig på en måte. lavt moderat volum skuffer litt, men når man drar opp volum så er det mye for kr altså
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Har luktet litt på disse Musical Innovation pre’ene, spennende og interessante saker.
    Modellene med lavere modellnummer enn Mi11 kan alltids diskuteres, men modellene fra 11 og oppover er virkelig solid stoff. Nåværende toppmodell er, så langt jeg kan forstå, en forforsterker i absolutt verdensklasse. Men den koster da også en sånn 15 ganger trådstarters budsjett.
    Det ligger en Mi16 på Finn til 7000,-, jeg hadde virkelig giddet å strekke meg dit, om jeg var trådstarter, så slipper han å lure på så mye etterpå.
     

    Alabama

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2023
    Innlegg
    38
    Antall liker
    11
    Sted
    Skåla
    Modellene med lavere modellnummer enn Mi11 kan alltids diskuteres, men modellene fra 11 og oppover er virkelig solid stoff. Nåværende toppmodell er, så langt jeg kan forstå, en forforsterker i absolutt verdensklasse. Men den koster da også en sånn 15 ganger trådstarters budsjett.
    Det ligger en Mi16 på Finn til 7000,-, jeg hadde virkelig giddet å strekke meg dit, om jeg var trådstarter, så slipper han å lure på så mye etterpå.
    Du frister meg nå…😉 Pr i dag så bruker jeg en Arcam 85 (integrert) som pre mot mitt rør-sluttrinn, jeg veit ikke om det er optimalt, eller…ja kanskje pre’n i Arcam’en er virkelig god? Har ikke prøvd det i noe annet oppsett, så…
    Ok, men når det er sagt så ligger det en Primare Pre32 på Finn Til 7500,-(men da er jeg over budsjett, bare hør med kjerringa i huset😅). Har hatt god erfaring med Primare, hadde et godt riaa-trinn for noe år siden.
    Skal ikke dra denne tråden i det uendelige, men jeg er jo litt nysgjerrig på ting. Altså, hvis vi setter Primare og Musical I (de nevne versjonene) opp mot hverandre da, prismessig er de også i samme etasje?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.490
    Antall liker
    35.342
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Du frister meg nå…😉 Pr i dag så bruker jeg en Arcam 85 (integrert) som pre mot mitt rør-sluttrinn, jeg veit ikke om det er optimalt, eller…ja kanskje pre’n i Arcam’en er virkelig god? Har ikke prøvd det i noe annet oppsett, så…
    Ok, men når det er sagt så ligger det en Primare Pre32 på Finn Til 7500,-(men da er jeg over budsjett, bare hør med kjerringa i huset😅). Har hatt god erfaring med Primare, hadde et godt riaa-trinn for noe år siden.
    Skal ikke dra denne tråden i det uendelige, men jeg er jo litt nysgjerrig på ting. Altså, hvis vi setter Primare og Musical I (de nevne versjonene) opp mot hverandre da, prismessig er de også i samme etasje?
    Tipper MI slår Primare langt ned i støvlene.
    Jeg testet den MI'en jeg hadde mot meget dyre forforsterkere, MI vant hver gang.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.490
    Antall liker
    35.342
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hadde det ikke vært for at jeg bruker Minidsp Flex så hadde jeg hatt MI i hus.
     

    Alabama

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2023
    Innlegg
    38
    Antall liker
    11
    Sted
    Skåla
    Interessant. Men disse Musical Innovation ser litt ehh…, om dere unnskylder meg, stusslig ut. Finere sagt enkel, flat og lite oversiktlig. I hvert fall, bak der står det lite og ingenting hvor en skal sette inn rca-pluggene hen In/out osv…😅
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.490
    Antall liker
    35.342
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. Men disse Musical Innovation ser litt ehh…, om dere unnskylder meg, stusslig ut. Finere sagt enkel, flat og lite oversiktlig. I hvert fall, bak der står det lite og ingenting hvor en skal sette inn rca-pluggene hen In/out osv…😅
    Ja, men når du kobler det opp så betyr det null og niks. Heller det enn noe som ser fjong ut men spiller helt ok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn