Høyttalere Tips til bokhyllehøyttalere

Ludvig82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.05.2013
Antall liker
43
Sted
Fannrem, Sør Trønderlag
Jeg har blitt nødt til å bite i et sure eplet, å nedgradere anlegget på stua til noe som tar mindre plass. Dette er midlertidig, til jeg får pusset opp kjeller og ordnet lytterom der (Ikke at det skjer innen kort tid). Jeg er derfor på utkikk etter bokhyllehøyttaler, gjerne brukt. Budsjett er ikke satt, men tenker vel mellom 3 og 4000.

Jeg har kikket litt på Klipsch RB og RP seriene. Har alltid likt lyden i Klipsch generelt, selv om jeg kun har hørt større høyttalere. Har også sett på Dali Ikon 2, men har selv ikke hørt noe av denne serien, så har kun lest tester. Ser også at det finnes endel B&W i denne prisklassen, og selv om jeg aldri har eid B&W har jeg generelt likt lyden i de jeg har hørt av merket, og det begynner å bli noen.

Med dette tar jeg gjerne imot tips, råd og vink. Kom gjerne med deres mening om både de jeg har nevnt, eller peke meg i regning av andre høyttalere. Helst høyttalere som er tilgjengelig brukt.

Bør vel nevne at det høres mest på rock og metal og ses film/serier på stua.

Hvis noen trenger mer info om oppsett, så bare spør så skal jeg svare.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.308
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det ligger ett par med Krix Equinox Mk2 på finn. Har hørt de, mye godlyd for pengene synes jeg.

Ludvig82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.05.2013
Antall liker
43
Sted
Fannrem, Sør Trønderlag
Det ligger ett par med Krix Equinox Mk2 på finn. Har hørt de, mye godlyd for pengene synes jeg.
Jeg får lese litt om de. Har prøvd å lese meg litt opp på Tannoy også, men det virker som de leverer mye forskjellig. Det eneste jeg har hørt av de var i en helt annen prisklasse. Mener de het Autograph mini.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Sjekk ut disse:
WA LS3 Bookshelf Loudspeaker

De er en moderne variant av BBC-klassikeren som er best kjent som Rogers LS 3/5a.

Litt over budsjett om du bygger selv.

PS! Frakten er dyr fra UK. Jeg måtte betale GBP 100,-. Men fikk likevel virkelig mye høyttalere for pengene.

P226

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2015
Antall liker
234
Sted
Hallingdal
Til rock og metal i den prisklassen mener jeg at Klipsch er det beste valget

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.680
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Desse er svært bra, spesielt til den prisen. Eit alternativ kan vere Epos, til dømes ELS 3 - ikkje så god som Krix, men latterleg billeg på Finn for tida. Det er elles mykje å velje mellom om ein har litt tid på seg.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Til din musikk sjanger din ville jeg nok kanskje valgt noe fra Dali eller Monitor Audio. For eksempel MA silver 2.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Desse er svært bra, spesielt til den prisen. Eit alternativ kan vere Epos, til dømes ELS 3 - ikkje så god som Krix, men latterleg billeg på Finn for tida. Det er elles mykje å velje mellom om ein har litt tid på seg.
Men er de ikke litt motsatt av hva Klipsch-lyd er!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Rock, metal og film? Det høres ut som Klipsch, det. ;) Evt. JBL. Eller Tannoy. I garasjen har jeg noen små Boston A26. Funker også bra.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.225
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Ligger et par små Harbeth på Torget her. De hadde vært mitt førstevalg. Mulig du må strekke budsjettet litt:eek:

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.207
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Klipsch er i allefall et sikkerstikk..

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.434
Torget vurderinger
2
Trådstarter har vel vært rimelig tydelig.

Harbeth? Fantastiske høyttalere, men burde ikke være noe menneskes førstevalg tile metal og film. Selv om noen av forslagene her er noe bedre, tror jeg nok trådstarter er inne på det selv; Klipsch med bassporten foran er et sikkert valg, gitt at forsterkeren og kilden passer sånn nogenlunne.

Mvh
Håkon Rognlien

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det ligger et par JBL LS40 på Finn. Burde passe. (?)

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Antall liker
673
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Får du tak i klipsch rb 75,har hatt dem. De spilte rock som en stor høytaler.

Ludvig82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.05.2013
Antall liker
43
Sted
Fannrem, Sør Trønderlag
Sjekk ut disse:
WA LS3 Bookshelf Loudspeaker

De er en moderne variant av BBC-klassikeren som er best kjent som Rogers LS 3/5a.

Litt over budsjett om du bygger selv.

PS! Frakten er dyr fra UK. Jeg måtte betale GBP 100,-. Men fikk likevel virkelig mye høyttalere for pengene.
Disse kjenner jeg godt, men det er ett prosjekt for en annen tid da jeg har bedre tid til å bygge kasser selv. Men kan avsløre at det innebærer endel NOS varer tro mot de originale Rogers :)

Til rock og metal i den prisklassen mener jeg at Klipsch er det beste valget
Jeg begynner å få følelsen av det.

Sjekkes ut

Sjekkes ut

Til din musikk sjanger din ville jeg nok kanskje valgt noe fra Dali eller Monitor Audio. For eksempel MA silver 2.
Har sett litt på Dali Ikon 2, Monitor Audio har jeg lite kjennskap til. Men skal lese litt på det også. Noe

Rock, metal og film? Det høres ut som Klipsch, det. ;) Evt. JBL. Eller Tannoy. I garasjen har jeg noen små Boston A26. Funker også bra.
Har vært å sett litt på Tannoy, men her kunne jeg tenkt meg noen konkrete tips til modeller jeg kan lese om. Samme gjelder vel JBL

Ligger et par små Harbeth på Torget her. De hadde vært mitt førstevalg. Mulig du må strekke budsjettet litt:eek:
Skal sjekkes

Ja jeg begynner virkelig å få følelsen for det, men da er spørsmålet jeg stiller dere. Er det stor forskjell på RB og RP serien i lyd?

Skal lese litt mer om de, ser de er generelt litt høyere enn de andre høyttalerne jeg har sett på. Men det trenger ikke å være noe problem

Har ikke sett noen av de på finn enda, men søk er lagret.

Litt overrakset over at ingen har nevnt noen B&W høyttalere enda. Har sett litt på 600 serien, men merker jeg er litt usikker....

Ludvig82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.05.2013
Antall liker
43
Sted
Fannrem, Sør Trønderlag
Trådstarter har vel vært rimelig tydelig.

Harbeth? Fantastiske høyttalere, men burde ikke være noe menneskes førstevalg tile metal og film. Selv om noen av forslagene her er noe bedre, tror jeg nok trådstarter er inne på det selv; Klipsch med bassporten foran er et sikkert valg, gitt at forsterkeren og kilden passer sånn nogenlunne.

Mvh
Håkon Rognlien
Forsterker er ett annet tema jeg skal se litt på. Har akkurat nå en Kenwood Surround reciever, men tror denne vil byttes ut med noe hvassere. Kildene kan være så meget. Squeezebox Touch, Lenco B55, Lenco L75, Pioneer CD (Husker ikke modellnummer akkurat nå, men en skikkelig god cd spiller fra 90 tallet, man legger cdene opp ned.), Pioneer DVD (Husker heller ikke modell, men var en virkelig god spiller i sin tid, og mener den tåler tidens tann)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.680
Sted
Torget vurderinger
0
Det er nok rett. Men det gjer ikkje noko, dersom du likar totalresultatet i anlegget. Eg spelar rock på hytta via ELS 8, om enn på relativt beskjedne lydtrykk. Og eigentleg tykkjer eg bassen i Klipsch ikkje er så god som via dei to andre alternativa.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.680
Sted
Torget vurderinger
0
Det er nok rett. Men det gjer ikkje noko, dersom du likar totalresultatet i anlegget. Eg spelar rock på hytta via ELS 8, om enn på relativt beskjedne lydtrykk. Og eigentleg tykkjer eg bassen i Klipsch ikkje er så god som via dei to andre alternativa.
Om det er rock som gjeld, tykkjer eg jbl er eit svært godt alternativ. Men då helst vesentleg dyrare modellar enn den aktuelle prisramma.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Disse kjenner jeg godt, men det er ett prosjekt for en annen tid da jeg har bedre tid til å bygge kasser selv. Men kan avsløre at det innebærer endel NOS varer tro mot de originale Rogers :)

Sjekkes ut

Sjekkes ut

Har sett litt på Dali Ikon 2, Monitor Audio har jeg lite kjennskap til. Men skal lese litt på det også. Noe

Har vært å sett litt på Tannoy, men her kunne jeg tenkt meg noen konkrete tips til modeller jeg kan lese om. Samme gjelder vel JBL

Skal sjekkes

Ja jeg begynner virkelig å få følelsen for det, men da er spørsmålet jeg stiller dere. Er det stor forskjell på RB og RP serien i lyd?

Skal lese litt mer om de, ser de er generelt litt høyere enn de andre høyttalerne jeg har sett på. Men det trenger ikke å være noe problem

Litt overrakset over at ingen har nevnt noen B&W høyttalere enda. Har sett litt på 600 serien, men merker jeg er litt usikker....
Det er nok ikke uten grunn dessverre B&W er relativt tungdrevne samt att rock og metal ikke akkurat er dens største styrke. Ta heller å prøv å få hørt på de MA silver 2 jeg anbefalte deg.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.698
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Krix Equinox i et ikke alt for stort rom, relativt nære bakvegg, og brukbart med forsterkerkrefter spiller utrolig bra til prisen.

Prøvde et sett Equinox i kjellestua med en Nad 216THX på 2x120W i kjellerstua for en del år siden. Det rocka utrolig bra.

Johan-Kr

Ludvig82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.05.2013
Antall liker
43
Sted
Fannrem, Sør Trønderlag

Sjekkes ut

Skal sjekkes

Det er nok ikke uten grunn dessverre B&W er relativt tungdrevne samt att rock og metal ikke akkurat er dens største styrke. Ta heller å prøv å få hørt på de MA silver 2 jeg anbefalte deg.
Skal se om jeg får til det, men frykter det kan bli vanskelig. Vet ikke om noen som har de og det blir sikkert langt å kjøre for å finne noen som selger de. Skal til en kompis i morgen, som jeg fant ut har Klipsch Rb-61 mk2, samt at jeg er i kontakt med en på finn som har disse. Så liker jeg de, blir det kanskje kjøp. Men vi får se.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

Ludvig82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.05.2013
Antall liker
43
Sted
Fannrem, Sør Trønderlag
Da er nye høyttaler på vei over helgen. Endte opp med Klipsch Rb-51, samt at det ramlet hjem en H/K AVR355 :)

Tusen takk til alle som tok seg tid til å svare og dele sine meninger med meg!

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Antall liker
746
Torget vurderinger
10
Prøv å få tak i et par Canton Vento 802 !
Jeg har har hatt bla Klipch rf 62 og rf 82 , rb 81 , Elac ...
Har nå Canton Vento 802 . Denne spiller MYE BEDRE de høyttalere jeg nevner ovenfor !
Selv bassen på disse Canton stativhøyttalerene er betydelig bedre enn disse !

Topp Bunn