Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det var ikke lenge siden det ikke var noen form for forskjell.
    Nå er det klangforskjeller som skyldes EQ.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    For min del handler denne hobbyen om å oppnå mest mulig realistisk gjengivelse av innspilt musikk i et stuemiljø og om å forstå hvordan det går til, ikke om å bruke mest mulig penger. Det er ikke et mål i seg selv at dingsene er dyrest mulig.
    Vel, er enig her og jeg tror dette gjelder de aller fleste som driver med dette, inkl meg og/eller andre som liker kabler av litt god kvalitet..Gjelder ikke ha dyrest mulig, det har aldri jeg eller likesinnede her sagt noen gang
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nei, men merker meg at det har gått fra ingen hørbare forskjeller til hørbare forskjeller som skyldes eq.
    Det var vel eq Fidelity redaksjonen hørte, da.

    Ha en fortsatt fortreffelig lørdagskveld alle sammen :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men vi ventet på det svaret kikket jeg litt mer på innmaten av dette "rimelige" IsoTek Evo3 Corvus-filteret:

    IsoTek-EVO3-Corvus.jpg


    Jeg ser to blå skivekondensatorer (en fra hver fase til jord), fire gule varistorer (overspenningsvern) og en grå X2 støydempingskondensator fra kinesiske JB Capacitors koblet mellom fasene. Ikke noe merkverdig i det. Det er vel omtrent slik man bygger et strømfilter, og tilsvarer KJ's kretsdiagram for en kombi-kondensator + overspenningsvern. Så er det tre metallfilmsmotstander og en eller to dioder som leverer strøm til en lysdiode. Med litt forbehold om eksakte komponentverdier: Jeg plukket sammen dette i en handlekurv hos Elfa Distrelec. Disse delene koster kr 41,20 + moms. Kretskortet til å montere dem på koster kanskje en femmer.

    I tillegg trenger man en boks, et apparatinntak, noen kontakter som utganger, og litt koblingsledning. De dyreste delene er formodentlig aluminiumschassiset og kontaktene, som i prinsippet er likt med et Brennenstuhl grenuttak hos Clas O. Det selges for kr 299,- i versjonen med ti utganger. Hvis vi trekker fra den belyste vippebryteren på det grenuttaket og i stedet legger til filterkomponentene + moms + 100 % fortjeneste får vi en circapris på like under 400 kr for et tilsvarende filtrert grenuttak. Kanskje 5-600 hvis vi også tar høyde for at IsoTek-boksen er helt i aluminium uten plast i endene som Brennenstuhl.

    Hvor mye kostet det "rimelige" filteret på OHC, sa du? OK, jeg sjekket selv: "Bare" 7490,- :rolleyes:

    Edit: @Distinctive: Hvis man antar at jeg mener det motsatte av hva jeg faktisk skriver kan det jo bli mye moro i diskusjonen. Når jeg skriver at jeg vitterlig har hørt forskjeller mellom ubalanserte signalkabler i mitt eget anlegg, tolkes det tydeligvis som at jeg mener at hørbare forskjeller ikke finnes. Goddag mann. Økseskaft. Det er enklere hvis man går ut fra at jeg skriver det jeg mener og mener det jeg skriver.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nå har jo du pratet om business her inne, Asbjørn, og vi har vært innom kost pluss, markedsprising, og IP fra FoU.
    Jeg lurer på hvor mange som hadde overlevd om man skulle kjøre en DB på 50% på disse komponentene med det aktuelle volum - og hva med forhandlerledd?
    Tar ellers ikke stilling til om NOK 7k er et godt kjøp eller ei.
    Det er bare å starte en bedrift og selge disse for NOK 400,- så får vi se hvor langt idealismen holder.....

    Ellers kan det være at uttalelsen om at du hører forskjell druknet i all messingen om det motsatte :p
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Brennenstuhl ser ut til å greie seg helt fint, til tross for at deres grenuttak i aluminium koster kr 299,-

    Selv alternativbransjen greier ikke å få seg til å ta mer enn 920 kr for et filtrert og skjermet grenuttak i aluminiumsboks:
    Grenuttak for PC o.l., 9 uttak, skjermet, 2-pol mm.

    Hvorfor skal hifi-dingser selges for over 10x mer enn hva samme dingser ville kostet i en annen salgskanal, og påstås å være "rimelige" i tillegg?
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Brennenstuhl ser ut til å greie seg helt fint, til tross for at deres grenuttak i aluminium koster kr 299,-

    Selv alternativbransjen greier ikke å få seg til å ta mer enn 920 kr for et filtrert og skjermet grenuttak i aluminiumsboks:
    Grenuttak for PC o.l., 9 uttak, skjermet, 2-pol mm.

