Høyttalere Tips om nye høyytalere (15k-20k)

Jon A.

Medlem
Ble medlem
07.04.2006
Innlegg
18
Antall liker
0
Sted
Oslo
Takk for mange gode innspill. Særlig PMC har jeg fått lyst til å teste, men de er noe over mitt budsjett og disse ser vi vel ikke så ofte på bruktbørsen. Ellers setter jeg fortsatt pris på flere innspill til hva jeg kan holde øynene oppe for, men også aktuelle bruktkjøp som er på markedet nå.
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Jeg ønsker god lyd. Hehehe. Åpent, luftig, detaljert, dynamisk.
Ligger et par med sjeldne Dali Mentor 6 LE ut på finn...prototypen til langt dyrere Epicon..ligger til 16000 å det tror jeg er et bra kjøp
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Jon A: Har du lyst til å teste PMC? Da gjør du det. Jeg tør nesten garantere at du går fra butikken til Morten med verdens største glis- og en ny musikalsk livsledsager..Med trykk på LIVS. som i LIVSTID. Merket har nemlig ei kruttønne til: DB1 GOLD. Det er rett og slett tidenes beste høyttaler under femten tusen, imo. Nye. Og med det budsjettet du har vil du kunne kombinere dem med en ny REL sub også:cool: Uansett, ring opp Morten, hør om en demo. Det vil du IKKE angre på.:cool: PS: La ikke størrelsen deres lure deg. Disse små kan spille stort nok til å skremme Fanden sjøl til Perleporten. For å underskrive en permanent freds- og ikkevoldsavtale med Gud:cool: Kommer bare an på assosiert utstyr. Det er ingen problemer med å bruke disse som oversettere i et velkomponert anlegg til sekssifra pris...
 
Sist redigert:

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Jeg ønsker god lyd. Hehehe. Åpent, luftig, detaljert, dynamisk.
Ligger et par med sjeldne Dali Mentor 6 LE ut på finn...prototypen til langt dyrere Epicon..ligger til 16000 å det tror jeg er et bra kjøp
Nei, det var bare at de hadde noen deler ifra Helicon innabords! Ikke noe Epicon/MS idem ;).

16000kr for dem er uansett helt tullete.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Jeg ønsker god lyd. Hehehe. Åpent, luftig, detaljert, dynamisk.
Ligger et par med sjeldne Dali Mentor 6 LE ut på finn...prototypen til langt dyrere Epicon..ligger til 16000 å det tror jeg er et bra kjøp
Mentor 8 til 17k må da være bedre kjøp?
17000kr for M8 er dyrt, men dæven for en bra høyttaler... Dali har ikke helt greit å matche Mentor sierien syns jeg (ei eller Helicon).
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg ønsker god lyd. Hehehe. Åpent, luftig, detaljert, dynamisk.
Ligger et par med sjeldne Dali Mentor 6 LE ut på finn...prototypen til langt dyrere Epicon..ligger til 16000 å det tror jeg er et bra kjøp
Mentor 8 til 17k må da være bedre kjøp?
17000kr for M8 er dyrt, men dæven for en bra høyttaler... Dali har ikke helt greit å matche Mentor sierien syns jeg (ei eller Helicon).
Hva burde prisen på de være da? Har ikke sett de til noe under 16k brukt jeg ... men jeg har ikke fulgt så godt med på det heller. Angående Mentor-serien så husker jeg den som litt mørk i lyden, mens Helicon ble alt for kald i lyden for meg, men jeg fikk aldri til Helicon 400 slik jeg fikk til Mentor 5, som jeg hadde. ;)
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Jeg har eid Mentor 6 og eier nå Helicon 400mk2 å lyden er langt ifra kald så lenge du matcher de med riktig utstyr.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Rarhjerne: Dali har da aldri vært kalde i signaturen. Heller mer "moden", den. Dog, det er mulig å få disse til å lyde langt mer nøytralt/lyst enn du kanskje trodde var mulig. For eksempel med en Lyngdorf eller Hegel...:cool: Gir du dem Bladelius, Classé eller Audiolab, responderer de med en klart mer musikkfokusert, varm sound. Men begge deler funker,
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Dali generelt har ikke vært spesielt kalde i lyden, men derimot Helicon kan fort bli om ikke kald i lyden så i hvert fall spiss lyd. For eksempel Mentor er en mye greiere høyttaler å få til og kan anbefales. Brukte mange forsterkere på Helicon bla Classe det låt ikke spesielt bra. Lyngdorf derimot funket bedre. EC var blant de som funket best. Men jeg pleier å anbefale de jeg kjenner til å kjøpe noe annet enn Helicon.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Forsell: Helicon er da verdens enkleste Dali å få til..de er faktisk blant Dalifavorittene mine. Sammen med Rubicon. Blant annet fordi de er så direkte og- til Dali å være- ufargede. Større Dali er- og har bestandig vært- storforsterkermat, og klassisk EC er en gammel, god Klubbenmatch til dem. AW250, for eksempel. Det som- rent teknisk- gjør nevnte PMC så anvendelige her er transmisjonslinja. Det er en kanal internt i høyttaleren, der bassen går igjennom et kvartbølgehorn. Luftstrømmen er- motsatt en bassrefleksløsning- konstant og lik hele tida. Det fører til minimering av refleksjoner og bakoverrettet lyd av den type som i ei bassrefleksløsning skaper frekvenskø, akkumuleringer, kanselleringer og hevinger. Altså slipper du mange av de problemene ei bassrefleksløsning har mht plassering. Forvrengning og maskering er også tilsvarende minimal med ei tranmisjonslinje kontra refleks og trykkammer- av samme grunner. Har man da i tillegg bygget høyttalere for studio i hele sin levetid, sier det seg selv at disse høyttalerne takler- og viser- det du forer dem med. Det ligger i arbeids- briefen, det. Det du får er en så uforfalsket gjengivelse som i det hele tatt er mulig å oppnå. Innen prisramme. Rett og slett et BÅNN ÆRLIG VERKTØY for den som ELSKER musikk.Rør , transistor , CD, analogt, streaming...velg og vrak. Det blir- forutsatt noen få kjensgjerninger- like bra uansett. Den enkelheten er noe av det deiligste med dette merket, imo...Om du takler deres ærlighet, finnes ikke bedre..Forøvrig gjelder det som fellestrekk i hele porteføljen- den samme kontinuiteten er tilstede i alle modeller fra PMC. Ikke helt den samme, hinsides vakre musiseringa som Sonus Faber har, men er PMC den perfekte allrounder? Jeg sier: JA:cool: Både for teknikeren, produsenten og musikkelskeren.

Litt analogi:

Sonus Faber: Den italienske supermodellen. Full av varme og temperament. Hu elsker deg for den du er, holder deg interessert og er smekkfull av følelser. Men har høye krav til partner/familie. Helst en som er litt motsatt av henne selv.

PMC: Den smarte engelske dama med deilig figur og knivskarpt intellekt, sans for humor, liv, lek og underfundig moro. Hu er ærlig, åpen, full av kjærlighet til både partneren og det hu gjør i arbeidslivet. Viser deg verden som den er, det gjør hu og!! Men : Kødder du med henne, nagler hu deg til veggen. For å likke ta deg ned igjen.

Felles for dem begge er at de uten å nøle viser deg strake veien til himmels hvis du veit å behandle dem riktig.
 
Sist redigert:

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
P
Punkt 2: PMC er imo verdens mest universelle høyttalermerke hva gjelder signaturkompatibilitet, og de viser både elektronikk og musikk slik den egentlig er/bør være. Pga sin studioarv vil de ikke trekke fra/legge til/farge i noen særlig grad, frekvensgangen er snor rett og maskeringen fraværende.
Ja, PMC er svært gode høyttalere. At frekvendsgangen er snorrett er dog feil, ihvertfall på de modellene jeg har sett målinger på/hørt på (mest Twenty og Twenty5). Direkte på aksen er de alt annet enn linjære. Med litt lang lytteavstand, vinklet utover og med litt absorberende flater rundt kan det likevel bli ganske linjært i lytteposisjonenen. De har et løft på 5-7 dB i diskanten sett i forhold til KEF R-serie feks.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg ser at trådstarter allerede har gjort sitt valg. Velger likevel å nevne en høyttaler jeg sitter og hører på akkurat nå.
Det har blitt nevnt mange gode forslag i tråden til nå. Jeg har eid noen av dem og hørt de fleste av dem. KEF R500 er nevnt av andre.
Jeg vil løfte fram KEF R700 som er den høyttaleren som står hos meg nå. Fantastisk homogen lyd og en fasinerende blanding av fyldighet og kontroll. Meget god dynamikk kombinert med lav forvrengning. Fikk disse i innbytte for et par stativhøyttalere. Tenkte å selge dem videre men de har blitt stående pga sine spesielle egenskaper. De gjør noe med lyden som ingen andre høyttalere har gjort i dette rommet før. Fantastisk høyttaler. Anbefales på det sterkeste.
 

Jon A.

Medlem
Ble medlem
07.04.2006
Innlegg
18
Antall liker
0
Sted
Oslo
Takk for flere innspill i tråden. Jeg har ikke bestemt meg, på ingen måte. Foreløpig holder jeg øye med bruktmarkedet og venter på det riktige tilbudet. PMC er det lite av på brukten, mens KEF har jeg sett litt mer av. Følger med på R500 og R700.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
For all del, glem nå ikke Monitor Audio. :cool:
 

Jon A.

Medlem
Ble medlem
07.04.2006
Innlegg
18
Antall liker
0
Sted
Oslo
MA er selvsagt også på lista. Følger med på Silver og Gold seriene.
 

Grønn hvit mann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2012
Innlegg
86
Antall liker
33
Jeg ønsker god lyd. Hehehe. Åpent, luftig, detaljert, dynamisk.
Uten å ha lest hele tråden, så vil jeg anbefale Quad Z3. Fikk de i hus for ett år siden, og har ikke angret ett sekund på nykjøpet. De kostet opprinnelig 38K, men uvisst hvorfor, så selges de nå i Norge av en Dansk forhandler med norske priser og garantier for 19K.

Det som har overrasket meg mest med Quad Z3 høytalere er bassen. Har testet de med denne siden https://www.audiocheck.net/index.php
Musikalsk er de også en glede, og jeg spiller så variert at det ikke er mulig å ha større variasjon i musikktyper som spilles her.
Finnishen er også helt uten lyter, og kommer ferdig med spikes. Her en test av de; https://avrevolution.com.au/blog/th...ker-in-the-avtech-media-2016-2017-awards.html
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jeg ser at trådstarter allerede har gjort sitt valg. Velger likevel å nevne en høyttaler jeg sitter og hører på akkurat nå.
Det har blitt nevnt mange gode forslag i tråden til nå. Jeg har eid noen av dem og hørt de fleste av dem. KEF R500 er nevnt av andre.
Jeg vil løfte fram KEF R700 som er den høyttaleren som står hos meg nå. Fantastisk homogen lyd og en fasinerende blanding av fyldighet og kontroll. Meget god dynamikk kombinert med lav forvrengning. Fikk disse i innbytte for et par stativhøyttalere. Tenkte å selge dem videre men de har blitt stående pga sine spesielle egenskaper. De gjør noe med lyden som ingen andre høyttalere har gjort i dette rommet før. Fantastisk høyttaler. Anbefales på det sterkeste.
Hva endte ts i så fall opp med?

mvh
Proffen
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.337
Antall liker
2.573
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Jeg ville tatt en tur i banken med dådyrøyne og lua i handa , for deretter handlet meg PMC.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg ser at trådstarter allerede har gjort sitt valg. Velger likevel å nevne en høyttaler jeg sitter og hører på akkurat nå.
Det har blitt nevnt mange gode forslag i tråden til nå. Jeg har eid noen av dem og hørt de fleste av dem. KEF R500 er nevnt av andre.
Jeg vil løfte fram KEF R700 som er den høyttaleren som står hos meg nå. Fantastisk homogen lyd og en fasinerende blanding av fyldighet og kontroll. Meget god dynamikk kombinert med lav forvrengning. Fikk disse i innbytte for et par stativhøyttalere. Tenkte å selge dem videre men de har blitt stående pga sine spesielle egenskaper. De gjør noe med lyden som ingen andre høyttalere har gjort i dette rommet før. Fantastisk høyttaler. Anbefales på det sterkeste.
Hva endte ts i så fall opp med?

mvh
Proffen
Jeg så feil i farta. Han gikk fra B&W, ikke for B&W :)
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Om du finner brukt kan jeg anbefale Händel Horn 10p brukt. Dynamisk og mektig lyd fra et knøtt element i en snasen, kompakt transmisjonslinjekonstruksjon. Største hifi-overraskelsen jeg har opplevd
 

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
191
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Har kjøpt meg Fyne Audio F502 som ligger i prisklassen din og et meget fornøyd med disse.
 

Jon A.

Medlem
Ble medlem
07.04.2006
Innlegg
18
Antall liker
0
Sted
Oslo
Hehe, det blir nok ikke tatt opp noe forbrukslån for å finansiere hifi-parken. Jeg får heller smøre meg med tålmodighet og avvente. Det er heldigvis mye å velge mellom i denne prisklassen, i alle fall på bruktmarkedet.

For å oppsummere så er dette kriteriene:
Rom på 18 kvadratmeter
150W klasse D-forsterker (NAD C390DD)
Mye variert musikk, men ikke klassisk og hip-hop
Ønsker detaljert, dynamisk og stort lydbilde
Må være gulvstående uten behov for sub
 
Topp Bunn