Tips til gode gulvstående HT. Allsidige, men med fokus på rock.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg ser poenget og logikken, men med Abrahamsen V4.0, så har jeg i alle fall råd og mulighet til å prøve selv.

En annen ting, for å spore av littegrann:

Ved biamping er det vel ganske unødvendig med like mye effekt på mellomtone og diskant som i bassen, bare man sørger for samme gain?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tror du misforstår effektbegrepet (korriger meg om jeg tar feil). En diskant trenger et visst antall watt for å gi et visst antall dB ut. Samme med en mellomtone. Samme med en bass. Dette er helt uavhengig av om samme forsterker også driver et basselement. Diskant/mellomtone trenger uansett et visst antall watt for et visst antall dB.

Du trenger derfor nøyaktig samme antall watt for å oppnå et visst dB-nivå fra ethvert element, også høyfrekvenselementer; enten du biamper, triamper eller ei.

Om du triamper en treveis med f.eks 3 stk 100W forsterkere, så vil hvert element fortsatt ha kun 100W tilgjengelig, akkurat det samme som de ville hatt med en enkelt 100W. Evt opplevde lydmessige forskjeller går derfor på andre ting.

C

Cyber

Gjest
Dazed skrev:
C. Alshus skrev:
Hva med å biampe forsterkerne?
Selvsagt en mulighet, men jeg har fått for meg at litt overkill med effekt er tingen nå. ;) ...Hvis jeg får hakeslepp NOK av Synchrony One, så kan det jo hende jeg revurderer. Time will tell.
Har selv nå en amp på sjokkerende 2 x 65 watt, tynn liten sak, har et jerngrep over sakene ingen andre har hatt her før. En trenger ikke så mye watt. Jeg spiller sjeldent over 90 db, sjekk selv hvor høyt du spiller.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.033
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Litt fra sidelinjen;
Sitter her med en god brun i hånden og forsterkeren viser at jeg er oppe i 0.1W på de mest sterkest dynamiske stedene i musikkene. Da snakker vi om behagelig lyttenivå, der det skulle være mulig å føre korte samtaler.....da har jeg bare 169.9 til overs-

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Jeg tror du misforstår effektbegrepet (korriger meg om jeg tar feil). En diskant trenger et visst antall watt for å gi et visst antall dB ut. Samme med en mellomtone. Samme med en bass. Dette er helt uavhengig av om samme forsterker også driver et basselement. Diskant/mellomtone trenger uansett et visst antall watt for et visst antall dB.
Jeg vet godt hva effekt er. Det er arbeidet som utføres pr. tidsenhet. HVIS du har rett i at effekten er proporsjonal med lydtrykket har du rett i (Det tror jeg du mener i alle fall) at elementene trekker like mye effekt gitt at lydtrykket er likt i hele frekvensområdet. Det var på en måte det jeg lurte på.

Hvis derimot arbeidet som kreves for å gi et gitt lydtrykk i diskantområdet er mindre enn det som kreves for å gi det samme lydtrykk i bassområdet, siden basselementet må gjøre et større fysisk arbeid når det skal flytte mer luft enn diskantelementet, kan jeg ha rett i at høyere frekvenser trekker mindre effekt.

Du trenger derfor nøyaktig samme antall watt for å oppnå et visst dB-nivå fra ethvert element, også høyfrekvenselementer; enten du biamper, triamper eller ei.
Jeg kan være enig i at du trenger samme effekt for å oppnå et gitt lydtrykk fra et gitt element, uansett hvor mange elementer forsterkeren driver samtidig, men jeg er ikke sikker på at et basselement trenger samme effekt for å gi et gitt lydtrykk i bassområdet som et diskantelement trenger for å skape samme lydrtrykk i diskantområdet. Det var det jeg forsøkte å beskrive i forrige avsnitt, og egentlig det jeg lurte på.

Om du triamper en treveis med f.eks 3 stk 100W forsterkere, så vil hvert element fortsatt ha kun 100W tilgjengelig, akkurat det samme som de ville hatt med en enkelt 100W. Evt opplevde lydmessige forskjeller går derfor på andre ting.
Om du har tre 100W forsterkere på hvert sitt element, har selvsagt hvert element tilgang på 100 Watt. Om ETT 100W forsterkertrinn driver de samme tre elementene alene, er det vel ikke gitt at hvert element får 100 Watt hver? Hva skulle da fordelen med biamping være (bortsett fra aktiv deling?) Kun mer strømstyrke?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Dazed skrev:
cybervision_ skrev:
Blir vel oppdatert snart.

Har du PSB Synchrony, Kudos C20 og diverse Dynaudio på blokka?
Har sett på Dynaudio X36 på børsen nettopp nå, men jeg lurer på om den kan være litt for "snill".
Hva er en snill høyttaler og hva gjør en Dynaudio snill?

Har aldri hørt X serien men Focus serien er iallfall en meget god lydgjengiver, Stereophile hadde bare godord å si om lyden og de måler bra også.

C

Cyber

Gjest
Vil si Dynaudio er svært gode, nevnte Focus imponerte meg ihvertfall, låter littegrann mørkt utifra min smak, men svært gode. Vakre synes jeg og de var. Focus 110 altså.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.361
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
...
Vidar P skrev:
...
Om du har tre 100W forsterkere på hvert sitt element, har selvsagt hvert element tilgang på 100 Watt. Om ETT 100W forsterkertrinn driver de samme tre elementene alene, er det vel ikke gitt at hvert element får 100 Watt hver? Hva skulle da fordelen med biamping være (bortsett fra aktiv deling?) Kun mer strømstyrke?
Mine 2 cent går til Vidar P.

Maksimalt spenningssving over HT er uforandret enten det er single-, bi- eller triamping. Maksimalt lydtrykk ved enkeltfrekvenser endres ikke. Det «enste» man oppnår ved multimaping er n mere strømreserver, muligens noe redusert forvregning i den grad forvregningen i effekttrinnet/ene er sterkt lastavhengig. Dvs fordelene er størst dersom forsterkeriet i utgangspunktet er underdimensjonert til HT (mht strøm og avgi effekt over noe båndbredde). I mange (de fleste?) tilfeller er biamping bortkastede penger sammenliknet med alternativene, med mindre det er et steg på veien til aktiv deling.

mvh
KJ

U

utgatt60135

Gjest
Vidar P har rett angående watt, Dazed. På ditt 15 kvadrat store rom så trenger du ikke mange wattene. Kanskje 10w hadde vært nok bare for å tippe. Tungdrevne høyttalere trenger bare god strømforsyning slik at de klarer å holde spenningnivået på transienter. Ser ikke poenget med biamping jeg heller med mindre det er snakk om aktiv deling.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Vidar P har rett angående watt, Dazed. På ditt 15 kvadrat store rom så trenger du ikke mange wattene. Kanskje 10w hadde vært nok bare for å tippe. Tungdrevne høyttalere trenger bare god strømforsyning slik at de klarer å holde spenningnivået på transienter. Ser ikke poenget med biamping jeg heller med mindre det er snakk om aktiv deling.
OK. Jeg har ikke noe problem med å akseptere det. :) Det er jo sånn parallellkobling fungerer på andre slags kretser, så det er jo ikke så merkelig. :)

Da blir det sannsynligvis ikke noe av å teste biamping, og det hadde jeg strengt tatt ingen store planer om heller. Jeg skal teste brokobling, dog. Det man kunne hevde er at da kunne jeg drite i å kjøpe V4 nr.2 også, og bare spille med den ene jeg har, men jeg har ønsket meg brokoblede EC så lenge at dette (vel, Abrahamsen er nært nok) skal jeg prøve. Dumt eller ikke dumt. ;)

Vis jeg finner ut at jeg bare MÅ ha Synchrony One, får jeg heller ta eventuelle problemer med brokobling da. Jeg VET jo ikke at det ikke går heller. Får sjekke det hvis det blir aktuelt.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:

Har aldri hørt X serien men Focus serien er iallfall en meget god lydgjengiver, Stereophile hadde bare godord å si om lyden og de måler bra også.
Næsj... Altså, jeg vet egentlig ikke. Tror kanskje bare det var det inntrykket jeg satt igjen med etter å ha lest gruppetesten i L&B, der den ble fremstilt som litt slank i bunnen, men når jeg leser gjennom på nytt nå, skryter de jo både av detaljrikdom og lydkvalitet. Jeg skal nok prøve å få lyttet til denne også hvis sjansen byr seg.

Er den testet i Stereophile? Det har jeg gått glipp av.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Dazed skrev:
Anonym skrev:

Næsj... Altså, jeg vet egentlig ikke. Tror kanskje bare det var det inntrykket jeg satt igjen med etter å ha lest gruppetesten i L&B, der den ble fremstilt som litt slank i bunnen, men når jeg leser gjennom på nytt nå, skryter de jo både av detaljrikdom og lydkvalitet. Jeg skal nok prøve å få lyttet til denne også hvis sjansen byr seg.

Etter å ha kjøpt hodetelefoner uhørt etter en test utført av bladets redaktør har deres tester mistet all verdi.

Her ser du Focus 140, tror ikke det er mange konkurrenter i samme prisklasse som kan by på samme ytelse, ei heller er de slanke i bassen: http://stereophile.com/content/dynaudio-focus-140-loudspeaker-measurements

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
De er med i vurderingen.

Foreløpig har jeg jo bare funnet noen kandidater jeg skal gå og høre på når anledningen byr seg, og kjøpet ligger et godt stykke frem i tid, tror jeg.

Pr. dags dato ser lista over kandidater sånn ut:

• Sonus Faber Liuto
  • JBL LS80
  • Klipsch RF-7 II
  • PSB Synchrony One
  • PSB Image T6
  • Klipsch RF-83
  • Klipsch RF-82 II
  • Abrahamsen FS401
  • Dynaudio X36
  • Electrocompaniet PSF-1 (Nå som jeg har "åpnet" for 4 Ohms høyttalere, mener jeg.) ;)
  • Patos Lyric 502
  • Dali Ikon 7
  • Dali Mentor 8
  • Audiovector S3 Signature

Hmm. Det var visst noen på lista allerede. Får kanskje begynne å reise rundt i stedet for å forumnerde videre snart. ;) Kan jo om ikke annet få lukt ut det som ikke passer.

Av en eller annen grunn, tenker jeg at jeg først og fremst ser etter treveis konstruksjoner (Vet ikke hvorfor, men jeg blir litt reservert til såpass store HT med 2- og 2.5-veis konstruksjoner uten dedikert mellomtoneelement. Flere kandidater på lista er jo 2-veis, så disse fordommene står muligens for snarlig fall.) med minst 2 stk 6,5" eller 1 stk (helst 2) 8" basselementer.

U

utgatt60135

Gjest
Anonym skrev:
Dazed skrev:
Anonym skrev:

Etter å ha kjøpt hodetelefoner uhørt etter en test utført av bladets redaktør har deres tester mistet all verdi.

Her ser du Focus 140, tror ikke det er mange konkurrenter i samme prisklasse som kan by på samme ytelse, ei heller er de slanke i bassen: http://stereophile.com/content/dynaudio-focus-140-loudspeaker-measurements
Focus er nok litt på den snille siden ja, uten at det trenger å være noe negativt. Fikk inntrykk av at de har godt av litt "frisk" forsterker. Abrahamsen er vel litt rund, mørk og laidback så vidt jeg skjønner?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Anonym skrev:
Dazed skrev:
Anonym skrev:

Focus er nok litt på den snille siden ja, uten at det trenger å være noe negativt. Fikk inntrykk av at de har godt av litt "frisk" forsterker. Abrahamsen er vel litt rund, mørk og laidback så vidt jeg skjønner?
I et ordinært lytterom vil den oppleves som flat:

Higher in frequency in fig.3, the Dynaudio's response on its tweeter axis is impressively flat overall, though with a slight swayback in the presence region. All things being equal, this might tend to make the Focus 140 sound very slightly polite. However, the speaker's horizontal radiation pattern (fig.4) reveals that it compensates for a slight off-axis flare in the same region. The Dynaudio will sound neutral in the mid-treble in rooms of normal size and absorptivity. Similarly in the top octave, the slight excess of energy seen in fig.3 will tend to balance the tweeter's limited dispersion in the same region in all but very large, dead rooms.

Hva man har som preferanser er ganske variabelt.

C

Cyber

Gjest
Dazed skrev:
De er med i vurderingen.

Foreløpig har jeg jo bare funnet noen kandidater jeg skal gå og høre på når anledningen byr seg, og kjøpet ligger et godt stykke frem i tid, tror jeg.

Pr. dags dato ser lista over kandidater sånn ut:

• Sonus Faber Liuto
  • JBL LS80
  • Klipsch RF-7 II
  • PSB Synchrony One
  • PSB Image T6
  • Klipsch RF-83
  • Klipsch RF-82 II
  • Abrahamsen FS401
  • Dynaudio X36
  • Electrocompaniet PSF-1 (Nå som jeg har "åpnet" for 4 Ohms høyttalere, mener jeg.) ;)
  • Patos Lyric 502
  • Dali Ikon 7
  • Dali Mentor 8
  • Audiovector S3 Signature

Hmm. Det var visst noen på lista allerede. Får kanskje begynne å reise rundt i stedet for å forumnerde videre snart. ;) Kan jo om ikke annet få lukt ut det som ikke passer.

Av en eller annen grunn, tenker jeg at jeg først og fremst ser etter treveis konstruksjoner (Vet ikke hvorfor, men jeg blir litt reservert til såpass store HT med 2- og 2.5-veis konstruksjoner uten dedikert mellomtoneelement. Flere kandidater på lista er jo 2-veis, så disse fordommene står muligens for snarlig fall.) med minst 2 stk 6,5" eller 1 stk (helst 2) 8" basselementer.
Interessant, jeg ser du har et rom på 15 kvm og listen ser ut som du skulle ha et rom på 35 kvm. Du må vel tenke drivekraft også i dette. Mentor 8 på Abrahamsen....??

Du vil ikke heller se på et par gode stativere og så sy inn en sub eller to i bunn?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:

Ja, men:
1) musikk inneholder mindre energi i diskanten enn i mellomtone og bass, så du trenger ikke like mye kraft der, og
2) diskanter har ofte høyere følsomhet enn basser, slik at et aktivt oppsett (uten motstander for å "temme" diskanten) kan greie seg med nokså små forsterkere på diskantene.

I mitt DIY-prosjekt regnet jeg ut at 15-20 W ville være tilstrekkelig på diskant og mellomtone, mens bassene fort trenger et par hundre watt pr stykk. Der har jeg forresten fått lagd noen 16-ohms-elementer for mellomtonen.

Når det gjelder høyttalervalget er kanskje det enkleste å ta en tur rundt i forskjellige butikker og prøvelytte. Du kan trygt gå ut fra at høyttalerne er minst 90 % av den lydsignaturen du hører, og dette er stort sett kurante ting som bør finnes tilgjengelig.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
Interessant, jeg ser du har et rom på 15 kvm og listen ser ut som du skulle ha et rom på 35 kvm.
Mja, du kan så si. Rommet er vel mer 17,5 enn 15 kvadratmeter, og i tillegg er det tilliggende kontorets areal 7,3 kvadratmeter, så høyttalerne må vel fylle volumet av et 25 kvadratmeters rom. ...Alt etter som hvordan man ser (skal se?) det.

cybervision_ skrev:
Du må vel tenke drivekraft også i dette. Mentor 8 på Abrahamsen....??
Med tanke på hvor mye strømstyrke og kontroll en V4.0UP har med sine 1000VA og 2x70W, tviler jeg på at det er så mange høyttalere som ikke lar seg drive tilfredsstilende av to slike, brokoblet, med 240 Watt ved 8 Ohm og 1000VA til hver kanal. Tror du ikke?

cybervision_ skrev:
Du vil ikke heller se på et par gode stativere og så sy inn en sub eller to i bunn?
Tja. Kanskje det er verdt å vurdere. Har aldri hørt virkelig gode stativhøyttalere.

I alle fall liker jeg "store" høyttalere, og er redd for at mindre (stativ)høyttalere ikke gir nok trøkk. Med et par subber i tillegg til stativhøyttalere, går vel vinninga opp i spinninga, så å si?

Rommet ser som sagt slik ut:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Asbjørn skrev:
Når det gjelder høyttalervalget er kanskje det enkleste å ta en tur rundt i forskjellige butikker og prøvelytte. Du kan trygt gå ut fra at høyttalerne er minst 90 % av den lydsignaturen du hører, og dette er stort sett kurante ting som bør finnes tilgjengelig.
Takk. Jada, klart det beste/eneste er å prøvelytte til alternativene, men siden det (fremdeles) er en stund til noe innkjøp kan gjøres, prøver jeg bare å plukke ut kandidater å se nærmere på aller først, og siden lista over interessante ting er lang, ville det være greit å forhåndseliminere ting som av en eller annen grunn ikke kan funke.

Har egentlig en grei liste allerede, og det var bare et innfall å dra frem denne tråden igjen, da.

C

Cyber

Gjest
Tja, jeg har hatt 2 av V4 selv og det er jo ikke voldsomt med guffe i dem, men har du to trekker de nok de du har på listen. Brokoplet er de vel mindre motstandsdyktige mot lav impedans enn uten.

Jeg ser jo at rommet ditt er endel større enn de 15 kvm det stod om i åpningsposten og da går nok flere av de du har på listen med litt godt plasseringsarbeid, men jeg tror nok du ender opp med å trekke dem en lengre ut på gulvet, ihvertfall om du går for en av de større kanonene der, ellers kan du fort ende opp med vel mye bunndrag med hjørneplassering og du bør vel prøve å spiller midt i rommet og ikke ute av senter?

Kun hyggelig ment da jeg selv i kveld har solgt HT med noen tusen i tap da de ble for store i mitt rom (PSB T6) så jeg tror Synchrony kan bli svære i rommet. Det er jo klart at et par gulvstående ofte er penere enn stativhøyttalere, men du har jo mye mer fleksibilitet med sat/sub da subbene kan flyttes rundt i rommet og f.eks. spiller midt på langvegg eller bak lyttepos om delingen er lav nok.

Mitt rom som T6 ble store i, dog nesten kvadratisk - noe som gjør mirakler for bassgangen... ;)

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
Ikke meningen å mase, men kan jo si at i mitt rom ga f.eks. Kudos C2 med en enslig 7" skikkelig fundament og nok drag til at sofaen dirret under meg når Kari Bremnes sine slagere dro i vei på gode nivåer så ikke se deg blind på antall elementer og dimensjon - jeg synes at 2 elementer som er litt nærmere plassert med enklere delefilter kan forsvinne lettere i lydbildet.

Lykke til på jakta!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
Tja, jeg har hatt 2 av V4 selv og det er jo ikke voldsomt med guffe i dem, men har du to trekker de nok de du har på listen. Brokoplet er de vel mindre motstandsdyktige mot lav impedans enn uten.
Ja, det er derfor jeg prøver å unngå høyttalere med under 8 Ohms nominell impedanse, selv om Abrahamsen ga meg tilbakemelding om at det var null problem med 4 Ohms høyttalere på broloblede V4 også.

cybervision_ skrev:
Jeg ser jo at rommet ditt er endel større enn de 15 kvm det stod om i åpningsposten og da går nok flere av de du har på listen med litt godt plasseringsarbeid, men jeg tror nok du ender opp med å trekke dem en lengre ut på gulvet, ihvertfall om du går for en av de større kanonene der, ellers kan du fort ende opp med vel mye bunndrag med hjørneplassering
Ja, litt jobb med plasseringen må vel uansett påregnes.

Høyttalerne jeg spiller med i dag er i alle fall null problem for rommet å takle, med sine 8"+5"+2"+bånddiskant-elementer i ca. 50 liters kabinetter. Føles som det er en del til å gå på før rommet når metningspunktet. ...selv om det strengt tatt er brukbart med bass her når jeg drar på i dag også.

cybervision_ skrev:
og du bør vel prøve å spiller midt i rommet og ikke ute av senter?
Jada, i en perfekt verden, men her er det dessverre vrient å få til.

cybervision_ skrev:
Kun hyggelig ment
Selvsagt.

cybervision_ skrev:
da jeg selv i kveld har solgt HT med noen tusen i tap da de ble for store i mitt rom (PSB T6) så jeg tror Synchrony kan bli svære i rommet. Det er jo klart at et par gulvstående ofte er penere enn stativhøyttalere, men du har jo mye mer fleksibilitet med sat/sub da subbene kan flyttes rundt i rommet og f.eks. spiller midt på langvegg eller bak lyttepos om delingen er lav nok.
Uffda.

Jeg tror ikke det er SÅ fleksibelt her i kjellerstua likevel, ;) Og stativhøyttalere MED stativer, har jo samme fotavtrykk som gulvstående, så med en bass eller to, ville det faktisk ta mer plass enn gulvstående. Ikke mindre.

C

Cyber

Gjest
Selvsagt, men det er jo sjeldent at beste sted for bass er akkurat i trekanten for godt stereobilde og da er det jo fleksibilitet som gjør at man med litt hardt arbeid kan sy inn et par subber og flytte dem til en mer optimal plassering.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
Ikke meningen å mase, men kan jo si at i mitt rom ga f.eks. Kudos C2 med en enslig 7" skikkelig fundament og nok drag til at sofaen dirret under meg når Kari Bremnes sine slagere dro i vei på gode nivåer så ikke se deg blind på antall elementer og dimensjon - jeg synes at 2 elementer som er litt nærmere plassert med enklere delefilter kan forsvinne lettere i lydbildet.

Lykke til på jakta!
Ikke oppfattet som mas. Jeg ba jo om synspunkter. :) jeg har som sagt 8" basselementer i høyttalerne jeg har nå, og vet hva de klarer. Et 20 år nyere element i en modernere høyttalerkonstruksjon klarer nok også å levere, men likevel er det aldri noe galt i litt overkill. ;) ....Og når det virkelig dras på, og skal dyyypt ned i kjelleren er det vel vanskelig å kompensere for større elementers evne til å flytte luft.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
Selvsagt, men det er jo sjeldent at beste sted for bass er akkurat i trekanten for godt stereobilde og da er det jo fleksibilitet som gjør at man med litt hardt arbeid kan sy inn et par subber og flytte dem til en mer optimal plassering.
Det er jo et poeng, men jeg har altså ikke noe plass til overs for subber uansett, og hvis jeg likevel skulle skvise noen inn, kan jo likevel hovedhøyttalerne stå på gulvet. ;)

C

Cyber

Gjest
Hva med et par Gallo Ref 3.1? Har selv hatt komboen og det spiller meget godt, V4 sparker ganske bra liv i nulliters kassa til 10"eren og du kan eksperimentere med innovervendt og utovervendt elementer og avstanden mellom dem. Fåes jo for under 20 laken nå og det er vel ikke noen gulvstående som er i nærheten under 50 000 om lydkvaliteten står i høysetet og ufarget ekte lyd er målet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Leikis. skrev:
Dazed skrev:
Leikis. skrev:
Hvor stor kondis bank er det i disse forsterkerne ?
100.000 uF
i hver forsterker, fordelt på 2 kanaler eller ?
Ja. Én V4.0UP, med 2x70W (eller brokoblet til ca. 1x240) i 8 Ohm, har en strømforsyning bestående av bl.a. 1 stk. 1000VA ringkjernetrafo og kondensatorer på til sammen 100.000 microfarad.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.470
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Fire måneder uten resultat..... Nå ligger det et par PSB Synchrony One på brukten til 17000,-

Der har du fasiten på det du leter etter.

S

Stereo_Mono

Gjest
C. Alshus skrev:
Fire måneder uten resultat..... Nå ligger det et par PSB Synchrony One på brukten til 17000,-

Jeg er selvfølgelig inhabil her.
Men kort oppsummert: Hadde det ikke vært for grinebøtter av noen naboer og at jeg har for lite rom for å få ut det fulle potensialet ut av Synchrony One hadde disse blitt i mange mange år her. Kanskje jeg kjøper de igjen senere når huskjøp står på agendaen om noen år. De er utrolig gode og de beste under 50k etter min mening. De banket mine tildilgere AP Scorpio 2 og de synes jeg også var svært gode...

Nå skal jeg «surmule» med noen stativ HT, som spiller pent på lav volum i noen år fremover ;) Blir nok greit det også.
Gode hodetelefoner også kanskje :)

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.391
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
C. Alshus skrev:
Nå ligger det et par PSB Synchrony One på brukten til 17000,-

Tror dette kan være noen riktige potensielle kandidater Dazed ;)

gismo

C

Cyber

Gjest
C. Alshus skrev:

Og med det trege markedet i dag så pruter du lett en 2-3 000 av på dem ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
cybervision_ skrev:
C. Alshus skrev:

Hehe! Er det så tregt går de inn på minilageret boden til madammen ;D

C

Cyber

Gjest
digiman skrev:
cybervision_ skrev:
C. Alshus skrev:

Hehe! Er det så tregt går de inn på minilageret boden til madammen ;D
Kunne ikke dy meg, sorry ;D Prisen er meget god allerede ;)

Topp Bunn