Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.686
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser at det er lanseres luftige teorier om hvorfor AR har det anlegget han har, men synes ikke at man skal utelukke at han faktisk liker det han hører, kabler inkl.
    Det er vel ikke så mye luft i en teori om at han fikk litt penger mellom hendene av svenskekongen, brukte noen av dem på å kjøpe hifi, og har glede av det. More power to him. Men som fysiker er han sikkert også godt kjent med Feynmans utsagn om at "What I cannot create, I do not understand."
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Problemet er at idiotforklaringer er provoserende.
    Jeg tror "problemet" heller er at når noen lar seg provosere av "idiotforklaringer, var det i de aller fleste tilfeller kun en "idiotforklaring" i deres egen, ensidige tolkning av det som ble skrevet. Da er det ofte at diskusjoner blir til krangler.
    Det er det jeg beskrev med mitt utsagn 'eye of the beholder'
    Det er vel helst inntrykket av at 'Min vei er den rette - også for deg' som irriterer mest.
    Tror nok ikke alt her skyldes at man leser mellom linjene.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er vel ikke så mye luft i en teori om at han fikk litt penger mellom hendene av svenskekongen, brukte noen av dem på å kjøpe hifi, og har glede av det. More power to him.
    Skal vi begynne å diskutere legitimering av bruk av eksempelvis arv til hifi investeringer ved neste korsvei? :rolleyes:
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    679
    Antall liker
    758
    Det kan da være slik at han prisvinneren synes utstyret er kult å kan ta seg råd til det.
    Ikke noe galt i det, men det er ikke sikkert at de valgene er de mest rasjonelle han har tatt.

    I forhold til sofistikerte anlegg, da synes jeg det er interressant at to av de mest profilerte selvbyggerne her på HFS, LMC og Sluket har da begge vært i gjennom en mengde kostbart kjøpe uttstyr før de landet på de de driver å utvikler i dag.
    Forskjellig tilnærming hos de to men noen felles trekk.
    Kan nepppe tenke meg at de har offret sofistikert fremførelse av musikk på sin vei.

    H
    Høy profil har de i hvert fall.... At de to nevnte herrer, som sikkert er flinke i det de gjør har valgt den veien de har gjort betyr vel ikke at vi som må kjøpe ferdige produkter har så mye dårligere lyd? Ser ikke helt konflikten her.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det kan da være slik at han prisvinneren synes utstyret er kult å kan ta seg råd til det.
    Ikke noe galt i det, men det er ikke sikkert at de valgene er de mest rasjonelle han har tatt.

    I forhold til sofistikerte anlegg, da synes jeg det er interressant at to av de mest profilerte selvbyggerne her på HFS, LMC og Sluket har da begge vært i gjennom en mengde kostbart kjøpe uttstyr før de landet på de de driver å utvikler i dag.
    Forskjellig tilnærming hos de to men noen felles trekk.
    Kan nepppe tenke meg at de har offret sofistikert fremførelse av musikk på sin vei.

    H
    Høy profil har de i hvert fall.... At de to nevnte herrer, som sikkert er flinke i det de gjør har valgt den veien de har gjort betyr vel ikke at vi som må kjøpe ferdige produkter har så mye dårligere lyd? Ser ikke helt konflikten her.
    Janpe, at du har (oppnådd) god lyd, er ikke godt nok. Du må forstå inngående hva de forskjellige delene gjør også, helst ned til hver enkelt chip.Og det gjør du kun ved å skape de selv. At denne hobbyen er tuftet på musikkgjengivelse og opplevelse/nytelse av denne gjennom avspillingsutstyr, selvbygd eller kjøpt, er rent villfarelse.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hehehehe-eeeh :cool:
    Mitt største problem er at jeg ikke får hørt nok på anlegget og da blir kjøpeanlegg-investeringene mine enda mindre rettferdiggjort.

    Når først alt stemmer, så tenker man at euforien er verdt det.
    Som en idrettsutøver som står øverst på pallen og gir f i alle treningstimene som ligger bak prestasjonen, antar jeg.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.686
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Janpe, at du har (oppnådd) god lyd, er ikke godt nok. Du må forstå inngående hva de forskjellige delene gjør også, helst ned til hver enkelt chip. At denne hobbyen er tuftet på musikkgjengivelse og opplevelse/nytelse av denne gjennom avspillingsutstyr, selvbygd eller kjøpt, er rent villfarelse.
    Det må man vel ikke, men en av mine leveregler er at det sjelden skader å forstå litt av hva man holder på med. Your mileage may vary. Noen kommer jo også med vidløftige utlegninger om kvantefysiske effekter og andre sub-atomære mirakler som salgsargument for ledningsstumper og rensevæske. Da er vi godt nedenfor chip-nivået. ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Godt svar det Asbjørn - men håper ikke du diskuterer Joule forbrenningen med kona midt oppi kopuleringsakten :cool: :p
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mmmm, nei, men litt kjennskap til anatomien pleier ikke å skade der heller. Say no more...
    Det halmstrået er mitt forsvar. Når kona klager over at jeg harver over henne og avslutter etter knappe 2 min - forspill er bortkastet tid - så løfter jeg på haka og svarer:-"Hva vet vel du, som kan minst av oss to om anatomi?!" ;)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har ikke påstått at den ene leiern har bedre lyd en den andre.
    Jeg reagerte kun på påstand om at et DIY anlegg ikke kunde lyde sofistikert.
    At påstå at vi som driver med DIY opplever mindre eller mer sjelden gledje
    knyttet til musikk bruker jeg ikke tid på å diskutere.

    Selv har jeg ingen kjepphester knyttet til denne hobbyen og har ingen illusjon om at en løsning er riktig for alle.
    Min måte å drive med hobbyen gir meg gledje og det er mit valg.
    Andres valg for de stå for og jeg håper de får like stor musikk gledje ut av det som meg, og det tror jeg mange gjør.

    H
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mmmm, nei, men litt kjennskap til anatomien pleier ikke å skade der heller. Say no more...
    Fint du tok leg pulling spøken med godt humør - var redd jeg hadde tråkket over streken her :eek:
    Utgangspunktet var at mellom teknikk og musikkglede så kommer førstnevnte på andreplass, mens jeg har følelsen av at hos enkelte andre så er grensen mer flytende. Når gåsehuden kommer snikende så er det ikke så nøye med forståelsen bak det hele :confused: Når det først er sagt, så befinner vi oss på et hifi forum og ikke på et musikkforum, så da er det vel greit, da.

    Objektivistene og subjektivistene prøver å komme frem til et felles standpunkt rundt forståelsen av vår hobby:
    https://youtu.be/vZ9myHhpS9s
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.133
    Antall liker
    2.641
    Torget vurderinger
    16
    Er G-Nøkkel en idiot som har investert i dyre kabler og ett fantastisk flott anlegg? Eller en lettlurt dåre? Jeg kjenner han og vet svaret. Jeg har selv brukt ca 15 % av mitt totale anleggsbudsjett på kabler, mitt anlegg koster i underkant av 2 mill. Er jeg en idiot eller lettlurt? Jeg har holdt på med denne hobbyen i 35 år og har etter hvert skjønt hva jeg ønsker å lytte på.

    Er det mange av debattantene her som har anlegg eller har inngående kjennskap til systemer på ett slikt nivå? Systemene blir svært avslørende etter hvert som (lik det eller ikke) prislappen øker.
    Det er ingen som har sagt at hverken du eller G-Nøkkel er idioter. At jeg synes utlegg på 300K i hifi-kabler ikke gir særlig god valuta for pengene i søken etter best mulig lyd er ikke ensbetydende med å kalle deg en idiot.

    Når det gjelder kjennskap til hifi i millionklassen så tror jeg det er mange her som i hvert fall har hørt slike systemer selvom det nok er få som eier hifi i den prisklassen. Selv har jeg vel ikke hatt samlet system til mer enn ca 500K men jeg har da hørt mange million++ systemer, både hjemme hos andre audiofile og på messer. Jeg har, i motsetning til deg, også hørt DIY systemer som er tatt helt ut og etter min mening står ikke disse tilbake for noe kjøpe-system jeg har hørt, heller tvert om. Det bør også nevnes at DIY i den mer kompromissløse enden ikke nødvendigvis er særlig billigere enn tradisjonelle cost-no-object high end hifi, i hvert fall ikke hvis man tar med arbeidstimene som har gått med. Poenget med den type DIY er sjelden å spare penger, men heller å bygge noe som ikke er kommersielt tilgjengelig.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    679
    Antall liker
    758
    Er G-Nøkkel en idiot som har investert i dyre kabler og ett fantastisk flott anlegg? Eller en lettlurt dåre? Jeg kjenner han og vet svaret. Jeg har selv brukt ca 15 % av mitt totale anleggsbudsjett på kabler, mitt anlegg koster i underkant av 2 mill. Er jeg en idiot eller lettlurt? Jeg har holdt på med denne hobbyen i 35 år og har etter hvert skjønt hva jeg ønsker å lytte på.

    Er det mange av debattantene her som har anlegg eller har inngående kjennskap til systemer på ett slikt nivå? Systemene blir svært avslørende etter hvert som (lik det eller ikke) prislappen øker.
    Det er ingen som har sagt at hverken du eller G-Nøkkel er idioter. At jeg synes utlegg på 300K i hifi-kabler ikke gir særlig god valuta for pengene i søken etter best mulig lyd er ikke ensbetydende med å kalle deg en idiot.

    Når det gjelder kjennskap til hifi i millionklassen så tror jeg det er mange her som i hvert fall har hørt slike systemer selvom det nok er få som eier hifi i den prisklassen. Selv har jeg vel ikke hatt samlet system til mer enn ca 500K men jeg har da hørt mange million++ systemer, både hjemme hos andre audiofile og på messer. Jeg har, i motsetning til deg, også hørt DIY systemer som er tatt helt ut og etter min mening står ikke disse tilbake for noe kjøpe-system jeg har hørt, heller tvert om. Det bør også nevnes at DIY i den mer kompromissløse enden ikke nødvendigvis er særlig billigere enn tradisjonelle cost-no-object high end hifi, i hvert fall ikke hvis man tar med arbeidstimene som har gått med. Poenget med den type DIY er sjelden å spare penger, men heller å bygge noe som ikke er kommersielt tilgjengelig.
    Du kan selvsagt mene at så dyre kabler ikke er god valuta for pengene. For all del! Men det er nå min mening at etter hvert som anlegget blir mer sofistikert/avslørende blir også kablene viktigere enn i anlegg som ikke besitter samme kvalitet, eller oppløsning om man vil.

    Når det gjelder erfaring med dyrere anlegg: Jeg nevnte dette fordi mange her har så skråsikkert uttalt seg om at kabler ikke spiller noen rolle. Jeg tror at flere av de som fremsetter disse påstandene muligens ikke har erfaring på dette nivået. Ikke ment som snobberi på noen måte, men dette er hva jeg tror. Hadde de hatt det ville de ikke ha påstått det de gjør.

    Mht DIY; Selvsagt kan de være like gode som dyre "kjøpeanlegg"! Jeg har ingen erfaring med slike anlegg og kan definitivt ikke bygge ett heller.

    JP
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.672
    Antall liker
    14.716
    Sted
    Langesund
    For ekte DIY'er blir de beste/dyreste kjøpeanlegga veldig mangelfulle..........og sånn tror jeg fanden meg det er andre veien også.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    4.179
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Kabler er viktig ja, som at dem er lange nok :rolleyes: og siden dere bryr dere så mye om disse stumpene.

    Bryr dere like mye om opphenget i et høyttalerelement? Spolegap? I hvilket materiale magneten er? Hvordan høyttalerkabinettet er konstruert?
    Osv osv osv... siden dere er så utpreget sikre på hva som har noe og si for lyden.....
    Sukk, nok et forsøk på å idiotforklare de som hører forskjell på kabler (ikke dermed sagt at vi synes at de dyreste er alltid de beste!).

    Kjære 2xJ, selvsagt er ikke kabler den viktigste bestanddelen i et anlegg - i min verden den minst viktige delen, faktisk. Alt annet må være nøysomt på plass først - elektronikk, ht og akustikk - innenfor de rammene som er mulig, FØR man kan vurdere om kabler har noe å si. Hvis man ikke føler at sistnevnte har noe innvirkninmg, så fint - for da sparer man ant penger på det.
    Først og fremst, du har ingen grunn til og kalle meg Kjære.
    Og det er ikke for og idiotforklare noen, selv hører jeg godt forskjell på kabler, men det er fremdeles ikke der slaget står, ikke på noensom helst måte.
    Vask av øra, og dagsform har enormt mye mer og si for lyden enn en kabel. (bortsett med fraværet av kabelen da :cool: )
    Bra början medlem sedan augusti 2017 och redan lyckat med att bli ovän med flera personer redan.
    Kan du stava till ödmjuk? Eller finn det inte i dit vokabulär?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.751
    Antall liker
    103.795
    Torget vurderinger
    23
    Ble medlem: Nov 2004
    Innlegg: 576
    Liker (gitte): 12


    En raus person dette! Engasjert også... ca. ett innlegg pr. uke.

    BTW, 2xj er 46 år og har holdt på med hifi i 30 av de - og har mange års fartstid her på HFS, med annet nick. Jobben hans er ikke å være snill. De er de nok av ellers.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du kan selvsagt mene at så dyre kabler ikke er god valuta for pengene. For all del! Men det er nå min mening at etter hvert som anlegget blir mer sofistikert/avslørende blir også kablene viktigere enn i anlegg som ikke besitter samme kvalitet, eller oppløsning om man vil.
    Uenigheten her står vel her på hva høy kvalitet innebærer. For veldig mange er ikke det ensbetydende med høy pris. Vi har allerede vært inne på svakhetene ved passiv deling og som er teknisk underlegent aktivt, allikevel er de fleste kostbare hifi anlegg passive. Og slikt kunne man ha fortsatt på mange andre områder.

    Når det gjelder erfaring med dyrere anlegg: Jeg nevnte dette fordi mange her har så skråsikkert uttalt seg om at kabler ikke spiller noen rolle. Jeg tror at flere av de som fremsetter disse påstandene muligens ikke har erfaring på dette nivået. Ikke ment som snobberi på noen måte, men dette er hva jeg tror. Hadde de hatt det ville de ikke ha påstått det de gjør.
    "Nivået" som du snakke om ser ut til å være stor sammenheng med "dyre anlegg" og dermed pris. Høy kvalitet handler om tekniske aspekter i forhold til hørbarhet og psykoakustikk. Og der vet vi at det er lite sammenheng mellom pris og kvalitet. Selvsagt koster det beste og finnes ikke til direkte lave priser, men utover det finner man ikke noe klar sammenheng mellom kvalitet og pris innen hifi. Du kan f.eks betale veldig mye for en forsterker som har svært lav forvrengning, eller du kan betale betydelig mindre for samme lave forvrengning.

    Ellers så kan man henvise til blindtestet igjen. Hvis "nivået" du snakker er så bra at det avslører kabelforskjeller foruten de kjente tekniske aspektene (forklart i kabeltråden til Asbjørn), så burde vel man ha bevist dette for lenge siden.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er sjelden man ser disse ABX testene, også for andre komponenter enn kabler.
    Feks. mellom 2 DAC'er som måler tilnærmet likt men lyder forskjellig (noe andre vil bestride, selvsagt).
    Jeg begriper ikke denne klokketroen på ABX.
    Testen er tydeligvis den hellige gral (42?) uten noen form for svakheter :confused:
    Det blir noe enfoldig over dette mantraet - sorry.
    Så får heller mitt tillsvar fremstå som tilsvarende enfoldig.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei, blindtester er ikke uten svakheter. Hvem har sagt det?

    Men burde man ikke kunne høre en forskjell i blindtest what so ever når kablene koster titusener av kroner? Det er folk som har brukt langt over 100k på kabler og klarer man ikke verifisere en forskjell i en blindtest sammenlignet med kabler til hundrelapper, så kan man umulig snakke om noe som utgjør noe viktig og betydelig.

    Legg til at det heller ikke er noen tekniske grunner til at normalkonstruerte kabler skal låte ulikt basert på det vi vet. Bevisbyrden ligger på de troene. Inntil man kan vise til noe håndfast, så må man nesten forvente at det fremstår som høyst merkelig og prioritere i et anlegg. Og attpå til i anlegg som ser i stor grad ut til å inneholde store kompromiss på områder vi vet er hørbare.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.686
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det interessante er at det er mest kabelentusiastene (i mangel på en bedre betegnelse) som henviser til ABX. Det er bare en av mange muligheter. Normalt gjøres sensorisk blindtesting for å avdekke mulige forskjeller ved en form for duo-trio eller triangeltest. De kan beskrives som AXY eller (XXY), heller enn ABX. https://en.wikipedia.org/wiki/Discrimination_testing

    For å avdekke små subjektive forskjeller i lydkvalitet finnes det detaljerte testprosedyrer tilpasset det formålet. Se f eks her:
    https://en.wikipedia.org/wiki/MUSHRA
    https://www.itu.int/rec/R-REC-BS.1116-3-201502-I/en

    Når det er sagt finnes det også eksempler på at ABX-testing avdekker forskjeller mellom CD-spillere:
    ABX Double Blind Tests: CD Players & DA Converters
    Og forsterkere:
    ABX Double Blind Test Results: Power Amps
    Og kondensatorer:
    ABX Double Blind Test Results: Capacitors
    Og pickuper:
    ABX Double Blind Test Results: Pickups
    Og høyttalere (som om det skulle være nødvendig å teste):
    ABX Double Blind Test Results: Speakers
    Men merkelig nok ikke mellom kabler:
    ABX Double Blind Tests: Interconnects and Wires

    Så da er det selvsagt testprosedyren det er noe feil med. Prøv igjen. :)
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    4.966
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det er sjelden man ser disse ABX testene, også for andre komponenter enn kabler.
    Feks. mellom 2 DAC'er som måler tilnærmet likt men lyder forskjellig (noe andre vil bestride, selvsagt).
    Jeg begriper ikke denne klokketroen på ABX.
    Testen er tydeligvis den hellige gral (42?) uten noen form for svakheter :confused:
    Det blir noe enfoldig over dette mantraet - sorry.
    Så får heller mitt tillsvar fremstå som tilsvarende enfoldig.
    Det er vel vanlig innenfor forskning om man ønsker å påvise en effekt at man bruker kontrollerte studier. Dette ser man jo innenfor helt andre fagfelt som f.eks. psykologi ved bruk av kontrollgrupper. Siden det framlegges gjentatte ganger at noen her inne opplever tydelige forskjeller ved bytte av kabler, skulle man jo tro at også denne grupperingen var interessert i å få dokumentert slike påstander. Om jeg hadde vært en ihuga 'hørbar kabelforskjellsforkjemper' ville jeg ønsket at alle tilgjengelige midler ble brukt for å kunne dokumentere dette. Er det bare jeg som tenker slik?
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Men hvorfor er det ingen som tar for seg de åpenbare negative sidene med denne formen for testing?
    Det er jo bare hyllest over hele linja....
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    679
    Antall liker
    758
    Du kan selvsagt mene at så dyre kabler ikke er god valuta for pengene. For all del! Men det er nå min mening at etter hvert som anlegget blir mer sofistikert/avslørende blir også kablene viktigere enn i anlegg som ikke besitter samme kvalitet, eller oppløsning om man vil.
    Uenigheten her står vel her på hva høy kvalitet innebærer. For veldig mange er ikke det ensbetydende med høy pris. Vi har allerede vært inne på svakhetene ved passiv deling og som er teknisk underlegent aktivt, allikevel er de fleste kostbare hifi anlegg passive. Og slikt kunne man ha fortsatt på mange andre områder.

    Når det gjelder erfaring med dyrere anlegg: Jeg nevnte dette fordi mange her har så skråsikkert uttalt seg om at kabler ikke spiller noen rolle. Jeg tror at flere av de som fremsetter disse påstandene muligens ikke har erfaring på dette nivået. Ikke ment som snobberi på noen måte, men dette er hva jeg tror. Hadde de hatt det ville de ikke ha påstått det de gjør.
    "Nivået" som du snakke om ser ut til å være stor sammenheng med "dyre anlegg" og dermed pris. Høy kvalitet handler om tekniske aspekter i forhold til hørbarhet og psykoakustikk. Og der vet vi at det er lite sammenheng mellom pris og kvalitet. Selvsagt koster det beste og finnes ikke til direkte lave priser, men utover det finner man ikke noe klar sammenheng mellom kvalitet og pris innen hifi. Du kan f.eks betale veldig mye for en forsterker som har svært lav forvrengning, eller du kan betale betydelig mindre for samme lave forvrengning.

    Ellers så kan man henvise til blindtestet igjen. Hvis "nivået" du snakker er så bra at det avslører kabelforskjeller foruten de kjente tekniske aspektene (forklart i kabeltråden til Asbjørn), så burde vel man ha bevist dette for lenge siden.
    Dyre anlegg spiller best, end of discussion :). Neida, men tror end of discussion for mitt vedkommende. God søndag.

    JP
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men hvorfor er det ingen som tar for seg de åpenbare negative sidene med denne formen for testing?
    Det er jo bare hyllest over hele linja....
    Av de "åpenbare negative sidene" du siterte et innlegg som omtalte, er det kun "prestasjonsangst"-argumentet jeg synes høres plausibelt ut. Hva er egentlig de andre igjen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.686
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men hvorfor er det ingen som tar for seg de åpenbare negative sidene med denne formen for testing?
    Det er jo bare hyllest over hele linja....
    I den virkelige verden er det nokså opplagt at blindtest er standard prosedyre for å teste subjektive forskjeller og preferanser mellom produkter. Man er interessert i hvordan konsumenten opplever produktet, ikke varemerket, emballasjen, eller reklamen. Hvis temaet er viktig, f eks lansering av nye medisiner, er dobbeltblind testing standard. Det er ikke engang gjenstand for diskusjon. En produktkategori som har så subtile små forskjeller at bare spesielt kvalifiserte gullører kan oppleve forskjellene, og da bare i tilstrekkelig dyre anlegg og bare hvis de samtidig får lov til å titte på hva som er tilkoblet, kan jo muligens utløse en viss grad av skepsis.

    Forklar oss gjerne hva de "åpenbare negative sidene" er.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Men hvorfor er det ingen som tar for seg de åpenbare negative sidene med denne formen for testing?
    Det er jo bare hyllest over hele linja....
    Av de "åpenbare negative sidene" du siterte et innlegg som omtalte, er det kun "prestasjonsangst"-argumentet jeg synes høres plausibelt ut. Hva er egentlig de andre igjen?
    Prestasjonsangst er en ting, men tenk på alle de utøvere av alt fra sport til musikk som presterer sitt beste under press. Det er liksom bare gullører som går i koma under slike forhold…
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Psaudio peker på som problematisk at i blindtest tar den analytiske delen av hjernen over for den følelsesmessige. Betyr ikke det at venstre hjernehalvdel dominerer over den høyre? Med andre ord tar virkelighetsorienteringen over for følelser, mystisisme og tro? Det er vel ingen ulempe når reelle forskjeller skal avsløres?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.686
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, den forfatteren stiller opp "ABX" som en slags stråmann for blindtesting i største almenhet, velger å misforstå hva poenget med øvelsen er, og hevder at formålet er å bevise at ingen forskjeller eksisterer. Deretter smører han på med hvor viktig det emosjonelle er, etc.

    Poenget med en blindtest (discrimination test) er å finne ut om målgruppen opplever en subjektiv forskjell mellom testobjektene uten å vite på forhånd hva som er hva. ABX er en måte å gjøre det på, men ikke den beste metoden for å detektere små forskjeller. (Jfr ITU BS.1116-3) Hvis det viser seg å være en merkbar forskjell, kan man eventuelt fortsette for å finne preferanser mellom objektene.

    La meg i stedet insinuere at dette voldsomme psykologiske presset enkelte føler for ikke å svare "feil" i en testsituasjon er at de innerst inne er sterkt i tvil om hvorvidt disse forskjellene egentlig er hørbare, men har strukket haken så langt ut med å hevde dette i forskjellige sammenhenger at fallhøyden blir urovekkende stor. Det kan man jo forstå.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Asbjørn:

    Hva kan du lese ut av det Triangle viser til i sine kabler? (Nyskjerrig)

    Tippe de er ok pris på.


    LeCable
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.672
    Antall liker
    14.716
    Sted
    Langesund
    Ble medlem: Nov 2004
    Innlegg: 576
    Liker (gitte): 12


    En raus person dette! Engasjert også... ca. ett innlegg pr. uke.

    BTW, 2xj er 46 år og har holdt på med hifi i 30 av de - og har mange års fartstid her på HFS, med annet nick. Jobben hans er ikke å være snill. De er de nok av ellers.


    Den rollen tar jeg meg av.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.686
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn:

    Hva kan du lese ut av det Triangle viser til i sine kabler? (Nyskjerrig)

    Tippe de er ok pris på.


    LeCable
    Ikke så veldig mye, egentlig. De har 2,5 mm2 tverrsnitt, er lagd av fortinnet oksygenfritt kobber, og har PVC-isolasjon. Greit nok, men det er ikke all verdens tverrsnitt. Bildene viser bananplugger, som jeg personlig anser som tvilsomme kontakter hvis det skal gå litt strøm. Heller ringkabelsko eller gafler for å skru ordentlig fast.

    Basismodellen ser ut til å bestå av to løse ledere som er holdt sammen med korte biter krympeslange. Det gir en litt udefinert geometri, med mulighet for at avstanden mellom de løse lederne kan endre seg avhengig av signalnivå og gjensidig elektromagnetisk frastøtning mellom lederne. Det vil i så fall gi induktans og kapasitans som varierer med signalet, noe som i sin tur vil tilføre signalavhengig modulasjon, dvs harmonisk forvrengning. Disse kablene ville jeg ikke hatt i anlegget.

    Så sier de en del som er lite informativt/tullprat: "coiled braiding" betyr formodentlig at lederkordellene er tvinnet (som i enhver annen skjøteledning). Det gjør formodentlig kabelen nokså fleksibel og smidig, men har ingen betydning for signalet. For toppmodellen sier de at den har en dobbel PVC-kappe med et antistatisk lag mellom. Det er sikkert smart for å redusere gnisselyder i en mikrofonledning eller gitarkabel, men på en høyttalerkabel som ligger stille ser jeg ikke poenget. "Eliminate electromagnetic interference" gjør den ihvertfall ikke, og det er uansett ingen ulineær forvrengning å "eliminere" i en kobberkabel, antistatisk kappe eller ikke. Med all mulig godvilje: Det måtte i så fall være at en PVC-kappe holder lederne på plass (som i enhver annen skjøteledning) og unngår den signalavhengige forvrengningen fra basismodellens løse ledere.

    De sier også at pluggene er sølvbelagte for å "minimize distortion". Nå er det stort sett bare ferromagnetiske metaller som jern og nikkel som kan tilføre ulineær forvrengning, så dette er det samme som om pluggene skulle vært belagt med tinn eller gull. De kunne derimot nevnt at sølv gir mindre kontaktmotstand enn gull, men det sier de ikke noe om. Helhetsinntrykket er typisk pseudovitenskapelig kabeldiktning.

    Slik jeg leser dette tilsvarer toppmodellen en vanlig 2,5 mm2 skjøteledning påmontert bananplugger. Disse er vel OK til korte strekk sammen med effektive høyttalere med høy (minst 8 ohm) impedans, eventuelt for å overføre høynivåsignal til en aktiv subwoofer. Om det er verdt prisen eller ikke får vel være opp til den enkelte. Basismodellen med løse ledere ville jeg derimot ikke hatt i anlegget selv om jeg fikk den gratis. Styr unna.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn