Tips om rimelig vifteløs mini-pc til å kjøre roon.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.440
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det noen rimelige vifteløse mini-pcer til å bruke som media-streamer. Må også ha hdmi - liker å behandle både roon og hfs på tven.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Første tanken min er en tynn "studentpc" ferdig med Windows OS som er på salg denne mnd
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Med fare for å kuppe tråden:

    Jeg har en NUC og liker at Roon ligger der, men pga den hærsjens vifta på NUC så installerte jeg Roon på en laptop med win10. Synes ikke det er like "elegant" som ROCK.

    Såe, vifteløs mini-pc ala NUC?
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Hva med en mac mini?
    Trenger ikke å være det nyeste modell- kjører roon selv på en 2012 uten problemer.
    Den har riktignok vifte, men jeg har enda til gode å høre noe av den.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.226
    Antall liker
    4.850
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det noen rimelige vifteløse mini-pcer til å bruke som media-streamer. Må også ha hdmi - liker å behandle både roon og hfs på tven.
    Vet ikke hvor mye prosessorkraft og minne du behøver, men prisjakt.no har noen greie muligheter til å søke blant det som finnes på markedet.
    f.eks.
    Stasjonære datamaskiner - Sammenlign priser hos Prisjakt

    Desverre har ikke prisjakt filter for vifte eller vifteløs, men man får i hvert fall et greit utgangspunkt for videre studier.

    Dette er det rimeligste alternativet som møtte de søkekriteriene jeg gjettet meg til:
    MSI Cubi N 8GL 062MYS
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Trigger det et sett med nye tanker om man nevner at Roon Core ikke behøver oppholde seg i samme rom som stereoen?
    Jeg mener kan man ikke styre Roon fra en lettere vifteløs enhet som kun visualiserer innhold på TV flaten?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.440
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Trigger det et sett med nye tanker om man nevner at Roon Core ikke behøver oppholde seg i samme rom som stereoen?
    Jeg mener kan man ikke styre Roon fra en lettere vifteløs enhet som kun visualiserer innhold på TV flaten?
    Mulig, men jeg bruker Minidsp og Dirac også, liker å ha alt på TVen samtidig.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Lenovo ThinkCentre Tiny.

    akkurat nå kjører jeg en gammel Dell Optiplex i racket som jeg fikk hivd etter meg en gang etter at NUCen begynte å spise RAM-brikker..

    Blir en ThinkCentre Tiny etterhvert, har brukt de mye på jobb og de er feilfrie..
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Raspberry Pi 4?

    Johan-Kr
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.440
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Raspberry Pi 4?

    Johan-Kr
    Kan jeg kjøre roon core og minidsp/dirac på denne? Har en slik til end-point. Men tror core ikke fungerer.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Roon Core kjører ikke på Arm. Det er veldig synd.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.440
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Lenovo ThinkCentre Tiny.

    akkurat nå kjører jeg en gammel Dell Optiplex i racket som jeg fikk hivd etter meg en gang etter at NUCen begynte å spise RAM-brikker..

