Tips til nye høytalere? Prisklasse 40k+-

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Dra og ta en lytt til Martin Logan Vantage eller Vista :)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Jeg tror De har de på Norsk Lyd og bilde samt OHFC. Men det er vel bare å ringe Audiocompaniet, de har vel litt oversikt over dette? Altså er jeg ikke 100% sikker ;)

T

theStig

Gjest
Ja, som regel er det bedre å høre et oppsett hjemme hos noen. I butikker låter alt drit uansett, så og si uten unntak.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Ja, som regel er det bedre å høre et oppsett hjemme hos noen. I butikker låter alt drit uansett, så og si uten unntak.
Det er oftest slik ja, man kan høre et potensiale, men det er kun i et gjennomført og grundig oppsett man kan høre hva en HT virkelig er god for :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Også på kontinentet og i USA begynner selv forhandlere nå å fremme hjemmedemo mer og mer.

Det å ha referanseannlegg som interesserte kan få besøke, det er ikke så dumt.
Det er årelang tradisjon på dette.
Noe nytt i den senere tid er tours...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Man kan fremdeles få bygd Bella Voce høyttaleren, eller få oppgradert fiksa ett gammelt par...

Men det er antakeligvis veldig dyrt... 15++ tusen$ og
det spørs om ikke dette er en "you need to hear it" sak...

Men det lar seg gjøre å få bygd ett flunkende nytt par esse...
But you need a LOT of kadosh!!!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
en nydelig høyttaler til rørforsterkere: duevel bella luna diamante.
lyric selger et brukt par nå, for 30k.

ellers er dette min topp 4 i prisklassen <110k:

1) avantgarde uno (versjon med 225 ctrl pro sub)
2) merlin vsm-mx
3) living voice avatar obx-r2
4) duelund 2.0

K

Kaarelars

Gjest
Noen som har hørt Shun Mook Bella Voce Reference høytalerer?
Hørte et par i Ski for en del år siden, drevet av CJ Premier12, usikker på hvilken pre og en ML eller Proceed cd-spiller. Minnes at det låt temmelig bra, stort og flott. Rytmisk var det heller middels, om årsaken til dette var høyttalerne aner jeg ikke.

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Takker for alle svarene!
En ting er sikkert, er at jeg må få ut denne Benchmarken, den passer nok dårlig for dette oppsette og smaken min! Lodder for harde livet opp en AudioNote DAC 2.1 sig!:) Så det blir spennende!

Bare fortsett med forslagene! :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
Jeg tror fortsatt ikke du skal avskrive Benchmarken. Det avhenger nok simpelt hen av høyttalervalget hva som passer best i oppsettet til slutt.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Nå venter vi bare på at noen skal modde
Lavry black10 dac'en!!!
Jeg ville ha slengt på en rørbasert strømforsyning jeg!
Men uansett, når man begynner å modde denne...
Da blir det bare å skaffe seg den modden!
Jeg leste i Fidelity her om testen på den.
Bra og nyansert test! Flere viktige aspekt på både Benchmark
og Lavry ble belyst lydmessig.

Jeg er Lavry DA10 fan, jeg liker jo ikke lyse komponenter vøttø...

Forslå en høyttaler for rør ja... max 45..
Hva med Boenicke Audio KLS?

Ett meget lavtapsfilter i disse! Duelund/DCA deler bl.a!
Det ka ja godt li!!! ;D

Hovedelement er lakkert papirbass fra Vifa med lakk fra Ennermoser C37!!! Går helt til ca 7000hz uten filter gitt!
Papirbass! "sitre..." Hihihi! :p
Bare filter på diskanten!
Pris ca 3300-3500 euro. Burde gå innenfor det!
Obs... bare ca 65-70cm høy. Kanskje en litten stand?

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hva fikk deg til å spørre om disse?
(He said knowingly...)

Denne høyttaleren er spesiell.
Hele magien ligger i kabinettet.
Men den er ikke så lettdrevet som man skulle tro.
Dog, man ser de nesten aldri til salgs da...
Det har nok sin grunn.

Kunsten å lage ett bra kabinett, kunskapen om resonans
er noe som de aller fleste high-end firmaer rett og slett ikke kan.
De går for minst resonans... Jeg mener dette ikke alltid er lurt.
Meg om det.

Sounds like?
Har aldri sett de direkte sammenliknet med et annet merke.
Men jeg ville tippe at det er en Rockport høyttaler (Mira)
som også har noe av denne varmen og fylden i all lyd..
Jeg ville gått for Miraen selv da...
Jeg hørte dem i en hifi butikk i Praha, får noen år siden.
De ga et veldig bra inntrykk!! Pluss at jeg fant en test hvor de hadde testet Audio Aero Capitolen power med denne høyttaleren. Og det skulle vist være fullklaff!

Her er testen.

http://www.soundstage.com/revequip/rise41.htm

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
De ga et veldig bra inntrykk!! Pluss at jeg fant en test hvor de hadde testet Audio Aero Capitolen power med denne høyttaleren. Og det skulle vist være fullklaff!

Her er testen.

I know...
De er flotte, men selv brukt er de hundedyre...
Og forskjellene imellom standard, signature og reference modellene er ikke små.

Jeg er usikker på hva man skal si om de.
Som du selv har hørt. Dette er "like or leave".

Jeg ville om du virkelig kunne tenkt deg slike, mailet Shun Mook og hørt deg fore altså. Funnet litt ut om disse.
Jeg kan nesten ittno om de selv.

T

tst

Gjest
Upgrade Audio får straks noen meget bra høyttalere som heter Sonist (tror det var riktig) som vistnok skal være meget bra.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1

Her er testen.

Praha?

Inn fra gaten, opp en rulletrapp og rett i himmelriket?

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Praha?

Inn fra gaten, opp en rulletrapp og rett i himmelriket?
Jepp, høres veldig ut som samme sted! Mye godsaker der! :)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Dra og ta en lytt til Martin Logan Vantage eller Vista :)

Forslag støttes, hørte disse hos Bach's i Larvik for litt siden og det var ren magi. Det geniale er at de er semiaktive (Vantage altså)slik at en rørslede driver disse med glans! ;D Visstnok litt vrien impedans helt i toppen så det gjelder kanskje være litt obs men burde ikke være no big deal for kvalitetsforsterkere. Hørte diss på et 60watts REGA system og det var kjempetrivelig.

En kamerat venter på sitt sett nå som skal parres med Krell Kav 300 og det blir nok sjef!

horn_fantast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2004
Antall liker
0
Hvist du har mulighet skulle du hørt på Mirage om 5.
Ingen problem å drive denne m/50 watt.
Har selv hatt den på 75 rør watt å det rocker noe veldig.
mener det er www.mono.no som selger disse.
Jeg eier nå mirage om7.
Å elsker lyden i mirage sine produkter magi kalles det vel.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Send melding

Von Schweikert VR4-JR
« Annonse lagt inn: 12/21/06 klokken 23:05:32 » Rediger annonse

--------------------------------------------------------------------------------
Lönn, nyskick med 10års garanti.
Kan skickas.
Finns i Göteborg.

http://www.vonschweikert.com/zvr4jr.htm

Pris 27000 sek

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
I dag har jeg verdt i Oslo og hørt på Tannoy Glenair, ProAc D38 og Avantgarde Acoustic Duo. Alle sammen låt veldig bra! Men fikk ikke no inntrykk av at Tannoy`ene og ProAc`ene var noe bedre Divaene mine, de var alle gode på sine måter. Der måtte jeg ha hørt mye mer.. Tror faktisk Divaene hadde trekt det lengste strået av disse.
Men med Avantgardene! Der var det virkelig MAGI! For en vokal! Alt virket så riktig! Realistisk, heter det vel! Dette føltes virkelig som min drømme høyttalerer! Men så var det prisen.:( Dem er ikke akkurat billige! Jaja, nå kan det se ut som det kan bli en budsjett sprekk i løpet av de nærmeste månedene! Hmm, tør jeg dette da? :)
Skal uansett høre på noen flere høyttalere, men fytti-katta Avantgardene var fantastiske, kan det bli bedre!?:)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Finnes det ikke og en sånn krympa Duo sak?
En slags mindre utgave av Duo?
Hva heter de igjen?

Edit:
Det var Uno nano jeg mente ja.
De skryter de visst veldig av! De må du også vurdere!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
I dag har jeg verdt i Oslo og hørt på Tannoy Glenair, ProAc  D38 og Avantgarde Acoustic Duo. Alle sammen låt veldig bra! Men fikk ikke no inntrykk av at Tannoy`ene og ProAc`ene var noe bedre Divaene mine, de var alle gode på sine måter. Der måtte jeg ha hørt mye mer.. Tror faktisk Divaene hadde trekt det lengste strået av disse.
Men med Avantgardene! Der var det virkelig MAGI! For en vokal! Alt virket så riktig! Realistisk, heter det vel! Dette føltes virkelig som min drømme høyttalerer! Men så var det prisen.:( Dem er ikke akkurat billige! Jaja, nå kan det se ut som det kan bli en budsjett sprekk i løpet av de nærmeste månedene! Hmm, tør jeg dette da? :)
Skal uansett høre på noen flere høyttalere, men fytti-katta Avantgardene var fantastiske, kan det bli bedre!?:)
Det blir ikke så veldig mye bedre enn Avantgardene om man ser bort fra det estetiske da ;)

Jeg tror heller du skulle hørt på andre Tannoy-modeller, og absolutt ikke i det rommet. Men de andre aktuelle Tannoyene blir vel fort for dyre er jeg redd.

Imidlertid bør du jo også vurdere om det er riktig å sammenlikne høyttalere til 40-50k med Duo. Det er jo urettferdig for de merkene med de rimeligere modellene.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
I dag har jeg verdt i Oslo og hørt på Tannoy Glenair, ProAc  D38 og Avantgarde Acoustic Duo. Alle sammen låt veldig bra! Men fikk ikke no inntrykk av at Tannoy`ene og ProAc`ene var noe bedre Divaene mine, de var alle gode på sine måter. Der måtte jeg ha hørt mye mer.. Tror faktisk Divaene hadde trekt det lengste strået av disse.
Prøv samme elektronikken på Divaene så får du nok magien du er ute etter.

Hva er det svakeste leddet i oppsettet ditt?

Det byttes først,så neste og neste...og da regner jeg med at Divaene skal byttes til slutt,etter at du har byttet bilen igjen. ::) ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
skjønner godt hva du mener.
etter å ha hørt avantgarde eller andre hornhøyttalere i tilsvarende klasse, drevet av en low wattage set-forsterker, så kan du ikke gå tilbake til "konvensjonelle" systemer lengre. dette er noe som hjernen min har jobbet stille med de siste årene, men jeg har aldri hatt plass eller aksept fra min strengere halvdel for å slepe store horn i hus.
i det siste har jeg imidlertid dealet med frøkna, og lempet ut to store rørmonoblokker, et par duelund dca 2.0, pluss shitloads med andre "reservekomponenter". til gjengeld har jeg fått klarsignal for.... AVANTGARDE!!!!!!!!!
et par uno 2.1 er innkjøpt, og skal hentes i slutten av januar når vi flytter inn i ny leilighet. gjett om jeg har dagdrømt i jula, hehe.

like før jeg kjøpte uno'ene, var bl.a. merlin vsm mx, tannoy td10 og living voice avatar obx-r2 med i vurderingsrunden. men avgjørelsen var meget lett å ta: alle disse dynamiske høyttalerne er fantastisk gode, men representerer slett ikke noe kvantesprang ift til duelund dca 2.0.
når jeg skifter noe så avgjørende som høyttalere, så vil jeg gjerne ha en lydmessig revolusjon. det var det kun uno (versjon med 225-sub'er) som kunne by på i denne omgang.

boks er boks og horn er horn. ;D  

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
til gjengeld har jeg fått klarsignal for.... AVANTGARDE!!!!!!!!!
et par uno 2.1 er innkjøpt, og skal hentes i slutten av januar når vi flytter inn i ny leilighet. gjett om jeg har dagdrømt i jula, hehe.  
Grattis, med alle dine kjøp ;D Bare husk, de skal ikke hit ;)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
joda, takk for det. har egentlig solgt mer enn jeg har kjøpt i denne omgang. og avantgardene havner definitivt ikke hos dere, da de ikke passer lf's musikksmak så godt (tror jeg... har aldri hørt prog på dem). og husker jeg ikke feil, så fortalte han en gang at du steilet da du så bildene av dem... ;D

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Det blir ikke så veldig mye bedre enn Avantgardene om man ser bort fra det estetiske da ;)

Jeg tror heller du skulle hørt på andre Tannoy-modeller, og absolutt ikke i det rommet. Men de andre aktuelle Tannoyene blir vel fort for dyre er jeg redd.

Imidlertid bør du jo også vurdere om det er riktig å sammenlikne høyttalere til 40-50k med Duo. Det er jo urettferdig for de merkene med de rimeligere modellene.
Ja, det skjønner jeg blir feil. Men det jeg tror jeg har kommet fram til er at hvis jeg først skal bytte høyttalere så vil jeg skifte til noe som er merkbart bedre. Og det følte bare med Duoene. Veit at de forsjellige lydrommene til butikkene har mye og si, så jeg skal tilbake Tannoyene i et større rom, samt lytte litt mere til duoene. Vurderer å ta med meg Capitolen og AN dac`en får å høre hvordan det matcher. Det eneste problemet er at Capitolen veier minst 50kg! ???

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Finnes det ikke og en sånn krympa Duo sak?
En slags mindre utgave av Duo?
Hva heter de igjen?

Edit:
Det var Uno nano jeg mente ja.
De skryter de visst veldig av! De må du også vurdere!
Kommer en egen Nano tror jeg. Tror de skal ligge på veiledende 80k. De skal jeg virkelig vurdere!

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
skjønner godt hva du mener.
etter å ha hørt avantgarde eller andre hornhøyttalere i tilsvarende klasse, drevet av en low wattage set-forsterker, så kan du ikke gå tilbake til "konvensjonelle" systemer lengre. dette er noe som hjernen min har jobbet stille med de siste årene, men jeg har aldri hatt plass eller aksept fra min strengere halvdel for å slepe store horn i hus.
i det siste har jeg imidlertid dealet med frøkna, og lempet ut to store rørmonoblokker, et par duelund dca 2.0, pluss shitloads med andre "reservekomponenter". til gjengeld har jeg fått klarsignal for.... AVANTGARDE!!!!!!!!!

like før jeg kjøpte uno'ene, var bl.a. merlin vsm mx, tannoy td10 og living voice avatar obx-r2 med i vurderingsrunden. men avgjørelsen var meget lett å ta: alle disse dynamiske høyttalerne er fantastisk gode, men representerer slett ikke noe kvantesprang ift til duelund dca 2.0.
når jeg skifter noe så avgjørende som høyttalere, så vil jeg gjerne ha en lydmessig revolusjon. det var det kun uno (versjon med 225-sub'er) som kunne by på i denne omgang.

boks er boks og horn er horn. ;D
Føler akkurat det samme som deg her. Bare at jeg hørte på Duo og ikke Uno, men de låter nok rimelig likt. Gratulerer med et kjempe godt valg! :)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Gratulerer, Joaquin. Håper du greier å være trofast mot Uno ;)

Vedder en kasse pils på at du er utro før det har gått 2år. ;D

Lf

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Stikk innom en tur på Austrått så kanskje du forandrer mening ;D
Du lytter da med ørene og ikke øynene, ikke sant............ :p

K

Konrad_Johnsen

Gjest
..og muligens forskjellige måter å lytte til musikk på, og også forskjellige systemer med forskjellige hensikter.
Hos meg er Benchmark en katastrofe; som Jonas sier så stjeler den liv, musikalitet og glede fra musikken.. ikke til å undres da at jeg ble sittende å dvele over "dårlige innspillinger" istedet for "god musikk"..
Usannsynlig lite nyansert innlegg fra den kanten...  :(

Matching er ofte et nøkkelord og noe som poengteres fra den P-ske side ganske ofte. Det gjelder også for dette produktet.
Men å si at Benchmarks utmerkede DAC-1 "stjeler liv. musikalitet og glede fra musikken" er direkte feil!

Sammen med komponenter som tør se dagens ærlige usminkede versjon av kildematerialet så kan dette spille musikk slik at du fullstendig glemmer teknikken bak.

Men den SKAL ha en ordentlig digitalkabel og et godt drivverk, og den MÅ ha sine timer (mange av dem) med innspilling som alt annet utstyr.

For de av oss som helst skal kjøpe moderat priset utstyr så er Benchmark, Lavry og sannsynligvis RME rene gullgruver! Basta!

I M (ikke så veldig sånn på natta)H O  ;)

R

PS: Skrevet litt på spissen siden du ofte rammer hardt de som tar "kjappiser" på utstyr du kjenner godt  ;) :D

EDIT: Sorry til trådstarter for avsporingen :-[

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Gratulerer, Joaquin. Håper du greier å være trofast mot Uno ;)

Vedder en kasse pils på at du er utro før det har gått 2år. ;D

Lf
jeg vedder imot!  ;D
da sier vi innen nyttår 2008/09.
en kasse pils.

ps! hvis jeg går opp til duo eller trio, så er det vel ikke utroskap...?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
ps! hvis jeg går opp til duo eller trio, så er det vel ikke utroskap...?
Kjære, jeg har truffet en elskerinne. Vi har holdt sammen et par års tid og hatt regelmessig sex to-tre ganger i uken. Greia er nemlig den at hun er mye penere enn deg, og da er det vel ikke utroskap, er det vel?

;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Kjære, jeg har truffet en elskerinne. Vi har holdt sammen et par års tid og hatt regelmessig sex to-tre ganger i uken. Greia er nemlig den at hun er mye penere enn deg, og da er det vel ikke utroskap, er det vel?

;D

hehe, point taken.

men, det er jo samme familie...., nei faen, det ble feil det også...

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
;D

Takk Snickers-is ;D

Da har vi en avtale. En kasse pils levert på døra.

Lf

Topp Bunn