Hei.Hei
Har en datter som vil bli fotograf og har derfor begynt å lese tester.
Han som skal betale liker noe som ikke "alle" har,og hun vil ha det som "alle" har,dvs. Nikon,Canon.
Ingen av oss har peiling,hun vil få mere peiling da hun går Medier kommunikasjon.
Hva med PENTAX.....K20,K7,k-x?
Valg av fabrikatet på sitt første kamera er viktig. Det er det viktigste valget noensinne i en fotokarriere.
Det merket man lander på i sitt første valg, er sannsynligvis dette merket man kommer til å benytte seg av
i mange år framover - kanskje for resten av livet. Dette skyldes dels at kameraets ergometri og (bruker)
grensesnitt blir en vane og at den optikken man kjøper nå vil kunne brukes på senere og mer moderne
kamerahus fra samme produsent. Man blir tro til "sitt" merke.
Vær oppmerksom på at denne troskapen til et merke også preger dem som tester utstyr i blader og på nett.
Gjenkjennligheten med et merke gjør at testerne foretrekker kameraer de kjenner seg igjen i, mao. kameraer
av samme fabrikat som de sitte med fra før av. Leser man bladet Digital foto, er det tydelig at her kommer de
fleste fra Canonkameraer, mens leser man Lyd & Bilde er det tydelig at Lasse Svendsen (som gjør en kjempe-
jobb som kameratester) kommer fra Nikonkameraer. Dette er ikke snakk om korrupsjon, men rett og slett om
hvordan vi mennesker fungerer.
Jeg må gi datteren din medhold i denne saken. Selv om Pentax, Olympus og (ikke minst) Fujifilm leverer meget
gode kameraer er det visse ulemper med å velge en av disse. Canon, Nikon (og i en viss grad Sony) er trygge
valg ut fra en hel rekke årsaker. Her er noen av dem:
- Dette er de firmaene med klart størst utvalg av optikk. Moderne kameraer fra Nikon kan for eksempel bruke
all optikk fra 1956 og fremover. Det samme med Canon.
- Piratoptikkfirmaer som Sigma, Tamron og Tokina leverer alltid optikk til de store merkene først, og kun til de
mindre merkene om salget er en suksess med de store merkene.
- Canon, Nikon og Sony er store firmaer med masse penger å bruke på utvikling. Dette gir nye kameraer som
alltid vil være i første rekke rent teknisk.
- Man er tryggere på at de store kameramerkene vil overleve nettopp på grunn av at de er store. Dette sikrer
oppfølging, service og nye produkter i år framover.
Jeg har vært gjennom alle de store merkene - første Canon (analogt), så Minolta (nå Sony) (Digitalt) før jeg til
slutt landet på Nikon. Alle lager meget gode kameraer, men jeg føler meg klart mest hjemme med Nikon siden
det er det jeg bruker nå.
Mine anbefalinger blir (selvfølgelig) derfor fra Nikonstallen:
1. Nikon D600. Fantastisk all round kamera med den store fullformatsensoren. Pris Kr. 13.000,- for huset.
2. Nikon D7100. Ny DX-konge med topp oppløsning og gode all round egenskaper. Pris Kr. 9.000,- for huset.
3. Nikon D7000. Utgående DX-kamera som fortsatt er meget bra. Pris Kr. 6.000,-
4. Nikon D300s. Proff DX-kamera. Pris Kr. 10.000,-
På bruktmarkedet er det også en del kameraer det er værdt å se etter:
5. Nikon D700. Kameraet jeg bruker selv - med FX-sensor. Pris rundt Kr. 6.000,- brukt.
6. Nikon D300. Proff DX-kamera. Pris rundt Kr. 4.000,- brukt.
Alle kameraene jeg her anbefaler er fra det "proffe" eller "halvproffe" segmentet fra Nikon og har derfor innebygd
fokusmotor (så det gir autofokus med alle AF-linser fra Nikon/Nikkor), ekstra (magnesium) forsterkning av selve
huset og ekstra vanntetting for tøff bruk. Dessuten er alle utstyrt med lukkere som tåler mengder av eksponeringer.
Som begynnerlinse til disse kameraene anbefaler jeg Nikon 50mm f1:1,8 til fullformat (FX) kameraene og
Nikon 35mm f1:1,8 til DX-kameraene. Billig, men fantastisk god optikk.
mvh
Gunnar Brekke
Hei.Vær oppmerksom på at denne troskapen til et merke også preger dem som tester utstyr i blader og på nett.
Gjenkjennligheten med et merke gjør at testerne foretrekker kameraer de kjenner seg igjen i, mao. kameraer
av samme fabrikat som de sitte med fra før av. Leser man bladet Digital foto, er det tydelig at her kommer de
fleste fra Canonkameraer, mens leser man Lyd & Bilde er det tydelig at Lasse Svendsen (som gjør en kjempe-
jobb som kameratester) kommer fra Nikonkameraer. Dette er ikke snakk om korrupsjon, men rett og slett om
hvordan vi mennesker fungerer.
mvh
Gunnar Brekke
Har du vurdert også med tanke på "oljesølet" som mange sliter med på denne modellen...?Har bestemt meg for Nikon D600 hus...
Råd mottas med takk!
MVH M
Oljesøl?Har du vurdert også med tanke på "oljesølet" som mange sliter med på denne modellen...?Har bestemt meg for Nikon D600 hus...
Råd mottas med takk!
MVH M
Det har jeg ikke sett noe til. Har hatt D 600 i et halvt år.Oljesøl?Har du vurdert også med tanke på "oljesølet" som mange sliter med på denne modellen...?Har bestemt meg for Nikon D600 hus...
Råd mottas med takk!
MVH M
MVH M
@ OTCDet har jeg ikke sett noe til. Har hatt D 600 i et halvt år.Oljesøl?Har du vurdert også med tanke på "oljesølet" som mange sliter med på denne modellen...?Har bestemt meg for Nikon D600 hus...
Råd mottas med takk!
MVH M
MVH M
mvh
Takker OCT@ Morgan: Nikkor 105 mm. f/2.8G IF-ED, samt Zigma 24-70 mm. 105 mm. er mest i bruk. Resultater kan ses på "Hva lytter du til idag" tråden. De fleste av mine plate foto er tatt m. 105 mm.´ern.
mvh
Her er litt info om problemet...Oljesøl?Har du vurdert også med tanke på "oljesølet" som mange sliter med på denne modellen...?Har bestemt meg for Nikon D600 hus...
Råd mottas med takk!
MVH M
MVH M
Takk Flageborg! Leser imorgen. Sengetid nå.Her er litt info om problemet...Oljesøl?Har du vurdert også med tanke på "oljesølet" som mange sliter med på denne modellen...?Har bestemt meg for Nikon D600 hus...
Råd mottas med takk!
MVH M
MVH M
Nikon issues official statement on the D600 dust/oil issue | Nikon Rumors
"To users of the Nikon D600 digital SLR cameraSome users have indicated the appearance of multiple granular dust spots in images captured with the Nikon D600 digital-SLR camera. These granular dust spots are reflections of internal dust generated with camera operation, or external dust particles that have found their way into the camera, either, or both of which, have adhered to the camera's low-pass filter."
Read more on NikonRumors.com: Nikon issues official statement on the D600 dust/oil issue | Nikon Rumors
Hei.Jeg har fulgt med på denne tråden en stund nå. Har bestemt meg for Nikon D600 hus, men er veldig usikker på hvilket objektiv jeg skal satse på. Zoom eller fast brennvidde. PÅ mitt gamle analoge Nikkormat hadde jeg 35/1.4 og 105/2,5. Var happy med den kombinasjonen. Har egentlig lyst på noe i nærhten av 24-200 hvis det finnes da. Råd mottas med takk!
MVH M
Det blir spennende å se hva som dukker opp her...D800 hus er på tilbud hos Japan Foto til 15.999,- til og med lørdag!
Ser ut som det kun gjelder den NYE butikken i Stavanger..?!D800 hus er på tilbud hos Japan Foto til 15.999,- til og med lørdag!
Det er fint hvis du kan spesifisere litt mer......men de sigmaobjektivene har ofte fokusproblemer.
Takker for tilbakemelding vedrørende 18-200. Har ikke kjent på det store zoom-behovet så lang. Og 18-55 linsa er jo nett og fin Og jeg kan jo koste på meg å bli kjent med kameraets fasiliteter (det er en del å justere på) før jeg ser etter flere linserGir cred hos meg i alle fall, spiller ingen rolle for noen andre hvilket kamera du eier. Det er langt viktigere å kunne bruke det til å ta gode bilder, noe som langtifra alle med superutstyr klarer såvidt jeg kan se. Jeg har sansen for disse minispeilrefleksene til Nikon, som er lette og billige. Man trenger ikke å være så redd for dem. Plastikken er solid nok, og hvis du klarer å ødelegge kameraet har du en god historie uten for mye penger tapt. Tror jeg ville droppet 18-200. Det vil nok føles ubalansert på en 3100, og slett ikke så hendig som du tror. 18-55 er mer komfortabelt å bruke.