Tips til gode gulvstående HT. Allsidige, men med fokus på rock.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
C. Alshus skrev:
Fire måneder uten resultat..... Nå ligger det et par PSB Synchrony One på brukten til 17000,-

Der har du fasiten på det du leter etter.
Dette planlagte innkjøpet ligger egentlig litt frem i tid. Denne tiden av året er ikke gunstig for finansielle krumspring. Det var egentlig ikke meningen å sparke fart i tråden igjen. ;)
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.496
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Ja, dine investeringer er vel ikke akkurat det man kalle spontankjøp.... ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
C. Alshus skrev:
Ja, dine investeringer er vel ikke akkurat det man kalle spontankjøp.... ;)
For det meste ikke, (men noen er det innimellom) men det er sånn jeg liker det. ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg beklager (en smule) at jeg graver opp denne igjen, men jeg trenger litt hjelp til å ta en avgjørelse. Jeg har kanskje muligheten til å selge noe utstyr fra en annen hobby, som jeg strengt tatt ikke bruker så mye - men er glad i og synes er moro å ha. (Strengt tatt har jeg annet utstyr som kan overta for det som evt. selges uten at opplevelsen blir så mye dårligere av det.) Nok om det. Det er ikke så relevant. Til sammenlikning har jeg jo brukbare høyttalere også.

Det som er relevant er: Hva kan jeg få tak i nå (som i "i løpet av noen få dager/et par uker") av høyttalere som passer med kravspekken i første innlegg i denne tråden, nytt eller brukt, for 25.000 Kr. Forslag mottas (igjen) med takk.

Jeg må få tatt en avgjørelse. :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tror det er mest fornuftig å velge stativhøyttalere og noen suber når rommet ditt er såpass lite. Subene bør du har gode justeringsmuligheter til.

AVI har aktive høyttaler med tilpassede suber. Jeg har også troen på Spendor sine stativer. Geddes høyttalere hadde nok vært en enda bedre løsning, men det sprenger budsjettet ditt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Jeg tror det er mest fornuftig å velge stativhøyttalere og noen suber når rommet ditt er såpass lite. Subene bør du har gode justeringsmuligheter til.
Tja... Som sagt er ikke rommet lite. Med avlukket på siden er det borti 25 kvadratmeter, og det har ingen problemer med å håndtere de gulvstående Daliene nå. Jeg (innbiller meg at jeg) trenger bassfundamentet i store høyttalere, og har dårlig plass til subber. Som sagt tar subber og stativhøyttalere mer plass enn gulvstående høyttalere, og gulvplassen jeg kan (vil) bruke til anlegget er begrenset. Mulig jeg er forutinntatt, men jeg tror ikke det er stativhøyttalere som er det rette for meg. Hvilke gode alternativer finnes forresten med satelitter og (to) subber innen dette budsjettet?

AVI har aktive høyttaler med tilpassede suber. Jeg har også troen på Spendor sine stativer. Geddes høyttalere hadde nok vært en enda bedre løsning, men det sprenger budsjettet ditt.
Takk for tipset, men jeg tror jeg skal beholde forsterkeren jeg har.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
trigger skrev:
Akkurat nå selger GoldenAge ett demo par PMC Fact 8 for 30k svenske.
http://www.mamut.net/controls/shop/...22&subgid=39&wwwalias=goldenagemusic&pid=3133
Disse har fått glimrende omtaler i Gramophone og valgt til årets høyttaler i HiFi Choice 2010.
http://www.fact-speakers.com/products/fact8/newsitem.aspx?story=8
24000 svenske pluss frakt, mva. og tollbehandlingsgebyr, faktisk.

Takk for tipset, men det blir nok i overkant, selv om tilbudet ser godt ut.
 

trigger

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
51
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
trigger skrev:
Akkurat nå selger GoldenAge ett demo par PMC Fact 8 for 30k svenske.
http://www.mamut.net/controls/shop/...22&subgid=39&wwwalias=goldenagemusic&pid=3133
Disse har fått glimrende omtaler i Gramophone og valgt til årets høyttaler i HiFi Choice 2010.
http://www.fact-speakers.com/products/fact8/newsitem.aspx?story=8
24000 svenske pluss frakt, mva. og tollbehandlingsgebyr, faktisk.

Takk for tipset, men det blir nok i overkant, selv om tilbudet ser godt ut.
Tipper totalen ville blitt ca 27k norske, frakt + tollbehandling er vel tilsammen ca 4-500 nok. Er mva'en som forhøyer ja..

Men det går an å emaile å høre, ingenting er som å prute på allerede nedsatte priser. ;)

Mvh,
Tor-Helge
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
trigger skrev:
Dazed skrev:
trigger skrev:
Akkurat nå selger GoldenAge ett demo par PMC Fact 8 for 30k svenske.
http://www.mamut.net/controls/shop/...22&subgid=39&wwwalias=goldenagemusic&pid=3133
Disse har fått glimrende omtaler i Gramophone og valgt til årets høyttaler i HiFi Choice 2010.
http://www.fact-speakers.com/products/fact8/newsitem.aspx?story=8
24000 svenske pluss frakt, mva. og tollbehandlingsgebyr, faktisk.

Takk for tipset, men det blir nok i overkant, selv om tilbudet ser godt ut.
Tipper totalen ville blitt ca 27k norske, frakt + tollbehandling er vel tilsammen ca 4-500 nok. Er mva'en som forhøyer ja..

Men det går an å emaile å høre, ingenting er som å prute på allerede nedsatte priser. ;)

Mvh,
Tor-Helge
Tja, det er vel liten vits i å begynne å prute på noe jeg hverken har sett eller hørt.

Takk likevel.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
Du kan trekke av svensk moms som er samme som norsk.
Jeg er klar over det, og det var det jeg hadde gjort da jeg skrev at det ble 24000 svenske pluss frakt, (norsk) mva og tollbehandlingsgebyr. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
siden er det borti 25 kvadratmeter
Dobbeltsjekket. Med kontorkroken til venstre i rommet (Se skisse over.) er det rett over 25 kvadratmeter, og med døra ut i gangen åpen, er volumet av hele huset tilgjengelig. ...I den grad det betyr noe. Dessverre har rommet kun 208cm takhøyde.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nå spisser det seg til. ;)

På en eller annen måte har klipsch steget til toppen av lista i hodet mitt, men jeg aner ikke om jeg skal velge RF-7 II eller RF-63. 63 kan jeg få til halve prisen av 7, men e som burde vite sånt, sier at i alle fall 63 trenger større rom enn jeg har. I alle fall når det dras på litt. ...Og når det gjelder RF-7 II, har jeg hørt mye rart om finishen.

Det gnager litt i bakhodet at jeg kanskje burde velge noe mer "allsidig" enn rocke-klipsch, sånn i tilfelle jeg fikk lyst til å høre på en strykerkvartett eller noe en gang, eller litt forsiktig visesang, men de er kanskje ikke så ensporete som fordommene sier?
 
C

Cyber

Gjest
Tror det handler mye om elektronikkmatch og kilde også i den kabalen, samt rom og plassering. Loevhagen på forumet er jo veldig godt fornøyd med 63-en til all slags musikk.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er sant, og han spiller (spilte i alle fall) også på Abrahamsen V4.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Det er sant, og han spiller (spilte i alle fall) også på Abrahamsen V4.
Den som intet våger, etc...

Jeg har reservert det siste paret med RF-63 hos OHC. :D

Går det dritt er de ganske lettsolgte, antar jeg, og prisen var bra.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Fortell hvordan det barker i vei når de er i hus. Har lurt litt på disse selv til et gammelt EC-sett (4.7 og aw120). Burde kunne få frem litt mer sprett og moro i et par gamle slitere.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
For å berolige deg litt (om det er nødvendig) Klipsch er kanonmatch til Abrahamsen! Det tror jeg alle som har testet komboen er enig i.
Men du bør prøve uten brokobling også, jeg vil tro du får deg en overraskelse. 3 basselementer er ikke hva brokoblede saker er mest glad i, men V4 har nok krutt til så lettdrevne høyttalere også i stereo mode.

OG RF-63 er en langt mer "hifi" høyttaler med bedre allroundegenskaper enn de fleste tror. De spiller det meste bra (ikke minst ifht prisen) - de bare legger til litt ekstra moro i tillegg ;D

Og med rommet ditt var det klokt å ikke går får 83 ihvertfall...............
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk.

Hm. Har antallet elementer noe å si, da? De har jo 8 Ohm (nominell) impedanse uansett?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ser ut som det skal gå bra. :)

Dazed skrev:
Maken til service har jeg ALDRI opplevd!

Jeg har bestilt Klipsch RF-63 høyttalere som jeg skal spille på brokoblede V4.0UP på, og fikk noen hint om at det burde jeg være forsiktig med siden de kunne være for lettdrevne. Noe jeg iofs. syntes var rart, men ville undersøke likevel. Så jeg ringte Per Abrahamsen og spurte. Det var intet som helst problem, og lettdrevne høyttalere gjorde jobben for V4 utelukkende lettere. Ang. impedansen mente han at en brokoblet V4 taklet impedanser ned i EN HALV Ohm, og det eneste som kunne stoppe den (Altså trigge beskyttelseskretsen, ikke ødelegge forsterkeren.) var når den ble for varm av å bruke veldig mye effekt på tungdrevne høyttalere.

Når jeg først hadde selveste høvdingen på tråden, spurte jeg om brummingen i forsterkeren jeg har snakket om før, som jeg ikke blir kvitt. Da foreslo han at jeg kunne levere forsterkeren til han en kveld, og få den igjen neste kveld, sjekket og fikset, og samtidig skulle jeg ta med den nye jeg kjøper, så han kunne gå over den også, og forsikre at de to er matchet i gain og alt annet, siden jeg skal ha de til hver sin kanal.

Jaggu godt å være Abrahamsen-venn! TOPP karakter! TAKK, Abrahamsen!
 
V

vredensgnag

Gjest
Dazed skrev:
Ser ut som det skal gå bra. :)

Dazed skrev:
Maken til service har jeg ALDRI opplevd!

Jeg har bestilt Klipsch RF-63 høyttalere som jeg skal spille på brokoblede V4.0UP på, og fikk noen hint om at det burde jeg være forsiktig med siden de kunne være for lettdrevne. Noe jeg iofs. syntes var rart, men ville undersøke likevel. Så jeg ringte Per Abrahamsen og spurte. Det var intet som helst problem, og lettdrevne høyttalere gjorde jobben for V4 utelukkende lettere. Ang. impedansen mente han at en brokoblet V4 taklet impedanser ned i EN HALV Ohm, og det eneste som kunne stoppe den (Altså trigge beskyttelseskretsen, ikke ødelegge forsterkeren.) var når den ble for varm av å bruke veldig mye effekt på tungdrevne høyttalere.

Når jeg først hadde selveste høvdingen på tråden, spurte jeg om brummingen i forsterkeren jeg har snakket om før, som jeg ikke blir kvitt. Da foreslo han at jeg kunne levere forsterkeren til han en kveld, og få den igjen neste kveld, sjekket og fikset, og samtidig skulle jeg ta med den nye jeg kjøper, så han kunne gå over den også, og forsikre at de to er matchet i gain og alt annet, siden jeg skal ha de til hver sin kanal.

Jaggu godt å være Abrahamsen-venn! TOPP karakter! TAKK, Abrahamsen!
Herlig å lese - slik skal det være, og slik var det, før regnearkgjengen toget inn hos HiFi-produsentene og tenkte industri.
Godt å se noen holder tradisjonene i hevd - nå fikk jeg fot på Abrahamsen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ja, så sant!

Nå kontret forøvrig den lokale pusheren med et tilbud på RF-83 til 15.000,-

Vet ikke om jeg tør gå for enda større klipsch RF, hvis det er tvilsomt at rommet takler RF-63
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Dazed skrev:
Takk.

Hm. Har antallet elementer noe å si, da? De har jo 8 Ohm (nominell) impedanse uansett?
Nominell impedans sier ingenting om minimum impedans, noe du antagelig får i midbassen et sted og som kan tømme forsterkeren litt kjappere enn hva lyden har godt av.
Skal ikke protestere på Mr Abrahamsen sitt uttalelse om annet enn at det fungerer, selv med brokoblede forsterkere.
Men jeg sier fortsatt at du burde prøve uten brokobling og sammenligne, det er slett ikke umulig at det er minst like bra mtp lydkvalitet.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Glemte denne tråden. Det endte med at jeg kjøpte RF-63, og ser meg ikke tilbake! Veldig fornøyd!

@norcad: Selvsagt. Det er jeg klar over. Det var derfor jeg skrev "nominell". Alle produsenter burde egentlig oppgi både laveste og nominell impedans, eller aller helst ha en impedanskurve tilgjengelig.

Klart jeg skal prøve. Jeg gjør jo nettopp det, nå som jeg venter på forsterker nr. 2. Føler ikke det mangler noe av hverken kontroll eller krefter nå, men prøve brokoblet skal jeg nok likevel. :) Litt overkill er aldri feil. ;) Om jeg "kaster bort" 9-10000 på en ekstra forsterker som kanskje gjør mindre enn ønskelig med lydkvaliteten, men har moro av å kjøpe/eie den likevel, ser jeg ikke noe stort problem i det. Dessuten skal jeg ikke lete lenge for å finne dårligere investerte 10000 Kr eller mer i hifi-sammenheng. ;)
 
Topp Bunn