    Blir en ThinkCentre Tiny etterhvert, har brukt de mye på jobb og de er feilfrie..
    I følge tester så bråker den en del når den blir varm, da kan jeg like godt beholde den jeg har.
    jeg har sett på ASUS PN51-E1-B5160ZD - Ryzen 5 5500U / 8GB / 256GB - må lese meg opp på den også. Den er ikke viftefri, men ut i fra tester så produserer den lite støy.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Roon Core kjører ikke på Arm. Det er veldig synd.
    Vår venn amirm beklaget seg om Roon på Windows. Eller mer presist - han klaget på den hersens rebootingen som Windows update kløner med hvor ting slutter fungere over natten. Slik kødda vi med helt tilbake den gang Windows solgte XP til embeded systemer. Dette er noe MS virker nekte ta til seg er et problem.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kan alltids skylde på sikkerheten....
    Man har ikke kontroll på egenkjøpt og innstallert SW lenger dessverre.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.440
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vår venn amirm beklaget seg om Roon på Windows. Eller mer presist - han klaget på den hersens rebootingen som Windows update kløner med hvor ting slutter fungere over natten. Slik kødda vi med helt tilbake den gang Windows solgte XP til embeded systemer. Dette er noe MS virker nekte ta til seg er et problem.
    Tja... Nå synes jeg ikke roon på windows er noe problem. I og med jeg bruker pc'n aktivt når jeg lytter til musikk så sliter jeg ikke med problemet at roon slutter å fungerer over natten. En kan også bestemme når en selv ønsker å oppdatere windows.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    I følge tester så bråker den en del når den blir varm, da kan jeg like godt beholde den jeg har.
    jeg har sett på ASUS PN51-E1-B5160ZD - Ryzen 5 5500U / 8GB / 256GB - må lese meg opp på den også. Den er ikke viftefri, men ut i fra tester så produserer den lite støy.
    Der må jeg si meg uenig faktisk.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.498
    Sted
    Sunndalsøra
    Stort sett så er det noe billig dritt det med viftekjøling til strømforsyninger. Men det finnes svært støysvake vifter med en helt annen løsning på utforming på vifteblader og bruk av kulelager. Ofte noe større diameter er en bedre løsning. Det er også viftekjøling(driver) på ledpærer for hovedlys på bil. Det høres 🙂 En annen løsning er kopperbånd. Et annet problem er øresus;)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kan ikke fått satt PC-en i et skap eller lignende? Har måttet gjøre det med Xbox-en til ungene. Samme med en PC og en støyete CD-spiller jeg brukte før. Det løste problemet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.440
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har bare en tv-benk med skap, men det er bare glass vegg ut mot lytterposisjon - hører viften på min laptop.
    Enhetsnavn Media-pc
    Prosessor Intel(R) Core(TM) i7-7500U CPU @ 2.70GHz 2.90 GHz
    Installert RAM 16,0 GB (15,9 GB brukbar)
    Systemtype 64-biters operativsystem, x64-basert prosessor
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har bare en tv-benk med skap, men det er bare glass vegg ut mot lytterposisjon - hører viften på min laptop.
    Enhetsnavn Media-pc
    Prosessor Intel(R) Core(TM) i7-7500U CPU @ 2.70GHz 2.90 GHz
    Installert RAM 16,0 GB (15,9 GB brukbar)
    Systemtype 64-biters operativsystem, x64-basert prosessor
    Er det åpent bak, må du kanskje stenge igjen. Og du kunne kanskje prøvd med en tetningslist på innsiden av glassdøra for å forhindre lekkasje? Billigere enn ny PC :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.598
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det viftesus eller viftebrum du hører? Sistnevnte skyldes som oftest forplantning av vibrasjoner. Anlegget mitt drives av en pc Som har fått bitumen på innsiden av lokket og mykeste sd-foten mot hylle og sidevegg i skapet den står i.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.440
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det viftesus eller viftebrum du hører? Sistnevnte skyldes som oftest forplantning av vibrasjoner. Anlegget mitt drives av en pc Som har fått bitumen på innsiden av lokket og mykeste sd-foten mot hylle og sidevegg i skapet den står i.
    Viftesus.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.440
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det åpent bak, må du kanskje stenge igjen. Og du kunne kanskje prøvd med en tetningslist på innsiden av glassdøra for å forhindre lekkasje? Billigere enn ny PC :)
    Hadde nok fungert, men jeg er ofte inne i det rommet, har en sony receiver stående på samme side men under pc'n
    20220813_094338.jpg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hadde nok fungert, men jeg er ofte inne i det rommet, har en sony receiver stående på samme side men under pc'n Vis vedlegget 841255
    Ja, det der lekker som ei sil. Men hvis ikke du trenger å håndtere PC-en til stadighet, kunne du kanskje satt inn ei plate foran og bak på hylla der PC-en står?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg har 2 stk nuc satt i vifteløst kabinett. En i5 og en i7 med 6TB ssd disk. Skriv pm om det kan være interessant. Funker veldig bra..
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Ville en mac mini med m1 fungert?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vil den få nok luft?
    Jeg mener det. Men i første omgang kunne du prøvd med plate bare foran? Det slo meg også at det er fryktelig mye harde, nakne flater inni hylla. Er vel ikke usannsynlig at det forsterker viftelyden.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.440
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg plassert slike foran og bak.
    Acoustic-foam-panels.jpg

    Men hvor lurt det er, det vet jeg ikke.
    Det hjalp i hvert fall betraktelig på støyen.
    20220813_101234.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.440
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da ble det to lag med denne "demperplaten" foran og ingen bak. Kjøpte meg også et kjøleunderlag til pc'n slik at den får nok lufting. Dette kan jeg leve med for en stund.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Da ble det to lag med denne "demperplaten" foran og ingen bak. Kjøpte meg også et kjøleunderlag til pc'n slik at den får nok lufting. Dette kan jeg leve med for en stund.
    Dette blir nok det neste store innen hifi – akustikkbehandling av TV-benker :ROFLMAO:
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Zalman har hatt akustikk behandling av PCer i flere år ihvertfall.
    Et tips her, få inn en vifte, men ikke bruk et rett rør for den. Bruk en slange med flere bend, som blir som en lydfelle som den får frisk luft fra, og det samme med varm luft siden.

    Google "lydfelle ventilasjon" så ser du mer hva jeg mener og kanskje litt inspirasjon i samme slengen.

    Edit: Min favoritt nr.1 leverandør når det kommer til rack "APC", har også noen snasne kledd i bjørkefiner som er lyddempet. De koster endel, men fungerer utrolig godt. En bråkete server på et møterom er jo ikke mulig til vanlig (for de som ikke har hørt et 200kg beist av en server med 32x120mm vifter+++ i full gang aner ikke hva jeg snakker om her nå, it gets f**** loud!!!!), men faktisk så fungerer dette i et slikt rack uten at det blir overdøvende/sjenerende på et møterom.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.440
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Skal stå i en kjellerstue, orker ikke rør osv.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.440
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hva er en "anstendig" temperatur på laptop?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    En laptop vil støye mer og mer jo eldre den blir, grunnet skitt og støv som hoper seg opp innvendig.
    Viftene øker hastigheten for å kompensere manglende kjøle egenskaper skitten medfører.

    Jeg har brukt en billig NUC PC i vifteløst passivt kjølt kabinett i over 5 år uten problemer.
    Totalt lydløst, da jeg også bruker kun SSD disker inni kabinettet.

    Etter min mening, den beste løsningen om man er avhengig av PC til hifi bruk.

    Siden en sånn løsning ikke inneholder vifter, så vil det heller ikke samle seg skitt og støv innvendig.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.440
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    En laptop vil støye mer og mer jo eldre den blir, grunnet skitt og støv som hoper seg opp innvendig.
    Viftene øker hastigheten for å kompensere manglende kjøle egenskaper skitten medfører.

    Jeg har brukt en billig NUC PC i vifteløst passivt kjølt kabinett i over 5 år uten problemer.
    Totalt lydløst, da jeg også bruker kun SSD disker inni kabinettet.

    Etter min mening, den beste løsningen om man er avhengig av PC til hifi bruk.

    Siden en sånn løsning ikke inneholder vifter, så vil det heller ikke samle seg skitt og støv innvendig.
    Nå er min laptop noen måneder gammel for meg - butikken jeg kjøpte den av har hatt full service osv på den. Men enig i dag med vifteløs pc, det er derfor jeg startet denne tråden. Ønsker tips om en billig viftefri pc.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn