Tips om rimelig vifteløs mini-pc til å kjøre roon.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Zalman har hatt akustikk behandling av PCer i flere år ihvertfall.
    Et tips her, få inn en vifte, men ikke bruk et rett rør for den. Bruk en slange med flere bend, som blir som en lydfelle som den får frisk luft fra, og det samme med varm luft siden.

    Google "lydfelle ventilasjon" så ser du mer hva jeg mener og kanskje litt inspirasjon i samme slengen.

    Edit: Min favoritt nr.1 leverandør når det kommer til rack "APC", har også noen snasne kledd i bjørkefiner som er lyddempet. De koster endel, men fungerer utrolig godt. En bråkete server på et møterom er jo ikke mulig til vanlig (for de som ikke har hørt et 200kg beist av en server med 32x120mm vifter+++ i full gang aner ikke hva jeg snakker om her nå, it gets f**** loud!!!!), men faktisk så fungerer dette i et slikt rack uten at det blir overdøvende/sjenerende på et møterom.
    Zalmann har noen gromme vifteløse pc kabinetter. ikke ofte og finne men. man kan og bygge seg en nyere pc med amd utstyr som suger noe mindre strøm. og ikke overdriv skejrmkortet. hvis ikke man bruker en prossesor med innebygd graphicx f.eks en amd ryzen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nucleus er totalt bortkastede penger. Kjøp en litt eldre NUC
    Nucleus er en veldesignet boks med utvidet støtte for automatisering; samt den er vifteløs. Bortkastet vil jeg ikke si, men du får samme gleden av Roon med en NUC med ROCK så lenge du ikke må ha boksen i lytterommet (ref viftestøy). Skal man gå for en gammel NUC, bare sørg for at den er på listen over kompatible enheter med ROCK.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Zalmann har noen gromme vifteløse pc kabinetter. ikke ofte og finne men. man kan og bygge seg en nyere pc med amd utstyr som suger noe mindre strøm. og ikke overdriv skejrmkortet. hvis ikke man bruker en prossesor med innebygd graphicx f.eks en amd ryzen
    Skal man ha en vedlikeholdsfri boks så må man gå for kompatibel NUC med ROCK eller Nuclues. Etter mitt syn er ingen av de andre alternativene noe reellt alternativ.

    Har selv både Nucleus+ og NUC8i7 med ROCK (2 lokasjoner).
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg kjører Roon i en virtuell maskin med Debian som operativsystem, primært fordi jeg ikke stoler på Roons evne til å holde ROCK oppdatert med sikkerhetspatcher innen rimelig tid, dvs med en gang. Dette er spesielt viktig for Roon serveren i mitt tilfelle siden den er eksponert mot rusk og rask av wi-fi klienter folk har her i huset for å være mest mulig tilgjengelig for Roon klienter. Er det noen som har noen erfaringer med tanke på hvor raskt ROCK får sikkerhetspatcher og om det i det hele tatt er noe som blir tatt seriøst?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Og hvor kjøpes denne 🤔?
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Skal man ha en vedlikeholdsfri boks så må man gå for kompatibel NUC med ROCK eller Nuclues. Etter mitt syn er ingen av de andre alternativene noe reellt alternativ.

    Har selv både Nucleus+ og NUC8i7 med ROCK (2 lokasjoner).
    Finnes det ikke en boks a la Nucleus, altså en som ikke ser ut som et patch panel.

    Bruker sjøl Nucleus+ og kan ikke tenke meg noe annet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det ikke en boks a la Nucleus, altså en som ikke ser ut som et patch panel.

    Bruker sjøl Nucleus+ og kan ikke tenke meg noe annet.
    Det bør være stor forskjell når en ser på prisen....
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Denne er ikke kompatibel med ROCK.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Best brukeropplevelse med Roon får man med en dedikert boks for Roon Core, enten Nucleus eller NUC med Roon ROCK som alltid er påslått.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Best brukeropplevelse med Roon får man med en dedikert boks for Roon Core, enten Nucleus eller NUC med Roon ROCK som alltid er påslått.
    Min PC med roon core står alltid på. Men jeg bruker Minidsp og Dirac på den også - samt er her på hfs.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en HP EliteDesk 800 G6 SFF i7 som kjører Roon og etpar andre greier uten noe som helst form for stress. Viftene går på laveste nivå, alt er tyst... heldigvis
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Min PC med roon core står alltid på. Men jeg bruker Minidsp og Dirac på den også - samt er her på hfs.
    Lydmessig er det ingen forskjell, men selvsagt Windows eller Linux får hyppige oppdateringer som fort kan ødelegge opplevelsen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Lydmessig er det ingen forskjell, men selvsagt Windows eller Linux får hyppige oppdateringer som fort kan ødelegge opplevelsen.
    Vel nå har jeg levd med roon core i over ett år - har ikke opplevd de "problemene" som du nevner. For meg fungerer dette helt perfekt.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vel nå har jeg levd med roon core i over ett år - har ikke opplevd de "problemene" som du nevner. For meg fungerer dette helt perfekt.
    Da er jo ikke dette noe problem for deg - for min del ble det rimelig irriterende med alle disse oppdateringene som gjorde at jeg ikke kunne lytte på musikk (plutselig var Roon core nede pga OS oppdatering). Nå lytter jeg på musikk til alle tider på døgnet da - så kanskje derfor dette ble et større problem for meg :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det vel jo ikke verre enn at du kan skru av automatiske oppdateringer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Min Room har aldri vært nede på grunn av en ventende oppdatering. Jeg kjører oppdatering (hvis det har kommet en ny) på kvelden før jeg legger meg. Problem løst.
    Lage meg problem ut av noe som ikke er et problem gidder jeg ikke.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Håper denne mini-pcen kommer i dag, hvis ikke så er den på plass på mandag.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn