Tips til platespiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Noen som har hete tips til vellydende spillere til fornuftig pris? Skader ikke om de har utseendet med seg heller. Skal spilles på Devialet 200/400 og VA The Music (på sikt) i et dedikert lytterom.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.275
    Antall liker
    9.512
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange LPer har du og hvor mange vil du kjøpe i år?
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    10.469
    Sted
    London
    Noen som har hete tips til vellydende spillere til fornuftig pris? Skader ikke om de har utseendet med seg heller. Skal spilles på Devialet 200/400 og VA The Music (på sikt) i et dedikert lytterom.
    Ny eller brukt? Er du ute etter "vedlikeholdsfritt"? Direktedrift - Audio Technica eller Techinics er det jeg vil anbefale
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.343
    Antall liker
    2.575
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Rega, Project og Technics med flere har bra saker til ca 10k. Ta deg en lytterunde på noen butikker om du kan.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vil gjerne få anbefale den eg bruka sjøl. Er så sinnsjukt fornøyd med den.
    IMG_20240206_094202.jpg

    IMG_20240206_153859.jpg


    Muarah MT2 SE heite den. NB eg er referansekunde for butikken som selge Muarah. Og lika ikkje å anbefale ting eg har sjøl egentleg. Men dinne platespelaren må det tipsast om. 👍
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.838
    Antall liker
    16.071
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Vil gjerne få anbefale den eg bruka sjøl. Er så sinnsjukt fornøyd med den.
    Vis vedlegget 994167
    Vis vedlegget 994168

    Muarah MT2 SE heite den. NB eg er referansekunde for butikken som selge Muarah. Og lika ikkje å anbefale ting eg har sjøl egentleg. Men dinne platespelaren må det tipsast om. 👍
    Jeg har en mistanke om at den spilleren ikke helt passer trådstarters budsjett på 10K 😂
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.710
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal den være manuell, halvautomatisk eller helautomatisk?
    Ellers så åpner det seg opp litt om du setter 12000,- veiledende som max, @Petrucci:
    Technics SL-100C (Halvautomatisk)
    Rega Planar 3 50th Anniversary Edition (men jeg liker ikke den pickupen. Manuell)
    To veldig ulike platespillere.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har en mistanke om at den spilleren ikke helt passer trådstarters budsjett på 10K 😂
    Sorry ser vi skrev innlegg samtidig, var ok budsjett når eg leste innlegget. My bad. Da utgår den her ja. 👍
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.155
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det ligger en del ok alternativer nå på Finn, uten at jeg kan liste opp hver enkelt.
    Avid, Rega, Luxman, Thorens, ProJect, Technics, Sony m.fl.
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Har noen erfaringer med Avid Ingenium? Innafor prismessig på brukten
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.343
    Antall liker
    2.575
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Tror det er en bra spiller, jeg hadde gått for den til 10k pga pu som er i orden.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.710
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal den være manuell, halvautomatisk eller helautomatisk?
    Ellers så åpner det seg opp litt om du setter 12000,- veiledende som max, @Petrucci:
    Technics SL-100C (Halvautomatisk)
    Rega Planar 3 50th Anniversary Edition (men jeg liker ikke den pickupen. Manuell)
    To veldig ulike platespillere.
    Og der var plutselig begge på 20% jubileumssalg hos Stereofil.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    452
    Antall liker
    866
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg hadde sterkt vurdet denne, selv om den akkurat bikker budsjettet:

     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.343
    Antall liker
    2.575
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Handler man på Stereofil bikker man ikke budsjettet.Følger med en brukandes pu.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.617
    Torget vurderinger
    16
    Det ligger en E.A.T. Prelude på brukten her nå. Komplett spiller til 6k.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Bruktbørsen har masse spennende til en rimelig penge. Ser det ligger en komplett Rega P6 med ekstern hastighetsregulering på Finn til den nette sum av 9k.
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Endte opp med en Avid Ingenium P&P! Etter litt lesning skjønte jeg fort at jeg trenger en ny pickup nærmest uansett hvilken spiller jeg endte opp med. Så budsjett på 10k er glemt for lenge siden. Noen som har noe forhold til Nagaoka? Mange snakker fint om MP150/200/500
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.710
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!
    I Nagaoka hadde jeg valgt MP-300 eller -500. De har samme generator og mekaniske soliditet/presisjon. Nåleslipningen er ulik, men andre enn jeg må dechiffrere hva slags nåleslipninger de faktisk har.
    I samme prisleiet finnes Ortofon 2M Black og LvB.
    Audio-Technica VM540ML i kropp fra RigB liker jeg veldig godt. Den har en nåleslipning som ikke endrer lydkarakter ettersom timene går og er veldig god på plater som har musikk nært etiketten.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Endte opp med en Avid Ingenium P&P! Etter litt lesning skjønte jeg fort at jeg trenger en ny pickup nærmest uansett hvilken spiller jeg endte opp med. Så budsjett på 10k er glemt for lenge siden. Noen som har noe forhold til Nagaoka? Mange snakker fint om MP150/200/500
    Gratulerer med flott spiller. Nagaoka MP serien er mye lyd for pengene - uansett hvilken versjon du velger. Din Devialet 200 Expert skal ha et kompetent digitalt riaatrinn innebygget.

