Tips til nye høytalere? Prisklasse 40k+-

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Trenger høytaler kandidater som kan matche dette utstyret perfekt! Prisklasse rundt 40k+-

Audio Aero Capitole Power Amp (50 rør watt)
AudioNote 2.1 sig DAC
Vuderer å kjøpe AudioNote M3 pre også.

Vil ha en gulvstående høytaler. Som ikke er for stor. Og som kan drives perfekt med 50 rør watt.

Vuderer nå:
Quad ESL-2905
ProAc (men er usikker på modeler som kan passe bra)

Takker for alle tips!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.595
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vel kan ikke si hvor sikkert, men jeg skal gå over til 18 watt rør nå (fra 250w Jeff Rowland transistor) og må muligens kvitte meg med et par Xavian xn360. På nyåret kommer jeg til å merke hvordan det vil klaffe. Usikker enda.
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=1399&zoneid=3

Kanskje 50w rør er perfekt for dem?
Hvem vet.
Og ja har endel audio note som skal inn i kjeden også. Foresten kanskje et par audio note an-e hadde passet fint inn hos deg også.

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Kan gjærne kjøpe brukt. Vurderer også Audio Note an-e høytalere, men har aldri hørt på dem før. Er det noen mulighet for demo på disse i norge?
Tannoy virker også veldig spennede! Hvor kan man hørt på disse?

S

smil

Gjest
Det er mange forhandlarar av Tannoy.
Eksempel:
I Oslo:           www.stereofil.no
I Stavanger: www.resonans-web.no
Ring til importøren www.nordtele.no for din nærmaste forhandlar.

I mine øyrer er Prestisjeserien til Tannoy utruleg bra, og høgttalarane er lettdrevne. Den gamle modellen D700 er også bra.
Tannoy er verdens tredje største høgttalarprodusent, og dessutan den eldste: firmaet vart etablert i 1926. Det er skrive ein del om toppmodellen til Tannoy her:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...hifi1;action=display;num=1146861749;start=1#1

EveAnna Manley, som er sjefen i Manley Labs (røyrforsterkeri), har sjølv Tannoy:
http://www.manleylabs.com/hifimain99.html

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
0
tredje største produsent?

1 KLIPSCH
2 Polk Audio
3 Paradigm
4 BOSE
5 B&W
6 Canton
7 Infinity
8 JBL
9 PSB
10 Yamaha

de er ikke på topp 10 lista av mest solgte engang. hvor gjør de av alt de produserer da, står på lager? :D

S

smil

Gjest
Beklager viss det med 3. største er feil (eg fekk vita det av Stereofil). Kanskje dei er den 3. største innan eit "segment" (geografi eller anna). Kva er kjelda til topp 10 lista di ?
Hadde uansett vore meir interessant å visst kva høgttalarmerker som selger best i høgare prisklassar.

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Tannoy er lettdreven,men de modellene jeg har vært borti har behov for en god forsterker.Jeg har et par d700 nå som en Tandberg Troll kan få lyd i.Har hatt en Cayin 265 Ai som jeg nok synes er nedre grense kreftemessig for og ha god kontroll.Det med lyden i Tannoy er jo en annen sak.For å være litt stygg med den høyttaleren jeg liker best (Tannoy) så lyder det litt PA.Men jeg har vært hekta på den hornlyden i mange år.Jeg kaller det pafi ;)Den nye Glenair er vannvittig god til prisen,så neste oppgradering blir Glenair.Er litt usikker på om den 10 påtopp lista viser størrelsen på produsenten?

T

tst

Gjest
WLM Lyra som som Base selger et demo sett av er nok det beste i denne prisklassen.

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Det står et sett ProAc respons d 38 til salgs på bruktbørsen  her side 2 .det tror jeg kan funke veldig bra til resten av oppsettet ditt de står til 40000 kr  å tror de koster nesten det dobbelte. er i dyreste finnish  ebony bird eye mapple har hørt de å de spiller veldig bra ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hehe, my bad.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Han kan sikkert bli enig med seg sjøl om en svært god pris ;D
Mvh.KW

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Noen som har hørt Shun Mook Bella Voce Reference høytalerer?

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Veit ikke helt om jeg skal selge Jmlabene mine. De er jo utrolig flotte og jeg veit de kan låte knall bra! Men tror kansje at 50watt blir litt for lite på de?

Er litt redd for at det kan bli litt for lyst til min smak. Vil ha litt mere varme, kropp og behagelig organsikt lyd :) Med et stort lydbilde, samt godt med dynamikk og detaljer. Har ikke fått bygget ferdig AudioNote dac`en enda, så jeg håper det blir bedre med den, i forhold til en Benchmark dac1 som jeg nå bruker. Venter med å skifte rør i capitolen til dac`en er ferdig. Håper å ha den klar i løpet av noen dager.

Men uansett vil jeg se hvilke andre alternativer til høytalere det er der ute. Så hvis jeg får inn et riktig bud på Jmlabene så kan det nok hende jeg selger.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Divaene er jo lettdrevene, men 50 rørwatt kan nok muligens bli litt lite. Synes du virkelig de er så lyse?
Jeg synes bare de er behagelig luftige.
Det høres ut som om du rett og slett er ute etter en helt annen sound. Kanskje noen Naim høyttalere?

G

Gjestemedlem

Gjest
Veit ikke helt om jeg skal selge Jmlabene mine. De er jo utrolig flotte og jeg veit de kan låte knall bra! Men tror kansje at 50watt blir litt for lite på de?

Er litt redd for at det kan bli litt for lyst til min smak. Vil ha litt mere varme, kropp og behagelig organsikt lyd :) Med et stort lydbilde, samt godt med dynamikk og detaljer.
Høres ut som en beskrivelse av Respons Grand høyttalere. Disse kan drives uten alt for mye muskler så lenge du ikke trenger voldsomt lydvolum. Og brukt er de av og til å finne godt under 40k avhengig av modell og slikt.

http://www.responsloudspeakers.com/

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Divaene er jo lettdrevene, men 50 rørwatt kan nok muligens bli litt lite. Synes du virkelig de er så lyse?
Jeg synes bare de er behagelig luftige.
Det høres ut som om du rett og slett er ute etter en helt annen sound. Kanskje noen Naim høyttalere?
De er ikke mye for lyse. Så jeg tror det skal gå ann å tweake lyden litt. De låter nesten perfekt på noen cd`er som er av bra kvalitet og som gjerne er litt varmere i lyden, mens på noen andre cd`er blir det for lyst og på kanten til skarpt. Blir litt slitsomt i lengden å høre på dårlige innspillinger, og det liker jeg ikke. Får se åssen det blir med dac og andre rør. Det skal i hvertfall testes. Det beste og enkleste hadde jo verdt å beholde de! :) Uansett blir det spennende dager i møte!

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
En kraftigere forsterker vil ikke gjøre noe med diskanten, men den vil jo "vekke" bassene og den flotte mellomtonen i divaene slik at høyttalerene fremstår med mere kropp...
Kanskje dårlig forklart, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Jeg skal prøve å få hørt på disse høyttalerene i løpet av de nærmeste ukene:

ProAc D38
Tannoy Glenair
Montana EPS2
AudioNote an-e (hvis de finnes i oslo området?)
WLM Lyra

Er det noen flere jeg burde få opp på lytte lista mi?

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
36
Torget vurderinger
7
Audio Note AN/E er en fantastisk høytaler. Har disse selv og spiller med WE 300B og Hørning OPT. Det er godt mulig at Audiocompaniet i Oslo har ett sett i demorommet, eller så ville jeg tatt med Living Voice Avatar OBX-R med på listen. Det ser ut som audio Art har et sett brukt til 35K. Ny pris 58k. Jeg leste en test av disse i Hifi+ der de fikk utrolig bra skussmål. Disse er som AN 94db.

http://www.audioart.no/brukt.php

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.083
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Jeg ville i allefall ha prøvd de nye quad ene. Vet ikke om capitole vil matche, men quad sine egne forsterkere har jo drevet forgjengeren esl63 med hell. Tannoy Glennair virker jo også en fantastisk høyttaler (har ikke hørt den selv, bare store- og lillebrødre). Jeg liker Gradient Revolution som proffen nevnte, men ville hatt mer enn 2x50w til å drive de..

mvh Bernt

C

Cyber

Gjest
Tror ikke jeg hadde solgt Divaene, jeg merker ihvertfall godt med mine egne små Focaler at de yter mye bedre med endel strøm selv om de er lettdrevne. Var jeg deg hadde jeg deponert på no bra elektronikk med endel krefter. Jeg merka ihvertfall enorm forskjell. Bare en tanke.

Nå vil jeg jo anta at du som selger har mye mer peil enn meg i og med at du har høyttalere til nesten 100 kilo, men du har et ok rom også? Det spiller jo og inn endel...

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Audio Note AN/E er en fantastisk høytaler. Har disse selv og spiller med WE 300B og Hørning OPT. Det er godt mulig at Audiocompaniet i Oslo har ett sett i demorommet, eller så ville jeg tatt med Living Voice Avatar OBX-R med på listen. Det ser ut som audio Art har et sett brukt til 35K. Ny pris 58k. Jeg leste en test av disse i Hifi+ der de fikk utrolig bra skussmål. Disse er som AN 94db.

http://www.audioart.no/brukt.php
Disse Living Voice har jeg hørt mye bra om, ja! takker for tipset.. Skal nok ta meg en tur til Audiocompaniet! Håper de har Audio Note AN\E inne også, dem har jeg alltid hatt lyst til å høre på!

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Tror ikke jeg hadde solgt Divaene, jeg merker ihvertfall godt med mine egne små Focaler at de yter mye bedre med endel strøm selv om de er lettdrevne. Var jeg deg hadde jeg deponert på no bra elektronikk med endel krefter. Jeg merka ihvertfall enorm forskjell. Bare en tanke.

Nå vil jeg jo anta at du som selger har mye mer peil enn meg i og med at du har høyttalere til nesten 100 kilo, men du har et ok rom også? Det spiller jo og inn endel...
Har et helt greit rom tror jeg, 4m*8m ca, som er greit dempa. Kunne nok gjort en del til på dette området. Har en kamerat som jobber med lydrom, som skal ta en titt, så da får jeg vel dommen! ;D
Tror ikke problemet er kraften til capitolene heller, tror desverre det er klangen til jmlabene, samnt også Benchmarken. Blir spennede å hører hvordan det blir med AudioNote dac`en!

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Antall liker
0
tviler på de som prater om watt her har noe som helst erfaringsgrunnlag av ulik eletktronikk på dette merket her.
50 rørwatt holder plenty, og det blir såvist ikke noe mer kropp på tonen eller bedre mellomtone av mer!!
har dere prøvd en 8watt 300B på desse modellene? tviler.

minner mest om den vanlige hifiklubb sykdommen hvor folk bytter dårlig forsterker i en dyrere med flere watt og tror den bedre bassen og dynamikken er pga. større strømforsyning zzz....

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Har et helt greit rom tror jeg, 4m*8m ca, som er greit dempa. Kunne nok gjort en del til på dette området. Har en kamerat som jobber med lydrom, som skal ta en titt, så da får jeg vel dommen! ;D
Tror ikke problemet er kraften til capitolene heller, tror desverre det er klangen til jmlabene, samnt også Benchmarken. Blir spennede å hører hvordan det blir med AudioNote dac`en!

Divaene er i verdensklasse,og gresset er nok ikke grønnere på andre siden av gjerdet.
Du har et mye bedre utgangspunkt å jobbe med enn de aller fleste her på forumet.

Tror jeg heller ville begynt med å bytte ut den sære Benchmarken på 2 kilo og 8000kr,enn å hive ut 2 stk Divaer til 100kg og 90000kr.

Selv har jeg hatt Benchmark Dac1 og kan si at jeg ikke liker den,da den er nærmest blottet for musikalitet,varme og så er den alt for spinkel og tynn i klangbalansen.

Spør du meg burde hele tråden hett:

Vilken cd spiller til mine Divaer?

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Divaene er i verdensklasse,og gresset er nok ikke grønnere på andre siden av gjerdet.
Du har et mye bedre utgangspunkt å jobbe med enn de aller fleste her på forumet.

Tror jeg heller ville begynt med å bytte ut den sære Benchmarken på 2 kilo og 8000kr,enn å hive ut 2 stk Divaer til 100kg og 90000kr.

Selv har jeg hatt Benchmark Dac1 og kan si at jeg ikke liker den,da den er nærmest blottet for musikalitet,varme og så er den alt for spinkel og tynn i klangbalansen.

Spør du meg burde hele tråden hett:

Vilken cd spiller til mine Divaer?
Tror Jonas er inne på noe her. Du burde ihvertfall vente med å bytte ut Divaene til Audio Note dacen er testet.
Sansynligvis kan du "tweake" lydsignaturen en god del med div.rør samt den evindelige men viktige kabelspagettien.
Dette er ihvertfall min erfaring med Focal. Har selv hatt Jm-lab i systemet de siste åra Tilpassing er viktig men når det funker låter det meget bra!
mvh.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
tviler på de som prater om watt her har noe som helst erfaringsgrunnlag av ulik eletktronikk på dette merket her.
50 rørwatt holder plenty, og det blir såvist ikke noe mer kropp på tonen eller bedre mellomtone av mer!!
har dere prøvd en 8watt 300B på desse modellene? tviler.

minner mest om den vanlige hifiklubb sykdommen hvor folk bytter dårlig forsterker i en dyrere med flere watt og tror den bedre bassen og dynamikken er pga. større strømforsyning zzz....
Du får sove videre i ro og fred, så får vi andre være fornøyde med at forsterkere med kraftigere strømforsyning faktisk gir bedre kontroll og mindre dynamisk kompresjon.

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2

;D ;D ;D

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Noen som har hørt Shun Mook Bella Voce Reference høytalerer?

Hva fikk deg til å spørre om disse?
(He said knowingly...)

Denne høyttaleren er spesiell.
Hele magien ligger i kabinettet.
Men den er ikke så lettdrevet som man skulle tro.
Dog, man ser de nesten aldri til salgs da...
Det har nok sin grunn.

Kunsten å lage ett bra kabinett, kunskapen om resonans
er noe som de aller fleste high-end firmaer rett og slett ikke kan.
De går for minst resonans... Jeg mener dette ikke alltid er lurt.
Meg om det.

Sounds like?
Har aldri sett de direkte sammenliknet med et annet merke.
Men jeg ville tippe at det er en Rockport høyttaler (Mira)
som også har noe av denne varmen og fylden i all lyd..
Jeg ville gått for Miraen selv da...

T

theStig

Gjest
Et godt eksempel på at audio er en subjektiv greie! En musikkprodusent jeg kjenner tilber Dac1 pga dens "fantastisk musikalske mellomtone".... her snakker vi sprik i oppfatninger gitt!

C

Cyber

Gjest
Jeg hadde ihvertfall tatt meg bryet til å få prøvd ut litt forskjellige CD-løsninger ja. Er jo mye penger i sving tross alt, og Divaene skal jo være noe av det bedre en får tak i...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Et godt eksempel på at audio er en subjektiv greie! En musikkprodusent jeg kjenner tilber Dac1 pga dens "fantastisk musikalske mellomtone".... her snakker vi sprik i oppfatninger gitt!
..og muligens forskjellige måter å lytte til musikk på, og også forskjellige systemer med forskjellige hensikter.
Hos meg er Benchmark en katastrofe; som Jonas sier så stjeler den liv, musikalitet og glede fra musikken.. ikke til å undres da at jeg ble sittende å dvele over "dårlige innspillinger" istedet for "god musikk"..

Denne dac'en skulle jeg ha hatt dersom jeg var interessert i å høre alle de dårligste tekniske aspektene ved cd-platene mine på et sølvfat, og ikke ville la meg distrahere av gløden og spillegleden til musikerne, eller klangrikdom i instrumentene.

Mvh Vidar P

T

theStig

Gjest
Jeg liker heller ikke Benchmarken... men å si at den suger livet ut av musikken er kanskje litt drøyt? Men det var ikke dette tråden handlet om da.

Hvis man er ute etter litt bred pensel i mellomtonen er kanskje B&W noe å tenke på? Jeg hørte nylig de nye 802 (I know-- langt over budsjett). De spiller langt fra nøytralt, men riktig underholdende er det jo. Personlig blir jeg fort lei av det jeg vil kalle "musikalsk farget lyd", men det er nå bare meg...

Topp Bunn