Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kanskje setningsoppbyggingen min ble feil?
    Det blir utålelig for noen at andre er villige til å betale for Y.
    Det er ikke utålelig for meg :confused:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er det da utålelig at noen er uenige med deg? Er det en rød klut om de mener at det er tull å holde på med kabelbytter? Blir du indoktrinert om du blir servert utførlig teknisk argumentasjon for aktive systemer?
    Bakgrunnen for dette ligger i kabeltråder generelt - ikke denne tråden spesifikt.
    Burde nok vært påpekt.
    Det er en tynn linje mellom opplæring og overkjøring basert på egne erfaringer, som ikke stemmer helt med mottakerens erfaringer.
    Husk at det er økt motstand mot vedtatte sannheter som the big bang theory også :p
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.070
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje du heller burde brukt ordet uforståelig? Mange har jo skrevet at folk må svi av pengene sine på det de vil, men at de ikke forstår poenget med det. Her er jo dyre kabler i en særklasse :) Men det er en ganske vesentlig forskjell på at noe er uforståelig, og at noe er utålelig.

    Eller mener du at noen ikke tåler eller synes det er irriterende/frastøtende at du bruker mye av dine penger på dyre kabler og kjøpe-hifi?

    ordbok_utaalelig.PNG
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Heller mot det sistnevnte siden dette idiot-forklarings mantraet er noe som til stadighet kommer til overflaten.
    Dette med at '9 av 10' (talemåte) blir lurt av boutique kabelpushere er simpelthen tull. Flesteparten av oss trenger ingen verge med oss inn i butikken, men er oppegående og i stand til å gjøre våre egne vurderinger.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Det å si "du har muligens tatt en mindre fornuftig avgjørelse og du ville mest sannsynlig fått mer ut av å bruke pengene på noe annet" er ikke det samme som å si "du er en reinspikka idiot".

    Mulig jeg ikke har fulgt med i timen, men jeg kan ikke huske at noen her på HFS har rett ut kalt noen en idiot.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det å si "du har muligens tatt en mindre fornuftig avgjørelse og du ville mest sannsynlig fått mer ut av å bruke pengene på noe annet" er ikke det samme som å si "du er en reinspikka idiot".

    Mulig jeg ikke har fulgt med i timen, men jeg kan ikke huske at noen her på HFS har rett ut kalt noen en idiot.
    Kan hende du har rett.
    Man tenker sitt men modererer kanskje innlegget ;)
    Jeg synes det blir litt utmattende å høre at vi skal reddes fra uærlige kabelpushere hele tiden.
    På samme måten som objektivistene er leie av å høre at subjektivistene hører forskjell, formoder jeg.
    Hver sin fasit.

    En ting til;
    'En mindre fornuftig avgjørelse' mener jeg må ses ut fra ståstedet til dem som påstår dette.
    Det er ikke gitt at preferansene går overens og da blir det meningsløst å veilede motparten ut fra et statisk verdensbilde utelukkende fundert på fysikk.
    Hva er formlene for følelser, begjær og gåsehud?
    Og kanskje jeg er diagnosert som 'a horder of exotic cables' hahaha

    Denne er ganske illustrativ:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Ja, jeg kan se den. Og det morsomme er jo at når folk fra de to leirene møtes i "det virkelige liv" så blir det jo ikke noe krangling, men musikk og generelt god stemning.

    Det er det forbanna internettet som har all skylda. :mad:
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.070
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det som kanskje er et problem i noen diskusjoner her inne, er tendensen til å hovere.

    ordbok_hovere.PNG


    Kanskje har det sammenheng med at enkelte har et stort behov for å vise at de har rett. Men samtidig er det også påfallende mange som tar kritikk av ting som gjelder sine egne produkter veldig personlig. Det kan henge sammen med forsvarsmekanismer, for ingen liker vel å innrømme at man har valgt 'feil' produkter. Likevel skulle jeg ønske at flere av oss kunne hatt et mer avslappa forhold til dette.

    Om jeg tar mitt eget anlegg som eksempel, kan jeg presentere dette i den hoverende hfs-varianten:
    Jeg har altså et par passive blomsterkasser som vagler på noen MDF-fjøler, en samling bokser med elektronikk utviklet av en full svenske; ikke er det transparent, og forsterkeren er av utdatert klasse AB. Streameren er vel grei nok, men til vinylen bruker jeg en planke påmontert et treskjeverk som humper og går der en plasttallerken ligger og svaier på toppen. Hva en Shibata-nål har her å gjøre er uforståelig for de fleste. Dette spiller jeg altså musikk på ;D

    Og for de som ikke kjente igjen karakteristikken, her er fasiten:

    mitt_anlegg.PNG


    Vi trenger vel ikke ta vårt eget anlegg så fordømt selvhøytidelig hele tiden, vel? :)
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Lær grunnleggende fysikk og spar masse kabelpenger!

    Selv ble jeg blåruss uten å lære fysikk. Og senere i livet - innehaver av kostbare kabler som også mannen under har kastet bort penger på.

    Fysikknovise han - som jeg...


    Scr 09-09 06.59 AM.JPG
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.868
    Antall liker
    104.211
    Torget vurderinger
    23
    Er man virkelig ekspert på en ting så betyr det ikke at man er universalekspert på ALT!

    Vi snakket om dette en gang vi gutta, og så gikk runden rundt med hva hver og en kunne og var gode på.

    "jeg er god til å pule kvinnfolka, jeg" var svaret fra en (name and adress witheld)

    Et ærlig svar!
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Helt enig, Sluket! Jeg har lært fra 1000 tråder her, at man bare skal ha elementær fysikkforståelse for å gjennomskue Transparent Audio, Nordost og de andre. Det er åpenbart at Adam gikk glipp av helt vesentlig basiskunnskap... I tillegg liker han craft beer og BBQ. Sikkert forventningsbias og placebo. ;)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.795
    Antall liker
    35.883
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Riess lærer nok mer etterhvert. Jeg gikk også gjennom en fase med altfor mye pengebruk på kabler og lignende, utdannelse til tross. Etterhvert kommer man til et punkt hvor man sier "hei, vent nå litt..." etter å ha samlet opp nok avvik mellom "hifi-teorien" og egen praktisk erfaring. For min del fører sånt til at jeg blir nysgjerrig og forsøker å forstå mer. Jeg har lært mye mer om elektronikk, akustikk og signalbehandling av å holde på med denne hobbyen enn jeg lærte på universitetet, men så var det da heller ikke eksakt dette temaet jeg studerte der.

    Jeg opplever ofte at argumentasjonen for "ultimate high end hifi" ofte er et slags autoritetsargument. Man er langt fra overbevist om at man kan høre forskjell på greiene med øynene lukket, men kabelguru X vet sikkert best, og da så. Nesten litt kult-aktig. Noen ganger kan reaksjonen på innvendinger vippe over til å bli Jante-aktig: Du skal ikke tro at du vet mere enn oss. (Forfatterens hovedperson anbefales å gjenlese sin Sandemose. :) )

    Selv er jeg vel arrogant nok til å synes at dette er passe komisk, men hovedpoenget med de siste par sidenes digresjon gjennom DIY-prosjekter var at mange her inne fint er i stand til å konstruere og bygge state-of-the-art-greier selv. Hvorfor skulle vi ikke også ha minst like mye innsikt i hva som er viktig og uviktig som en selvlært kabelprofet med kommersiell interesse av å selge fjøsmekket sitt?

    For all del: Folk må gjerne bruke fantasisummer av egne penger på esoteriske dingser. Det er ikke noe "utålelig" i det. Men ikke forvent at alle blir like imponert og synes det er like genialt, hvis det var lydkvaliteten som var målet.
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    679
    Antall liker
    758
    Riess lærer nok mer etterhvert. Jeg gikk også gjennom en fase med altfor mye pengebruk på kabler og lignende, utdannelse til tross. Etterhvert kommer man til et punkt hvor man sier "hei, vent nå litt..." etter å ha samlet opp nok avvik mellom "hifi-teorien" og egen praktisk erfaring. For min del fører sånt til at jeg blir nysgjerrig og forsøker å forstå mer. Jeg har lært mye mer om elektronikk, akustikk og signalbehandling av å holde på med denne hobbyen enn jeg lærte på universitetet, men så var det da heller ikke eksakt dette temaet jeg studerte der.

    Jeg opplever ofte at argumentasjonen for "ultimate high end hifi" av oligarktypen ofte er et slags autoritetsargument. Man er langt fra overbevist om at man kan høre forskjell på greiene med øynene lukket, men kabelguru X vet sikkert best, og da så. Nesten litt kult-aktig. Noen ganger kan argumentasjonen bli litt Jante-aktig: Du skal ikke tro at du vet mere enn oss. (Forfatterens hovedperson anbefales å gjenlese sin Sandemose. :) )

    Selv er jeg vel arrogant nok til å synes at dette er passe komisk, men hovedpoenget med de siste par sidenes digresjon gjennom DIY-prosjekter var at mange her inne fint er i stand til å konstruere og bygge state-of-the-art-greier selv. Hvorfor skulle vi ikke også ha minst like mye innsikt i hva som er viktig og uviktig som en selvlært kabelprofet med kommersiell interesse av å selge fjøsmekket sitt?

    For all del: Folk må gjerne bruke fantasisummer av egne penger på esoteriske dingser. Det er ikke noe "utålelig" i det. Men ikke forvent at alle blir like imponert og synes det er like genialt, hvis det var lydkvaliteten som var målet.
    Hva mener du her med at nobelprisvinneren vil lære etter hvert? At han hittil har begått en del ufornuftige valg fordi han ikke "vet bedre"? Og at vi alle til slutt skal bli like opplyste som deg innen for det vi her diskuterer? Som er veien mot bedre lyd.

    Hvem er alle disse som er i stand til å bygge "state of the art greiene"? Jeg har ikke sett noen. Ditt eget inklusive (nei, sier ikke at høyttalerne er stygge!). "Esoteriske dinger"? Igjen en negativt ladet beskrivelse av produkter enkelte av oss ser en glede av å eie og å lytte på.

    Er G-Nøkkel en idiot som har investert i dyre kabler og ett fantastisk flott anlegg? Eller en lettlurt dåre? Jeg kjenner han og vet svaret. Jeg har selv brukt ca 15 % av mitt totale anleggsbudsjett på kabler, mitt anlegg koster i underkant av 2 mill. Er jeg en idiot eller lettlurt? Jeg har holdt på med denne hobbyen i 35 år og har etter hvert skjønt hva jeg ønsker å lytte på.

    Er det mange av debattantene her som har anlegg eller har inngående kjennskap til systemer på ett slikt nivå? Systemene blir svært avslørende etter hvert som (lik det eller ikke) prislappen øker.

    Jeg sier ikke dette for å utbasunere at jeg har anlegg ditt og datt og en "utpakkingstråd" vil aldri komme fra meg. Mitt anlegg er for meg og min glede. Hadde jeg ønsket å være en kjekkas kunne jeg jo heller kjøpt en Ferrari, det synes langt mer :). Og koster det samme.

    Men det er viktig å forstå at sofistikerte (ikke ment som snobberi) anlegg er mer avslørende enn de som er mindre sofistikerte og på den måten stiller høyere krav til alle ledd i kjeden. Ikke dermed sagt at man ikke kan få veldig bra lyd med enklere anlegg. For all del, dette går på hva man ønsker å legge i dette

    Sikkert en brannfakkel, det er ikke ment som det.

    JP
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Man skal da ikke mene at kunnskap og teknisk forståelse skal overprøve føleri, øyegodt og høye prislapper, eller?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Hvem er alle disse som er i stand til å bygge "state of the art greiene"? Jeg har ikke sett noen.
    I og med at du flere ganger har sagt noe sånn som at andres anlegg ikke har noen interesse for deg er vel ikke det spesielt overraskende? :cool:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tror ingen stiller spørsmål ved cowboy mentaliteten og kompetansen til en del kabelfabrikanter på gutterommet, Asbjørn.
    På et annet forum jeg frekventerer så var det en kar som mekanisk fjernet skjermen i begge ender av en Cat.7 kabel (hvor skjerm muligens ikke var forbundet engang RJ45 i nettverksnodene) og det var ikke måte på hvor forbedret lyden ble mhp. ro, stillhet, mm.
    Men det var selvsagt essensielt at kabelen hadde denne skjermen, selv om den var åpen i begge ender.

    Så det er mye løye der ute, det skal ikke underslås.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.795
    Antall liker
    35.883
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @Janpe: Jeg mener at nobelprisvinneren sikkert vil lære mer om elektronikk, signalbehandling og akustikk etterhvert hvis han er interessert i det. Han fikk Nobelprisen for å ha ledet forskerteamet som påviste mørk energi i universet, ikke for detaljkunnskap om hifi. Det kan se ut til at han helt enkelt har "dratt kortet" etter å ha fått litt penger mellom hendene. Forumet som signaturen hans er sakset fra er audioaficionado.org. Det kan best sammenlignes med subforumet for vennetråder for hifimerker her på HFS. Lite tegn på kritisk tenkning eller nysgjerrighet om hvordan ting egentlig henger sammen, selv om mannen har fått en Nobelpris for nettopp det i et annet fagfelt. Det virker heller ikke som dette er en hovedinteresse for ham. Jeg ser 495 innlegg fra 2012 til nå på det forumet, det aller meste i kategorien "utpakkingstråder".
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.968
    Antall liker
    17.371
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Foklaringen er enkel, denne AR har hoppet bukk over viktige grunnleggende undervisning i fysikk, og rett og slett tatt snarveien til Nobelprisen i astronomi og dermed er hengitt til å stole på sine skrøpelige ører - man får nå håpe at Abid Raja ikke krever at han tilbakeleverer prisen sin. Men han vil nok lære etter hvert, iaf hvis får noen fjøsmekkere her inne som mentor, så vil han vite bedre, han også.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Man skal da ikke mene at kunnskap og teknisk forståelse skal overprøve føleri, øyegodt og høye prislapper, eller?
    Så lenge man er fornøyd med egen lyd (uansett hvor feil oppsettet ens er ut fra en holistisk vitenskapelig - og da mener jeg bokstavelig - tilnærming) så er vi vel stort sett i mål hele gjengen?
    Kunnskap vil jo ikke kunne forklare øyegodt og kan det det så er jeg jammen glad jeg ikke har denne uptight oppfatningen!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Foklaringen er enkel, denne AR har hoppet bukk over viktige grunnleggende undervisning i fysikk, og rett og slett tatt snarveien til Nobelprisen i astronomi og dermed er hengitt til å stole på sine skrøpelige ører - man får nå håpe at Abid Raja ikke krever at han tilbakeleverer prisen sin. Men han vil nok lære etter hvert, iaf hvis får noen fjøsmekkere her inne som mentor, så vil han vite bedre, han også.
    Det er mulig man ikke kan sette likhetstrekk mellom astronomi og evnen til å høre kabelforskjeller, men det jeg merker meg er at hvis en eller annen størrelse innen et tema har sammenfallende syn på ting som en selv så linkes og siteres det i kreti og pleti.
    Hvis en annen størrelse har avvikende syn, så er det bare en novise som har peiling på sak A men forstår ikke døyten av sak B.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Det er ingen fasiter som gjelder for alle i jakten på det audiofil nirvana for hver enkelt. Jeg har det som opprinnelig var veldig dyre kabler, men da jeg hørte hva de gjorde i et anlegg vs noen billige, skjønte jeg hvor viktig det var også med kablene..( og nei, jeg ble ikke lurt på noen måte, jeg brukte mine egne ører som er godt trent, ei heller ante jeg noe om pris på de jeg likte, type merke, eller hadde lest om hyperfengende reklame med ord som jeg ble lurt opp i stry med..Jeg likte dem enkelt og greit fordi de var forbanna gode, sett ift det jeg fikk vite etterpå var meget billige kabler som de ble testet opp imot ( som ødela lyden totalt). Dette var et dyrt anlegg i 1 mill klassen, i et fantastisk godt lytterom...står enda for meg som en av de store musikkopplevelser.
    Så mitt svar enda ang trådtema er, nei, billige kabler er ikke i nærheten av dyrere, men spiller da selvfølgelig musikk de også..men ikke med stor M
    Selvfølgelig, alt krever et samspill mellom komponenter, nøye plassering av høytalere osv osv..men gode kabler kan og vil utgjøre en utrolig viktig del av hvordan musikken tilslutt oppleves. Men igjen, regner med mine meninger teller lite her,jeg er jo uansett en av de lettlurte
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Kabler er viktig ja, som at dem er lange nok :rolleyes: og siden dere bryr dere så mye om disse stumpene.

    Bryr dere like mye om opphenget i et høyttalerelement? Spolegap? I hvilket materiale magneten er? Hvordan høyttalerkabinettet er konstruert?
    Osv osv osv... siden dere er så utpreget sikre på hva som har noe og si for lyden.....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ikke så mye å få gjort med toleranser på spolegap, ihvertfall om man skal beholde garantien.
    Men når det er sagt så er det interessant å kartlegge betydningen av 'artifaktene' slik at man legger innsatsen ned der hvor den største fortjenesten per krone ligger - der tror jeg alle er enige.
    Men, når man har kommet et godt stykke på vei, så er kablene HELT KLART icing on the cake...
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.968
    Antall liker
    17.371
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kabler er viktig ja, som at dem er lange nok :rolleyes: og siden dere bryr dere så mye om disse stumpene.

    Bryr dere like mye om opphenget i et høyttalerelement? Spolegap? I hvilket materiale magneten er? Hvordan høyttalerkabinettet er konstruert?
    Osv osv osv... siden dere er så utpreget sikre på hva som har noe og si for lyden.....
    Sukk, nok et forsøk på å idiotforklare de som hører forskjell på kabler (ikke dermed sagt at vi synes at de dyreste er alltid de beste!).

    Kjære 2xJ, selvsagt er ikke kabler den viktigste bestanddelen i et anlegg - i min verden den minst viktige delen, faktisk. Alt annet må være nøysomt på plass først - elektronikk, ht og akustikk - innenfor de rammene som er mulig, FØR man kan vurdere om kabler har noe å si. Hvis man ikke føler at sistnevnte har noe innvirkninmg, så fint - for da sparer man ant penger på det.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jeg velger å forholde meg nå til trådens tema, ikke alt annet som skal avspore det, det være EQ eller DSP løsninger til 50k eller diy konstruksjoner
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det kan da være slik at han prisvinneren synes utstyret er kult å kan ta seg råd til det.
    Ikke noe galt i det, men det er ikke sikkert at de valgene er de mest rasjonelle han har tatt.

    I forhold til sofistikerte anlegg, da synes jeg det er interressant at to av de mest profilerte selvbyggerne her på HFS, LMC og Sluket har da begge vært i gjennom en mengde kostbart kjøpe uttstyr før de landet på de de driver å utvikler i dag.
    Forskjellig tilnærming hos de to men noen felles trekk.
    Kan nepppe tenke meg at de har offret sofistikert fremførelse av musikk på sin vei.

    H
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kabler er viktig ja, som at dem er lange nok :rolleyes: og siden dere bryr dere så mye om disse stumpene.

    Bryr dere like mye om opphenget i et høyttalerelement? Spolegap? I hvilket materiale magneten er? Hvordan høyttalerkabinettet er konstruert?
    Osv osv osv... siden dere er så utpreget sikre på hva som har noe og si for lyden.....
    Sukk, nok et forsøk på å idiotforklare de som hører forskjell på kabler (ikke dermed sagt at vi synes at de dyreste er alltid de beste!).

    Kjære 2xJ, selvsagt er ikke kabler den viktigste bestanddelen i et anlegg - i min verden den minst viktige delen, faktisk. Alt annet må være nøysomt på plass først - elektronikk, ht og akustikk - innenfor de rammene som er mulig, FØR man kan vurdere om kabler har noe å si. Hvis man ikke føler at sistnevnte har noe innvirkninmg, så fint - for da sparer man ant penger på det.
    Hvorfor så defensive egentlig? Stadig vekk er det noen som mener seg "idiotforklart" når andre mener noe som impliserer at de har gjort valg som er ulogiske. Folk HAR lov å ha meninger, og de kan ha det uten å ønske å fornærme andre.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.968
    Antall liker
    17.371
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det har en sammenheng med tonen spm ble stilt, Dazed, allerede i 1. setningen.

    Ser at det er lanseres luftige teorier om hvorfor AR har det anlegget han har, men synes ikke at man skal utelukke at han faktisk liker det han hører, kabler inkl.

    LMC, The Shy og Sluket, ja. Respekterte og dyktige herrer som er fine å lene seg til og identifisere seg med.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Kabler er viktig ja, som at dem er lange nok :rolleyes: og siden dere bryr dere så mye om disse stumpene.

    Bryr dere like mye om opphenget i et høyttalerelement? Spolegap? I hvilket materiale magneten er? Hvordan høyttalerkabinettet er konstruert?
    Osv osv osv... siden dere er så utpreget sikre på hva som har noe og si for lyden.....
    Sukk, nok et forsøk på å idiotforklare de som hører forskjell på kabler (ikke dermed sagt at vi synes at de dyreste er alltid de beste!).

    Kjære 2xJ, selvsagt er ikke kabler den viktigste bestanddelen i et anlegg - i min verden den minst viktige delen, faktisk. Alt annet må være nøysomt på plass først - elektronikk, ht og akustikk - innenfor de rammene som er mulig, FØR man kan vurdere om kabler har noe å si. Hvis man ikke føler at sistnevnte har noe innvirkninmg, så fint - for da sparer man ant penger på det.
    Først og fremst, du har ingen grunn til og kalle meg Kjære.
    Og det er ikke for og idiotforklare noen, selv hører jeg godt forskjell på kabler, men det er fremdeles ikke der slaget står, ikke på noensom helst måte.
    Vask av øra, og dagsform har enormt mye mer og si for lyden enn en kabel. (bortsett med fraværet av kabelen da :cool: )
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Problemet er at idiotforklaringer er provoserende.
    Nå er vel idiotforklaringer et uttrykk som er 'in the eye of the beholder' i støre eller mindre grad.
    Hvis partene bare hadde kunne akseptere (og respektere) at ingen har det fulle og hele krav på sannheten og at det som er rett for meg ikke trenger å være rett for deg, så hadde vi jo hatt et annet klima.
    Jeg gir beng i at andre velger en annen sti til audio nirvana, og vil ikke kritisere at man bruker apekister når jeg bruker åpen baffel.
    Men tydeligvis så bryr jeg meg om hva andre mener om mine valg, siden jeg debatterer her inne - LOL

    PS:
    Ser at jeg skrev Støre og ikke Større ifm. idiotforklaringer.
    Lar skrivefeilen stå, da jeg skal bruke utsagnet i 'Stortingsvalg' tråden. >:D
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    For ordenskyld, jeg prøver ikke å identifiser meg selv med Sluket, LMC eller for den delen Shy.
    Men jeg har vært så heldig å bli litt kjent med de og finner mye lærdom i deres bidrag på HFS.
    Jeg trakk de frem som eksempel på profilerte deltakere på dette forum som har gått fra ferdig kjøpeutstyr til noe annet

    H
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.968
    Antall liker
    17.371
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kabler er viktig ja, som at dem er lange nok :rolleyes: og siden dere bryr dere så mye om disse stumpene.

    Bryr dere like mye om opphenget i et høyttalerelement? Spolegap? I hvilket materiale magneten er? Hvordan høyttalerkabinettet er konstruert?
    Osv osv osv... siden dere er så utpreget sikre på hva som har noe og si for lyden.....
    Sukk, nok et forsøk på å idiotforklare de som hører forskjell på kabler (ikke dermed sagt at vi synes at de dyreste er alltid de beste!).

    Kjære 2xJ, selvsagt er ikke kabler den viktigste bestanddelen i et anlegg - i min verden den minst viktige delen, faktisk. Alt annet må være nøysomt på plass først - elektronikk, ht og akustikk - innenfor de rammene som er mulig, FØR man kan vurdere om kabler har noe å si. Hvis man ikke føler at sistnevnte har noe innvirkninmg, så fint - for da sparer man ant penger på det.
    Først og fremst, du har ingen grunn til og kalle meg Kjære.
    Og det er ikke for og idiotforklare noen, selv hører jeg godt forskjell på kabler, men det er fremdeles ikke der slaget står, ikke på noensom helst måte.
    Vask av øra, og dagsform har enormt mye mer og si for lyden enn en kabel. (bortsett med fraværet av kabelen da :cool: )
    Snufs, intet er vondere enn enveis affeksjon:(

    Ellers er vi enige.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    'Men kjære deg' er vel en ganske så velkjent hersketeknikk :rolleyes:
    Alle som er gift kjenner til denne (hmmmmmpf)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.968
    Antall liker
    17.371
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    For ordenskyld, jeg prøver ikke å identifiser meg selv med Sluket, LMC eller for den delen Shy.
    Men jeg har vært så heldig å bli litt kjent med de og finner mye lærdom i deres bidrag på HFS.
    Jeg trakk de frem som eksempel på profilerte deltakere på dette forum som har gått fra ferdig kjøpeutstyr til noe annet

    H
    Ja, disse herrene er helt klart smørsiden og glansbildet av DIY. Men jeg har da hørt/vet om eksempler som etter å ha plaget livet av seg og omgivelser, brukt endel penger og tid der de famler rundt i rotet og svettelukta si, har gitt opp og funnet tilbake til det som opprinnelig fikk dem inn i hobbyen, nemlig gleden å spille musikk - om enn over et ferdigkjøpt anlegg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er at idiotforklaringer er provoserende.
    Jeg tror "problemet" heller er at når noen lar seg provosere av "idiotforklaringer, var det i de aller fleste tilfeller kun en "idiotforklaring" i deres egen, ensidige tolkning av det som ble skrevet. Da er det ofte at diskusjoner blir til krangler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn