Tips til nytt speilrefleks

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Likefullt, ikke alle ønsker å bruke en zoom (og Nikons egne zoomer er sjeldent lyssterke). Jeg vil heller ha et objektiv på 200 gram enn et på 600, og liker disiplinen som følger med å forholde seg til en fast brennvidde. Jeg liker å bære lett og tar gjerne bare med ett eller to fastobjektiver på tur. Dessuten er det vel ingen zoomer som er mer lyssterk enn f/2.8 mens fastoptikk rutinemessig kommer ned på f/1.8 uten at det koster all verden. Mulig jeg virker som en sær kverulant, så husk bruk av fastoptikk er utbredt praksis innen Leica, Micro 4/3, Fuji X og de andre moderne kamerasystemene.

Thom Hogan beskriver situasjonen mye bedre enn meg:
http://www.bythom.com/stateofdx2012.htm
 
Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg synes ikke det er sært å bruke primes. Smak og behag det som mye annet.
Jeg ville bare nevne det fordi mange fordommer mot zoom-en henger igjen fra 'gamle dager'. Hogan har selv kommentert dette etter det jeg husker.

Vekt, pris og størrelse - alle gyldige og fornuftige grunner til å bruke primes fremfor zoom.
 
Y

ymir

Gjest
Hei

Har en datter som vil bli fotograf :) og har derfor begynt å lese tester.

Han som skal betale liker noe som ikke "alle" har,og hun vil ha det som "alle" har,dvs. Nikon,Canon.
Ingen av oss har peiling,hun vil få mere peiling da hun går Medier kommunikasjon.

Hva med PENTAX.....K20,K7,k-x?
Hei.

Valg av fabrikatet på sitt første kamera er viktig. Det er det viktigste valget noensinne i en fotokarriere.
Det merket man lander på i sitt første valg, er sannsynligvis dette merket man kommer til å benytte seg av
i mange år framover - kanskje for resten av livet. Dette skyldes dels at kameraets ergometri og (bruker)
grensesnitt blir en vane og at den optikken man kjøper nå vil kunne brukes på senere og mer moderne
kamerahus fra samme produsent. Man blir tro til "sitt" merke.

Vær oppmerksom på at denne troskapen til et merke også preger dem som tester utstyr i blader og på nett.
Gjenkjennligheten med et merke gjør at testerne foretrekker kameraer de kjenner seg igjen i, mao. kameraer
av samme fabrikat som de sitte med fra før av. Leser man bladet Digital foto, er det tydelig at her kommer de
fleste fra Canonkameraer, mens leser man Lyd & Bilde er det tydelig at Lasse Svendsen (som gjør en kjempe-
jobb som kameratester) kommer fra Nikonkameraer. Dette er ikke snakk om korrupsjon, men rett og slett om
hvordan vi mennesker fungerer.

Jeg må gi datteren din medhold i denne saken. Selv om Pentax, Olympus og (ikke minst) Fujifilm leverer meget
gode kameraer er det visse ulemper med å velge en av disse. Canon, Nikon (og i en viss grad Sony) er trygge
valg ut fra en hel rekke årsaker. Her er noen av dem:

- Dette er de firmaene med klart størst utvalg av optikk. Moderne kameraer fra Nikon kan for eksempel bruke
all optikk fra 1956 og fremover. Det samme med Canon.

- Piratoptikkfirmaer som Sigma, Tamron og Tokina leverer alltid optikk til de store merkene først, og kun til de
mindre merkene om salget er en suksess med de store merkene.

- Canon, Nikon og Sony er store firmaer med masse penger å bruke på utvikling. Dette gir nye kameraer som
alltid vil være i første rekke rent teknisk.

- Man er tryggere på at de store kameramerkene vil overleve nettopp på grunn av at de er store. Dette sikrer
oppfølging, service og nye produkter i år framover.

Jeg har vært gjennom alle de store merkene - første Canon (analogt), så Minolta (nå Sony) (Digitalt) før jeg til
slutt landet på Nikon. Alle lager meget gode kameraer, men jeg føler meg klart mest hjemme med Nikon siden
det er det jeg bruker nå.

Mine anbefalinger blir (selvfølgelig) derfor fra Nikonstallen:

1. Nikon D600. Fantastisk all round kamera med den store fullformatsensoren. Pris Kr. 13.000,- for huset.

2. Nikon D7100. Ny DX-konge med topp oppløsning og gode all round egenskaper. Pris Kr. 9.000,- for huset.

3. Nikon D7000. Utgående DX-kamera som fortsatt er meget bra. Pris Kr. 6.000,-

4. Nikon D300s. Proff DX-kamera. Pris Kr. 10.000,-

På bruktmarkedet er det også en del kameraer det er værdt å se etter:

5. Nikon D700. Kameraet jeg bruker selv - med FX-sensor. Pris rundt Kr. 6.000,- brukt.

6. Nikon D300. Proff DX-kamera. Pris rundt Kr. 4.000,- brukt.

Alle kameraene jeg her anbefaler er fra det "proffe" eller "halvproffe" segmentet fra Nikon og har derfor innebygd
fokusmotor (så det gir autofokus med alle AF-linser fra Nikon/Nikkor), ekstra (magnesium) forsterkning av selve
huset og ekstra vanntetting for tøff bruk. Dessuten er alle utstyrt med lukkere som tåler mengder av eksponeringer.

Som begynnerlinse til disse kameraene anbefaler jeg Nikon 50mm f1:1,8 til fullformat (FX) kameraene og
Nikon 35mm f1:1,8 til DX-kameraene. Billig, men fantastisk god optikk.

mvh
Gunnar Brekke


Takk for hjelpen.

Det ble Nikon D7000 med VR-Nikon 18-105mm F3,5-5,6 zoomlinse og AF-S Nikkor 35mm F1.8 m/UV-filter
brukt til 6400 kr.


 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Grattis!

Det som er fint med barn med en slik hobby, er at man har
lista klar for hva man skal kjøpe til dem til bursdager og jul.
:)
Med et slikt kamera kan man etter hvert kjøpe:
- Tamron 11-16 mm vidvinkelzoom,
- Tamron 90 mm macroobjektiv,
- Nikkor 70-300 mm telezoom,
- Nikon Speedlight blitz,
- mellomringer, reflektorer osv. osv.

mvh
Gunnar Brekke
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Vær oppmerksom på at denne troskapen til et merke også preger dem som tester utstyr i blader og på nett.
Gjenkjennligheten med et merke gjør at testerne foretrekker kameraer de kjenner seg igjen i, mao. kameraer
av samme fabrikat som de sitte med fra før av. Leser man bladet Digital foto, er det tydelig at her kommer de
fleste fra Canonkameraer, mens leser man Lyd & Bilde er det tydelig at Lasse Svendsen (som gjør en kjempe-
jobb som kameratester) kommer fra Nikonkameraer. Dette er ikke snakk om korrupsjon, men rett og slett om
hvordan vi mennesker fungerer.

mvh
Gunnar Brekke
Hei.

Jeg var kanskje litt strenge med bladet Digital Foto her. De overrasket meg positivt med å utrope Nikon D7100
til det beste cropkameraet tilgjengelig på markedet i dag.
Riktignok gjorde de det i en liten bortgjemt 2-sider - med kun en liten referanse på forsiden - men det står
uansett svart på hvitt i bladet. Selvfølgelig med det forbehold at dette kun gjelder akuratt nå, men det har de
jo selvfølgelig rett i. Våpenkapløpet fortsetter...

mvh
Gunnar Brekke
 

Morgan

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Innlegg
28
Antall liker
7
Torget vurderinger
2
Jeg har fulgt med på denne tråden en stund nå. Har bestemt meg for Nikon D600 hus, men er veldig usikker på hvilket objektiv jeg skal satse på. Zoom eller fast brennvidde. PÅ mitt gamle analoge Nikkormat hadde jeg 35/1.4 og 105/2,5. Var happy med den kombinasjonen. Har egentlig lyst på noe i nærhten av 24-200 hvis det finnes da. Råd mottas med takk!
MVH M
 

Morgan

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Innlegg
28
Antall liker
7
Torget vurderinger
2

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
@ Morgan: Nikkor 105 mm. f/2.8G IF-ED, samt Zigma 24-70 mm. 105 mm. er mest i bruk. Resultater kan ses på "Hva lytter du til idag" tråden. De fleste av mine plate foto er tatt m. 105 mm.´ern.


mvh
 

Morgan

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Innlegg
28
Antall liker
7
Torget vurderinger
2
@ Morgan: Nikkor 105 mm. f/2.8G IF-ED, samt Zigma 24-70 mm. 105 mm. er mest i bruk. Resultater kan ses på "Hva lytter du til idag" tråden. De fleste av mine plate foto er tatt m. 105 mm.´ern.


mvh
Takker OCT

Vi får se hva vi går for
MVH M
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Har bestemt meg for Nikon D600 hus...
Råd mottas med takk!
MVH M
Har du vurdert også med tanke på "oljesølet" som mange sliter med på denne modellen...?
Oljesøl?
MVH M
Her er litt info om problemet...

Nikon issues official statement on the D600 dust/oil issue | Nikon Rumors

"To users of the Nikon D600 digital SLR cameraSome users have indicated the appearance of multiple granular dust spots in images captured with the Nikon D600 digital-SLR camera. These granular dust spots are reflections of internal dust generated with camera operation, or external dust particles that have found their way into the camera, either, or both of which, have adhered to the camera's low-pass filter."


Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/2013/02/22/n...n-the-d6000-dustoil-issue.aspx/#ixzz2Ud10ffhF
 

Morgan

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Innlegg
28
Antall liker
7
Torget vurderinger
2
Har bestemt meg for Nikon D600 hus...
Råd mottas med takk!
MVH M
Har du vurdert også med tanke på "oljesølet" som mange sliter med på denne modellen...?
Oljesøl?
MVH M
Her er litt info om problemet...

Nikon issues official statement on the D600 dust/oil issue | Nikon Rumors

"To users of the Nikon D600 digital SLR cameraSome users have indicated the appearance of multiple granular dust spots in images captured with the Nikon D600 digital-SLR camera. These granular dust spots are reflections of internal dust generated with camera operation, or external dust particles that have found their way into the camera, either, or both of which, have adhered to the camera's low-pass filter."


Read more on NikonRumors.com: Nikon issues official statement on the D600 dust/oil issue | Nikon Rumors
Takk Flageborg! Leser imorgen. Sengetid nå.
MVH M
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Jeg har fulgt med på denne tråden en stund nå. Har bestemt meg for Nikon D600 hus, men er veldig usikker på hvilket objektiv jeg skal satse på. Zoom eller fast brennvidde. PÅ mitt gamle analoge Nikkormat hadde jeg 35/1.4 og 105/2,5. Var happy med den kombinasjonen. Har egentlig lyst på noe i nærhten av 24-200 hvis det finnes da. Råd mottas med takk!
MVH M
Hei.

Det finnes et 28-300mm objektiv som Ken Rockwell mener er det samme for FX som 18-200 mm er for DX.
Jeg har dette objektivet selv, og mitt eksemplar er i hvertfall ikke der. Praktisk med en megazoom, men du
får bedre optikk med faste eller "kortere" zoomer.

Om penger ikke er avgjørende, har du selvfølgelig gullrekka; 14-24 mm, 24-70 mm og 70-200 mm (alle f: 2,8 )

Er du som meg på et budgett, er dette det jeg anbefaler:
- Nikon 16-35mm f: 4 VR (alternativt se etter en brukt Nikkor AF-D 18-35 mm f: 3,5-4,5 - som jeg bruker)
- Nikon 24-85mm f: 3,5-4,5 VR (fåes som kit-objektiv til D600) (jeg bruker den gamle versjonen uten VR)
- Nikon 70-300mm f: 4,5-5,6 VR (som jeg bruker)
- Nikon 50mm f: 1,4 (som jeg bruker)
- Sigma 150mm f: 2,8 Macro (VR) (jeg bruker den gamle versjonen uten VR)

Skal du supplere ytterligere, kan dette være interessant:
Sigma 150-500 mm
Telekonverter 1,4 (eller 2,0) x
Mellomringer for makro
Blitz
osv.

mvh
Gunnar Brekke
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Mhh. zoom eller fast, så spiller pris, hva du skal bruke kameraet til, hvilke kvaliteter du vektlegger i bildet og størrelse inn.
med zoom får du fleksibiliteten, men skal du ha en god en koster deg mye.
Med fast får du bedre bildekvalitet og mer lys for pengene. De er også som regel mindre og dermed er det lettere å ta med seg kameraet.
Jeg personlig liker en god 50mm f/1.4 eller bedre på full frame. Den er liten, allsidig, skarp, mye lys, god bokeh osv.
Har ikke Nikon noen supre 50mm?
 

Morgan

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Innlegg
28
Antall liker
7
Torget vurderinger
2
Det ser nå ut til at det blir Nikon D800 + et objektiv fra Sigma. 35mm f1,4 som har fått superomtale.
D800 hus er på tilbud hos Japan Foto til 15.999,- til og med lørdag!
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det høres ut som et supert tilbud, men de sigmaobjektivene har ofte fokusproblemer.
Google litt og test det godt mens du fortsatt kan bytte det.
Lykke til:)
 
K

Khanate

Gjest
Nikon D3100 i hus. Billig som f..n til NOK 2400,- inkl 18-55 objektiv. Gir vel ikke mye cred i denne tråden. Jeg burde ha kjøpt pakka med kamera og 18-55 og 55-200 objektiver fra komplett. Vel vel, kanskje jeg tar'n helt ut og kjøper et 18-200 objektiv i stedet. En linse er jo mye mer praktisk å bære på enn to.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Gir cred hos meg i alle fall, spiller ingen rolle for noen andre hvilket kamera du eier. Det er langt viktigere å kunne bruke det til å ta gode bilder, noe som langtifra alle med superutstyr klarer såvidt jeg kan se. Jeg har sansen for disse minispeilrefleksene til Nikon, som er lette og billige. Man trenger ikke å være så redd for dem. Plastikken er solid nok, og hvis du klarer å ødelegge kameraet har du en god historie uten for mye penger tapt. Tror jeg ville droppet 18-200. Det vil nok føles ubalansert på en 3100, og slett ikke så hendig som du tror. 18-55 er mer komfortabelt å bruke.
 
K

Khanate

Gjest
Gir cred hos meg i alle fall, spiller ingen rolle for noen andre hvilket kamera du eier. Det er langt viktigere å kunne bruke det til å ta gode bilder, noe som langtifra alle med superutstyr klarer såvidt jeg kan se. Jeg har sansen for disse minispeilrefleksene til Nikon, som er lette og billige. Man trenger ikke å være så redd for dem. Plastikken er solid nok, og hvis du klarer å ødelegge kameraet har du en god historie uten for mye penger tapt. Tror jeg ville droppet 18-200. Det vil nok føles ubalansert på en 3100, og slett ikke så hendig som du tror. 18-55 er mer komfortabelt å bruke.
Takker for tilbakemelding vedrørende 18-200. Har ikke kjent på det store zoom-behovet så lang. Og 18-55 linsa er jo nett og fin Og jeg kan jo koste på meg å bli kjent med kameraets fasiliteter (det er en del å justere på) før jeg ser etter flere linser
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.417
Sted
Trondheim
18-55 linsa er ganske god, og den kan fokusere på motiver temmelig nærme.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.072
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Topp Bunn