    Mvh
    -BB-
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Gratulerer med flott spiller. Nagaoka MP serien er mye lyd for pengene - uansett hvilken versjon du velger. Din Devialet 200 Expert skal ha et kompetent digitalt riaatrinn innebygget.

    Mvh
    -BB-
    Takk! Ja, litt av grunnen til at jeg orket å prøve meg på vinyl igjen var pga hvor enkelt alt blir med Devialet. Noen som har erfaring med riaatrinnet der?
     

    psAico

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2024
    Innlegg
    31
    Antall liker
    52
    Sted
    Trondheim
    Gratulerer med en spiller som ser flott ut og som sikkert spiller like flott!

    Samtidig er jeg litt skuffet over at du gikk ut å sprengte budsjettet på den måten der, da jeg hadde planer om å lurke i denne tråden for å plukke opp tips til meg selv :p
    10-ish K + RIAA er ett tolererbart prissjikt som forhåpentligvis (om dog bare så vidt) åpner opp for ett kvalitetsnivå som gir nok lytteglede til at platespilleren blir brukt og interessen opprettholdes i tilstrekkelig grad til at inkrementelle oppgraderinger blir prioritert.

    Synes personlig at Technics SL-100C virket interessant. Jeg har skjønt at Technics har gode platesnurrer, men har skygget litt unna pga. det litt maksimalistiske DJ designet de har på noen spillere, men 100C tar det ned noen hakk. Såpass at det blir visuelt akseptabelt, om ikke akkurat vakkert.

    Ser også at SL-1500C ikke koster veldig mye mer, men er ikke opplagt for meg at den er bedre. Liker bedre at de detaljene som er sølv på 100C er svart her. PU er av annen type men jeg kan for lite til å si om den er bedre, dårligere eller bare forskjellig. Innebygd RIAA er hverken her eller der da den helt sikkert byttes ut før eller siden. Sannsynligvis før, og da blir det egt. dumt å betale for en innebygd RIAA som ikke blir brukt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.379
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det som er så bra med Technics SL-1500C?
    Hadde en slik, og var skikkelig skuffet over dens spinkle plæstic-fæntæstic-plint, ikke spesielt bra wow&flutter, og skikkelig flimsy. Han som kjøpte den av meg via finn kommenterte akkurat det samme når han mottok den. Middels riiia-trinn har den også.
     

    psAico

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2024
    Innlegg
    31
    Antall liker
    52
    Sted
    Trondheim
    Prøver å overbevise meg selv om at SL-100C er det fornuftige valget, men når det kommer til stykket så innser jeg at det visuelle ser ut til å veie ganske tungt allikevel.
    Utfra den lille forståelsen jeg har kan det virke som Pro-ject Debut Pro og Pro S er de som treffer den beste balansen mellom kvalitet og min visuelle preferanse.
    Er litt reduserte priser på X1 og X2 for tiden, som kanskje er bedre spillere, men den akrylplaten svir litt i øynene. Iaf. på bilder.
    Rega P6 kan jo være ett alternativ til jubileumspris, men jeg liker Pro-ject Pro'ene bedre, så da er det tungt å svelge den forholdsvis store pris-diffen. Valgets kvaler...
     

    psAico

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2024
    Innlegg
    31
    Antall liker
    52
    Sted
    Trondheim
    Nå rabler jeg avgårde med nye spm. før jeg har fått terminert noen av de forrige, men blir jo fort sånn når en begynner å dyppe tærne i ett nytt og digert kaninhull.
    De Clearaudio Concept spillerne som selges ut med 25% rabatt, er også helt innafor designmessig.
    Fortsatt en vesentlig budsjettsprekk fra 10-ish kkr, men noe jeg er villig til å vurdere hvis det er valuta for pengene. Tar gjerne i mot tips ifht. anbefalt konfigurasjon. Virker som Concept MC er en decent pu for pengene, men her er jeg laaangt utenfor komfortsonen, blir ren gjetting ifht. hva som vil passe meg. Mtp. arm så tenker jeg satisfy, evt. satisfy carbon hvis det er verdt prisdiff.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn