Tips til litteratur/DVD klassisk musikk

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Jeg hører mye på klassisk musikk for tiden, men skulle gjerne forstått mere av de mer tekniske diskusjonene man av og til benytter seg av på http://www.good-music-guide.com/community/index.php. De er en del begreper som av og til går meg hus forbi, og jeg er ikke spesielt i stand til å skille på hvordan treblåse-seksjonen til VPO skiller seg fra andre orkestre (noe som visstnok ikke skal være så vanskelig). Det hadde vært perfekt med en DVD som instruktivt hadde guidet meg gjennom noen verk. Fins det noe sånt? Kanskje på biblioteket? Jeg er spesielt interessert i symfonier/orkestermusikk (favorittene er for tiden Bruckner, Beethoven, Shostakovich og Mahler). Jeg innbiller meg at "Classical Music for Dummies" blir på for lavt nivå/for flåsete ;D, men vi snakker forholdsvis nybegynner her. Det hadde vært artig å lære å skille bedre mellom instrumenter - obo, fagott, klarinett, bass-klarinett, trombone, engelsk horn o.s.v. slik at det hadde vært lettere å delta i dsikusjoner. Ble det ikke arrangert lyttekurs i Oslo før?
Takker for alle gode tips.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.541
Antall liker
9.700
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er et veldig godt spørsmål du stiller, som jeg dessverre ikke har noe veldig godt svar på. Hvis det er for å lære noe om instrumentklang, er jo Brittens "Young persons guide to the orchestra" skrevet for å pedagogisk presentere de ulike instrumentgruppene. Jeg innbiller meg også at å se på DVDer med orkestre som spiller kan være gode pedagogisk i denne sammenheng, mange slike har en tendens til å zoome inn på enkeltmusikere som har soloer, og Mahler musikk er jo full av ulike instrumenter og korte instrumentsoloer. Dette ville i så fall gi en god forståelse for kalngen i ulike instrumenter.

Men selv kjøper jeg helst opera på DVD og har lite anbefalinger på orkestermusikk på DVD.

Ellers er musikkseksjonen på Tanum full av interessante bøker, virkelig en gullgruve, er du i Olso stikk innom og bla.

Beklager jeg ikke kan være mer spesifikk.

Kanskje vi burde arrangere en blindtest over temaet "er det forskjell på klangen i en obo og et engelske horn"? ;D
 
K

kbwh

Gjest
Classisk Musikk for Dummies er ikke så teit egentlig. Det er substans med flåsferniss.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.541
Antall liker
9.700
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Wine for Dummies er faktisk en grei begynnerbok. Har også god erfaring med Rough Guides sine musikkbøker, operaboken er veldig god. Men tror kibsgaard sikter litt høyere, og problemet ligger ofte i det vanskelige segmentet mellom introduksjonstekster og ekspertutredninger.....
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Valentino skrev:
Classisk Musikk for Dummies er ikke så teit egentlig. Det er substans med flåsferniss.
Det kan godt hende den er grei, men jeg har en mistanke om at den flåsfernissen er best egnet til å irritere meg ;D. Greta på http://www.good-music-guide.com/community/index.php lagde et sånn flott "road map" for Mahler's 5'te symfoni, og jeg kunne godt tenkt meg flere slike lettfattelige guidete turer gjennom noen av de kjente symfoniene - gjerne med henvisninger til hvilke instrumenter som brukes i de ulike delene av symfoniene. Jeg blandet tuba og horn for Bruckner's 9, og jeg håper jo at det skal være mulig å oppleve en progresjon etter hvert.
Jeg synes den intellektuelle delen av klassisk musikk gir den en ekstra dimensjon i forhold til annen type musik, og at den er mye mer interessant å diskutere (selv om jeg liker alle typer musikk meget godt).
 
K

kbwh

Gjest
Klassisk musikk for dummies har også slike roadmaps til en CD med satser fra diverse verker som følger med. Jeg klarte å lære noe av den, men jeg var såpass lur at jeg lånte den på biblioteket...
 
Topp Bunn