    Hvorfor skal hifi-dingser selges for over 10x mer enn hva samme dings ville kostet i en annen salgskanal?
    Er ikke uenig i siste uttalelse, men IsoTek leverer vel bare et par produkter i dette bransjesegmentet.
    Andre bedrifter som lager en million andre ting har jo langt flere ben å stå på.

    I denne prisregionen så er 10 gangen ganske beskjedent ville jeg tro, når alle skal ha sitt.
    Og det gjelder nok mange bransjer.
    Tror ikke Gucci tar NOK 1000 for en veske det koster NOK 100 å lage.

    Jeg mener også at 'det er forskjell vs ingen forskjell' og 'forskjellen er liten og ikke verdt det' er to forskjellige diskusjoner, så lenge første konklusjon ikke er 'det er ingen forskjell' selvsagt.
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    En av verdens mest kjente kritikere, Fremer, hører selv forskjell på kabler og anbefaler gode strømprodukter. Hvorfor? Har han en agenda og får betalt mye for å skrive hva han er blitt fortalt han skal skrive? Neida, han lytter til musikk enkelt og greit og er trent til å høre forskjeller. Jada, kabler til 1 kr m på rullen fungerer da dem også, men over der finnes mange nivåer, gjelder bare være rutinert nok til å lytte
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Fremer er en gjøk i mine øyne. Jeg kikket gjennom videoen som ble postet for et par sider siden, og den forandrer ikke på det inntrykket. Hvorfor slik tro på autoriteter? Fremer må gjerne mene hva han vil, men det gjør det ikke til universelle sannheter.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Fremer er en gjøk i mine øyne. Jeg kikket gjennom videoen som ble postet for et par sider siden, og den forandrer ikke på det inntrykket. Hvorfor slik tro på autoriteter? Fremer må gjerne mene hva han vil, men det gjør det ikke til universelle sannheter.
    selvfølgelig, alle autoriteter skal betviles ellers sees på med konstant mistillit, det gjelder forøvrig også alle autoriteter her inne som flere virker høre på. Ingen sitter på en sannhet som er universell for alle. Tvil på alt, i disse tilfeller hifi kabling eller hva det måtte være, og stol på egne ører
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Personlig arkiverte jeg Fremer i skuffen for lette underholdningsinnslag etter at han var lyrisk om lydkvaliteten av en viss platespiller, "langt bedre enn hva noen CD-spiller kunne oppvise", og gjorde opptak av denne fantastiske lyden til CD-R som han så delte ut på en hifimesse som bevis på hvor fantastisk platespiller dette var. Folk som spilte av CD-R'en med Fremers opptak av platespillerlyden var skjønt enige om at "jo, dette var langt bedre enn CD-lyd". Helt uten at noen av dem så ut til å tenke tanken "hei, vent nå litt - jeg hører på dette via en CD-spiller..." Leserbrevene i neste Stereophile tenderte mot det spydige.

    Når han har blitt utfordret til å demonstrere sine evner til å høre forskjell på kabler i en blindtest har det gjerne endt med at han har feiget ut/ikke blitt enig med arrangøren om testprotokollen/røket uklar med arrangøren, og det hele ender i skittkasting og skjellsord. For en type.
    https://gizmodo.com/315250/pear-cable-chickens-out-of-1000000-challenge-we-search-for-answers
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    ja, han er litt av en type. Det samme er du og jeg og alle her inne
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    ta deg et glass vin og slapp av. Lik Fremer, er vi alle særegne personligheter med egne unike meninger og erfaringer..innen hifi også
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Mange trenger denne auraen av mystikk og litt uforklarlighet rundt en del produkter og ting - det er liksom ikke spennende nok uten. Det eneste som byr meg i mot personlig er når kyniske selgere pusher på unge mennesker med begrensede budsjetter en mengde (kostbare og uforholdsmessig stor andel av budsjettet) ting som i beste fall har minimal positiv effekt på selve lyden. Uansett beveggrunn (uvitenhet eller instruks) ¨å er dette en stygg ting som har tatt lysten fra mange.

    De andre får klare seg som best de kan. It's a jungle out there. Ikke glem at dette er big business - stor industri worldwide og ingen er tjent med å rakke ned på veletablerte (og lønnsomme) myter.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Hjelpes....fra tråden over ja...

    - dokumentasjonen er vag og omtrentlig - Nordost har ingenting på websiden - dette finner en på http://www.audiofederation.com/blog/archives/63;
    "The process involves ultra-low frequencies (to condition the core of the conductor), ultra-high frequencies (to condition the surface of the conductor), bouncing the signal ping-pong fashionup and down the length of the cable. The manual then goes on to describe how the VIDAR conditions the rest of the conductor as well as the dielectric area above the conductor."

    Mulig jeg må ha et glass likevel nå.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syns 110000 for en strømkabel er veldig morsomt.
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    315
    Antall liker
    439
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    RCA kontra XLR?sikker diskutert utallige ganger her på sentralen. Eventuelt hvilken kabel?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Mye snadder her f.eks
    Legg spesielt merke til den edruelige prisen på den siste kabelen nederst


    https://oslohificenter.no/kabler/stromkabler
    170' lakser pr. Power kabel.... Hmmm..... 2 x stereo sluttrinn, 4 x mono sluttrinn, 2 x delefiltre, 1 x preamp, 1 x DAC, 1 x server, 2 x CD spillere, vinyl...

    I hvert fall 14 stk. x 170' = 2.380.000,-

    Hvis meglere og andre fusentaster bruker pengene på dette så er det flott, gitt at inntjeningen setter butikken i stand til å ta inn andre lydkomponenter som etter en kort tid hos de evig lykkesøkende legges ut på markedet til 40% eller mindre av nyprisen. Serves a purpose.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Mange trenger denne auraen av mystikk og litt uforklarlighet rundt en del produkter og ting - det er liksom ikke spennende nok uten. Det eneste som byr meg i mot personlig er når kyniske selgere pusher på unge mennesker med begrensede budsjetter en mengde (kostbare og uforholdsmessig stor andel av budsjettet) ting som i beste fall har minimal positiv effekt på selve lyden. Uansett beveggrunn (uvitenhet eller instruks) ¨å er dette en stygg ting som har tatt lysten fra mange.

    De andre får klare seg som best de kan. It's a jungle out there. Ikke glem at dette er big business - stor industri worldwide og ingen er tjent med å rakke ned på veletablerte (og lønnsomme) myter.
    Feil, jeg er tjent med å rakke ned på tullete myter - rettere sagt, jeg er tjent med at ANDRE rakker ned på veletablerte, tullete myter.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Helt grei denne vinklingen.
    Hvis man kan fusjonere denne med faktumet at folk liker å forholde seg til forenklinger (fornektelser?) der det er mulig mhp. at alle detaljer betyr noe og at disse koster smertelig mye penger, så tror jeg resultatet kunne blitt riktig så bra.
    Enkelte sover best når man mener man har gjort det ytterste i lydens tjeneste mens andre klynger seg til at det ikke finnes forskjell på kabler, for gjør det det, så kommer man aldri helt i mål og da sover man dårlig.
    En ærlig sak dette >:D
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mye snadder her f.eks
    Legg spesielt merke til den edruelige prisen på den siste kabelen nederst


    https://oslohificenter.no/kabler/stromkabler
    170' lakser pr. Power kabel.... Hmmm..... 2 x stereo sluttrinn, 4 x mono sluttrinn, 2 x delefiltre, 1 x preamp, 1 x DAC, 1 x server, 2 x CD spillere, vinyl...

    I hvert fall 14 stk. x 170' = 2.380.000,-

    Hvis meglere og andre fusentaster bruker pengene på dette så er det flott, gitt at inntjeningen setter butikken i stand til å ta inn andre lydkomponenter som etter en kort tid hos de evig lykkesøkende legges ut på markedet til 40% eller mindre av nyprisen. Serves a purpose.
    Egen kurer kan nok ordnes :rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    169990 for 1,25 meter strømkabel, ja. Det aller morsomste er at den ser ut til å bestå av sju Temp-Flex coaxer uten ytterkappe og skjermflette som har blitt tvinnet sammen og tredd i en klar plastslange.

    Nordost Odin:
    image.jpeg


    Temp-Flex 141-1701:
    image.jpeg


    Legg spesielt merke til hvordan "Nordost’s patented Dual Mono-Filament technology is then used so that the twisted pair filaments create a virtual air dielectric between the extruded FEP insulation and each individual conductor." På Temp-Flex-kabelen, vel å merke.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...1-1701-tlgjengelig-pa-nettet.html#post1946905
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    En ting folk glemmer - med feite kabelmonstre må det også kalkuleres inn utgifter til reparasjon/utskifting av apparatkontaktene, det være seg RCA, XLR eller Power kontakter - etter hvert som belastningen bryter i stykker alt som er. Men da åpner det seg kanskje et marked for kabelavlastere hvor en spenner fast kablaget slik som en strekkavlaster i et støpsel - kan jo gjøres riktig så dyrt hvis en introduserer litt carbon og eget jordingssystem med app som viser magnetfeltet rundt strekkavlasteren i real time, korrigert etter Cesium urverk selvsagt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Disse prisene har intet med normalitet å gjøre; det er ren idioti.

    Det som ikke er idioti er at slike priser er med på å heve terskelen for hva folk anser som relativ verdi for dem (=folk som tror at kabel utgjøre en lydlig forskjell som trenger pengeinvestering).

    Det er en logikk i det hele.
     

    extrema

    Medlem
    Ble medlem
    05.12.2013
    Innlegg
    43
    Antall liker
    21
    Det har helt klart noe med disse ereksjonskreftene å gjøre, men den innbrenninga kan jeg vel ikke si at jeg liker noe særlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn